روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Monday, 29 April , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 21 شوال 1445
شناسه خبر : 11535
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, مرکز بهداشت تاریخ انتشار : 06 دی 1399 - 14:21 | | ارسال توسط :
با مشارکت سازمان منطقه آزاد و بهزیستی کیش صورت گرفت

خرید دستگاه مخصوص برای طرح غربالگری تنبلی چشم در کیش

کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی جزیره کیش گفت: امسال در طرح غربالگری تنبلی چشم به دلیل پیشگیری ازشیوع ویروس کرونا از دستگاههای « فتورفرکتومتر» انجام خواهد شد.

 فرزانه فانی روز شنبه با اشاره به اینکه این دستگاه ازدقت بالایی برخوردار است افزود: امسال به دستور ستاد مبارزه با کرونا و بهزیستی کل کشور برای پیشگیری از کرونا از دستگاه فتورفرکتومتر استفاده می شود که خوشبختانه امسال بهزیستی جزیره با مشارکت سازمان منطقه آزاد کیش پس از چندین ماه و با هدف حفظ پروتکل های بهداشتی موفق به خرید این دستگاه گران‌قیمت شده است. از مزایای خوب این دستگاه عدم ارتباط دست‌ها و یا شی با چشم ها به عنوان یکی از راه های انتقال ویروس است. هم چنین این دستگاه باعث افزایش سرعت معاینه و کم شدن مدت حضور افراد خواهد شد.

وی در خصوص نحوه عملکرد این دستگاه گفت: در صورت تشخیص علایم تنبلی توسط این دستگاه، ما کودک را به اپتومتریست ارجاع می دهیم و پس از آن کودک برای معاینه و درمان جدی تر به متخصص مراجعه خواهد کرد که خوشبختانه متخصص و فوق تخصص چشم ۲۰ روز در ماه را در کلینیک امام علی حاضر هستند. همچنین باید اشاره کرد تشخیص دستگاه نیز ۱۰۰ نیست و ممکن است خطا داشته باشد که در این صورت ما از خانواده‌ها می‌خواهیم کودک را به اپتومتریست نشان داده تا ازنتیجه معاینه اطمینان حاصل کنند. در رابطه با کودکانی که تنبلی چشم ندارند، اگر خانواده ها خود موردی را احساس می کنند به پزشک مراجعه و مساله را پیگیری کنند.

فانی با تاکید بر توجه جدی خانواده ها به طرح غربالگری تنبلی چشم افزود: گروه سنی ۳ تا ۶ سال بیشتر مستعد تنبلی چشم است و کودکان در این سن کمتر از عارضه ها شکایت می کنند. علی الخصوص امسال به دلیل شرایط ویژه کرونا و استفاده بیش از اندازه از لوازم الکترونیکی ممکن است آسیب های چشمی بسیاری کودکان را تهدید کرده باشد که این مساله نیازمند توجه ویژه والدین است. در شرایط کرونا و ترس از ابتلا متاسفانه خانواده ها کمتر به مراکز درمان مراجعه می کنند اما این نکته را در نظر داشته باشند که بهزیستی یک کارشناس و اتاق مخصوص را به این امر اختصاص داده است که به طور دائم ضدعفونی می شود و در اتاق تنها کودک به همراه یکی از والدین خود حضور خواهد داشت. همچنین خانواده هایی که تاکنون در این طرح شرکت نکرده اند وکودک بالای شش سال سن دارند، بهترین روش برای معاینه، مراجعه به اپتومتریست یا فوق تخصص چشم است.

وی در ادامه به دیگر اقدامات بهزیستی در این طرح اشاره کرد و گفت: در غربالگری چشم غربالگر پس از ارجاع کودکان با تنبلی چشم به اپتومتریست پیگیر نتیجه معاینه کودک می شود و همچنین تمام این پیگیری ها نیز ثبت سامانه خواهد شد. هدف از این امر اهمیت و تاکید بر موضوع تنبلی چشم است تا خانواده ها بیشتر پیگیر مراحل درمان آن باشند. همچنین بهزیستی در مساله تهیه عینک و درمان های جدی تر، خانواده ها را همراهی خواهد کرد.

فانی در انتها به ضرورت تعیین وقت قبلی با هدف حفظ پروتکل ها اشاره کرد و افزود: والدین برای سنجش بینایی کودکان قبل از مراجعه در خصوص علایم تب، لرز، سرفه،گلو درد، تنگی نفس و سایر علایم سرماخوردگی و یا سابقه تماس با بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا، خودارزیابی انجام داده و در صورت وجود هر یک از علایم از مراجعه خودداری کنند. در غیر این صورت یکی از والدین با در دست داشتن شناسنامه به پایگاه سنجش بینایی اداره بهزیستی کیش مراجعه کند. زیرا به منظور رعایت پروتکل ها تنها حضور یکی از والدین همراه کودک در پایگاه مجاز است.  همچنین استفاده از ماسک و ضدعفونی دست‌های کودک قبل نیز ضروری است.

طرح غربالگری تنبلی چشم ویژه کودکان ۳ تا ۶ سال،  هر ساله در سراسر کشور از آبان آغاز می‌شود و تا انتهای بهمن ادامه خواهد داشت.  

به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.