روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Sunday, 12 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 5 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 788
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اجتماعی, فرهنگی تاریخ انتشار : 30 بهمن 1398 - 13:47 | | ارسال توسط :
تئاتر کیش

دومین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه کیش به ایستگاه آخر رسید

جشنواره سراسری تئاتر کوتاه کیش در آبان ماه ۱۳۹۷ با رویکرد حمایت و تولید آثار نمایشی کوتاه و خلاق با هدف پیوند هنرِ اجرا با صنعت گردشگری و هویت‌بخشی به نمایش‌های کافه‌ای و ساحلی آغاز به کار کرد.

جشنواره سراسری تئاتر کوتاه کیش در آبان ماه ۱۳۹۷ با رویکرد حمایت و تولید آثار نمایشی کوتاه و خلاق با هدف پیوند هنرِ اجرا با صنعت گردشگری و هویت‌بخشی به نمایش‌های کافه‌ای و ساحلی آغاز به کار کرد.

به گزارش روزنامه اخبار کیش، این جشنواره محیطی به کوشش «گروه تئاتر جزیره» و با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش تلاش کرد به سهم خود هر ساله با ارتقا کمی و کیفی گامی مؤثر در تعالی هنر تئاتر و فرهنگ جزیره بردارد.

عباس نجاری دبیر و عبدالرضا شیبانی قائم مقام جشنواره، طراحان و بنیان‌گذاران این رویداد فرهنگی و هنری بودند.

این جشنواره در سه بخش نمایش‌های ساحلی، کافه‌ای و طرح‌ها و ایده‌ها با حضور گروه‌های نمایشی از سراسر کشور ۲۶ و ۲۷ بهمن در جزیره کیش برگزار شد.

سعید پورعلی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در مراسم اختتامیه این جشنواره اظهار کرد: جا دارد از عباس نجاری و تمام کسانی که در دو سال اخیر تلاش کردند تا این حرکت فرهنگی بتواند گسترده‌تر و بهتر از سال قبل اجرا شود تشکر و قدردانی کنیم. همچنین از همکاران سازمان منطقه آزاد و همکاران رسانه‌ای خود که در قالب پوشش خبری این رویداد تلاش بسیاری کردند تشکر می‌کنم.

وی افزود: یکی از کسانی که توانست جان دوباره‌ای به تئاتر کشور ببخشد دکتر منتظری، مسئول مرکز هنرهای نمایشی جهاد دانشگاهی بود. یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های ایشان برای احیای تئاتر کشور تخصیص بودجه مستقل برای تئاتر بود.

پورعلی تاکید کرد: ما در سازمان منطقه آزاد کیش از موضع تئاتر برای توسعه، از این جشنواره حمایت کردیم و در حقیقت این یک بحث علمی است و باید ببینیم تئاتر به عنوان یک رسانه در فرآیندهای توسعه و پیشرفت یک کشور چه کاری می‌تواند انجام دهد.

وی با اشاره به این نکته که یکی از مأموریت‌های کیش ایفای نقش به عنوان یک منطقه گردشگری است گفت: کیش، جزیره‌ای ۹۱٫۵ کیلومتری، که فاصله آن با نزدیک‌ترین شهر در سرزمین اصلی در حدود ۱۸ کیلومتر است، به عنوان یک منطقه آزاد تجاری و صنعتی در حال فعالیت است و می‌توان از حوزه تئاتردر جهت توسعه گردشگری این منطقه بهره برد.

وی گفت: ساحل‌های صخره‌ای و مرجانی و قسمت‌هایی از ساحل غربی کیش را می‌توان جزء بخش خدادادی به حساب آورد که انسان‌ها در شکل گیری آن‌ها نقشی نداشته‌اند. بخش عمده‌ای از مزیت‌ها در جزیره کیش وجود دارد که انسان‌ها در ساختن آن سهم دارند. از مزیت‌هایی که در کیش تبدیل به یک فرهنگ شده است می‌توان به نبود چراغ قرمز و سرعت‌های بی‌مورد اشاره کرد.

