روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 37116
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 13 دی 1401 - 16:59 | | ارسال توسط :

خیز عربستان برای تبدیل مکه و مدینه به دو مرکز فعالیت‌های بازرگانی در جهان اسلام

عربستان سعودی با ایجاد شراکت میان سه بنگاه بزرگ اقتصادی در پی تبدیل دو شهر مکه و مدینه به مرکز جذب فعالیت‌های مالی و بازرگانی در جهان اسلام است.
خیز عربستان برای تبدیل مکه و مدینه به دو مرکز فعالیت‌های بازرگانی در جهان اسلام

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایسنا،روز چهارشنبه ۲۸ دسامبر، توافق‌نامه «منافع» میان اتاق بازرگانی مکه و اتاق بازرگانی مدینه و اتاق اسلامی بازرگانی و کشاورزی و صنایع عربستان امضا شد که به موجب آن این دو شهر مقدس به مرکز فعالیت‌های مالی و بازرگانی در جهان اسلام تبدیل می‌شوند.

این توافق‌نامه که با حضور «ماجد القصبی» وزیر بازرگانی عربستان، امضا شد با هدف تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری و افزایش رونق اقتصادی در مکه و مدینه و فراهم کردن امکانات لجستیک لازم و تقویت سرمایه‌گذاری در آنها تنظیم شده است.

به نقل از میدل ایست نیوز، در این راستا، القصبی در سخنان خود در مراسم امضای این توافق‌نامه تأکید کرد که این دو شهر جایگاه ویژه‌ای در دل هر مسلمانی در جهان دارد و این می‌تواند انگیزه‌ای برای طرح‌های ویژه جهت تقویت اتاق‌های بازرگانی آنها و همکاری در مسیر توسعه تجارت و اقتصاد عربستان شود.

«عصمت معتوق»، دبیرکل اتاق بازرگانی مکه، نیز تأکید کرد که داده‌های اولیه نشان‌دهنده افزایش ۳۰ درصد حاجیان نسبت به سال گذشته خواهد بود که معنای آن ۲.۵ میلیون حاجی است که ۱.۷ میلیون از آنها خارجی خواهند بود.

او با اشاره به فرصت‌های اقتصادی بزرگی که موسم حج در اختیار می‌گذارد گفت که حجم درآمدهای حاصل از حج در همه بخش‌ها حدود ۶ میلیارد دلار خواهد بود.

وی گفت که این توافق سه‌جانبه در پی ایجاد شراکت جهت سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از موقعیت ویژه این دو شهر مقدس برای تبدیل آنها به مرکز جذب فعالیت‌های تجاری و طرح‌های خلاقانه مربوط به جهان اسلام است.

این مقام عربستانی افزود که طرح‌های بسیاری در این راستا تدارک دیده شده که بعد از بررسی دقیق و همه‌جانبه اعلام خواهد شد و تأکید کرد که یکی از آنها طرح «ساخت مکه» و راه‌اندازی نمایشگاه دائمی محصولات و خدمات جهان اسلام و اجرای ده‌ها طرح درباره حرمین شریفین خواهد بود.

در این راستا، «سلیمان العساف»، مشاور اقتصادی و عضو اتحادیه اقتصاددانان عربستان، تأکید می‌کند که اقتصاد اسلامی یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان با ۳۲۰۰ میلیارد دلار گردش مالی در سال است.

به گفته وی ۵۷ کشور اسلامی با جمعیت بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن همگی به مکه و مدینه به چشم دو مرکز مهم دینی و معنوی نگاه می‌کنند که می‌توان از این موضوع برای تقویت اقتصاد اسلامی استفاده کرد.

وی می‌افزاید که توافق «منافع» می‌تواند نظام تازه‌ای در مکه و مدینه پیاده کند که آنها را به دو شهر جذاب و تولیدکننده و مشارکت‌کننده در اقتصاد عربستان و جهان اسلام تبدیل کند، چه به لحاظ گردشگری دینی و جذب سالانه ۷۰ میلیون تن از اقصی نقاط جهان چه به لحاظ تبدیل شدن به مرکز مهم تولیدات اسلامی.

العساف همچنین تأکید می‌کند که بسیاری محصولات و کالاها هست که می‌توان در مکه و مدینه تولید کرد و با استفاده از بُعد دینی و احساسی انتساب به این دو شهر مقدس، اقتصاد آنها را رونق بخشید.

| منبع خبر : خبرگزاری ایسنا
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.