روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 9580
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش تاریخ انتشار : 17 آبان 1399 - 10:54 | | ارسال توسط :

آموزش عالی موثرترین روش سرمایه گذاری در منابع انسانی است

غلامحسین مظفری در نخستین نشست روسای دانشگاه های برتر کشور با نمایندگان دانشگاه های عضو IAUP آموزش عالی را موثرترین روش سرمایه گذاری در منابع انسانی برشمرد.
آموزش عالی موثرترین روش سرمایه گذاری در منابع انسانی است

غلامحسین مظفری در نخستین نشست روسای دانشگاه های برتر کشور با نمایندگان دانشگاه های عضو IAUP آموزش عالی را موثرترین روش سرمایه گذاری در منابع انسانی برشمرد.

به گزارش روزنامه اخبار کیش، غلامحسین مظفری مدیرعامل این سازمان در وبینار که با حضور روسای دانشگاه  های خاورمیانه و آسیای مرکزی و حسین سالارآملی قائم مقام وزیرعلوم در امور بین المل در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد اظهار کرد: امروزه کشورهای جهان سعی در ایجاد ارتباط بین آموزش عالی و برنامه‌های توسعه خود دارند

وی با تاکید بر اینکه، دانشگاه‌ها، یکی از پر ارزش ترین منابعی هستند که جوامع در اختیار دارند افزود: با گسترش دانشگاه نه تنها نیروی انسانی مورد نیاز جامعه تربیت می‌شود بلکه زیرساخت های فکری و فرهنگی جامعه برای برخورداری از روش‌ها و فناوری‌های نو نیز فراهم می‌شود. چراکه آموزشهای عالی موثرترین روش سرمایه گذاری در منابع انسانی است.

مظفری بر نقش آموزش عالی در توسعه اقتصاد مبتنی بر فناوری های پیشرفته در کشورهای تازه صنعتی شده تاکید کرد و افزود: امروزه حرکت به سمت دانشگاه های بین المللی و گسترش روابط علمی و بین المللی دانشگاه، نه تنها عضو غیر قابل انکار در پیشرفت های علمی وارتقای کیفیت آموزش عالی می باشد، همچنین منجر به مورد اعتنا قرار گرفتن فرهنگ و رفتار اجتماعی ملل در عرصه جهانی به عنوان کنشگران فعال و مثبت خواهد شد .

وی با اشاره به اینکه براین اساس بین المللی سازی آموزش عالی و توسعه آن در دستور کار و سیاست های قطعی این منطقه آزاد قرار گرفته بیان کرد: تلاش و حمایت های لازم برای افزایش تردد و ارتباطات اساتید دانشجویان و محققان در سطح منطقه متمرکز شده است .

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: ارتقای آموزش عالی در مناطق آزاد با راه اندازی شعب بین المللی دانشگاه های مطرح داخلی و همچنین دانشگاه های خارجی ضمن ایجاد زمینه تقویت بنیه علمی بومیان این مناطق درجهت رشد و توسعه همه جانبه فعالیت ها، راهکار موثری برای جذب دانشجویان خارجی و رونق فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی در این مناطق  است.

به گفته این مقام مسئول؛ جذب دانشجویان خارجی و توسعه همکاری های علمی و پژوهشی بین المللی، با محوریت کشورهای آسیایی به جهت وجود زمینه های همکاری دو جانبه و استفاده از ظرفیت های موجود هم از مباحث کلیدی و مورد توجه سازمان در سالهای اخیر بوده است.

مظفری با بیان اینکه کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس به دلیل نزدیکی جغرافیایی و برقراری خطوط پروازی می توانند به راحتی از امکانات آموزش عالی دراین منطقه آزاد بهره مند شوند افزود: جزیره کیش علیرغم وسعت اندک از امکانات بسیار مطلوب اقامتی، فرودگاهی و بندری، مراکز خرید متعدد و بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی برخوردار است که می تواند اقامت دانشجویی در این جزیره را برای علاقمندان به تحصیل درکیش دلپذیر کند.

وی ادامه داد: با توجه به رویکرد متفاوت آموزش عالی در مناطق آزاد نسبت به سرزمین اصلی، تمرکز ویژه ای برای ارائه رشته های مورد نیاز فعالیت های محوری هر منطقه وجود دارد. موقعیت جغرافیایی کیش و وجود شرکت های خدمات فنی و مهندسی مرتبط با صنعت نفت و خدمات پشتیبانی سکوهای نفتی سبب می شود تا امکان تدریس در طیف وسیعی از رشته های مرتبط با صنعت نفت و حمل و نقل دریایی، و تحقیقات و پژوهش در این منطقه فراهم شده که درنهایت به ارتقای دانش و تخصص جوانان و نیروی کار ماهر درکیش منجر شده ورونق اقتصادی این جزیره را قوت می بخشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه مناطق آزاد با توجه به قوانین سهل و خاصی که دارند بستر مناسبی برای تربیت دانشجویان و نیروی کار ماهر در رشته های تخصصی مورد نیاز همان منطقه به شمار می روند.تاکید کرد: آغاز به کار مرکزنوآوری کیش با هدف ایجاد شهر دانشی و اجرای ایده اکوسیستم نوآوری یکی از مباحث مهمی است که درکیش با جدیت پیگیری می شود و می تواند با استفاده از ظرفیت دانشگاه های مطرح داخلی و خارجی موفقیت چشمگیری را در عرصه فعالیت های علمی و تولیدات مبتنی بر فناوری ایجاد کند.

