روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Tuesday, 18 June , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ خرداد , ۱۴۰۳ - 12 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 50586
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 10 خرداد 1403 - 13:19 | | ارسال توسط :

لاوروف: روسیه برای مذاکره در مورد اوکراین آماده است، اما در مورد صلح نه آتش‌بس

وزیر خارجه روسیه تصور گفتگوی صلح با «حاکمیت حزب جنگ» در اوکراین را دشوار دانست.
لاوروف: روسیه برای مذاکره در مورد اوکراین آماده است، اما در مورد صلح نه آتش‌بس

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایسنا،سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پیش‌بینی کرد که دیر یا زود افرادی در کی‌یف به قدرت می رسند که منافع ملی برایشان اهمیت دارد، اما در حال حاضر تصور گفتگو درباره صلح با در نظر گرفتن حاکمیت «حزب جنگ» در این کشور دشوار است.

 وزیر امور خارجه روسیه به اسپوتنیک گفت: امیدواریم دیر یا زود نیروهای سیاسی در اوکراین ظاهر شوند که به منافع مردم اهمیت می‌دهند. در این میان چاره‌ای جز ادامه عملیات ویژه نظامی تا رسیدن به اهداف آن وجود ندارد.

لاوروف افزود: اکنون تصور گفتگو در مورد صلح با در نظر گرفتن حاکمیت حزب جنگ در کی‌یف دشوار است. حزب جنگ در کی‌یف حکمرانی می‌کند و به دنبال شکست روسیه در میدان جنگ است.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی تصور گفتگو درباره صلح دشوار است.

به گفته وزیر خارجه روسیه، مسکو ایده برگزاری فرضی کنفرانس بین المللی صلح برای حل و فصل مناقشه اوکراین با مشارکت مسکو و کی‌یف را ادامه احتمالی تلاش‌های چین برای ایجاد شرایط برای حل این بحران می‌داند.

سرگئی لاوروف تاکید کرد که روسیه برای مذاکره در مورد اوکراین آماده است، اما موضوع صلح است، نه آتش بس. ما بارها، در بالاترین سطوح، گفته‌ایم که روسیه برای مذاکره باز است. با این حال، باید به وضوح درک کرد که ما در مورد صلح صحبت می‌کنیم، نه آتش بس. اعطای آتش‌بس به دشمن هیچ فایده‌ای ندارد جز اینکه بتواند دوباره از آن برای تجدید قوا و تسلیح مجدد استفاده کند.

لاوروف در پاسخ به این سوال که آیا امکان تسریع روند حل و فصل سیاسی اوضاع پیرامون اوکراین وجود دارد، گفت: مذاکرات باید بر اساس اصل تقسیم ناپذیری امنیت و حقایق میدانی باشد.

او گفت: در مورد ایده تشکیل به موقع کنفرانس بین‌المللی صلح که مشارکت مساوی روسیه و اوکراین و بحث در مورد همه طرح‌های صلح موجود را تضمین می‌کند، ما آن را ادامه تلاش‌های پکن برای ایجاد شرایط برای حل بحران می‌دانیم. در بحران اوکراین در این موضع اشتراک داریم که اول از همه، باید علل اصلی آن از بین برود و منافع مشروع همه طرف ها تضمین شود. توافق‌های آینده در مورد حل و فصل مناقشه اوکراین باید بر اساس اصل امنیت برابر و غیرقابل تقسیم باشد.

دیپلمات ارشد روس در پاسخ به این سوال که آیا امکان تسریع روند حل و فصل سیاسی مناقشه اوکراین وجود دارد یا خیر، گفت: از نظر تئوری، بله. برای انجام این کار، لازم است غرب از ریختن تسلیحات به اوکراین دست بردارد و کی‌یف جنگ را متوقف کند. هر چه زودتر این اتفاق بیفتد، زودتر حل و فصل سیاسی آغاز خواهد شد.

اوتاکید کرد که روسیه عرضه جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین را یک سیگنال عمدی از سوی ناتو در حوزه هسته‌ای در نظر خواهد گرفت.

وی افزود: جنگنده‌های F-۱۶ از دیرباز ابزار اصلی تحویل در چارچوب ماموریت‌های موسوم به مشترک هسته‌ای ناتو بوده‌اند، بنابراین، ما نمی‌توانیم عرضه این سامانه‌ها به رژیم کی‌یف را جز به عنوان یک سیگنالی عمدی از سوی ناتو در نظر بگیریم.

