روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 11694
  پرینتخانه » ایران, سیاسی تاریخ انتشار : 08 دی 1399 - 13:39 | | ارسال توسط :
خطیب‌زاده:

اجازه نمی‌دهیم خون شهید سلیمانی پایمال شود / عقلای واشنگتن وضعیت را کنترل کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران برای هر سناریویی آمادگی دارد، به همه سناریوها فکر می‌کند و برای هر سناریویی پاسخی دارد.
اجازه نمی‌دهیم خون شهید سلیمانی پایمال شود / عقلای واشنگتن وضعیت را کنترل کنند

به گزارش  روزنامه اخبار کیش ازایسنا، سعید خطیب زاده صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار فایننشال تایمز مبنی بر اینکه آیا ایران پیش بینی می کند که ترامپ در روزهای پایانی حضورش در کاخ سفید اقدام به عملیات نظامی علیه ایران کند، گفت: پیش بینی کار یک سیاست مدار، یک دیپلمات و حتی یک محقق نیست ولی ما به عنوان یک دولت برای هر سناریویی آمادگی داریم. به همه سناریوها فکر می کنیم و برای هر سناریویی پاسخی داریم.

وی گفت: ما به مقامات آمریکایی توصیه می کنیم که در روزهای پایانی حضور خود در کاخ سفید دست از تنش آفرینی بردارند و هر قدم خطایی که بردارند باعث می شود که میراث بدتری را در منطقه به جا بگذارند.

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خود با خبرنگاران با اشاره به سفر اخیر مشاور امنیت ملی افغانستان به تهران و دیدارش با مقامات کشورمان گفت: ما همواره تاکید کرده ایم که راه حل از بین بردن اختلافات در افغانستان از طریق سیاسی و انجام گفت وگوهای فراگیر با تمام گروه های سیاسی است. ما همه گروه های افغانی را به انجام گفت وگوهای فراگیر و میان افغانی دعوت می کنیم و امیدواریم که این گفت و گوها منجر به یک راه حل دائمی برای حل مسائل افغانستان شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر سفر یکی از مقامات ارشد دولت عراق به تهران به دستور نخست وزیر این کشور و برخی از تحلیل هایی که در این زمینه منتشر شده است با رد این تحلیل‌ها گفت: مشاور نخست وزیر عراق به تهران سفر کرده است. این سفر به دعوت ایران صورت گرفته است و در جریان این سفر مقامات دو کشور ایران و عراق در مورد موضوعات مختلف در حوزه روابط دو کشور و مسائل منطقه ای گفت‌وگو و رایزنی می کند و آخرین تحولات را مورد بررسی قرار می دهند.

وی در عین حال تاکید کرد: انجام اینگونه رفت و آمدها و سفرها بین ایران و عراق امری کاملا عادی و مرسوم است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با حمله راکتی صورت گرفته به نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد و اظهارات وزیر خارجه و رئیس جمهور آمریکا علیه ایران در ارتباط با این حملات گفت: همانطور که پیش از این نیز اعلام کرده بودیم از نظر ما حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی امر مردودی است. متاسفانه در گذشته اماکن دیپلماتیک ایران در عراق مورد حمله قرار گرفته است. این حملات مردود است.

