روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 27023
  پرینتخانه » ایران, سیاسی تاریخ انتشار : 19 بهمن 1400 - 17:35 | | ارسال توسط :

قالیباف: در عرصه حکمرانی به انقلاب و حکمرانی نو نیاز داریم

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور در عرصه حکمرانی به یک انقلاب و حکمرانی نو نیاز دارد، گفت: ناکامی‌ها و عدم موفقیت‌ها در جایی رخ داده که از مبانی انقلاب و امام (ره) فاصله گرفته‌ایم.
قالیباف: در عرصه حکمرانی به انقلاب و حکمرانی نو نیاز داریم

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا ، «اولین همایش اطلاعاتی سه جانبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی انتظامی و وزارت اطلاعات» به میزبانی وزارت اطلاعات برگزار شد. «محمدباقر قالیباف» در این مراسم با تبریک دهه فجر و گرامیداشت یاد امام و شهدا، نقش مهم جامعه اطلاعاتی را حفاظت و صیانت از انقلاب اسلامی مردم ایران دانست و با تاکید بر این که حوزه امنیتی و دفاعی نقطه قوت کشور است، گفت: در این عرصه یکی از الزامات مهم، همکاری و هم افزایی جامعه اطلاعاتی کشور است.

رییس مجلس شورای اسلامی مسئله نظارت را یکی از نیازمندی‌های جدی کشور در شرایط کنونی برشمرد و ضمن تاکید بر استفاده موثر و قانونی ازابزارهای نظارتی، با اشاره به اختصاص یک روز از جلسات صحن علنی مجلس به اقدامات نظارتی تاکید کرد: در پی این اقدام نظارتی مجلس، ۱۸ هزار میلیارد تومان از ۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبارات مربوط به اشتغالزایی و محرومیت زدایی که توسط مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده اما تا آذرماه هیچ تخصیصی نداشت، طی روزهای گذشته توسط دولت به استان ها اختصاص پیدا کرده است.

وی با تاکید بر این که این اقدام جای تقدیر دارد با یادآور تقدیر از دولت در صحن مجلس افزود: امیدوارم با هزینه کرد این اعتبارات در مسیرهای مشخص شده قانونی شاهد تاثیرات خوب آن در اشتغال و محرومیت‌زدایی باشیم.

رییس دستگاه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دهه مبارک فجر گفت: دهه مبارک فجر نمادی از انقلاب اسلامی است و اقداماتی که در این دهه انجام می‌دهیم نمایشی نیست. به این معنا که وقتی برای تجدید عهد و پیمان به مزار شهدا یا حرم امام(ره) می رویم، معتقدیم که امام و شهدا یک حقیقت همیشه زنده هستند و حرکت انقلاب موجی است که هرگز آرام نخواهد گرفت و حرکتی بالنده و همیشه رو به جلو است.

وی درباره اینکه چرا گفته می‌شود امام یک حقیقت همیشه زنده است؟ اظهار داشت: پاسخ آن در موفقیت‌ها و ناکامی‌های ۴ دهه گذشته است. اگر به این ۴۳ سال نگاه کنیم، خواهیم دید زمانی که موفقیتی به دست آمده در جایی بوده که مبتنی بر اصول انقلاب و امام حرکت کردیم و آنجایی که ناکامی داشتیم، زمانی بوده که از اصول و مبانی انقلاب و امام فاصله گرفته ایم و آیا این جز زنده بودن حقیقت امام (ره) است؟

رییس مجلس اضافه کرد: پشیمان‌ها که روزی انقلابی بودند و برای انقلاب حرف می‌زدند و می‌نوشتند، امروز به دنبال این ادراک سازی هستند که انقلاب هیچ موفقیتی نداشته است یا هرآنچه ناکامی داریم را به انقلاب نسبت بدهند. درحالی که ناکامی ها و عدم موفقیت‌ها اتفاقا در جایی رخ داده که ما از مبانی انقلاب و امام فاصله گرفته‌ایم.

وی با بیان این که مبانی انقلاب و حرکت اما دو رکن اساسی داشت تصریح کرد: اول این که حرکت امام مبتنی بر سنت‌های الهی بود و دوم این که امام خمینی(ره) به مردم متکی بود و اوج اعتماد و اتکا به سنت های الهی و مردم باوری امام در دوران دفاع مقدس بود، جایی که پیچیده ترین اتفاقات نظامی و امنیتی را شاهد بودیم ولی عظمت امام و انقلاب را ببینیم که این اتفاقات پیچیده را به مردم سپرد و نتایج درخشان آن را هم دیدیم.

قالیباف با بیان این که در دفاع مقدس لحظاتی را داشتیم که فاصله ما با ارتش تا دندان مسلح صدام به ۱۲ متر رسیده بود و در یک جبهه به طول ۶ کیلومتر زیر آتش و خون بودیم افزود: زنده بودن حقیقت امام یعنی آن دوران با مدیریت الهی و مردمی امام به نفع ملت ایران سپری شد و شاهدیم که حتی رژیم صهیونیستی که روزی سودای حضور در مرزهای ایران را داشت، امروز ما هزار و ۵۰۰ کیلومتر دورتر از مرزهای خود، بیخ گوش آن‌ها هستیم. آیا این جز زنده بودن حقیقت امام خمینی (ره) است؟

وی در همین زمینه تاکید کرد: زمانی که رهبر معظم انقلاب از مردم سالاری دینی صحبت می‌کنند، یعنی همین مردم باوری یعنی مردم برای نظام جمهوری اسلامی موجودیت دارند و رکن اصلی هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که مردم امروز دو خواسته مهم از ما مسوولان دارند اضافه کرد: خواسته اول آنها این است که ما با آنها صادق باشیم و خواسته دوم مردم این است که به آنها عاملیت بدهیم که امور مختلف را خود را پیش ببرند و می‌گویند اگر بستری برای عاملیت آن ها فراهم نمی‌کنیم لااقل برای شان مردم مانع تراشی نکنیم.

