روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 2160
  پرینتخانه » اجتماعی, فرهنگی تاریخ انتشار : 06 خرداد 1399 - 11:20 | | ارسال توسط :
شاعرِ معروف

شاعرِ ترانه معروف «گل یخ» درگذشت

مهدی اخوان لنگرودی نویسنده و ترانه‌سرای آثاری چون «گل یخ» در سن ۷۵سالگی چشم از جهان فرو بست.

مهدی اخوان لنگرودی نویسنده و ترانه‌سرای آثاری چون «گل یخ» در سن ۷۵سالگی چشم از جهان فرو بست.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا، شمس لنگرودی با انتشار خبر درگذشت مهدی اخوان لنگرودی در اینستاگرام خود به خانواده و جامعه هنری ایران تسلیت گفت.

اخوان لنگرودی روز دوشنبه، پنجم خردادماه جاری به دیار باقی شتافت و قرار است در اتریش در کنار برادرش به خاک سپرده شود. وی به دلیل عارضه مغزی بیش از یک‌ماه در بیمارستانی در اتریش بستری بود.

مهدی اخوان لنگرودی در سال ۱۳۲۴ در شهر لنگرود به دنیا آمد. وی دوران کودکی، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در لنگرود گذراند. او در سال ۱۳۵۱ از دانشگاه ملی ایران در رشته جامعه‌شناسی فارغ‌التحصیل و برای اخذ مدرک دکتری راهی وین شد.

نخستین دفتر شعرش با عنوان «سپیدار» در سال ۱۳۴۵ با مقدمه محمود پاینده لنگرودی چاپ شد. از دیگر آثار شعری او  می‌توان به «چوب و عاج» ۱۳۶۹، «آبنوس بر آتش» ۱۳۷۰، «خانه» ۱۳۷۵، «سالیا» ۱۳۷۸ و «گل یخ» (برگزیده اشعار) ۱۳۷۸ اشاره کرد.

از داستان‌ها و رمان‌هایش نیز می‌توان از «آنوبیس» ۱۳۷۴، «درمان» ۱۳۷۵، «پنجشنبه سبز» ۱۳۷۵، «ارباب پسر» ۱۳۷۷، «در خم آهن» ۱۳۷۹، «الا تی تی» ۱۳۷۸ و «توسکا» ۱۳۹۲ نام برد.

«یک هفته با شاملو»، «خدا غم را آفرید، نصرت را آفرید» ۱۳۸۰، «از کافه نادری تا کافه فیروز» ۱۳۹۲، «ای دل بمیر یا بخوان» (ترجمه اشعار خوان رامون خمینس)۱۳۷۳ و «ببار اینجا بر دلم» (گفت‌وگوی بهزاد موسایی با مهدی اخوان لنگرودی) ۱۳۸۴ از دیگر کتاب‌های به‌جامانده از این شاعر، نویسنده و پژوهشگر است.

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : ایرنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.