روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 2837
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اجتماعی تاریخ انتشار : 25 خرداد 1399 - 13:16 | | ارسال توسط :
رئیس اداره محیط زیست کیش:

با کاشت درختان در محیط‌های کارگاهی و اطراف منازل می‌توان به توسعه حیات وحش جزیره کمک کرد

دریافت حتی یک شاخه گل یا یک گلدان کوچک گل، به سرعت می‌تواند روحیه انسان را تغییر دهد و او را شاد و هیجان زده کند. لبخند، اولین و مهم‌ترین نشانه این تغییر است. افرادی که در محیط اطرافشان گل و گیاه وجود دارد، بیش از دیگران شاد و مهربان و سر زنده‌اند و می‌توانند این حس را با رفتار مثبت خود، به دیگران منتقل کنند.
با کاشت درختان در محیط‌های کارگاهی و اطراف منازل می‌توان به توسعه حیات وحش جزیره کمک کرد

دریافت حتی یک شاخه گل یا یک گلدان کوچک گل، به سرعت می‌تواند روحیه انسان را تغییر دهد و او را شاد و هیجان زده کند. لبخند، اولین و مهم‌ترین نشانه این تغییر است. افرادی که در محیط اطرافشان گل و گیاه وجود دارد، بیش از دیگران شاد و مهربان و سر زنده‌اند و می‌توانند این حس را با رفتار مثبت خود، به دیگران منتقل کنند.

از سال ۸۴ با درخواست اتحادیه گل و گیاه کشور و همکاری وزارت جهاد کشاورزی، دفتر گل و گیاه و شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۲۵ خردادماه به‌عنوان روز ملی گل نامگذاری شد.

به گزارش روزنامه اخبار کیش، مریم محمدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما در خصوص تامین گل و گیاه در جزیره کیش بیان کرد: اطلاعات دقیقی از آمار تامین گل و گیاه توسط گلخانه‌ها در جزیره کیش در دست نداریم اما می‌توان گفت که در اکثر مواقع گیاهان در جزیره کیش پرورش داده می‌شوند.

وی در مورد گیاهانی که استفاده آن‌ها در جزیره کیش توصیه می‌شود عنوان کرد: به دلیل این که در جزیره کیش بارش به حدی نیست که بتوان به واسطه آن گل و گیاه پرورش داد باید گیاهانی را مورد استفاده قرار دهیم که نیاز آبی پایینی داشته و متناسب با این اقلیم باشند و از آنجایی که خاک جزیره از نوع آهکی است لذا هر گیاهی در این منطقه تاب آبی ندارد؛ به همین دلیل است که درختان بومی توانسته‌اند با شرایط کیش سال‌ها تطبیق پیدا کنند و این حائز اهمیت است.

محمدی در ادامه افزود: توصیه ما همیشه بر این اصل بوده است که به جای گیاهانی که نیاز به آب مصرفی بالا دارند از گیاهان بومی استفاده شود که پس از دوسال رسیدگی و آبیاری از زمان استقرارشان نیازی به آبیاری زیاد نداشته باشند تا بسیاری از هزینه‌ها کاهش یابد.

وی ادامه داد: چون آبی که برای آبیاری گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد تولیدی آب‌شیرین کن‌ها بوده و هزینه بالایی دارد ( هر مترمکعب حدود ۸۰۰۰ تومان) و به همین دلیل ترجیحاً گیاهانی در این منطقه استفاده می‌شود که نیاز آبی کمتری داشته باشند.

رئیس اداره محیط زیست کیش گفت: در جزیره کیش درختانی وجود دارند که توانسته‌اند با شرایط اقلیمی این منطقه تاب آوری داشته و استقرار پیدا کنند، اما از نظر نیاز آبی نیز متناسب هستند که از این دسته گیاهان می‌توان به درختان لورکه در چند سال اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفته‌اند یا درختچه‌های گلداری که متناسب با شرایط این منطقه هستند و درختان گلدار زیبایی مانند ابریشم‌ها یا دلونیکس اشاره کرد. اما هیچکدام به اندازه گیاهان بومی و ارزشمند جزیره کیش که جزو گروه‌های حمایت شده نیز هستند نیاز آبی پایینی ندارند.

وی در ادامه افزود: گیاهان بومی کیش که به خوبی با آن‌ها آشنا هستیم، عرض سایه‌انداز زیادی دارند و تأثیر بسزایی در تغییر دمای محیط دارند به صورتی‌که دمای زیر سایه این درختان تا سه درجه از فضای اطراف آن که نور خورشید مستقیم می تابد پایین تر است. از مهمترین این درختان کهور ایرانی است که ظاهری شبیه بید مجنون دارد. درخت لور، درخت زیبایی است که بومی جزیره کیش نبوده ولی چون سال‌های زیادی در جزیره استقرار پیدا کرده است به همان اندازه حائز اهمیت است و سایه انداز آن به بالای ۲۰متر می‌رسد. از دیگر درختانی که می‌توان نام برد درخت کُنار بوده که به واسطه شاخ و برگ و میوه‌ای که دارد مورد توجه فراوان پرندگان سطح جزیره است و لانه‌سازی بر روی این درختان زیاد انجام می‌شود و حیات جانوری جزیره کیش نیز به همین چند گیاه موجود بستگی دارد.

 محمدی ادامه داد: اگر ساکنان جزیره به کاشت این درختان در محیط‌های کارگاهی یا فضاهای سبز موجود در کنار منازلشان بپردازند، به توسعه حیات وحش جزیره و افزایش جمعیت این جانوران کمک به سزایی خواهند کرد.

محمدی در خصوص پرورش سایر گیاهان در جزیره کیش عنوان کرد: گیاه آلوئه ورا، گیاه مقاومی بوده و نیازی به تغییر وضعیت خاک ندارد اما سایر گیاهانی که در جزیره مورد استفاده قرار گرفته‌اند نیاز به تغییر خاک داشته و همانطور که مشاهده می‌شود در محلی که درختی کاشته می‌شود حداقل ۱ تا ۱٫۵ متر حفر شده و با خاک شیرین جایگزین شده تا درخت بتواند توسعه ریشه‌ای در آن محدوده داشته باشد و به همین دلیل توسعه فضای سبز در جزیره کیش هزینه بالایی را در بردارد و این تاکیدی است برمزایای استفاده از گیاهان بومی کیش که نیازی به این تغییر خاک نداشته و در همین خاک مستقر می‌شوند.

رئیس اداره محیط زیست در انتها خاطر نشان کرد: در جزیره کیش خاک کمی وجود دارد و مرجان و صدف‌های ریز خاک آن ‌را تشکیل می‌دهند و علت سفیدی آن نیز به همین دلیل است. درصد بیشتر خاک جزیره آهکی بوده و از بقای جانداران آبزی تشکیل شده است که در زمان شکل گیری جزیره به صورت یکپارچه بقایای مرجانی بوده و به مرور زمان در سطح آن تا حدودی خاک تولید شده اما عمق آن کماکان مرجانی است.

نویسنده : فاطمه یاقوتی | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.