وی تصریح کرد: امروز خواسته یا ناخواسته مانع از عاملیت مردم در اداره کشور شده‌ایم درحالی که امام (ره) می‌فرمودند هرکاری که مردم می‌خواهند خود آنها انجام دهند، دولت‌ها در آن دخالت نکنند بلکه دولت‌ها سراغ کارهایی بروند که مردم نمی‌توانند انجام بدهند.

وی اضافه کرد: اکنون که در دهه فجر با امام خمینی(ره) تجدید عهد می‌کنیم باید به این دو رکن انقلاب یعنی خداباوری و مردم باوری اعتماد داشته باشیم و بدانیم که مسیر حل مشکلات مردم همین ۲ رکن است.

امنیت و منافع مردم؛ دو موضوع مورد تمرکز دشمن در چهار دهه اخیر

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در چهار دهه گذشته دشمن همیشه روی دو موضوع امنیت و منافع مردم تمرکز داشته است گفت: انصافا اگر در برخی بخش‌های دیگر نتوانسته‌ایم نمره قبولی بگیریم، حوزه تامین امنیت نقطه قوت کشور است.

وی با تاکید بر این که دشمن با به خطرانداختن منافع مردم به دنبال از بین بردن رابطه امام و امت از هر طریقی است، تاکید کرد: دشمن امروز به دنبال تغییر اذهان مردم و تخریب دستاوردهای انقلاب اسلامی است و وظیفه ما نیز همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند تبیین است؛ یعنی کاری انجام دهیم که دقیقا نقطه مقابل خواست و طراحی دشمن است.

در عرصه حکمرانی نیاز به تحول و انقلاب و یک حکمرانی نو داریم

قالیباف با بیان این که مهمترین موضوعی که باید به آن پرداخت، ‌ تغییر در نظام اداری و اجرایی کشور است، اظهار کرد: امروز نظام اجرایی و اداری کشور تبدیل به اسب سرکشی شده است که عنان آن در اختیار کسانی که باید در حوزه خود حکمرانی کنند نیست.

رییس مجلس با تاکید بر این که در عرصه حکمرانی نیاز به یک تحول و انقلاب و یک حکمرانی نو داریم، تصریح کرد: نظام اداری و اجرایی کشور هیچ نسبتی با مبانی باورهای انقلاب اسلامی ندارد و این چالش بزرگی برای کشور است که باید آن را اصلاح کنیم.

وی با بیان این‌که نظام اجرایی و اداری کشور باید مبتنی بر آرمان‌های امام یعنی خداباوری و مردم باوری باشد خاطرنشان کرد: ما امروز وظیفه داریم که کارآمدی دین در جامعه را نشان دهیم تا اثر آن در زندگی مردم و رفع مشکلات دیده شود.

ویژگی های مکتب امام خمینی (ره)

رییس قوه مقننه با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب مکتب امام را دارای سه ویژگی معنویت، عقلانیت و عدالت می دانند، تصریح کرد: معنویت یعنی همان اعتماد داشتن به سنت های الهی یعنی ما باید حقیقتا به سنت های الهی باور داشتیم و اگر این ویژگی حذف شود، عقلانیت تبدیل به عقلانیت لیبرالیستی و عدالت آن عدالت مارکسیستی می‌شود.

وی اضافه کرد: عقلانیت در مکتب امام، عقلانیت متصل به وحی است که برخاسته از علم و تجربه بوده و به کارشناسی اهتمام می ورزد و به آن بها می دهد.

اقتصادی که در آن ربا باشد حتما مغلوبه خواهد شد

قالیباف با بیان این که ویژگی سوم هم که عدالت است به معنای عام آن یعنی در اقتصاد، معیشت، جامعه و… باید ظهور و بروز داشته باشد افزود: سنجه مدیریت خوب جامعه عدالت است؛ اگر فاصله غنی و فقیر در جامعه بیشتر شود بدانیم که خدا با هیچ کس عقد اخوت نبسته است.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که معتقدیم خدای جبهه‌ها خدای اقتصاد هم هست اما باید بدانیم که اگر در اقتصاد هم براساس سنت‌های الهی رفتار کنیم بدون قطع پیروز خواهیم بود.

قالیباف با تاکید بر این که مردم ایران شایسته بهترین زندگی هستند، خاطرنشان کرد: من با شناخت ظرفیت‌های کشور و جهت گیری های خیلی خوب در سیاست های کلان ابلاغی، اعتقاد دارم که مشکلاتی که در کشور شاهد هستیم در یک بازه زمانی معقول به نحوی مردم از زندگی خود رضایت داشته باشند قابل حل است اما تحقق آن به این شرط است که ما در تلاش و ایجاد تحول، خستگی و زمان نشناسیم.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.