روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Wednesday, 15 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 8 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 3626
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, گردشگری تاریخ انتشار : 14 تیر 1399 - 10:52 | | ارسال توسط :

شعار «هر کیشوند یک محیط بان» را سرلوحه زندگی خود می کنیم

در تقویم کشورمان سالروز میلاد علی ابن موسی الرضا - ضامن آهو- روز محیط بان نامگذاری شده است.
شعار «هر کیشوند یک محیط بان» را سرلوحه زندگی خود می کنیم

در تقویم کشورمان سالروز میلاد علی ابن موسی الرضا – ضامن آهو- روز محیط بان نامگذاری شده است.

به گزارش روزنامه اخبار کیش، روز محیط‌بان یادآور فداکاری‌ها و از خود گذشتگی‌های افرادی است که جان خود را در راه حفاظت از گنجینه‌های طبیعی به خطر می‌اندارند. این روز را به همه محیط بانان عزیز کشورمان خصوصاً محیط بانان خوب جزیره کیش که از هیچ کوششی در جهت حفاظت از محیط زیست زیبای جزیره دریغ نمیکنند تبریک می‌گوییم و یاد و خاطره شهدای محیط بان کشورمان را گرامی می‌داریم.

 افزایش آهوان کیش به ۷۵۰ رأس

آهو پستاندار زیبایی است که شما در کیش می‌توانید به راحتی آن را ببینید. سال ۱۳۶۳ فقط ۳۰ راس آهو از جزیره خارک به کیش آورده شد و هم اکنون تعدادشان به بیش از ۷۵۰ راس رسیده است. آهوهای کیش همه جا پراکنده‌اند ولی برای اینکه محل امن و راحتی داشته باشند و شما هم راحت تر بتوانید آنها را تماشا کنید؛ به گفته مریم محمدی، رئیس اداره محیط زیست کیش یک زمین ۲۰۰ هکتاری برای حفاظت از آهوان جزیره کیش در جنوب فرودگاه بین المللی جزیره کیش آماده شده است.

‎آهوها کیش را دوست دارند چون علاوه بر اینکه آب و هوای مناسبی برایشان دارد، مردم هم به آن ها علاقمند هستند و کسی آنها را اذیت نمی کرد. آهوهایی که در کیش میبینید، آهوی ایرانی هستند.  بدن آنها قهوه‌ای روشن و زیر شکمشان سفید و دمشان سیاه است. نرها شاخ دارند و ماده ها بدون شاخ هستند.

‎این حیوانات زیبا در کیش آزاد هستند و ممکن است هر جایی دیده شوند. برای حفاظت از آنها باید در جاده ها، خصوصاً جاده های ساحلی جنوب و جنوب شرق جزیره با سرعت پایین رانندگی شود تا از تصادفات جاده‌ای که مهمترین عامل مرگ آنها در کیش است، پیشگیری شود.

‎توجه داشته باشید آهوها بعد از تولد ممکن است گاهی تنها بمانند و مادرشان برای تغذیه از آنها دور شود. اگر کسی به بره آهوها دست بزند و آنها را جابجا کند، مادرشان آنها را گم میکند و دیگر به سراغشان نمی آید. بزرگ کردن بره های کوچک بدون مادرشان کار بسیار سختی است و احتمال تلف شدنشان زیاد است.

‎در جزیره کیش تعدادی آبشخور برای آهوها ساخته شده که برای خوردن آب و علوفه از آن استفاده میکنند. نزدیک شدن به این  آبشخورها هم برای آن ها ایجاد مزاحمت می کند.

احداث پارک حیات وحش کیش در آینده ای نزدیک

در آینده یکی از مهم‌ترین زیستگاههای آهوان کیش به مساحت ۲۰۰ هکتار در جنوب جزیره به شکل پارک حیات وحش پذیرای طبیعت دوستان خواهد بود

توصیه های رئیس اداره محیط زیست کیش در مورد آهوهای جزیره؛

‎اگر می خواهید سالهای بعد هم که به کیش سفر می کنید بتوانید این موجود زیبا را ببینید موارد زیر را به یاد داشته باشیم:

-با ماشین یا موتور آهوان را تعقیب نکنیم.

‎- در جاده‌های خلوت جنوب و جنوب شرق جزیره آهسته برانیم.

‎- اگر جایی بره آهویی تنها دیدیم به آن دست نزنیم چون منتظر مادرش هست و اگر جابجا بشه مادرش او را گم می‌کند.

‎- اگر آهوی صدمه دیده‌ای پیدا کردیم برای نجاتش با گشت محیط زیست کیش تماس بگیریم و یا آن را به دامپزشکی برسانیم.

هر کیشوند یک محیط بان

با توجه به آنکه عمده حفاظت از محیط زیست جزیره زیبای کیش طبق قانون بر عهده سازمان منطقه آزاد کیش گذاشته شده، و اداره محیط زیست در راستای انجام وظایف محوله از سال ۸۵ در این سازمان شکل گرفته است

این اداره که در حال حاضر با سه کارشناس، زیرمجموعه معاونت عمرانی سازمان فعالیت می‌کند، در بخش محیط بانی نیز ۷ نیروی محیط بان دارد که یکی از آنها حفاظت از محیط طبیعی جزیره هندورابی را بر عهده دارد.

[محیط بانان و حافظان محیط زیست کیش ، گر چه زحماتشان کمتر به چشم می آید ولی عاشقانه در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای حفظ محیط طبیعی و تنوع زیستی جزیره کرده اند که با توجه به فشار توسعه و گردشگری جزیره کار دشواریست.

به بهانه تبریک روز محیط بان و تلاش از زحمات این عزیزان، شعار «هر کیشوند یک محیط بان» را  سرلوحه زندگی خود در جزیره قرار می دهیم و ضمن رعایت اصول حفاظت از محیط زندگیمان ، در آموزش کودکانمان، مسافرین و گردشگران برای رعایت اصول زیست محیطی زندگی در جزیره زیبای کیش همراه خواهیم شد.

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.