روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 28 شوال 1445
شناسه خبر : 5631
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, عمران و خدمات شهری تاریخ انتشار : 21 مرداد 1399 - 9:33 | | ارسال توسط :
مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش:

تیم های کارشناسی در حال بررسی پایداری سازه ها و برآورد خسارت آتش سوزی بازار هستند

مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش با اشاره به اینکه پس از انجام کارشناسی های لازم از سوی معاونت عمرانی و شهرسازی و تیم های فنی به صورت دقیق میزان خسارت ها برآورد خواهد شد گفت: در حال حاضر به نظر می رسد حدود 20 درصد از بازار به صورت کامل تخریب شده است.

مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش با اشاره به اینکه پس از انجام کارشناسی های لازم از سوی معاونت عمرانی و شهرسازی و تیم های فنی به صورت دقیق میزان خسارت ها برآورد خواهد شد گفت: در حال حاضر به نظر می رسد حدود ۲۰ درصد از بازار به صورت کامل تخریب شده است.

به گزارش روزنامه اخبار کیش، ابوالفضل طیبی در حاشیه بازدید از میزان خسارت های وارد شده به بازار پردیس روز پس از آتش سوزی اظهار کرد: به محض دریافت خبر آتش سوزی در ساعت ۷٫۵۵ دقیقه صبح روز یکشنبه تیم های عملیاتی آتش نشانی، امداد و خدمات شهری و مسئولان در صحنه حضور یافتند.

وی با اشاره به اینکه برای برآورد میزان خسارت باید کارشناسی های لازم صورت بگیرد افزود: تیم های فنی و شهرسازی معاونت عمرانی و شهرسازی در حال بررسی پایداری سازه ها و قسمت هایی که دچار حریق شده بود هستند و در مرحله بعد اقدامات لازم برای پاکسازی محل انجام خواهد شد.

طیبی افزود: برای اینکه میزان خسارت ها به طور کامل مشخص شود چند روزی زمان نیاز است تا تیم های کارشناسی خسارت ها را برآورد کرده و گزارش های خسارت را ارائه کنند.

مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش با بیان اینکه بازار به طور کامل بیمه بوده و میزان خسارت های ریالی نیز پس از کارشناسی ها اعلام خواهد شد افزود: تا ارائه گزارش هیچ نسخه ای نمی توان پیچید و باید بخش های مختلف گزارشات کارشناسی خود را ارائه کنند تا بتوان خسارت های ناشی از آتش سوزی در بخش های مختلف بازار را با توجه به اینکه بخش هایی به صورت کامل از بین رفته و بخش هایی نیز آسیب کمتری دیده بررسی و برآورد کرد.

آتش نشانی ظرف مدت ۳ دقیقه به محل رسید

محمدامین سرمدی رئیس اداره آتش نشانی کیش نیز با اشاره به اینکه تنها ۳ دقیقه زمان برد تا تیم های آتش نشانی در محل حاضر شوند افزود: ایستگاه ۳ به محض دریافت هشدار حرکت کرد و در مسیر با مشاهده دود متصاعد شده از بازار حجم آتش را حدس زده و درخواست کمک کرد که فرماندهی قرار گاه نیز به صورت ایستگاه های دیگر و حتی نیروهای در منزل آماده باش داد.

وی با بیان اینکه در اطفاء حریق آتش سوزی پردیس از تمامی امکانات موجود در جزیره استفادهشد افزود: در این عملیات هر سه ایستگاه آتش نشانی و حتی پرسنل بازنشسته آتش نشانی حضور داشتند همچنین نیروهای ایمنی زمینی فرودگاه با پرسنل و دو دستگاه تجهیزات در محل حاضر شدند.

سرمدی افزود: تانکرهای آب رسان، آمبولانس های بیمارستان و هلال احمر، نیروهای امداد و نجات هلال احمر و نیروی انتظامی نیز در این حادثه به کمک دیگر نیروهای مستقر در محل شتافتند که این همدلی موجب شد حریق به سرعت کنترل شود.

از اولین لحظات اعلان تا حضور ۳ دقیقه طول کشید ساعت ۷ و۵۵ دقیقه از ایستگاه سه دود را که دیده بود حجم آتش را حدس زده اعلان کمک کرده بود و فرمانندهی قرارگاه از هر سه ایستگاه نیروها مستقر شدند و حتی کل پرسنل و بازنشسته فراخوان شده و به جمع ما پیوستند و همکاران ایمنی زمینی فرودگاه با دو دستگاه تجهیزات و نیروها هم به ما کمک کردند از تانکرهای آب رسان آمبولانس بیمارستان و هلال احمر و نیروی انتظامی کمک گرفتیم

وی با بیان اینکه علت اصلی آتش سوزی پس از کارشناسی مشخص خواهد شد افزود: به احتمال زیاد اتصالی موجب آتش سوزی شده است.

