روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 11288
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, ویژه تاریخ انتشار : 02 دی 1399 - 11:14 | | ارسال توسط :
گزارش: زیبا حسین زاده

حرکت کند صنعت گردشگری کیش/ این زیبای خفته را بیدار کنید

صنعت گردشگری یکی از صنایعی است که پس از دریافت ضربه های سنگین از تحریم، با شیوع ویروس کرونا زمین گیرشد و به گفته کارشناسان حوزه گردشگری به کما رفت.
حرکت کند صنعت گردشگری کیش/ این زیبای خفته را بیدار کنید

شاید با تحریم ها صنعت گردشگری در مناطق آزاد باید به شکل و طرحی دیگر رونق می گرفت و از این فرصت برای معرفی ظرفیت های این مناطق استفاده می شد اما نه تنها این ظرفیت ها دیده نشد بلکه سنگ اندازی های بسیاری به ارائه وابلاغ بخشنامه های موردی و سلیقه ای صورت گرفت.

سخنرانی ها و مصاحبه های مداوم برخی از نمایندگان و مسئولان در خصوص قاچاق کالا از مناطق آزاد، دخالت در معافیت های مالیاتی و معافیت های گمرکی موجب شد تا نگرانی های فراوانی برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در مناطق آزاد ایجاد شود.

در سایه نگرانی هایی که ثبت سفارش و ورود کالا و عدم مجوز ورود خودرو به کشور از دیگر مواردی است که به دلیل تحریم ها در مناطق آزاد مشکلات فراوانی برای فعالان اقتصادی این مناطق ایجاد کرد و اینک در کنار تمامی این موارد اصلاحیه ای که به درخواست برخی از نمایندگان مجلس که شاید کمترین اشراف از نحوه فعالیت این مناطق دارند به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه شده است تا مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد که در این صورت ته مانده توان و نفس های به شماره افتاده مناطق آزاد نیز برای همیشه خاموش خواهد شد.

بی تردید جزیره کیش، نخستین منطقه آزاد کشور نیز از تمامی اتفاقات کشور متاثر است و فعالان عرصه های اقتصادی و گردشگری این خاکپاره مرجانی همچون دیگر مناطق آزاد کشور با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

یکی از دیگر مسائلی که مشکلات جزیره کیش را نسبت به دیگر مناطق افزوده است، محصور بودن در میان آب ها و عدم اتصال معمول به دیگر بخش های کشور است، اگر چه این اتفاق یک مزیت بزرگ گردشگری است اما در شرایط کنونی و کاهش دسترسی به بسیاری از خدمات به واسطه تحریم ها و تفکرات نادرستی که از مناطق آزاد در ذهن برخی از مسئولان در سطح کشورر ووجود دارد سدی در برابر توسعه و رونق جزیره کیش شده است.

صنعت گردشگری کیش امروز اگر چه توانسته است با تمامی مشکلات خود را سرپا نگهدارد اما به اعتقاد برخی کارشناسان بی برنامه بودن مسئولان حوزه و صنعت گردشگری در این جزیره این حرکت را به صورتی کند و لاکپشتی پیش برده است که هیچ تحرکی از آن به چشم نمی آید.

کرونا اگر چه صنعت گردشگری را با اما و اگرهای فراوان روبرو کرده است اما حضور گردشگر و حتی افزایش چند درصدی گردشگران نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به گفته رئیس جامعه هتلداران کیش می تواند یک فرصت باشد تا با مدیریت صحیح متولیان حوزه گردشگری در سطح ارشد سازمان منطقه آزاد کیش و استفاده از ظرفیت هایی همچون همدلی و همکاری تمامی نهادها و ادارت و مدیریت مناسب ستاد کرونا و شورای سلامت و مدیریت یکپارچه در مدیریت کلان جزیره راهکاری اندیشمندان و خلاقانه برای استفاده از ظرفیت موجود گردشگران، این صنعت خفته در سطح کشور را در این بخش از کشور بیدار کرده و به خوبی از آن استفاده کرد.

از ابتدای شیوع بیماری کرونا و در اوج پیک اول این بیماری مسئولان جزیره کیش نشان دادند که با همدلی می توان از هر سدی عبور کرد و با یک مدیریت صحیح و یکپارچه کیش با سربلندی از این آزمون خارج شد.

با وجود هشدارها مبنی بر باقی ماندن در خانه و پرهیز از سفر پس از موج اول، بی توجهی به این هشدارها، پیک های دوم و سوم را در کشور و به تبع آن در کیش رقم زد که باردیگر با وجود اوج گیری بالای بیماری در کیش به نسبت موج اول و افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر، اما جزیره کیش بار دیگر توانست بر مشکلات فائق آمده و سلامت ساکنان خود را به نوعی تامین کند.

