روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Wednesday, 8 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 1 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 2005
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, فرهنگی تاریخ انتشار : 29 اردیبهشت 1399 - 18:03 | | ارسال توسط :
سرپرست مدیریت توسعه، گردشگری و میراث فرهنگی کیش:

شهر باستانی حریره وزنه گردشگری تاریخی و فرهنگی جزیره کیش

29 اردیبهشت، روز جهانی میراث فرهنگی و موزه نامگذاری شده است. میراث فرهنگی به کلیه آثار باقی مانده از گذشته گفته می‌شود که بیانگر حرکت انسان در طول تاریخ است که با شناخت آن، می‌توان با هویت و خط حرکت فرهنگی در گذشته آشنا شد.

۲۹ اردیبهشت، روز جهانی میراث فرهنگی و موزه نامگذاری شده است. میراث فرهنگی به کلیه آثار باقی مانده از گذشته گفته می‌شود که بیانگر حرکت انسان در طول تاریخ  است که با شناخت آن، می‌توان با هویت و خط حرکت فرهنگی در گذشته آشنا شد.

به گزارش روزنامه اخبار کیش، ماهان مدون، سرپرست مدیریت توسعه و گردشگری و میراث فرهنگی منطقه آزاد کیش با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در گفتگویی اختصاصی به خبرنگار ما اظهار کرد: موضوع میراث فرهنگی و گردشگری در توسعه گردشگری کیش، به نوعی با یکدیگر عجین و همراه هستند و باید این روز را به همه کسانی که در این دو حوزه فعالیت دارند تبریک گفت.

خانه مردم شناسی بومیان، تنها موزه رسمی و فعال کیش

مدون افزود: در حال حاضر به غیر از خانه مردم‌شناسی بومیان کیش که به نوعی یک مدل خاص از سیستم موزه به حساب می‌آید ما موزه رسمی و فعال دیگری در جزیره کیش نداریم.

وی با اشاره به اینکه، ساختمان موزه نماد خلیج فارس که به صورت گالری در حال فعالیت است و ساختمان گالری هنرهای معاصر که به تازگی افتتاح شده است در کیش وجود دارد بیان کرد: اما باید گفت هیچکدام از این مراکز نام برده شده در حال حاضر کارکرد رسمی موزه را انجام نداده‌اند و تنها موزه رسمی کیش که دارای مجوز رسمی از «ایکوم» بوده و در سطح بین المللی نیز شناخته می‌شود خانه مردم شناسی بومیان کیش است.

وی با اشاره به کارکردهای متفاوت موزه‌ها تأکید کرد: از آنجا که نگهداری از آثار ملموس میراث فرهنگی کشورها و مقاصد گردشگری در موزه‌ها انجام می‌شود امروزه موزه‌ها فعالیتی فراتر از این بحث را داشته و توانسته‌اند به NGO  ها و بنیادهای حمایتی از توسعه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و میراثی تبدیل شده و فعالیت‌های رویدادی خود را توسعه ببخشند.

مدون افزود: خانه مردم شناسی بومیان کیش نیز سال گذشته در همین راستا  چند پروژه میراث ناملموس را فعال و در این راه همراهی و مشارکت کرد و توانست در حوزه بوم‌گردی و گردشگری بومی محلی با محوریت جزیره کیش و خلیج همیشه فارس موفقیت‌هایی را کسب کند.

وی با اشاره به مقارن شدن روز جهانی موزه با آغاز هفته میراث فرهنگی گفت:  این هفته در تمام ایران که دارای جاذبه‌های فراوان و غنی میراث فرهنگی است در سطح بین‌الملل به طور خاص مورد توجه قرار دارد و امیدواریم بخش میراث در جزیره کیش نیز جایگاه خود را به خوبی پیدا کند هر چند که با توجه به پتانسیل‌ها و امکانات میراثی که در جزیره کیش وجود دارد، هنوز به طور کامل به چرخه فعالیت و استفاده در بخش گردشگری وارد نشده است.

سرپرست مدیریت توسعه و گردشگری و میراث فرهنگی منطقه آزاد کیش گفت: دو محوطه ثبت شده میراثی در جزیره کیش وجود دارد که می‌توان به محوطه شهر تاریخی حریره و مسجد ماشه اشاره کرد.

میراث ثبتی جزیره کیش

وی افزود: علاوه بر این‌ها تعدادی بنای ثبتی میراثی نیز در جزیره وجود دارد که می‌توان از مسجد ماشه، مسجد حضرت امیر(ع) و دو کاخ دوران پهلوی (کاخ مرجان و کیش الیت) نام برد.

وی عنوان کرد: با توجه به وسعت جزیره کیش و رویکرد گردشگری این جزیره این تعداد بنای ثبتی بسیار عدد بالا و قابل توجهی است. مخصوصاً مجموعه محوطه حریره که یک بخش وسیعی از جزیره کیش را به خود اختصاص داده است و می‌تواند در آینده وزن گردشگری تاریخی و فرهنگی جزیره کیش را به مراتب ارتقاء دهد و امید است که این محوطه عامل جذب برای گردشگران بین‌المللی نیز باشد.

