روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 37972
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 11 بهمن 1401 - 17:03 | | ارسال توسط :
وزیر نفت خبر داد:

افزایش ۵۰ درصدی صادرات گاز ال پی جی/درآمدهای نفتی در ۱۰ ماهه امسال ۴۰ درصد رشد یافت

وزیر نفت از افزایش ۵۰ درصدی صادرات گاز ال پی جی در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: در این دولت ۲.۲ میلیون تن گاز ال پی جی در پالایشگاه‌های نفتی، ۵.۶ میلیون تن در پالایشگاه‌های گازی و ۴ میلیون تن در پتروشیمی ها تولید می‌شود.
افزایش ۵۰ درصدی صادرات گاز ال پی جی/درآمدهای نفتی در ۱۰ ماهه امسال ۴۰ درصد رشد یافت

 به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا،در جلسه علنی روز سه شنبه – ۱۱ بهمن – مجلس شورای اسلامی، سوال مالک شریعتی نیاسر نماینده تهران از وزیر نفت در دستور کار قرار گرفت و جواد اوجی در صحن مجلس در سخنانی گفت: اینکه موفق شدیم از دوران سرما به خوبی عبور کنیم حاصل از همکاری دولت، مجلس و مردم است تا گاز مشترک ۲۶ میلیون مشترک دچار نقصان نشود.

وی با بیان اینکه وزارت نفت در دوره اوج مصرف گاز توانست علاوه بر تامین گاز مشترکان، گاز نیروگاهها را نیز تامین کرده و سهم صادراتی را نیز حفظ نماید، افزود: امروز به میزان ۲.۲ میلیون تن در پالایشگاه نفتی گاز ال پی جی تولید می شود و ۵.۶ میلیون تن در پالایشگاه گازی و ۴ میلیون تن در پتروشیمی ها گاز ال پی جی تولید می شود.

وی یادآور شد: خوشبختانه در دولت سیزدهم بیش از ۵۰ درصد نسبت به دولت دوازدهم، صادرات ال‌پی‌جی داشتیم. اما درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی باید اشاره کنم پس از زمانی که این قانون ابلاغ شد، پیش نویس آیین‌نامه اجرایی استفاده از ال پی جی در خودروها به دولت تقدیم کردیم و در کمیسیون‌های مختلف مجلس نیز مورد بررسی قرار گرفت. البته برای این پیش نویش باید نظر سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد گرفته شود و سرانجام در تاریخ آبان ماه امسال این آیین نامه اجرایی به تصویب هیات دولت رسید.

وزیر دولت سیزدهم تاکید کرد: قیمت گاز ال پی جی برای خودروها که در آذرماه امسال در ستاد تنظیم بازار مصوب شود و برای هر کیلوگرم گاز مایع جهت استفاده در جایگاه‌ها برای خودروهای ال پی جی سوز مصوب شد و پس از آن مکاتباتی با سازمان ملی استاندارد داشتیم تا استاندارد جایگاه های سوخت را تدوین کند.

وی ادامه داد: در موازات این موضوع ما فراخوان هایی برای جذب سرمایه گذاران جهت احداث جایگاههای سوخت اعلام کردیم، بنابراین دولت وظایف خود را در حیطه LPG انجام داده و تکالیف وزارت نفت در این بخش به صورت کامل صورت گرفته است و هم مصوبه آیین نامه اجرایی آن گرفته شده و هم در ستاد تنظیم بازار برای آن قیمت گذاری شده است و مکاتبات لازم با سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست انجام شده و از طرفی منتظر سازمان ملی استاندارد نیز برای کار نماندهایم و به محض اینکه سازمان استاندارد، استانداردها را اعلام کند و جایگاه ها کارشان آغاز شود، ما کار را برای خودروها و جایگاه ها آغاز می کنیم.

اوجی با تاکید بر اولویت ناوگان عمومی و اتوبوس درون شهری تاکید کرد: البته برای اجرای این کار باید زیرساخت ها هم در خودروها و هم در جایگاه های عرضه ایجاد شود و امیدواریم بتوانیم به عنوان سوخت سوم از این موضوع استفاده کنیم و تا سازمان محیط زیست و استاندارد به ما ابلاغ نکند. چرا که ما نمی‌توانیم مسیر را پیش ببریم و در آیین نامه دولت ذکر شده که باید حتماً تاییدیه سازمان استاندارد و محیط زیست اخذ شود. اما خوشبختانه در موضوع LPG ، چه در تولید و چه در صادرات، بیش از ۵۰ درصد رشد داشتیم و درآمدهای خوب صادراتی برای دولت و تبصره ۱۴ حاصل شد.

درآمدهای نفتی در ۱۰ ماهه گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است

اوجی هچنین در ادامه جلسه امروز و در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه پیرامون عملکرد تبصره‌های درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بیان کرد: در عملکرد دستگاه‌های وزارت نفت در فروش و وصول نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی خوشبختانه در ۱۰ ماهه گذشته ۴۰ درصد رشد نسبت به سال قبل داشته‌ایم.