به گفته مظفری، ایده اکوسیستم نوآوری در علم، اکوسیستم کاملی است و مرکز نوآوری کیش به ‌نوعی یک هاب است که می تواند اعضای این اکوسیستم را که شامل دانشگاه‌ها، سرمایه‌گذاران و ارگان‌های مالی فعال در راستای تحقق اهداف نوآورانه در کیش را به هم متصل کند.

وی افزود:  به بیان دیگر سازمان منطقه آزاد کیش برای ساماندهی شرکت‌های صاحب ایده و پیشرو، دانش بنیان، خلاق و فعال در زمینه فناوری های نو در حوزه های گردشگری، فناوری دریا، هتلینگ، حمل و نقل هوشمند، سلامت و مدیریت پسماند که محورهای با اهمیت در جزیره کیش هستند و استفاده از توان مالی سرمایه گذاران علاقمند دراین حوزه ها تلاش می کند. در این روند حضور گسترده اساتید و فعالیت شعب بین المللی دانشگاه ها درجهت تقویت بنیه علمی جزیره کیش جایگاه بسیار مهمی دارد.

مظفری تاکید کرد: جذب سرمایه گذاری در بخشهای مختلف نیز به عنوان یکی از راه کارهای توسعه مناطق آزاد همواره مد نظربوده است. جزیره کیش به دلیل موقعیت جغرافیایی، مزایای سرمایه گذاری و معافیت های گمرکی برای فعالان اقتصادی داخلی و خارجی مقصدی امن محسوب میشود. استفاده مطلوب از ظرفیت های بورس و فرابورس در کیش به عنوان بازوی تامین مالی بنگاه های اقتصادی و فراهم کردن زمینه ایجاد زیرساخت های امن پرداخت دیجیتال در جزیره کیش برای رونق مبادلات تجاری و معاملات بازار بورس بین الملل کیش، امکان فعالیت اقتصادی و تجاری شرکت ها و بنگاه های داخلی و خارجی را میسر می کند.

وی افزود: در عرصه صنعت گردشگری هم که سومین صنعت درآمدزای جهان در عصر حاضر است جزیره کیش حرکتی شتابان و موفق داشته است. کیش به عنوان قطب گردشگری ایران با زیرساخت های لازم فرودگاهی و بندرگاهی و امکانات پیشرفته اقامتی، طبیعت زیبا و هوایی مطبوع مقصدی مطلوب برای میزبانی شایسته از گردشگران خارجی و داخلی است. منطقه ای آزاد که گردشگران خارجی بدون نیاز به روادید می توانند از مزایای سفر به آن بهره مند شوند.

گردشگری سلامت، اکوتوریسم، گردشگری علمی و ورزشی از جمله بخش هایی هستندکه به گفته رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش زیر ساختهای مورد نیاز آنها در جزیره کیش فراهم شده و درحال توسعه است.

وی با اشاره به اینکه کیش با آمار پذیرش سالانه بیش از یک میلیون و هشتصد هزار گردشگر داخلی و خارجی و قرار گرفتن در منطقه استراتژیک خلیج فارس، بازاری بزرگ برای سرمایه گذاری در عرصه گردشگری است بیان کرد: در چند سال اخیر معرفی مناسب ظرفیت های این بازار بزرگ، توجه سرمایه گذاران خارجی را جلب کرده و خوشبختانه طرح های بزرگ گردشگری با سرمایه گذاری کلان داخلی و خارجی در جزیره کیش در حال اجراست.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در پایان خاطر نشان کرد: امید آن دارم این دیپلماسی علمی ، جلسات و نشستها نتایج مثبتی برای گسترش روابط با ایجاد رشته ها و مراکز مشترک دانشگاهی و تحقیقات مشترک داشته باشد و آینده این منطقه در رشد علمی و همکاری‌های بین‌المللی دانشگاهی شکل بگیرد.

گفتنی است؛ برگزاری دوره ای نشست ها و ایجاد شبکه بین المللی علمی و دانشگاهی بین دانشگاه های کیش و دانشگاه های عضو IAUP به عنوان یک پایلوت در جزیره کیش از مواردی است که در این نشست مورد توجه قرار گرفت.