وی ادامه داد: اظهارات رئیس جمهور آمریکا و وزیر خارجه این کشور نیز در ارتباط با ایران محکوم و مردود است و همانطور که پیش از این گفتیم نوع و محتوای این بیانیه ها و توئیت ها و همچنین زمان آن مشکوک و شیطنت آمیز است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه پیام ما روشن است و ما این پیام را از طرق مختلف منتقل کرده ایم تصریح کرد: ما به دنبال تنش نیستیم ولی از منافع و امنیت ملی ایران دفاع می کنیم و این خط قرمز ماست. پیام ها از طرف مختلف منتقل شده است که مسئولیت عواقب هر گونه شیطنت و اقدام تحریک آمیزی در منطقه بر عهده آمریکا و کسانی است که این توطئه ها را انجام می دهند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره صحبت های اخیر مقتدا صدر مبنی بر اینکه ایران و عراق آمریکا را محل منازعه خود نکنند اظهار کرد: ایران همواره سیاست حسن همجواری را در پیش گرفته است و در هیچ مقطعی حاضر نشده است که اختلافاتش را در منطقه دیگری حل کند و به منطقه دیگری بکشاند ولی متاسفانه برعکس آن صادق نیست و آمریکا با اقدامات سرکشانه و شیطنت آمیز خود کشورهای مجاور ما را به پایگاه های ناامنی علیه ایران تبدیل کرده است. ما به کشورهای همسایه خود در این زمینه اعلام کرده ایم که به مسئولیت حاکمیتی خود در برابر این سرکشی ها و اقدامات شیطنت آمیز آمریکا عمل کند. ما در چارچوب یک دولت مسئول و در راستای قوانین بین الملل در دفاع از خود و منافع ملی‌مان هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سازمان هواپیمایی کشوری خبر از ارسال گزارش نهایی سقوط هواپیمای اوکراینی برای کشورهای درگیر این موضوع داده ولی دولت اوکراین مدعی شده است که هنوز چیزی در این زمینه دریافت نکرده است، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد مسئول به مسئولیت خود در این زمینه عمل و گزارش را آماده کرده است. این گزارش هفته گذشته به صورت ویدئو کنفرانس در اختیار اوکراین و دیگر طرف ها قرار داده شد و بخش های مختلف آن خوانده شد.

وی با بیان اینکه گزارش فنی کامل شده است و امروز یا فردا این گزارش به صورت رسمی با ترجمه رسمی در اختیار کشورهای درگیر موضوع قرار می گیرد تاکید کرد: اینها موضوعاتی نیست که سیاسی کنیم.

وی بار دیگر با ابراز همدردی با خانواده های جانباختگان این اتفاق گفت: ما تمام تلاش خود را می کنیم که مسئولیت خود را به عنوان دولت مسئول در این زمینه انجام دهیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با نشست غیر رسمی هفته گذشته وزیران امور خارجه ایران و گروه ۱+۴ گفت: این نشست هفته گذشته بعد از برگزاری کمیسیون مشترک در سطح معاونین وزرای خارجه برگزار شد و چون نشست غیررسمی بود در آن بیشتر به بررسی تحولات مختلف مربوط به برجام از جمله تحولات صورت گرفته در واشنگتن و دیگر مسائل مرتبط به برجام پرداخته شد.

وی با بیان اینکه آقای ظریف در این نشست به صورت دقیق و روشن دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران را اعلام کردند و در این زمینه توئیتی نیز منتشر کردند، گفت: در این جلسه به صورت دقیق مشخص کردیم که تعهدات طرف مقابل چه بوده است، چه باید می کرده و نکرده است.

وی با بیان اینکه آقای ظریف در این نشست تاکید کردند که کشورهای اروپایی نیز در کنار آمریکا شریک نقض برجام هستند و حجم تجارت ایران با این کشورها به خوبی بیانگر این است که آنها نتوانسته اند به تعهدات خود عمل کنند و اروپایی ها در عدم اجرای برجام مسئولیت دارند ادامه داد: ما به طرف‌های مقابل گفتیم که هر گاه آنها به صورت موثر به تعهدات خود عمل کنند ایران اجرای گام های کاهش تعهدات برجامی را متوقف می کند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود ادامه داد: طنز تلخ و خنده داری است که برخی از نمایندگان دموکراسی در غرب از ما بخواهند که چارچوب های دموکراتیک را رعایت نکنیم. ما در کشور مصوبه ای که تبدیل به قانون شود را ملزم به اجرا هستیم و آن را اجرا می کنیم و چنین درخواست هایی یعنی عدم اجرای قوانین درخواست عجیبی است. پیام ما به روشنی به طرف های مقابل منتقل شد و باید زمانبندی هایی که در برجام هست توسط اعضا رعایت و اجرایی شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آقای عادل عبدالمهدی نخست وزیر سابق عراق به تازگی در یک مستند اعلام کرده است که سردار سلیمانی در آخرین سفر خود به بغداد حامل جواب ایران به عربستان بوده است و اکنون با گذشت یک سال آیا می توانید در مورد این پیام توضیح بیشتری بدهید، اظهار کرد: به اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی صلح سازترین ژنرال منطقه نزدیک می شویم که میراث بزرگ ایشان شکست قطعی تروریسم داعش است.