وی با اعلام اینکه در حوزه میعانات گازی بیش از ۷۰ میلیون بشکه در ۱۰ ماهه گذشته فروش و وصول درآمد داشته‌ایم، اظهار داشت: با توجه به ارقام فروش نفت و میعانات گازی و خالص گاز صادراتی پیش بینی ما این است که قطعا درآمدهای پیش بینی شده از این محل در بودجه سال ۱۴۰۱ تا پایان سال تحقق می‌یابد. در خصوص فروش، ۱۰۰ درصد تحقق داشته‌ایم اما در بخش وصول درآمدها تقریبا بین دو تا چهار ماه زمان می‌برد.

وزیر نفت به تبصره ۱۴ قانون بودجه درباره هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و افزود: در تبصره ۱۴ عملکرد قابل قبولی داشتیم؛ در خصوص فروش فرآورده‌ها در داخل کشور در ۱۰ ماهه گذشته ۱۳۲ درصد فروش داخلی داشتیم و در صادرات فرآورده‌های نفتی به دلیل افزایش مصرف بنزین و نفت گاز در داخل نزدیک به ۷۰ درصد تحقق داشتیم به طوری که حدود ۷۸ درصد این تبصره محقق شده است.

وی خاطر نشان کرد: در بخش فروش دارایی و سهام، وزارت نفت دو دارایی عمده دارد یکی پالایشگاه شازند و یکی هم ۲۰ درصد از سهام پتروشیمی خلیج فارس که امسال واگذار شدند.

اوجی در ادامه با بیان اینکه ۱۲ درصد پتروشیمی خلیج فارس از طریق مزایده به فروش گذاشته شده است، گفت: صندوق نفت در این مزایده برنده شد و درصدی از سهام پالایشگاه شازند نیز در سال ۱۴۰۱ براساس تکلیف قانونی فروخته شد.

به گفته او، در حوزه فروش اوراق در سال ۱۳۹۹ در حدود ۲۳.۵ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ نیز ۲ هزار میلیارد تومان واگذاری انجام شد اما در سال ۱۴۰۱ وزارت نفت در این زمینه فروش اوراق نداشته است.

وزیر نفت به درآمدهای حاصل از فروش نفت و میعانات گازی و خالص گاز صادراتی و فروش فرآورده ها و وصول آن در ۱۰ ماهه امسال اشاره کرد و گفت: درآمد این بخش در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد افزایش نشان می دهد.

به گفته اوجی، در حوزه صادرات گاز هم در ۱۰ ماهه امسال ۱۵ درصد بیش از سال ۱۴۰۰ عایدی داشتیم و وصولی پیش بینی شده در بودجه در این بخش در همین مدت ۱۰ ماهه محقق شد.

وی درخصوص پیش بینی‌های بودجه‌ای سال ۱۴۰۲ نیز گفت: با توجه به بحث‌های انجام شده در دولت و نظر به اینکه میزان فروش نفت و میعانات یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه پیش بینی شده است، وزارت نفت با تدبیر و پتانسیلی که دارد، تلاش خواهد کرد به این رقم برسیم.

اوجی در مورد بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: زمانی که دولت سیزدهم فعالیت خود را آغاز کرد، تا اوایل شهریور ماه کل وصولی ۵ هزار دلار بود و برخی پیش‌بینی کرده بودند که تحقق آن محال است اما به لطف الهی و تلاش جهادی وزارت نفت، ۱۰۰ درصد این بودجه محقق شد. همچنین در مورد بودجه ۱۴۰۱ نیز وقتی هم در دولت و هم در مجلس مصوب شد بسیاری پیش‌بینی کردند که محقق نمی‌شود اما با تلاشی که صورت گرفت بازارهای مختلفی را شناسایی و از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها استفاده کردیم و به اعدادی در فروش رسیدیم که از سال ۹۷ که ترامپ تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه جمهوری اسلامی در این حوزه رقم زده بود به رکورد جدیدی دست یافتیم.

وزیر نفت در مورد بخش نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اظهار داشـت: وزارت نفت هم تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا آنچه در مجلس مصوب شود محقق شود. امسال هم در تولید گاز رکورد بی سابقه‌ای زده شد کما اینکه در پارس جنوبی روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب برداشت گاز داشتیم و در کل میادین مشترک ۲۱ میلیارد مترمکعب که با استفاده از حداکثر فناوری در ۲۱ پالایشگاه گازی اتفاق افتاد.

وی تاکید کرد: همچنین انتقال از طریق خطوط و شبکه انتقال کمک بزرگی برای تأمین گاز بخش خانگی بود اما اگر بخواهیم همین طور تولید کنیم کما اینکه ۳۰ درصد مصارف این حوزه در بخش خانگی است با مشکلی که امسال ایجاد شد مواجه خواهیم شد.

اوجی با تاکید بر اینکه کاهش مصرف گاز خانگی خاطرنشان کرد: اگر در این حوزه صرفه‌جویی کنیم، امکان بهبود صادرات وجود دارد. کما اینکه قراردادهای گازی خوبی با کشورهای همسایه داریم، در غیر این صورت مجبوریم از سوخت مازوت استفاده کنیم که باعث می شود درآمدهای دولت در تبصره ۱۴ کاهش پیدا کند.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.