روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 36644
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, محیط زیست تاریخ انتشار : 28 آذر 1401 - 10:34 | | ارسال توسط :

رشد مرجان های کیش در بستر طبیعی بهبود پیدا کرد

رییس اداره محیط زیست جزیره کیش گفت: رشد مرجان های این جزیره در بسترهای طبیعی نسبت به سال های گذشته های روند روبه بهبودی را سپری کرده است.
رشد مرجان های کیش در بستر طبیعی بهبود پیدا کرد

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا،مریم محمدی، روز دوشنبه اظهار کرد: حفاظت از مرجان ها به عنوان زیستگاه اصلی دریایی در سواحل کیش از مهمترین دستورکارها و اولویت های این اداره بوده و تا کنون اقدامات مختلفی در این راستا انجام شده است.

وی افزود: در این راستا مطالعات و اقدامات اجرایی مختلفی در حوزه پژوهشی، احیا و بازسازی و حفاظت برای حفاظت محیط زیست دریایی کیش در سالهای گذشته انجام شده است که بر اساس بررسی های انجام شده امسال روند بهبود رشد این آبسنگ ها در بستر طبیعی برخی سایت ها از جمله زوبیچ مشاهده شده است.

محمدی اضافه کرد: این بهبود خبر خوبی برای حفاظت از گونه های مرجان جزیره است که در راستای بهبود و حفظ این وضعیت اقدامات حفاظتی افزایش و تشدید پیدا می کند.

وی در خصوص اقدامات حفاظتی این اداره گفت: بویه گذاری سایت مرجانی بیگ کورال در جنوب شرقی جزیره ممنوعیت واگذاری کلوپهای دریایی جدید با توجه به نتایج طرح “تعیین ظرفیت برد سایتهای مرجانی و تهیه الگوی مدیریت بهینه آن” و حمایت از دوستداران و فعالین عرصه محیط زیست دریایی و هماهنگی با معاونت اجتماعی سازمان منطقه آزاد برای ثبت انجمن مردم نهاد در حوزه محیط زیست دریایی از جمله اقدامات انجام یافته در این خصوص است.

رییس اداره محیط زیست کیش افزود: جداسازی سنگهای مرجانی بزرگ حاصل از انجام حفاریهای سطح جزیره جهت ایجاد زیستگاه مصنوعی با همکاری شرکت عمران و خدمات شهری کیش و تکثیر مرجانها با حمایت از فعالین محیط زیست و بخش خصوصی از برنامه هال اولویت دار این اداره است.

وی افزود: انجام مطالعات امکان سنجی ایجاد زیستگاه های مصنوعی انجام طرح” زیست بوم شناسی دریایی در سواحل جزیره کیش” و “ایجاد زیستگاه مصنوعی” ، مطالعات “تعیین ظرفیت برد گردشگری سایتهای مرجانی و ارائه الگوی مدیریتی نیز از جمله اقدامات انجام یافته در حوزه پژوهشی است.

اکوسیستم مرجانی مهمترین و پرتولیدترین اکوسیستم دریایی در جزیره کیش به شمار می روند به طوریکه تعداد بیشماری از آبزیان را در مراحل مختلف حیات در خود جای داده اند.

خلیج فارس یکی از حوضه های آبی حساس و استراتژیک است که با وجود عمق کم، دمای بالای آب و گردش آبی بین ۶ تا هفت سال؛ اما یکی از منحصربه فردترین زیست بوم های آبی دنیا را در خود جای داده است که به آبسنگ های مرجانی معروفند.

آبسنگ ها از قدیمی‌ترین و غنی‌ترین اجتماع موجودات زنده بر روی زمین هستند که صخره های مرجانی را تشکیل می دهند و صخره‌های مرجانی یکی از مهمترین، ظریفترین و متنوع ترین اکوسیستم‌های آبی است که شکل‌گیری آن به زمان زیادی نیاز و نقش بسیار مهمی در سلامت محیط زیست و آب و هوای کره زمین دارد.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.