روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 18340
  پرینتخانه » استان تاریخ انتشار : 23 خرداد 1400 - 15:03 | | ارسال توسط :

تحقق یک رویا؛ زمینه سازی صادرات نفت از پایانه جاسک به جهان

انتقال نفت گوره به جاسک از غرب به شرق کشور و زمینه سازی برای صادرات از پایانه این منطقه به جهان با وجود نبود تجهیزات لازم و در شرایط سخت تحریم ، یک شاهکار درخشان و تحقق رویای بزرگ است که در کارنامه دولت دوازدهم به واقعیت تبدیل شد.
تحقق یک رویا؛ زمینه سازی صادرات نفت از پایانه جاسک به جهان

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا،در شرایط سخت محدودیت های اقتصادی احداث خط لوله گوره – جاسک و پایانه صادراتی نفت خام در بندر جاسک، از طرح‌های اولویت‌دار شرکت ملی نفت ایران در دوسال اخیر بوده که با استفاده حداکثری از توان پیمانکاران و سازندگان داخلی در دست اجرا قرار دارد.

از درخشان ترین نقاط قوت این طرح صرفه جویی اقتصادی آن است، که بیش از ۹۵ درصد از کالاها و خدمات مورد نیاز آن با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی تامین شده و با بومی سازی ساخت تجهیزات مورد نیاز طرح از خروج بیش از ۵۰۰ میلیون یورو از اعتبار مصوب یک و نیم میلیاردی آن جلوگیری شده است.

این طرح برای نخستین بار، پایانه صادراتی خارج از محدوده تنگه هرمز را در اختیار صنعت نفت کشور قرار می‌دهد و شرکت ملی نفت ایران، حدود پنج هزار هکتار از اراضی سواحل مکران واقع در ۶۵ کیلومتری غرب شهر جاسک، نزدیکی‌های کوه مبارک را به منظور احداث طرح‌های ویژه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تحصیل و جانمایی کرده که با توجه به تصویب احداث خط لوله ۴۲ اینچ انتقال نفت خام گوره – جاسک، بخشی از اراضی تحصیل‌ شده غرب جاسک به‌ منظور احداث پایانه صادرات و احداث مخازن ذخیره‌سازی نفت خام تخصیص یافته‌اند.

خط گوره به جاسک شاخص ترین طرح دراین منطقه مرزی بوده است

شهرستان جاسک در شرق استان هرمزگان بواسطه دسترسی مستقیم به دریای عمان و آب‌های آزاد دارای اهمیت فراوانی بوده که امروز به کانون توسعه ای مکران تبدیل شده است و حالا با انتقال نفت از گوره به منطقه وصادرات آن به دنیا به قطب انرژی تبدیل می شود.

سواحل مکران نیز در محدوده آب‌های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان از ایستگاه‌های مهم و اصلی تجارت، اقتصاد و گردشگری ایران است و این منطقه از حوزه گواتر و بندر چابهار آغاز و تا منطقه جاسک هرمزگان ادامه دارد.

فرماندار جاسک  دراین زمینه با اشاره به طرح‌های مهم و قابل توجه سال گذشته در این شهرستان گفت: آغاز رسمی خط انتقال نفت از گوره به جاسک با دستور رییس جمهوری از شاخص ترین این طرح‌ها بوده است.

محمد رادمهر افزود: آغاز بکار ساخت چهار مخزن ذخیره نفتی با ظرفیت ۲ میلیون بشکه و بازدید نوبخت از روستاهای سیل زده دیماه ۹۸ در سدیج جاسک از دیگر طرح‌ها و اقدام‌های مهم سال گذشته در جاسک است.
وی بیان داشت: راه‌اندازی خط کشتیرانی جاسک به بندر سویق عمان هم در سال گذشته انجام شد که بیش از هفت هزار و ۷۰۰ تی.ای.یو کانتینر در این طول این سال جابه جا شده است.

مبداء خط انتقال نفت گوره به جاسک منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه استان بوشهر است که پس از عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان از ۶۰ کیلومتری غرب شهر جاسک به ترمینال و تأسیسات دریایی صادرات و واردات که احداث آن برنامه ریزی شده است، متصل می‌شود.