مدون در خصوص فعالیت حوزه میراث فرهنگی در جزیره کیش گفت: این حوزه اداره‌ای مستقل در ذیل فعالیت‌های مدیریت توسعه گردشگری و میراث فرهنگی معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته است و با ایجاد ارتباط مستقیمی که با وزارت میراث فرهنگی برقرار می‌کند مسوولیت حفظ، حراست، احیا و برنامه ریزی مدیریتی برای استفاده از اماکن و بناهای میراثی و وارد کردن آن‌ها به چرخه گردشگری را برعهده دارد.

مرمت بناهای تاریخی در کیش

وی عنوان کرد: اقداماتی که سالیانه در این اداره صورت می‌گیرد اقدامات خوبی بوده و قسمت‌هایی هم هر ساله عملکرد مثبتی داشته و بودجه مناسبی به آن اختصاص داده شده است و گزارشات خوبی از آن ارسال می‌شود و حوزه میراث فرهنگی استان نیز همکاری بسیار خوبی با ما در این زمینه دارد.

مدون در خصوص اقدامات انجام شده دربخش میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش اظهارکرد: از جمله اقداماتی که در سال گذشته در این حوزه صورت گرفت می‌توان به مرمت مسجد ماشه، استارت پروژه مسجد امیر(ع)، مرمت کاخ مرجان که کار بسیار سنگین و تخصصی بوده و با همکاری حوزه عمرانی و شرکت عمران، آب و خدمات در دست اقدام بوده و فراخوان آن ارسال و بودجه مناسبی برای آن در نظر گرفته شده است اشاره کرد.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم کاربری مناسبی در زمینه فرهنگی و گردشگر برای این کاخ در نظر بگیریم تا به یک جاذبه بسیار فاخر در آینده نه چندان دور تبدیل شود.

به گفته مدون از دیگر بناهای مهم در کیش ساختمان نخست وزیری است که سال‌ها به اداره امور زنان اختصاص داده شده بود.

 وی با بیان این مطلب افزود: در سال ۹۸ این بنا را مرمت، احیاء و باز زنده سازی کرده و با همان کاربری مشابه به گالری هنرمعاصر تبدیل کردیم و پرونده ثبت میراثی این بنا باز بوده و احتمالاً بتوانیم پلاک ثبتی برای آن تهیه نماییم. گرفتن پلاک ثبتی کمک به حفظ ساختار اصلی و جذب امکانات بین المللی در آینده به جهت حفظ و نگهداری این اماکن است.

برگزاری سمینار مجازی( وبینار)

ماهان مدون در خصوص برگزاری سمینار وبینار گفت: شاید وبینار یک مفهوم جدید بعد از شیوع بیماری کرونا در جهان باشد و موجب شد تا از تکنولوژی روز برای برگزاری رویدادها استفاده کنیم. از این رو تصمیم گرفتیم سمینار وبینار را با تمام شک و تردیدها در خصوص اجرا و تهیه و مفید بودن آن برنامه ریزی کرده و موسسه علوم و فنون مسوولیت این برنامه را بر عهده گرفت. این سمینار در فضای مجازی و در ساعتی متفاوت با سایر سمینارها در ساعت ۲۱ برگزار می‌شود که امیدواریم دوستان و شرکت کنندگان در این فضای مجازی مشترک شرکت کرده و از بحث‌هایی که در این وبینار صورت می‌گیرد استفاده لازم را ببرند.

وی در ادامه افزود: سیدهادی احمدی روئینی، مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور در این وبینار حضور خواهند داشت که با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی و برنامه‌هایی که ما در توسعه بخش میراث فرهنگی و چگونگی وارد کردن این پتانسیل به چرخه گردشگری جزیره کیش در نظر گرفته‌ایم  ارتباط مستقیم دارند.

ضرورت ایجاد ساختار موزه در کیش

وی همچنین لزوم داشتن یک موزه کامل و مناسب در جزیره کیش را یکی سرفصل‌های در نظر گرفته شده در این وبینار عنوان و خاطر نشان کرد: در محوطه تاریخی حریره سالی یک بار کاووش صورت می‌پذیرد و در این کاووش‌ها تعدادی آثار کشف شده است اما این آثار در مخازن و گاو صندوق‌ها در هرمزگان، تهران و جزیره کیش نگهداری شده و هیچ مکان مشخصی برای به نمایش در آوردن این آثار به صورت یک جا وجود نداشته است. تعداد این آثار کشف شده از شهر تاریخی حریره کم نبوده و امکان پر کردن یک موزه مناسب در جزیره کیش را دارد و لازمه آن داشتن مکانی اختصاصی برای این موزه است. بحث دیگری که در این خصوص وجود دارد لزوم باز زنده سازی و احیای بناهای تاریخی و چگونگی ورود این بناها به چرخه گردشگری است و انتظار داریم که دکتر مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش هم در این وبینار به جمع ما بپیوندند. 

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.