رئیس اداره آتش نشانی کیش در خصوص تخریب بخشی از بازار نیز افزود: برای دسترسی به سقف کاذب و بخش های داخلی باید بخشی از سازه تخریب می شد.

وی تجهیزات ایمنی و آتش نشانی جزیره کیش را مناسب دانست اما به روز شدن تجهیزات را از ضروریات خواند و افزود: تجهیزات جزیره کیش در شرایط خوبی است اما به روز بودن می تواند در حوادث بسیار کمک کننده باشد

در حال بررسی محل جایگزین برای غرفه داران هستیم

رحمان سادات نجفی مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش نیز در این گفتگو با اشاره به اینکه بازار پردیس یک کیش یکی از بازارهای قدیمی، مطرح و بزرگ جزیره است افزود: حدود ۲۰۰ غرفه تجاری فعال در این بازار وجود داشت که ۲۰ تا ۲۵ درصد آن ها در این آتش سوزی به طور کامل تخریب شده است.

وی در خصوص میزان خسارت های وارد شده و ارزش ریالی حادثه نیز اشاره کرد: با توجه به اینکه منتظر نظر کارشناسان هستیم اما از ظواهر امر استنباط می شود که در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به بازار وارد شده است البته این خسارت در صورت تخریب کامل بازار بیشتر خواهد بود.

مدیرعامل جامعه بازاریان با بیان اینکه منتظر نظر کارشناسی هستیم تا مشخص شود که بازار قابل بازسازی است یا باید تخریب شود که در هر دو صورت مسئله زمان بر است افزود: با معاونت عمرانی سازمان دکتر خانزادی صحبت شده و یکی از بهترین کارشناسان این حوزه  دعوت شده تا نظر خود را در ا خصوص میزان خسارت و امکان بازسازی اعلام کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه یک کارشناس در صورت بازسازی چند ماه و در صورت تخریب ساخت مجدد دو سه سالی طول خواهد کشید به همین جهت باید فرصت های جایگزین برای ادامه فعالیت های بازاریان پیش بینی کرد که در این خصوص مذاکراتی نیز با دکتر مظفری مدیرعامل سازمان برای ارتباط با مالکان بازارهای غیرفعال انجام شده است تا به صورت موقت غرفه داران به این مکان ها منتقل و فعالیت های خود را شروع کنند.

سادات نجفی با بیان اینکه باید یک کار فرهنگی و پویش حمایتی نیز اجرا شود افزود: جامعه بازاریان پیگیر موارد حمایتی مانند بانک و بیمه بازاریان است.

وی  ادامه داد: بازار به طور کامل بیمه بوده و یکی – دو غرفه ای هم که بیمه نبوده اند و یا تاریخ مجوز و بیمه آن ها اختلاف دارد نیز با قول مساعد بیمه حمایت خواهند شد.

مدیرعامل جامعه بازاریان در خصوص شایعاتی مبنی بر اینکه فرد فوت شده در آتش سوزی در حال استراحت در غرفه بوده است افزود: به گواه دوربین های مستقر در بازار و نگهبان این فرد از ماهیگیری بازگشته و حدود ساعت ۷ وارد بازار شده بود و به محض اینکه متوجه آتش سوزی شده بود سعی کرده بود از بازار خارج شود اما به دلیل دودهای متصاعد شده از آتش سوزی دچار خفگی و متاسفانه فوت شده بود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از ساختمان ها در جزیره کیش در مورد مسائل ایمنی به روز نیستند و سیستم های فرسوده ای دارند از بازاریان و سرمایه گذاران درخواست کرد تا در تامین سیستم های ایمنی توجه بیشتری داشته باشند.

مصطفی شکوری کارشناس و ارزیاب خسارت بیمه نیز با اشاره به اینکه تعدادی از کسبه پرونده بیمه تشکیل داده اند و بازار نیز به صورت کامل بیمه بوده افزود: براساس آنچه گفته شده مدیریت بیمه ایران ۵۰ درصد بیمه را در حال حاضر پرداخت می کند و مابه التفاوت خسارت پس از انجام کارشناسی های لازم و برآورد خسارت به آسیب دیدگان پرداخت می شود.

آتش سوزی بازار پردیس یک که صبح روز یک شنبه اتفاق افتاد یکی از بزرگترین آتش سوزی هایی است که در جزیره کیش روی داده است.

عدم توجه به هشدارهای آتش نشانی و استاندارد نبودن بسیاری از سیم کشی های ساختمان ها و فرسوده بودن آن ها زمینه بسیاری از آتش سوزی های سال های اخیر در جزیره کیش بوده است.

نویسنده : زیبا حسین زاده | منبع خبر : روزنامه اخبار کیش
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.