دانش و خود باوری در طرح نفت گوره جاسک

در ایجاد زنجیره تولید لوله NACE، تبدیل تختال به ورق و سپس لوله که برای نخستین بار اتفاق افتاده است، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد اکسین خوزستان، لوله‌سازی اهواز و ایران آروین، لوله‌سازی ماهشهر و لوله‌سازی صفا فعالیت می‌کنند.

در این طرح حلقه اول توسط شرکت فولاد مبارکه تولید می‌شود و در حلقه دوم ورق مورد نیاز توسط شرکت فولاد اکسین تولید شده و سپس لوله‌سازان داخلی این ورق‌ها را تبدیل به لوله می‌کنند.

این طرح راهبردی و ملی با هدف انتقال نفت خام از گوره به جاسک، ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغالزایی در سواحل مکران است.

استاندار هرمزگان  در همین زمینه گفت: این طرح که با تکیه بر توانمندی کشور در حال اجراست، در شرایط تحریم سرمایه جدیدی از خودباوری، دانش و تجربه در این پروژه به دست آمد که ارزش و قیمت آن بسیار بالا است.

فریدون همتی در نشست بررسی رفع موانع پیش‌رو طرح بزرگ و استراتژیک خط انتقال نفت خام از گوره به جاسک افزود: برای بومی‌سازی در حوزه ورق، لوله‌ها و پمپ‌ها اقدامات مثبتی انجام شده است، درحالی که این اقلام قبلا جزو موارد وارداتی بودند اما در حال حاضر توسط جوانان داخل کشور تولید می‌کنند.

استاندارهرمزگان بیان داشت: افزون بر ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این طرح ملی از داخل کشور تامین می‌شود و همچنین محدوده بزرگی از این طرح در استان هرمزگان واقع شده لذا باید مسائل متعددی نظیر موارد مربوط به منابع طبیعی، محیط زیستی و انتقال آب برای این پروژه در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به بررسی تمام مسائل موجود با حضور مدیران ادارات مربوطه، اظهار داشت: از مدیران اجرایی استان هرمزگان قدردانی می کنم که درک درستی از ضرورت سرعت بخشیدن به حل مسائل این پروژه مهم دارند و مدیران ضمن هماهنگی با مجموعه وزارت نفت، اجرای این پروژه را دنبال می‌کنند.

همتی با اشاره به افتتاح این طرح تا پایان سال جاری، بیان داشت: در افتتاح این طرح دو مولفه سرعت و دقت اهمیت زیادی دارد چرا که یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت در کشور محسوب می‌شود.

بیش از ۹۸ درصد پایانه نفتی جاسک پایان یافته است

امنیت اقتصادی بیشتر برای خریداران نفت ایران، کاهش مسیر نفتکش‌ها، کاهش زمان تقاضا تا عرضه نفت‌خام و میعانات گازی، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و بیمه، زمینه‌سازی برای ساخت صنایع پایین‌دست در منطقه مکران و در نهایت کاهش وابستگی به گلوگاه تنگه هرمز از جمله مزایای احداث پایانه نفتی جاسک است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به پیشرفت ۹۸ درصدی پایانه نفتی جاسک در بخش راه‌اندازی ، گفت: این پایانه برای دریافت، انتقال و بارگیری نفت خام از طریق گوی شناور صادراتی آمادگی کامل دارد.

محمد مشکین‌فام  خرداماه جاری در حاشیه دیدار از مراحل ساخت طرح پایانه نفتی جاسک، فرآیند پیشرفت این طرح در بخش‌های خشکی و دریایی را مطلوب ارزیابی کرد و ضمن قدردانی از تلاش تیم‌های اجرایی در بخش کارفرما و پیمانکاران توانمند داخلی در شرایط سخت تحریمی و محدودیت‌های فعالیت در دوره مواجهه با همه‌گیری ویروس کرونا،افزود: به دلیل تجربه و تخصص در اجرای طرح‌های فراساحلی، احداث این پایانه نفتی به شرکت نفت و گاز پارس سپرده شد و این طرح به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای رسیده است.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام‌شده و روند اجرای کار اظهار کرد: با بهره‌برداری از مرحله ز نخست این پایانه صادراتی به عنوان آخرین حلقه از طرح راهبردی انتقال نفت خام از گوره به جاسک در خردادماه سال جاری، ایران به موقعیتی ویژه در خارج از حوزه خلیج فارس دست یافته و با هدف کاهش وابستگی به تنگه هرمز و امکان دسترسی آسان‌تر به مشتریان خارجی، برای نخستین بار از دریای عمان نفت صادر می‌کند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اعلام ارسال نفت خام از مبدأ گوره به سمت جاسک توسط شرکت ملی نفت در روزهای اخیر گفت: مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از هم‌اکنون برای دریافت، انتقال و بارگیری نفت خام توسط نفتکش‌های صادراتی از سواحل مکران آماده هستیم.