وی ادامه داد: افراطی گری شکست نمی خورد و نمی خورد مگر با شهادت ها و خون های پاکی که ریخته شده است.

سخنگوی وزارت خارجه خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: آنچه را که شما به نقل از آقای عادل عبدالمهدی مطرح کردید نکته درستی است. دولت عراق میزبان آقای سلیمانی بودند و به دعوت رسمی این کشور به عراق سفر کرده بودند.

خطیب زاده افزود: پیامی از طرف عربستان دریافت شده بود که خیلی دیپلماتیک نبود و واجد برخی ابعادی بود که ما بعدا به صورت مکتوب از طریق شورای همکاری خلیج فارس پاسخ گفتیم. سردار سلیمانی در سفر به عراق حامل پیام هایی بودند ولی قبل از اینکه این پیام ها منتقل شود به شهادت رسیدند که البته ما بعدا مکتوب آن را منتقل کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین به ارائه گزارش مبسوطی از پیگیری های این وزارتخانه در ارتباط با پرونده ترور سردار سلیمانی پرداخت و افزود: وزارت خارجه از لحظات اولیه بعد از این اتفاق به صورت تمام قد وارد میدان شد و بررسی این موضوع را در اولویت خود قرار داد.

وی با بیان اینکه اصلی ترین هدف ما آشکارسازی این جنایت بوده و این هدف را پیگیری کردیم و می کنیم گفت: بیش از پنج نامه و یادداشت رسمی در سازمان ملل ثبت شده است.

وی با اشاره به برخی دیگر از اقدامات وزارت خارجه در مجامع بین المللی برای پیگیری این پرونده تصریح کرد: سردار سلیمانی فقط فرمانده نیروی قدس نبود. ایشان یکی از ارکان توازن منطقه ای و صلح ساز ترین شخصیت های منطقه بود که با رهبران کشورهای مختلف در تعامل و تماس بود.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه اجازه نخواهیم داد که خون شهید سلیمانی پایمال شود و آنهایی که چنین جنایتی را انجام دادند از کیفر آن بی امان بمانند، تصریح کرد: ما در سطوح عالی این موضوع را پیگیری کرده و خواهیم کرد و این موضوعی نیست که دولت و حاکمیت ایران از آن بگذرد و دولت آمریکا در این زمینه مسئولیت دارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد حرکت زیردریایی رژیم صهیونیستی به خلیج فارس با بیان اینکه نمی داند این گزارش چقدر درست است افزود: چیزی که همه می دانند این است که خلیج فارس برای ایران چه معنایی دارد، آنها می دانند که ایران در حوزه امنیت ملی و دفاعی خود چه سیاستی دارد و می دانند که رعایت نکردن خطوط قرمز ایران چه ریسک بالایی را برای آنها به همراه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد برخی از تحرکات اخیر آمریکا در منطقه گفت: صحبت در مورد اینکه آمریکایی ها چه جنایت هایی را مرتکب شدند که اینچنین می ترسند فضای دیگری را می طلبد ولی همانطور که پیش از این گفتم ما به صورت روشن گفته ایم و هشدار داده ایم که مسئولیت عواقب هر گونه توطئه چینی و اقدام شیطنت آمیزی بر عهده آمریکاست و برخی از این شیطنت ها و اخبار مرتبط با آن را شنیده ایم. به آمریکا و کشورهای همسایه خلیج فارس در این زمینه پیام داده ایم که رژیم فعلی آمریکا در روزهای پایانی خود دست به ماجراجویی جدیدی نزند. ما به دنبال تنش در منطقه نبوده و نیستیم اما در دفاع از منافع کشور و منافع خود ذره‌ای تردید نداریم و امیدواریم که در این روزها عقلایی که در واشنگتن وجود دارند بتوانند وضعیت را کنترل کنند و تنش زدایی کنند از برخی از اخبار و مسائلی که ما بعضا می شنویم.

