روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 34811
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 30 شهریور 1401 - 12:49 | | ارسال توسط :

قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار در مجلس بررسی و تنظیم شد

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای نخستین بار در تمام ادوار مجلس، جداول بودجه بررسی و تنظیم شد، گفت: جداول و تبصره‌های ابلاغ شده در بودجه، مصوبه مجلس بوده که به تایید شورای نگهبان رسید و به دولت ابلاغ شد.
قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار در مجلس بررسی و تنظیم شد

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا،محمدمهدی مفتح در نشست علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری آیین نامه‌ای با استناد به ماده ۱۰۰ آیین نامه داخلی مجلس گفت: هیات رئیسه مجلس در مقابل قرآن مجید سوگند یاد کرده که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین نامه داخلی مجلس با مراعات کامل انجام دهد که در این خصوص پیشنهادی را که مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه بوده و دارای ۶۷ امضا است، به هیات رئیسه تقدیم شده، اما در دستور کار قرار نگرفته است.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس افزود: این پیشنهاد برای رسیدگی بیشتر بودجه تنظیم شده که در آن تبصره‌ها، ارقام و جداول به صورت جداگانه بررسی شوند، این موضوع را کمیسیون برنامه و بودجه، مرکز پژوهش‌ها، کمیسیون آیین نامه داخلی، دولت و سازمان برنامه و بودجه به طور مفصل بررسی کرده و زمان زیادی برای این موضوع در نظر گرفتند تا این پیشنهاد به تصویب رسید و استدعا دارم این پیشنهاد در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تعدد احکام ضروری نیست، بلکه ارقام و جداول به صورت جدول به جدول و جداگانه بررسی شود، تصریح کرد: این موضوع سبب می‌شود بودجه دقیقی تصویب شود. چرا که در بودجه سال جاری جدول را مصوب نکردیم، در حالی که جداول تا خردادماه و تیرماه به دولت ابلاغ شد که این مسلماً خلاف قانون است.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: مصوبه مجلس دولت برای اجرا ملزم نکرده است. چرا که درباره جداول مجلس قانونی وضع نشده و شورای نگهبان نظری روی آن ندارد که تبدیل به قانون شود.

محمدباقر قالیباف که ریاست صحن مجلس را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: جداول و تبصره هایی که ابلاغ شده است، مصوبه مجلس بوده و به تایید شورای نگهبان رسیده است و به دولت ابلاغ شده و قانون است، لذا خواهش می کنم این سخنان را نفرمایید که این موارد مصوبه مجلس نیست، چرا که مقداری از انصاف به دور است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: امسال اولین سالی است که بعد از ۴۰ سال، جداول با همه مشکلاتی که داشت، در مجلس تنظیم شد، البته ممکن است اشکالاتی نیز داشته باشد، همیشه جداول و حتی اصلاحات مصوبات را خود سازمان برنامه و بودجه اعمال می‌کرد و ما تسلطی بر اعمال موضوعات نداشتیم اما در سال جاری تنظیمات لازم در مجلس انجام شد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: البته صحبت شما را از لحاظ محتوایی که بودجه عدد و رقم و متن است و به صورت جدا بررسی شود قبول دارم. هیچ الزامی وجود ندارد که این موارد یکجا بررسی شود، بلکه می‌تواند جداگانه بررسی شود.

قالیباف با تاکید بر اینکه این موضوع در حال بررسی است، یادآور شد: از همکاران می خواهم که به هیات رئیسه بگویند که باید چه کاری انجام دهند. در حال حاضر هر موضوعی را هر یک از نمایندگان که تشخیص می‌دهد اولویت دارد با استناد به تبصره (۱) ماده ۱۰۰ و با ۵۰ امضا به مجلس ارائه می کند تا خارج از نوبت رسیدگی شود که در حال حاضر ۱۷ مورد بدین شکل وجود دارد. به نظر شما اگر این موارد در دستور کار قرار گیرد، برای ما زمانی برای بررسی لوایح و طرح های دیگر باقی خواهد ماند.

وی اضافه کرد: تبصره (۱) ماده ۱۰۰ دارای شرایطی است که باید لحاظ شود، ما آیین نامه را رعایت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که همیشه رعایت شود. از طرفی مسئولیت هماهنگی و اداره مجلس با ما است، در همین مجلس نمایندگان به دوشوری شدن بررسی بودجه رأی دادند. همچنین اصلاح دوشوری شدن نیز هنوز رأی نیاورده است، لذا ما باید آن موضوع را نیز مورد توجه قرار دهیم چرا که در مجلس به آن رأی داده شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما نباید طرح را در مقابل طرح قرار دهیم. البته پیشنهاد شما درست است و ما از آن استقبال می‌کنیم. همچنین از شما می‌خواهیم که مقداری صبر کنید تا در زمان مقرر این موضوع بررسی شود.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.