طرح ملی گوره-جاسک با توانمندی داخلی به سرانجام رسید

اعتماد به دانش و توان مهندسان داخلی در ساخت تجهیزات مورد نیاز طرح ملی گوره – جاسک ، ضمن پیشگیری از خروج منابع ارزی از کشور و کاهش وابستگی به بیگانگان، امکانات و سرمایه های داخلی را نیز فعال کرده است.

با اجرای این طرح و با گام بلندی که در حمایت از صنایع داخلی برداشته شد توانست زنجیره عظیمی از صنایع را به حرکت درآورد و گستره ای از سنگ معدن تا لوله را تحت تاثیر قرار دهد که تامین این حجم گسترده از ورق و لوله آن هم با این شرایط اقتصادی و تحت این تحریم های ظالمانه حقیقتا کاری دشوار و بلکه ناممکن بود که در دولت دوازدهم محقق و ممکن شد.

در این فعالیت بزرگ نفتی، سه کارخانه بزرگ ایرانی برای تولید شمش، تختال، تبدیل تختال به ورق و تولید ورق به لوله و سه شرکت پمپ‌ساز داخلی برای تأمین پمپ‌های این خط لوله به کار گرفته شده‌اند.

رییس اداره بازرسی و حفاظت فنی شرکت مهندسی و توسعه نفت در این خصوص گفت: طرح ملی گوره – جاسک بدون توانمندی داخلی به سرانجام نمی‌رسید، این طرح با گام بلندی که در حمایت از صنایع داخلی برداشته شد توانست زنجیره عظیمی از صنایع را به حرکت درآورد.

علی کلاکی درباره اهداف ساخت خط لوله گوره – جاسک و نقش نیروها و تجهیزات داخلی در مراحل اجرای این طرح اظهار داشت: تجلی ظرفیت ۱۰۰ درصدی تولید داخلی در کشور یکی از مهم ترین شاخصه های طرح گوره – جاسک است که این طرح را در مقایسه با طرح های دیگر که در سطح جهانی انجام شده، مستثنی کرده است.

وی افزود: پروژه گوره- جاسک توانست به نحو احسن ظرفیت تولید داخل در راستای منویات مقام معظم رهبری در این خصوص را به منصه ظهور بگذارد و همچنین می توان گفت جنبه های هماهنگی میان شرکت های داخلی در این طرح واضح و مشخص است و قادریم از آن به عنوان مرجع یاد کنیم.

کلاکی با بیان اینکه این زنجیره از چند بخش مختلف شامل تختال، ورق، ساخت لوله و پوشش آن تشکیل شده است، اظهار داشت: تختال که لازم بود برای هر کدام اقدامات جداگانه ای انجام شود، در بخش تختال با توجه به تجهیزات و توانمندی دانشی موجود در شرکت فولاد مبارکه این همکاری آغاز و قرار شد این شرکت ضمن تقویت خطوط تولید،  خرید تجهیزات و دستگاه های جدید و اصلاح برخی از نواقص مانند اصلاح قسمت ریخته گری و تغییر سرعت ریخته گری نیازمندی های این طرح را در این بخش تامین کند.

رییس اداره بازرسی و حفاظت فنی شرکت مهندسی و توسعه نفت اظهار داشت: با اجرای این طرح و نگاه به داخل باعث شد از طریق فعال کردن کارخانه هایی که با این طرح همکاری می کردند چرخ بخش عظیمی از صنایع داخلی را به حرکت درآورده و از طریق ایجاد هزاران فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم نقش بسزایی در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور ایفا کند.