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست که به صورت آنلاین برگزار شده بود اعلام کرد که از هفته آینده با رعایت پروتکل های بهداشتی و با حضور محدودی از خبرنگاران نشست های خبری سخنگوی وزارت خارجه به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

وی همچنین در ادامه این نشست در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وزیر خارجه آلمان در اظهار نظری گفته که ایران فرصت روابط دیپلماتیک با آمریکا را از دست ندهد خطاب به خبرنگار پرسش کننده، گفت: من این جمله را اینگونه که شما عنوان کردید ندیده ام. اینکه کشورها در چه چارچوبی با دیگران همکاری و تعامل کنند در اختیار خود کشورهاست.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه آمریکا ناقض برجام است و خسارت های زیادی را به ایران وارد کرده است، گفت: قدم اول آمریکا بازگشت موثر به تعهدات خود در ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

وی همچنین با بیان اینکه باید ببینیم که آیا آمریکایی ها به تعهداتشان بر می گردند یا نه؟ ادامه داد: ما اروپایی ها را نیز دعوت می کنیم که به صورت موثر به اجرای تعهدات برجامی خود بازگردند تا مشاهده کنیم که آنها توان اجرای امضایی را که کرده اند دارند؟

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین وضعیت سند جامع همکاری های راهبردی بین ایران و افغانستان اظهار کرد: در جریان سفر اخیر آقای عراقچی به کابل و همچنین سفر چندی پیش وزیر خارجه افغانستان به ایران این موضوع در حد بالایی مورد بررسی قرار گرفت و نهایی شده است. موضوعات ریز و جزئی وجود دارد که انشاءالله آنها نیز به زودی نهایی می شوند تا سند تنظیم روابط امضا شود و در همین راستا روابط دو کشور را در چارچوب مشخصی قرار دهد.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سند جامع ۲۵ ساله همکاری های راهبردی بین ایران و چین نیز گفت: در آخرین سفر آقای ظریف به چین در مورد این سند بحث و گفت وگو شد. تا کنون چندین بار متون بین مقامات دو کشور مبادله شده است. این سند یک نقشه راه برای همکاری های بلندمدت میان ایران و چین است. گفت وگوها در این زمینه با دقت در جریان است تا برای روابط دو کشور چارچوب بلندمدت راهبردی تعریف کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه طبق برخی از اخبار صادرات گاز ایران به عراق دچار مشکل شده است به مانند اتفاقی که چندی پیش در زمینه صادرات برق ایران به این کشور صورت گرفت و مقامات عراقی گفته اند که اگر این مشکل رفع نشود عراق در زمینه تامین گاز با مشکل روبرو می شود، خاطرنشان کرد: در این ارتباط باید مقامات مسئول صحبت کنند ولی من خدمت شما عرض می کنم ما در حوزه های مختلف به تعهدات خود عمل می کنیم. البته برخی از اوقات در شرایط جوی و یا در شرایط بسیار حاد دچار مضایق فنی می شویم که این باعث می شود به صورت گذرا مجبور شویم اقداماتی را انجام دهیم که بعضا این اتفاق در داخل کشور نیز رخ می دهد.

وی ادامه داد: موضوع اصلی این است که ما هیچ گاه و هیچ وقت تعهدات خود را نادیده نمی گیریم و با دقت آن را انجام می دهیم. البته برخی از طرف ها و شرکت های عراقی بدهی انباشته شده ای به ایران دارند که برخی از آنها طبق گفته عراقی ها به خاطر موضوع تحریم های آمریکاست ولی ما علیرغم تمامی این فشارها و بدهی های کلانی که وجود دارد در راستای حسن همجواری همواره سعی کرده ایم که به تعهدات خود عمل کنیم و آنها را اجرایی کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سخنان روز گذشته ظریف در چهارمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران اظهار کرد: ما همواره سعی کرده ایم که سیاست خارجی متوازنی داشته باشیم. بر خلاف برخی از نکاتی که برخی از افراد مطرح می کنند در کنار این موضوع ما به دنبال این بوده ایم که پروژه های منطقه ای داشته باشیم و در همین چارچوب اخیرا دومین مرز بین ایران و پاکستان افتتاح شده است و به زودی سومین مرز افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه همواره حفظ و کسب منافع ملی در سرلوحه سیاست خارجی ایران بوده است به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: یکی از ابعاد برجام خنثی سازی پروژه ایران هراسی بود که از طریق پرونده ساختگی هسته ای علیه کشور دنبال می شد و هدف دیگر برجام این بود که ما روابط خارجی مان را در حوزه های سیاسی و اقتصادی متنوع کنیم.