داریوش سلیمی دستیار ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در حوزه فناوری، دکتر کاخا شنگلیا رییس اتحادیه روسای دانشگاههای جهان, جرارد رایزینگر دبیر کل اتحادیه روسای دانشگاههای جهان ، دکتر سالارآملی قائم مقام محترم وزیر علوم در امور بین الملل و روسا و معاونین دانشگاه های معتبر ایرانی و غیر ایرانی و روسای پردیس های دانشگاهی کیش در این جلسه وبیناری حضور داشتند.

در این وبینار روسای دانشگاه های شرکت کننده در مراسم به بیان پیشینه دانشگاه، اقدامات علمی و آموزشی انجام شده، برگزاری کنفرانس ها و همایش ها تعداد دانشجویان مقاطع مختلف، ظرفیت های موجود در دانشگاه های متبوع و رشته های ارائه شده در این مراکز پرداختند، همچنین امکانات فراهم شده برای دانشجویان داخلی و موضوع پذیرش دانشجویان خارجی، تعاملات بین المللی و همکاری بین دانشگاه ها از مسائل تشریح شده در این وبینار بود.

همایش ملی اعمال حاکمیت ملی در کیش

همایش ملی اعمال حاکمیت ملی با عنوان ایران هم‌کیش، ۲۵ تا ۲۸ آذر در جزیره کیش برگزار می‌شود.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از  خبرگزاری صداوسیما مرکز کیش، دبیر علمی و اجرایی این رویداد گفت: این همایش به مدت سه روز با حضور صاحبنظران، کارشناسان و اساتید دانشگاه در کیش برگزار خواهد شد.

رضادوست افزود:سخنرانان این همایش، با تبیین اهمیت و ضرورت وحدت ملی، به طرح مباحثی چون مفهوم مفهوم حاکمیت در دولت – ملت‌ها، مفهوم استقلال، معناشناسی وطن، حاکمیت سرزمینی، سواحل و جزایر خلیج فارس و سایر مسائل مرتبط، نظیر مالکیت ایران بر جزایر سه گانه، خواهند پرداخت.
دبیر علمی و اجرایی همایش ملی اعمال حاکمیت ملی گفت: میزبانی کیش برای برگزاری یک رویداد ملی، علاوه بر اهداف کلان فرهنگی، پاسخی عملی به برخی شایعات در خصوص واگذاری مناطق جنوبی کشور به غیرایرانی‌ها خواهد بود که گاه‌گاه و به نگرانی مردم این سرزمین دامن می‌زند.
سعید رضادوست در خصوص دیگر برنامه‌های این رخداد فرهنگی گفت: نگاه به مفهوم وطن از منظر جامعه‌شناسی سیاسی، فراز و فرود مفهوم میهن در دوره‌های تاریخی پیش از اسلام و دوره اسلامی، بررسی موضوع همایش از منظر حقوق داخلی و بین‌المللی، وطن در شعر و موسیقی نیز از جمله موضوعات قابل طرح است.
وی گفت: مقالات این همایش توسط چهره‌های مطرح و اساتید شناخته شده داخل و خارج در حال تدوین است و پس از همایش، به سفارش سازمان منطقه آزاد کیش توسط یکی از ناشران برجسته به عنوان کتابی ماندگار در زمینه حاکمیت ملی منتشر خواهد شد و در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.
دبیر علمی و اجرایی ایران هم‌کیش با بیان اینکه در برپایی رویداد به رعایت تمامی ضوابط و مقررات بهداشتی توجه کامل خواهد شد، گفت: برپایی چند کارگاه تخصصی نیز در برنامه رویداد درنظر گرفته شده است.

یادداشت؛

نویسنده: عباس نمکی

چگونه دانش آموز ثروتمند و غنی  یا (کار آفرین ) تربیت کنیم ؟

 به نام آن که جان را فکرت آموخت

این روزها و در تمام دنیا  آموزش و پرورش دلسوزان زیادی پیدا کرده است؛ اما نکته جالبی که وجود دارد دغدغه همه این دلسوزانِ ناگهانی، دانشگاه و تحصیلات عالیه است!

کسی نگران تاثیر ۱۲ سال تحصیل دوران مدرسه بر آماده سازی دانش آموز برای ورود به عرصه زندگی نیست!  نگران کیفیت ورودی‌های دانشگاه و ورود به دانشگاه هستند .

فراموش کرده اند در واقع دغدغه این نیست که محصل بعد این ۱۲ سال می‌تواند شغل بسازد یا نه، دغدغه این است  که میتواند بیشتر درس بخواند یا نه؟

اگر قرار بود هدف مدرسه،  آماده‌سازی محصل برای کارآفرینی و تولید ثروت باشد، باید تمام برنامه‌هایش از ریشه تغییر می‌کرد.