وی در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه دشوارترین بخش از پیشبرد طرح خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک در چه مرحله ای بوده است، اظهار داشت: تعداد مشکلات و دشواری های این طرح زیاد بود. به طوری که ما یک آیتمی را از قبل نداشتیم و با این که ظرفیت و امکان تولید آن در کشور وجود داشت، کسی نبود که این واحدها را در کنار هم قرار داده و زنجیره را تشکیل دهد.

کلاکی یاد آور شد: عمده اقدام ها و فعالیت های این طرح مانند تولید آلیاژ API X۶۰ برای لوله های سرویس ترش، تولید پودر FBE پوشش توسط شرکت های داخلی، ساخت ورق های داخلی، طراحی جوش و طراحی لوله توسط ۳ شرکت لوله ساز بزرگ کشور، تولید ورق TMCP از تختال داخلی، تولید پمپ های ظرفیت بالای انتقال نفت خام و تولید شیرآلات ۴۲ اینچ از نخستین هایی به شمار می روند که تا به امروز در این حوزه و در راستای به ثمر رسیدن این طرح صورت گرفته است که در کشور مشابه آن وجود نداشته است، سرآمد مهمترین دستاوردهای این طرح، تولید لوله از تختال، ورق، و پوشش آن است.

پایانه جاسک، ضامن استمرار صادرات نفت خام است

با هدف ایجاد امنیت و تنوع در صادرات نفت ایران، احداث خط لوله هزار کیلومتری از گوره تا جاسک در دستور کار قرار دارد که در مراحل پایانی خود است و تا چند هفته دیگر افتتاح خواهد شد که همچنین علاوه بر آن قرار است بندر جاسک به هاب جدید صنایع پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش تبدیل شود، پایانه نفتی جاسک در سواحل استان هرمزگان در دریای عمان قرار دارد.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با اشاره به اهمیت پایانه صادراتی جاسک و موقعیت راهبردی سواحل مکران گفت: فعالیت این پایانه، ضامن استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی خواهد بود.

عباس اسدروز افزود: پایانه نفتی جاسک از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین طرح‌ها در جنوب شرق کشور است که بهره‌برداری آن بی‌شک سبب رونق در این منطقه می‌شود، با بهره‌برداری از این پایانه، افزون بر زمینه‌سازی برای رونق صنایع پایین‌دست در سواحل مکران، ایران می‌تواند برای نخستین‌ بار از دریای عمان نفت صادر کند.

وی امنیت اقتصادی برای خریداران نفت ایران، کاهش مسیر نفتکش‌ها، کاهش زمان تقاضا تا عرضه نفت‌خام و میعانات گازی، کاهش هزینه‌های حمل‌ ونقل و بیمه، زمینه‌سازی برای ساخت صنایع پایین‌دست در منطقه مکران و در نهایت کاهش وابستگی به گلوگاه تنگه هرمز را از مزیت‌های ایجاد پایانه جاسک خواند و گفت: این پایانه شامل بخش‌هایی مانند سامانه‌های اندازه‌گیری یا میترینگ نفت خام، خطوط لوله زیردریایی و گوی شناور است که مرحله نخست آن در دستور کار راه‌اندازی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران افزود: این طرح شامل پایانه دریافت نفت، ۲۰ مخزن به ظرفیت مجموع ۱۰ میلیون بشکه و تأسیسات جانبی شامل ۳ عدد گوی شناور و اسکله صادراتی است.

تقویت امنیت انرژی در منطقه با انتقال نفت گوره به جاسک

در دهه‌های گذشته عمده صادرات نفت ایران از جزیره خارک انجام می‌شد اما اکنون با بهره‌برداری ازمرحله نخست خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک و تقویت امنیت انرژی، ایران خود را برای بازپس گیری بازار نفت خود پس از رفع تحریم‌ها آماده می‌کند.