خطیب زاده ادامه داد: مسیر سیاست خارجی ایران یک مسیر حاکمیتی است همانطور که وزارت خارجه یک دستگاه حاکمیتی است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اقدامات تنش زای ایران در منطقه بار دیگر تاکید کرد: ما به دنبال تنش نبوده و نیستیم و مسئولیت هر گونه تنش آفرینی و ماجراجویی در منطقه به عهده آمریکاست و ما امیدواریم که عقل بر برخی از جنگ طلبان در کاخ سفید بچربد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شده بود در پاسخ به سوالی در ارتباط با اقدامات دولت و مجلس عراق در مورد پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی اظهار کرد: سردار سلیمانی مهمان رسمی دولت عراق بودند و به دعوت دولت عراق به این کشور سفر کرده بودند ترور ایشان در خاک عراق صورت گرفته، بنابراین مسئولیت دوستان و دولت عراق در این زمینه کاملا روشن است و از روز اول هم ما این موضوع را گفته ایم.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از صحبت های خود در این زمینه با اشاره به مصوبه چندی پیش پارلمان عراق در زمینه اخراج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور همسایه گفت: این سند تاریخی و غرور ملت عراق است و صدای خود ملت عراق است که می‌خواهند اشغالگران کشورشان را ترک کنند.

خطیب زاده همچنین با اشاره به اقدام ترامپ در عفو تعدادی از نظامیان آمریکایی که اقدام به کشتار مردم عراق در زمان حضور در این کشور کرده اند، گفت: ما شاهد این بودیم که یک شرم و اتفاق تیره و تاریک دیگری رخ داد و ترامپ بی‌شرمانه چند نفر از قاتلینی که در عراق مردم را کشته بودند مورد عفو قرار داد در حالی‌که می خندید، اینها خنده های تلخی برای منطقه و حقوق بشر است.

خطیب زاده با بیان اینکه امیدواریم دولت عراق بیش از پیش به مسئولیت خود در پیگیری این پرونده عمل کند تاکید کرد: عاملین، آمرین و مسببان این ترور چه در داخل و خارج از عراق باید مجازات شوند. ما اجازه نخواهیم داد که این تجاوز و تروریسم دولتی بی‌کیفر باقی بماند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی می گویند تصویب نشدن لوایح FATF مشکلاتی را برای خرید واکسن کرونا در کشور ایجاد کرده است گفت: در ارتباط با موضوع واکسن و خرید آن باید وزارت بهداشت پاسخ دهد و جزئیات را اعلام کند تا جاییکه به وزارت خارجه مربوط است هیچ درخواستی بی پاسخ نبوده است و ما به وظایف خود در این زمینه عمل کرده ایم.

وی با بیان اینکه در جریان سفر آقای ظریف به آمریکای لاتین این موضوع نیز پیگیری شد و به جاهای خوبی رسیده است، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت دو مسیر را در خرید واکسن طی کرده است، در بخش دولتی و بخش خصوصی.

خطیب‌زاده با بیان اینکه این موضوع که بعضا بخش خصوصی نتواند دارو یا چیز دیگری را بخرد به خاطر اینکه ما عضو برخی از معاهدات بین المللی نیستیم بر کسی پوشیده نیست، در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: مسیر خرید واکسن مسیر متفاوتی دارد، از مسیر متفاوتی تامین ارز می شود و مجوزها گرفته می شوند و برخی از کشورها مجوزهای خاص را از برخی از نهادهای آمریکایی گرفته اند.

وی در همین راستا تاکید کرد: FATF باید در یک فضای حقوقی وفنی بررسی شود و باید از فضای احساسی، حزبی و جناحی در این زمینه فاصله گرفته شود. چون آنچه که به منافع ملی ایران بر می گردد باید در یک بستر غیر حزبی و بر اساس نگاه ملی مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ابتدای صحبت های خود در این نشست فرا رسیدن ایام فاطمیه را تسلیت و فرا رسیدن سال نوی مسیحی را نیز تبریک گفت.

| منبع خبر : خبرگزاری ایسنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.