لاوروف گفت: آنها در تلاشند تا به ما بفهمانند که ایالات متحده و ناتو برای هر چیزی در اوکراین آماده هستند. در عین حال عرضه جنگنده‌های اف ۱۶ به هیچ وجه وضعیت خط تماس را تغییر نمی دهد. این جت‌ها و همچنین انواع دیگر سلاح‌هایی که کشورهای ناتو در اختیار اوکراین قرار می‌دهند، نابود خواهند شد.

وزیر امور خارجه روسیه درباره حملات موشکی کی‌یف به شهرهای روسیه اظهار داشت که مسکو معتقد است که آمریکا در جنایات کی‌یف شریک است. در استراتژی امنیت ملی آمریکا، آمریکا و ناتو مستقیماً می‌گویند که هدفشان تحمیل «شکست استراتژیک» به کشور ماست در این زمینه، سرنوشت جمعیت غیرنظامی شهرهای روسیه برای کاخ سفید که همدست جنایات رژیم کی‌یف شده است، مهم نیست.

لاوروف هم‌چنین گفت که روسیه و چین بر اهمیت افزایش همکاری‌های دفاعی، نه تنها بر مبنای دوجانبه بلکه در قالب‌های چندجانبه توافق دارند. ما در مورد اهمیت افزایش همکاری‌های دفاعی نه تنها بر مبنای دوجانبه بلکه در چارچوب فرمت‌های چندجانبه هم نظر داریم. این تفاهم در بیانیه مشترکی که پس از سفر رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین به چین امضا شد، بیان شده است.

وی تصریح کرد: به طور خاص، ما در مورد گسترش مقیاس رزمایش‌های مشترک و آموزش رزمی، انجام گشت‌های دریایی و هوایی و توسعه پتانسیل واکنش مشترک صحبت می‌کنیم.

وزیر خارجه روسیه گفت: همکاری پکن و مسکو علیه هیچ کشور ثالثی نیست. همکاری نظامی با چین مبتنی بر سطح بالایی از اعتماد متقابل است. همکاری روسیه و چین با هدف تقویت امنیت بین‌المللی انجام می‌شود و مطابق با هنجارهای حقوق بین‌الملل انجام می‌شود. ترکیب تلاش‌های ما علیه کشورهای ثالث نیست. ما و دوستان چینی‌مان مجبور هستیم که روندهای منفی نظامی و سیاسی در منطقه آسیا و اقیانوسیه را در نظر بگیریم و اقداماتی را برای کاهش پیامدهای آن انجام دهیم.

وزیر امور خارجه روسیه در مورد اوضاع در سرزمین‌های اشغالی به اسپوتنیک گفت: آمریکایی‌ها در ظاهر در مورد تعهد به راه حل عادلانه برای مشکل فلسطین صحبت می کنند اما در عمل به بنزین به آتش رویارویی مسلحانه می‌ریزند.

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که تنها هدف روسیه از مشارکت در سازمان امنیت و همکاری اروپا، فرصتی برای بیان موضع روسیه به طور مستقیم به ۵۶ شرکت کننده دیگر است.

لاوروف در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به رویکرد طرفدار اوکراینی این سازمان، آیا منطقی است که روسیه به همکاری با سازمان امنیت و همکاری اروپا ادامه دهد، به اسپوتنیک گفت: نمی‌توان انکار کرد که سازمان امنیت و همکاری اروپا در حال گذر از یک بحران عمیق است و این یک مشکل است. غرب تمام اصولی را که این سازمان بر اساس آن تأسیس شده است نادیده گرفته است. «اوکراینی‌سازی» در دستور کار آن عملاً منجر به لغو فعالیت‌های سنتی مانند نظامی، سیاسی، اقتصادی، زیست‌محیطی و بشردوستانه شده است.

لاوروف افزود: «شاید تنها هدف از مشارکت روسیه در سازمان امنیت و همکاری اروپا این باشد که موقعیت خود را در مورد مسائل اساسی به طور مستقیم به ۵۶ شرکت‌کننده دیگر، از جمله کشورهای غربی که گفتگوها را با ما در قالب‌های دیگر متوقف کرده‌اند، اعلام کنیم.» اتفاق آرا در سازمان به ما این امکان را می دهد که از پیشنهادات کشورهای غیردوست که مناسب روسیه نیست جلوگیری کنیم. روسیه بارها اعلام کرده است که با فشار تحریمی که غرب از چندین سال پیش شروع کرده و همچنان در حال افزایش است، مقابله خواهد کرد. مسکو نشان داده که غرب شجاعت پذیرش شکست تحریم ها علیه فدراسیون روسیه را ندارد. در خود کشورهای غربی بارها نظراتی مبنی بر بی اثر بودن تحریم ها علیه روسیه مطرح شده است.

| منبع خبر : خبرگزاری ایسنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.