روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Monday, 29 April , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 21 شوال 1445
شناسه خبر : 20223
  پرینتخانه » ایران, سیاسی تاریخ انتشار : 15 مرداد 1400 - 11:04 | | ارسال توسط :
دیدار رییس مجلس با مقامات سیاسی کشورهای مختلف؛

قالیباف: صلح با گفت وگوی همه گروه های سیاسی افغانستان حاصل می شود

رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس جمهوری افغانستان، بر گفت وگوی گروه های سیاسی در افغانستان و ایجاد صلح در این کشور تاکید کرد.
قالیباف: صلح با گفت وگوی همه گروه های سیاسی افغانستان حاصل می شود

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا ، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان که برای شرکت در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به تهران سفر کرده است با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

محمدباقر قالیباف شامگاه (پنج شنبه ۱۴ مرداد ماه) با محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمدباقر قالیباف، با اشاره به پیوندهای عمیق و مراودات تاریخی، دینی، فرهنگ و زبان مشترک میان دو ملت گفت: ارتباطات فرهنگی و تاریخی میان دو کشور بسترهای مناسبی برای توسعه و گسترش مناسبات در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فیمابین فراهم آورده است.

وی با اشاره به تحولات اخیر در منطقه عنوان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران برقراری صلح و ثبات در منطقه است.

قالیباف در همین راستا افزود: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه اقدامی در راستای ایجاد آرامش و امنیت پایدار و جلوگیری از خون ریزی در افغانستان، حمایت میکند.

وی خاطر نشان کرد: آرامش و صلح در افغانستان با گفتگو میان همه گروه های سیاسی افغان حاصل خواهد شد و امیداریم که اراده محکم و همدلی گروه‌های مختلف در این کشور، ثبات و آرامش را به افغانستان بازگرداند.

قالیباف ضمن ابراز امیدواری نسبت به ارتقاء سطح مناسبات فیمابین تصریح کرد: تقویت روابط تجاری و تعاملات فیمابین با افتتاح بازارچه‌های جدید مرزی قابل حصول است و انتظارات مردم منطقه با توزیع حقآبه هیرمند بر آورده خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی دخالت نیروهای بیگانه در افغانستان را عامل ناامنی در این کشور دانست و متذکر شد: مادامی که حضور قدرتهای فرامنطقه‌ای وجود داشته باشد، به تداوم و گسترش ناامنی در منطقه دامن خواهد زد.

در ادامه این دیدار محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان فضای مناسبات فیمابین را برادرانه بیان نمود و گفت: اشتراکات دیرینه دو ملت، مناسبات دوستانه دو کشور را تقویت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ملت افغانستان هرگز همدلی و مساعدت مردم و دولت ایران در ادوار مختلف بحران در این کشور به ویژه میهمان نوازی از مهاجران افغان را فراموش نخواهد کرد.

رئیس جمهور افغانستان، تداوم جنگ را راه حل مشکل کنونی افغانستان ندانست و تأکید کرد: کشتار و قتل عام مردم بیگناه نمی تواند عقب ماندگی های گذشته جبران کند و باید با گفتگو و مذاکرات مشکلات کنونی را حل نماییم.

محمد اشرف غنی سرمایه‌گذاری‌های مشترک دو کشور به ویژه در بندر چابهار را حائز اهمیت دانست و رفع موانع صادرات و واردات را مهم بر شمرد.

در این نشست علی جدی نماینده مردم شیروان و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران- افغانستان؛ فداحسین مالکی نماینده مردم زاهدان و سلمان اسحاقی نماینده مردم قاینات در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشته که به طرح دیدگاه های خود در موضوعات منطقه‌ای با رئیس جمهور افغانستان پرداختند.

دیدار با رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس
همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با اسماعیل هنیه گفت: مقاومت مردم فلسطین در جنگ ۱۲ روزه باعث عزت مسلمین شد.
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) که برای شرکت در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در تهران بسر می برد با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این دیدار، با اشاره به پیروزیهای چشمگیر ملت فلسطین در جنگ سیف القدس که در پایان ماه رمضان با رژیم اشغالگر قدس اتفاق افتاد گفت: «پیروزی ملت فلسطین و مجاهدین مقاومت در مبارزه با دشمن تا به دندان مسلح رژیم صهیونیستی را به شما تبریک می گویم». وی خاطر نشان کرد: «جمهوری اسلامی ایران بر تعهد خود تا آزادی سرزمین های اشغالی استوار است و موضوعاتی همچون عادی سازی و شناسایی صهیونیست ها تاثیری بر عزم ما نخواهد داشت».

قالیباف تصریح کرد: «صهیونیست ها همواره به کمتر از تجزیه کشورهای اسلامی و تفرقه بین مسلمانان رضایت نمی¬دهند اما مقاومت ملت فلسطین نقش مهمی در شکست توطئه¬های صهیونیست¬ها دارد.».

رئیس مجلس شورای اسلامی در همین راستا ابراز داشت: «بیداری افکار عمومی و حمایت آنها از مبارزات ملت فلسطین و مقاومت ثابت نمود که قضیه فلسطین همچنان اولویت اول جهان اسلام محسوب می¬شود».

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقاومت مردم فلسطین در جنگ ۱۲ روزه باعث عزت مسلمین شد، عنوان داشت: «آنچه در مناطق اشغالی و غزه اتفاق افتاد، باعث زنده شدن روحیه سلحشوری، مقاومت و مبارزه برای پایان دادن به حاکمیت رژیم صهیونیستی بر سرزمینهای اشغالی، قدس و مسجدالاقصی است».

در این دیدار اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) با قدردانی از مواضع موثر جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم فلسطین در شرایط مختلف گفت: «رهبری، مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران، حامی همیشگی ملت فلسطین و محور مقاومت هستند».

وی خاطر نشان کرد: «ملت فلسطین در جنگ سیف القدس نشان داد که تنها راه برای احقاق حق ملت فلسطین و امت اسلامی خط مقاومت و مبارزه با رژیم اشغالگرقدس است و این مسیر را با قدرت و اطمینان ادامه خواهد داد».

اسماعیل هنیه در همین راستا تأکید کرد: «ملت فلسطین مصمم به مبارزه برای بازپس گیری سرزمین¬های اشغالی است و هرگز از عزم و اراده مقاومت در مبارزه با رژیم اشغالگر قدس تا آزادی کاسته نخواهد شد».
در این دیدار علاوه بر رئیس مجلس شورای اسلامی اعضای گروه دوستی ـ پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فلسطین نیز حضور داشتند.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.