این جزیره به دلیل موقعیت طبیعی خود به این منظور انتخاب شده بود با این حال برای متنوع‌سازی پایانه‌های صادراتی و همچنین افزایش تاب‌آوری صادرات نفت، جاسک به عنوان قطب دوم انتخاب شد تا نفت تولیدی در خوزستان و میدان‌های مشترک غرب کارون بعد از انتقال به وسیله خط لوله‌ای هزار کیلومتری از گوره به جاسک، صادر شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه طرح ملی انتقال نفت خام گوره به جاسک، بزرگترین پروژه صنعت نفت است، اظهار کرد: پروژه گوره – جاسک به دلیل حساسیت‌ها چندین بار در مرحله تختال، ساخت لوله، توپکرانی و…تست‌های بیشتری نسبت به دیگر پروژه‌ها پشت سر گذاشت تا این طرح بزرگ ملی بدون نقص و با بهترین کیفیت به سرانجام برسد.

مسعود کرباسیان دراین زمینه افزود: پس از رسیدن نفت به جاسک که کمتر از یک ماه زمان می‌برد، در آینده‌ای نزدیک مراسم افتتاح و بهره‌برداری رسمی این طرح ملی با حضور رئیس جمهوری برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: تولید شیرهای انتقال، الکتروپمپ‌های مورد نیاز، ساخت هزار کیلومتر خط لوله انتقال نفت در کنار ساخت مخازن، پایانه و گوی شناور در منطقه جاسک با استفاده از توان داخلی نشان‌دهنده عزم ملی برای به ثمررسیدن این طرح بزرگ و راهبردی است.

تبدیل سواحل مکران به قطب جدید نفت ، گاز و پتروشیمی با اجرای انتقال نفت از گوره به جاسک

طرح راهبردی انتقال نفت از گوره به جاسک را می‌توان مهمترین طرح در دست اجرا در کشور دانست و از سوی دیگر، با احداث تاسیسات لازم در بندر جاسک برای صادرات، این فرصت ایجاد می‌شود تا سواحل مکران به عنوان قطب جدید نفت، گاز و پتروشیمی معرفی شود.

در طرح خط لوله نفتی گوره به جاسک مبداء این خط لوله منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه استان بوشهر است که پس از عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان از ۶۰ کیلومتری غرب شهر جاسک به ترمینال و تأسیسات دریایی صادرات و واردات که احداث آن برنامه ریزی شده است، متصل می‌شود.

این طرح راهبردی به منظور انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام به پایانه جاسک و احداث مخازن ذخیره‌سازی برای ۱۰ میلیون بشکه نفت خام اجرایی می‌شود که باعث توسعه سواحل مکران و صادرات نفت خام از طریق لوله‌گذاری و ایجاد پایانه دوم صادرات نفت در جاسک خواهد شد.

برای اجرای این طرح نخستین بار شرکت‌های تولیدی داخلی، ورق‌های فولادی خاص، پمپ‌های بزرگ و پیشرفته مورد نیاز آن را که پیش از این در داخل کشور توان ساخت آنها وجود نداشت و هم‌چنین مخازن ذخیره‌سازی و تجهیزات بندرگاهی آن را طراحی و ساخته‌اند.

وزیر نفت گفت: نخستین محموله نفت از جاسک صادر خواهد شد و نخستین محصولی که از بندر جاسک صادرخواهد شد میعانات گازی پارس جنوبی است که اواخر سال آینده انجام خواهد شد و تا قبل از پایان دولت، رساندن نفت و میعانات به جاسک آغاز می‌شود.

بیژن زنگنه ۲۷ اردیبهشت‌ماه سالجاری در حاشیه آیین امضای قرارداد توسعه میدان فرزاد افزود: با توجه به  هدف‌گذاری‌های انجام شده برای توسعه منطقه مکران و جاسک از ۱.۸ میلیارد دلاری که برای طرح راهبردی انتقال نفت گوره به جاسک در نظر گرفته شده‌ ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در منطقه جاسک انجام می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این با ساخت دو پالایشگاه در جاسک موافقت شده و پس از آن توسعه پتروشیمی و انتقال گاز در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم چهره این منطقه را تغییر دهیم.

به گفته وزیر نفت، در این طرح حلقه اول توسط شرکت فولاد مبارکه تولید می‌شود و در حلقه دوم ورق مورد نیاز توسط شرکت فولاد اکسین تولید خواهد شد و سپس لوله‌سازان داخلی این ورق‌ها را تبدیل به لوله می‌کنند.

