روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 10 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 3 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 661
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اجتماعی تاریخ انتشار : 27 بهمن 1398 - 11:42 | | ارسال توسط :
روز زن

جشن ولادت حضرت فاطمه (س) و گرامیداشت روز زن در کیش

جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و بزرگداشت مقام مادر با تقدیر از مادران نمونه جزیره کیش برگزار شد

جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و بزرگداشت مقام مادر با تقدیر از مادران نمونه جزیره کیش برگزار شد

به گزارش روزنامه اخبار کیش، همزمان با ولادت با سعادت بانوی بزرگ اسلام حضرت زهرا(س) جشن بزرگ گرامی داشت روز زن و روز مادر با حضور معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش و جمع کثیری از خانواده ها در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

در این مراسم، سعید پورعلی با تبریک سالروز میلاد حضرت فاطمه(س) و همچنین بزرگداشت روز زن و مقام مادر با اشاره به در خصوص مقام و منزلت حضرت صدیقه کبری (س) با استعانت از سوره کوثر اظهار کرد: روز فرخنده زن و مادر به نام بانویی مزین شده است که قرآن کریم او را به لقب «کوثر» مفتخر کرده است. در آن زمان به کسی که فرزند پسر نداشت و فرزندش دختر بود لقب ابتر می‌دادند و در این فضا و زمان که این لقب را برای پیامبر ساخته بودند این آیه نازل شد که: «انّا اعطیناک الکوثر». در تفسیر مجمع، کوثر یعنی امر خیر زیاد و از ماده کثرت گرفته شده است. مراد از کلمه کوثر در برخی از روایت‌ها به نهر و حوض هم داده شده است و کوثر نام نهر و حوضی است که در بهشت وجود دارد و بهشتیان از این نهر متنعم می‌شود. باز هم گفته‌اند کوثر به معنای کثرت نسل و فرزند است و به زیادی امت و پیروان نیز تفسیر شده است.

پورعلی افزود: در تفسیری به نام انوار درخشان از محمد حسن همدانی، عارف قرن چهاردهم، که تفسیری با مایه‌های عرفانی است، در رابطه با کوثر به این نکته اشاره می‌کند که زیادی فرزندان و نسل باعث می‌شود که لقب کوثر به فرد داده شود و در جایی از همین تفسیر اشاره می‌کند این کثرت نسل بدین جهت به پیامبر اسلام(ص) داده شده است که در انتهای این آیه اشاره شده است « ان شانئک هوالابتر»، آن کس که به تو گفت ابتر، او خود ابتر است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به این نکته که همه این مفاهیمی که حول مفهوم کوثر شکل گرفته است با نام یک زن عجین است گفت: زن منشاء و زاینده خیر کثیر، فرزندان کثیر و زاینده امت خوبی‌ها و خیرها است. به همین جهت فاطمه(س) را می‌توان منتی از جانب خداوند و خیر کثیری نامید که در آیه دوم سوره کوثر این خیر کثیر چه هدیه و پاداش و تفضلی به پیامبر اسلام (ص) داشته است.

وی گفت: به گفته شهید دکتر شریعتی هیچ عبارتی گویای مقام و منزلت حضرت فاطمه (س) نیست ولی عالی‌ترین عبارتی که می‌توان برای شأن و منزلت حضرت فاطمه(س) می‌توان گفت این است که: « فاطمه، فاطمه است». نسخه‌ای که باید تلاش کنیم به آن نزدیک شویم، الگویی که زندگی ما انسان‌ها را می‌تواند دگرگون کند.

پورعلی گفت: امروز اگر باید عرصه برای حضور اجتماعی زنان گشوده تر شو دبه این جهت است که به تأسی از حضرت فاطمه زهرا(س) توانسته‌اند ارزش‌های وجودی زن را در سیاست، فرهنگ، آموزش و هنر روز به روز تعالی بخشند. امروز اگر سخن از این است که زنان باید سهم مشارکت بیشتری در سیاست، فرهنگ، آموزش و اقتصاد داشته باشند به این جهت است که جمهوری اسلامی در فضای دینی و مذهبی گستره وسیعی را در برابر زنان گشوده است که عقب افتادگی‌های سیاستی در رابطه با ظلم تاریخی به زنان اتفاق افتاده است جبران خواهد کرد.