اگه قرار بود هدف این باشد،  چند نکته و پارامتر هست که باید در این دوره دوازده ساله آموزش داده می‌شد و به طرز حیرت‌انگیزی در هیچ سیستم آموزشی خبری از آن نیست:

۱. روش استدلال منطقی

روی این مسئله توافق هست که بچه با ورود به مدرسه باید یاد بگیرد با جیغ و گریه نمی‌تواند به اهدافش برسد، چون در دنیای واقعی اهداف اینگونه تامین نمی شوند

اما راهکار مدرسه فعلی برای ترک دادن کودکی که به جیغ و گریه معتاداست چیزی بدتر از خود آن اعتیاد است:

حرف زور!

در حالی که اعمال زور و دیسیپلین را پدرش هم می‌توانست انجام بدهد. چیزی که در دنیای واقعی نیاز دارد مهارت استدلال کردن، هم در مجادله‌هایی که با نفس خودش خواهد داشت، هم مجادله‌هایی که با دیگران خواهد داشت، است. کسی که از این مهارت محروم است، راحت فریب می‌خورد!

۲. فن بیان و سخنوری

اگر خدای استدلال و تحلیل هم باشید اما نتوانید درست و شیوا منظورتان را بیان کنید، بی‌فایده‌است. بیشتر درگیری‌های اجتماعی و حتی پرونده‌های قضایی از این معضل ناشی میشود که مردم بلد نیستند درست حرفشان را به همدیگر منتقل کنند. علاوه بر این، فن بیان برای هرکاری، جزء ملزومات است.

در حالی در مدارس روی انشاء تأکید دارند، که هرچند مفیداست اما در دنیای واقعی، از جذب مخاطب گرفته تا جذب مشتری، سخنوری به مراتب مهم‌تر از نویسندگی است.

۳. قانون

همه ما همان وقتی به وکیل مراجعه می‌کنیم که به دندانپزشک مراجعه می‌کنیم، یعنی وقتی که یک جایی کرم خورده است. اطلاع از قوانین مملکت، چه در زندگی شخصی و چه درکار و اشتغال، جلوی ارتکاب به اشتباهات را می‌گیرد.محصل باید بداندامورات اداری، هرچقدر سخت، چطور پیش میرود.

باید بداند چطور یک ملک را اجاره کرد، چطور سند تنظیم کرد، چطور قرارداد نوشت، چطور وام گرفت، چطور چک نوشت، و ازین قبیل. کسی که دیپلم دارد نباید با ورود به یک اداره از نحوه انجام پروسه شوکه بشود.

۴-مهارت در امور مالی و حسابداری

علومی که برای ما کاربردی ندارند، به شکل پلکانی به ما آموزش داده می شود. مثلا یک سری مطالب در مورد شیمی را مقطع به مقطع آموزش میدهندبعد می گویند برای کسب اطلاعات بیشتر به دانشگاه مراجعه کنید!

اما حسابداری که یک نیاز روزمره ا‌ست، به صورت صفر و صد آموزش داده میشود. یعنی تا قبل از دانشگاه مطلقا چیزی از آن نمی دانیم، مگر اینکه رشته تخصصیش را در دانشگاه انتخاب کنیم و ناگهان انبوهی از اطلاعات روی سرمان می ریزد. در حالی که باید برعکس می‌بود، سطحی از ملزوماتش برای اداره یک بنگاه کوچک را یاد می‌گرفتیم، بعد اگر میخواستیم حسابداری شرکت توتال فرانسه را انجام بدهیم می‌رفتیم دانشگاه!

بدون دانش حسابداری هر نوع کسب درآمدی در معرض نابودیست

۵. دانش عمومی بازار

کسی که قراراست  ۱۲ سال از عمر با ارزشش را صرف تحصیل کند، در انتها باید بداند بازار به طور کلی چطور کارمیکند، و بازار املاک کشورش چطور کار می‌کند،  بازار کالا چطور کار می‌کند، بازار سهام چطور کار می‌کند و همه این بازارها در کشورهای دیگرچطور کار می‌کنند. ما چطور می‌توانیم به بازار آن‌ها ورود کنیم، و آنها چطور به بازار ما ورود می‌کنند. هرچند این اطلاعات بیشتر طی تجربه بدست می آید، اما داشتن اطلاعات پایه هم سکوی اول تجربه را بالاتر قرارمیدهد ، هم مانع افتادن فرد در دام توهمات میشود.

تردیدی ندارم کسی که در طول دوازده سال این پنج آیتم را آموزش دیده باشد، انسانی به کلی متفاوت خواهد بود.

و این همان تربیت دانش آموز ثروتمند و غنی است یا کار آفرین

 در دنیای پسا کرونا

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.