زنگنه ابراز داشت: در ایجاد زنجیره تولید لوله NACE، تبدیل تختال به ورق و سپس لوله که برای نخستین بار اتفاق افتاده است، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد اکسین خوزستان، لوله‌سازی اهواز و ایران آروین، لوله سازی ماهشهر و لوله سازی صفا فعالیت می‌کنند.

روحانی: جاسک را به مرکز صادراتی نفت تبدیل می کنیم

طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک با احداث خط لوله هزار کیلومتری در دست انجام است که می تواند نفت خام تولیدی از خوزستان و به ویژه میدان‌های غرب کارون را برای صادرات به خارج از خلیج فارس منتقل کند.

با آغاز صادرات نفت خام از جاسک در دریای عمان، علاوه بر کاهش مسیر نفتکش ها برای بارگیری نفت خام، ایران این فرصت را دارد تا با تنوع در پایانه های صادراتی خود، صادرات نفت را با امنیت بیشتر و پایدارتر به انجام برساند

همانگونه که در ابتدای گزارش عنوان شد، طرح انتقال نفت گوره به جاسک یک ابر پروژه ملی و از دستاوردهای مهم دولت دکتر روحانی است که از جمله مهمترین مزایای اجرای آن می توان به دریافت روزانه یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین از خط لوله ۴۲ اینچ گوره – جاسک و ارسال به پایانه صادراتی جاسک، ذخیره‌سازی ۱۰میلیون بشکه انواع نفت خام، قابلیت گسترش ظرفیت نگهداری و صادرات با توجه به نیازهای آینده، قابلیت دریافت و ذخیره انواع نفت خام از طریق گوی‌های شناور دریایی اشاره کرد.

این طرح شامل بخش های مختلف از جمله ساخت حدود هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ، پنج ایستگاه پمپاژ، تجهیزات اندازه‌گیری و پایش، احداث مخازن ذخیره‌سازی و ساخت اسکله صادراتی است و با اجرای آن، امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از پایانه نفتی گوره در استان بوشهر به منطقه جاسک در ساحل دریای عمان فراهم می‌شود و جاسک به عنوان دومین پایانه صادراتی نفت خام کشور، اهمیت راهبردی می‌یابد.

رییس جمهوری ۳۰ فروردین امسال در دیدار با جمعی از خیرین و فعالان سازمانهای مردم نهاد با بیان اینکه امروز جاسک مرکزی برای فعالیت اقتصادی در بخش دریا شده است، اظهار داشت: جاسک را به یک مرکز صادراتی برای نفت تبدیل می‌کنیم، یعنی همانطور که نفت از خارک صادر می‌شد از این به بعد، هم از خارک و هم از جاسک صادر می شود که این موضوع از نظر امنیت ملی بسیار مهم است.

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی افزود: ما از خلیج فارس بیرون آمدیم و اگر فردا مشکلی برای تنگه هرمز و خلیج فارس پیش بیاید، ما نفتمان را بیرون خلیج فارس هم صادر می کنیم.

رییس جمهوری ادامه داد: ما یکهزار کیلومتر لوله از گوره تا جاسک کشیدیم که هزار کیلومتر لوله، پمپ‌ها و طراحی همه تولید داخل است و ما از ابتدا این امکانات را نداشتیم و کارگاه‌ها و کارخانه های بزرگ ما فعال شدند و این کار بزرگ به سرانجام رسید.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تبدیل جاسک به یک اسکله صادرات نفت را تحولی بزرگ و زیربنایی ارزیابی کرد و افزود: این کارهای زیربنایی را دولت برای زنده کردن سواحل مکران انجام داد تا زمینه برای فعالیت‌های بعدی اجتماعی توسط سمن‌ها و خیران فراهم شود.

شهرستان جاسک دارای ۶۰ هزار نفر جمعیت، در فاصله ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس واقع شده که امید می رود عمران وآبادانی آن با اجرای طرحهای بزرگ نفت، گاز و پتروشمی به بندر هاب انرژی منطقه تبدیل شود.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.