وی تأکید کرد: یکی از مهمترین بخش‌های مدنظر منطقه آزاد در کیش بحث رفتارهای فرهنگی است. اگر مدرن‌ترین شهر را طراحی کنید اما مفهومی به نام شهروند در آن حضور نداشته باشد کار ناقص است. شهر با شهروند خود شهر می‌شود. تمام تلاش حوزه فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد این است تا فاصله ساختن سخت با ساختن نرم را کاهش دهد.

پورعلی گفت: با این نگاه که تئاتر برای توسعه باید در کنار آن باشد هر اندازه بتوانیم این فضا را ایجاد کنیم که در همین مسیر و از طریق تئاتر فضای گفتگو، حل مسائل و مشکلات را وسیع‌تر کنیم، تئاتر برای ما دستاوردهای بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت.

وی بیان کرد: تعریف من از تئاتر این است که بتواند ظرفیت‌ها را آزاد و ما را توانمندتر و فهم ما را از زندگی شهری بیشتر کند.

عباس نجاری دبیر دومین جشنواره تئاتر کیش ضمن خرسندی از برگزاری این رویداد گفت: فراخوان این جشنواره همزمان با روز کیش ( ۲۰ آبان ماه ) منتشر شد که دوبار مجبور به تمدید آن شدیم. تعداد ۱۸۷ اثر در بخش کار ساحل به دبیرخانه جشنواره رسید که در نهایت توسط بازبین‌های جشنواره بازبینی شد و ۱۳ اثر به جشنواره راه یافت و ۲ اثر به عنوان رزرو معرفی شدند که در مجموع ۱۵ اثر در بخش کافه و ساحل حضور داشتند و تعداد ۲۴ اثر در بخش طراحی مکتوب شرکت کردند که توسط بازخوان‌های جشنواره مورد بازخوانی قرار گرفتند و در نهایت ۲ اثر به جشنواره راه پیدا کرد.

وی گفت: در این جشنواره میزبان شرکت کنندگانی از شهرهای بندر ترکمن، اصفهان، کرمان، نیشابور، قم، کرج، بوشهر، جزیره هرمز و تهران بودیم.

نجاری با توضیح این نکته که این جشنواره نوپا است عنوان کرد: این جشنواره دارای آزمون و خطا است و می‌دانیم کاستی‌ها و محدودیت‌هایی را در جزیره کیش داشتیم اما با همت دوستان توانستیم این رویداد را برگزار کنیم و جا دارد از تمام کسانی که به صورت شبانه روزی ما را در برگزاری این جشنواره همراهی کردند تشکر و قدردانی کنیم.  

حمیدپورآذری، اصغردشتی و الهام کُردا به عنوان هیأت داوران این دوره از جشنواره  به داوری آثار حاضر در  بخش رقابتی جشنواره پرداختند.

گفتنی است در اختتامیه این جشنواره در قسمت نمایش‌های ساحلی، جایزه ویژه هیأت داوران و تندیس جشنواره و مبلغ ۴۰ میلیون ریال به عنوان گروه اول به نمایش «تن‌هایی که مانع دیده شدن دریا می‌شوند» به طراحی و کارگردانی سعید ارغوانی و اجرای نادیا پشم‌چی و سعید ارغوانی و محمد خراسانی اهدا شد.

 همچنین لوح تقدیر، تندیس جشنواره به همراه  مبلغ ۳۰ میلیون ریال به نمایش «مکبث» با باز نویسی و هدایت علی حسینی و اجرای آنا زارع و علی حسینی به عنوان گروه دوم تعلق گرفت.

از سوی هیأت داوان نمایش «بیا جلوتر» به کارگردانی و بازیگری سجاد باقری و نویسندگی حسین برفی نژاد در جایگاه سوم قرار گرفت و لوح تقدیر و مبلغ ۱۵ میلیون ریال به آن‌ها اهدا شد.

لازم به ذکر است در مراسم اختتامیه دومین جشنواره تئاتر کیش، منتخبین این جشنواره، جمعی از مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش، هنرمندان و علاقه مندان به تئاتر حضور داشتند.

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.