وی در خصوص پارلمان زنان کیش گفت: در چند روز آینده شاهد افتتاح پارلمان زنان در کیش خواهیم بود، پارلمانی که به نمایندگی از اقشار مختلف زنان در امر تصمیم سازی و تصمیم گیری در منطقه آزاد کیش در همه حوزه‌ها نقش خود را ایفا خواهد کرد. امروز مفتخریم که بگوییم بسیاری از فعالان اقتصادی ما در جزیره کیش اعم از سرمایه‌گذاران و مدیران شرکت‌ها و مدیران مؤسسات اقتصادی زنان جزیره کیش هستند. و با افتخار اعلام می‌کنیم که زنان جزیره کیش سطح تحصیلاتشان از مردان بسیار بالاتر است و طبق آمار موجود ۶/۹۷ درصد از زنان کیش باسواد هستند و بدین معناست که جامعه زنان کیش آماده حضور و مشارکت اجتماعی بیشتر است و ما باید فضاسازی‌های لازم را انجام دهیم و زنان نیز با حضور در این موضوع با جدیت پیگیر باشند. سیاست سازمان منطقه آزاد کیش این است تا بتواند این فضا را ایجاد و از اندیشه‌های بکر و ناب در حوزه اقتصاد، فرهنگ، سیاست و آموزش که نزد جامعه زنان ما وجود دارد به خوبی استفاده کند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان خاطرنشان کرد: حضور اجتماعی زنان همراه با تحکیم و تقویت بنیان خانواده‌ها خواهد بود. خانواده محور و مدار زندگی سالم است و خانواده در جزیره کیش یکی از ارکان و ثبات پایداری جزیره است. خانواده برای ما یک امر مهم و خدشه نا‌پذیر است و این امر با فضای مشارکتی زنان گسترش خواهد یافت.

عالمه خسروی رییس اداره امور زنان کیش در ادامه این مراسم ضمن تبریک به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر و زن گفت: خداوند متعال فاطمه اطهر سلام الله علیها را محور هدایت قرار داد و او و خاندانش را سروران اهل بهشت،

و چه زیباست که در کنار میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س)، روز مادر و بزرگداشت مقام زن را به منظور حفظ و ارتقاء حقوق زن گرامی بداریم تا علاوه بر معنویات و تکیه بر ارزش های دینی خود با جامعه جهانی نیز همسو شده و بتوانیم به توانمندی کامل زنان، برای ایجاد شرایط بهتری در جامعه دست یابیم.

ما طبق معیارهای اصیل اسلامی، نه مرد را جنس اول می‌دانیم و نه زن را جنس دوم. زن و مرد را در برابر یکدیگر نمی‌بینیم، زنان در کنار مردان و هر دوی آنها عین هم و مانند هم دارای مقام و کرامت انسانی هستند. نه زن برتر است و نه مرد بالاتر. نه این فرودست و نه آن فرادست است. نه این دون است و نه آن عالی است. هر دو من نفس واحده هستند.

خسروی در پایان گفت: زنان یعنی انسان‌های هوشمندی که با تلاش و استعدادشان در دانشگاه، مدرسه و صحنه‌های بیمارستان و کارخانه و سایر عرصه‌های اجتماعی حضور یافته‌اند؛ حضوری مؤثر و حضوری تأثیرگذار. امروز در کجا حضور زنان را احساس نمی‌کنیم؟ در مدرسی دانشگاه، در معلمی دبستان و دبیرستان، در مراکز تحقیقاتی در آزمایشگاه‌ها، در مطلب پزشکان در بیمارستان‌ها؟ کجا هست که زنان والا و شریف ما حضور ندارند؟ این زنان و مادران هستند که باید نهال امید را در خانه‌ها بنیان نهند و نشاط را در محیط خانه و نه تنها در دل فرزندان شان، که حتی همسران و پدران شان، روز به روز بیشتر کنند و متولیان امر باید بدانند که حضور و عملکرد زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور در رشد سرمایه های اجتماعی و توسعه و شکوفایی کشور، بسیار تأثیرگذار است.

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.