امروز نیز پس از گذشت ماه ها از بیماری، در جزیره کیش شاهد حضور گردشگران بسیاری هستیم که به رغم توصیه های بهداشتی و مشاهده مردم این شهر که تمامی آن ها تلاش می کنند سلامت خود و دیگران را در اولویت قرار دهند به این مسائل بی تفاوت هستند اما با این حال ساکنان میهمان نواز و مهربان جزیره کیش همچنان در حال خدمات رسانی هستند و این مهم می طلبد که به جای برنامه ریزی برای جلوگیری از ورود میهمانان به جزیره مرجانی کیش مدیریت حوزه گردشگری و متولیان این صنعت در سطح کشور و جزیره راهکارهایی مناسب برای پذیرش گردشگران از هنگام تصمیم برای سفر و حضور در مبادی تا ورود به مقصد و دریافت خدمات از جزیره بیابند تا علاوه بر اینکه این صنعت بیمار بیش از این آسیب نبیند، اقتصاد جزیره کیش نیز مسیر رشد و رونق را در پیش بگیرد.

بی تردید رونق دوباره گردشگری در بستری امن می تواند باردیگر حیات را به اقتصاد جزیره بازگرداند و گردشگران نیز با رضایت بیشتری از فرصت های گردشگری که شاید در دیگر نقاط کشور فراهم نیست اما به سادگی در جزیره کیش در اختیار آنان قرار دارد استفاده کنند.

مطمئنا مسئولان جزیره کیش در بخش های مختلف در این مدت تلاش کرده اند تا در کنار مقابله با بیماری کرونا و تامین امنیت و سلامت ساکنان کیش به عنوان نخستین اولویت صنعت گردشگری و اقتصاد را که پایه های حیات جزیره است در نظر داشته اند اما کار بدون برنامه و آینده نگری از مواردی است که مانند آب در هاون کوبیدن است، عدم استفاده از ظرفیت گردشگران که بدون هیچگونه برنامه ای وارد کیش می شوند و پس از چند روز اقامت بدون اینکه حاصل و ره آوردی از این سفر داشته باشند به شهر خود باز می گردند و این یعنی از بین رفتن فرصت های صنعت گردشگری.

یک کارشناس گردشگری معتقد است: متولیان حوزه گردشگری اگر برای گردشگرانی که به شهر آن ها وارد می شوند برنامه ای نداشته باشند مانند صاحب خانه ای هستند که برای پذیرایی از میهمانان خود هیچ آمادگی نداشته و میهمان سرگردان ساعتی را در منزل آنان سر کرده و سپس بدون اینکه نتیجه ای از این حضور جز سردر گمی به دست آورده باشد منزل میزبان را ترک گفته و برای همیشه این گزینه را از لیست میزبان های خود حذف می کند.

جزیره کیش با داشتن فرصت های بی نظیر گردشگری و سرمایه گذاری مدت هاست که هیچ برنامه کاربردی برای رشد و رونق گردشگری و دیگر بسترها و ظرفیت های خود ارائه نکرده است.

قرار دادن وام های گردشگری ۲۰ میلیونی برای جذب گردشگران اگر چه اجرایی هم نشد اما مطمئنا تنها یک افزایش هزینه بر دوش گردشگران است به ویژه در جزیره کیش که امروز به لطف برخی نمایندگان مجلس و مسئولان کشوری در حال از دست دادن آخرین مزایای خود همچون معافیت های مالیاتی و گمرکی است و نفس هایش سخت و سنگین شده است و بی توجهی به ظرفیت های گردشگری نیز می تواند بیشتر راه نفس های مناطق آزاد به ویژه کیش را بگیرد.

به گفته فصاحت استاد دانشگاه و کارشناس گردشگری احیای مجدد صنعت توریسم هزینه‌های مضاعفی را متحمل دستگاه‌های دولتی مرتبط خواهد کرد. لذا می‌توان با بهره‌مندی از سازوکارهای اقتصاد مقاومتی و پیاده‌سازی اصول اقتصاد مقاومتی در صنعت گردشگری، وابستگی این صنعت را نسبت به تکانه‌های احتمالی سیاسی، اجتماعی و منطقه‌ای کاهش داد و این الگو را برای استفاده در اختیار سایر کشورهای جهان قرارداد.

وی ادامه می‌دهد: برای این موضوع می‌توان نسبت به شناسایی و تقویت مزیت‌های نسبی و مطلق موجود در شهرها برنامه‌ریزی کرد و جذابیت لازم را برای بهره‌برداری شهروندان داخلی از ظرفیت‌های موجود برقرار کرد. همچنین برای کوتاه‌مدت نیز می‌توان با ارائه خدمات مبتنی بر پروتکل‌های بهداشتی از ظرفیت‌های موجود گردشگری شهرها استفاده کرد و خدمات نوینی همچون خدمات گردشگری تحت وب، گردشگری آنلاین و واقعیت مجازی را جایگزین خدمات سنتی کرد.

به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.