روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Tuesday, 14 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 7 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 31808
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اجتماعی تاریخ انتشار : 31 خرداد 1401 - 9:27 | | ارسال توسط :

وجود مرجان ها تاثیری در کاهش شدت و قدرت زلزله ندارد

زلزله رویدادی طبیعی و غیرقابل پیش بینی است و تنها راه اطمینان از مقابله در برابر آن ساخت سازه های مقاوم و توجه به ایمنی سازی و استانداردهاست.
وجود مرجان ها تاثیری در کاهش شدت و قدرت زلزله ندارد

به گزارش روزنامه اخبار کیش، طی یک هفته گذشته شاهد بروز لرزه های متعددی در استان هرمزگان به مرکزیت بندرچارک بودیم که شدت این لرزه جزیره کیش را نیز در بر گرفته و موجب وحشت ساکنان این جزیره مرجانی شد.

در این مدت تحلیل های بسیاری از سوی کارشناسان در خصوص ادامه زلزله ها و میزان شدت و قدرت آن صورت گرفته است.

به همین منظور خبرنگار روزنامه اخبار کیش با مهندس ایرج روحی رئیس پایگاه اطلاعات لرزه ای کشور گفتگویی انجام داده است.

وی در خصوص زمین لرزه های چند روز گذشته کیش با اشاره به اینکه قبل از زلزله اصلی که حدود ۵٫۲ در مقیاس ریشتر به ثبت رسیده است ۶ زمین لرزه با شدت های کمتر داشته ایم افزود: در روز ۲۴ خرداد یعنی یک روز قبل از زلزله ۵٫۲ دهم ریشتری ۳ زلزله و ۹ دقیقه قبل از زلزله اصلی که در روز ۲۵ خرداد رخ داد ۳ زلزله اتفاق افتاد.

وی افزود: پس از این زلزله که موجب ترس و وحشت و نگرانی بسیاری از ساکنان چارک و کیش شد تعداد ۶۵ پس لرزه نیزاتفاق افتاده است.

رئیس پایگاه اطلاعات لرزه ای کشور با بیان اینکه پس از زلزله اصلی روند پس لرزه ها کاهشی شده است افزود: نگرانی و ترس مردم طبیعی است به دلیل اینکه عمق زلزله های در کشور ما کمتر از ۲۰ کیلومتر است احساس لرزش ها بیشتر است و ترس و نگرانی به همراه دارد.

 مهندس روحی در پاسخ به این سوال که آیا پس لرزه ها خبر از قطع زلزله در منطقه دارند یا ممکن است نشان از وقوع زلزله ای شدیدتر باشد به خبرنگار ما گفت: به وضوح نمی توان چنین چیزی را در هیچ جای دنیا پیش بینی کرد هر کدام از این اتفاقات می تواند پیش زمینه زلزله های شدیدتر باشد یا نباشد اما با توجه به تجربه ای که از لرزه خیزی این منطقه به دست آمده است و گسلی که با نام پیش ژزفای زاگرس یا  ZFF در این منطقه قرار دارد و این لرزه ها در اطراف این گسل اتفاق می افند و فوج زمین لرزه خوانده می شود در یک بازه زمانی شاهد تعداد زیادی پس لرزه هستیم که به مرور روند کاهش دارند.

وی تاکید کرد: به نظر من زمین لرزه اصلی همان لرزش ۵٫۲ ریشتری بوده و زمین لرزه های بعدی پس لرزه هایی هستند که روند کاهشی پیدا کرده اند.

رئیس پایگاه اطلاعات لرزه ای کشور در رابطه با اینکه جزیره کیش بر روی مرجان ها قرار دارد و آیا این رویکرد می تواند تاثیری در کاهش شدت لرزه ها در کیش داشته باشد یا خیر نیز توضیح داد: منطقه هرمزگان منطقه لرزه خیزی است اما در خصوص اینکه مرجان ها در جلوگیری از شدت زلزله یا بروز آن تاثیری داشته باشند مطالعاتی صورت نگرفته است و ما نیز مطالعاتی نداشته ایم.

وی ادامه داد: از آنجا که زلزله یک پدیده طبیعی بزرگ مقیاس است دارای امواج سهمگینی است که در اثر شکستگی گسل ها ایجاد و منتشر می شود و در زیر زمین انواع مختلفی از امواج را ایجاد می کنند که برخی از این امواج در محیط های مایع قدرت حرکت ندارند و برخی حرکت می کنند و به منطقه شهری رسیده و همان لرزش هایی را که شما احساس کردید به وجود می آورند اما در نهایت اینکه مرجان ها تاثیری مثبت در جلوگیری از شدت و قدرت زلزله داشته باشند بعید می دانم.

روحی افزود: این منطقه لرزه خیز است و در بررسی  زمین لرزه های تاریخی هم در این منطقه لرزه هایی مشاهده شده و یکی از گسل های زاگرش از بالای این منطقه عبور می کند و گسل فعالی است و لرزش های متعددی بر روی آن ثبت می شود که نمونه این لرزش ها همان زلزله هایی است که شما در کیش احساس کردید.

وی در رابطه با احتمال بروز سونامی در این منطقه هم توضیح داد: سونامی در مناطقی صورت می گیرد که لرزش ها از درون دریا روی دهد در حالیکه کانون زمین لرزه های ثبت شده در این منطقه در چارک و بالاتر از سطح دریاست و تاکنون در این منطقه چنین رویدادی دیده نشده است.

این کارشناس تاکید کرد: در این قسمت از کشور( جزیره کیش) تاکنون تجربه سونامی وجود نداشته اما در سواحل مکران در دهه ۱۹۳۰٫ میلادی این تجربه وجود دارد که ارتفاع امواج بین ۷ تا ۱۵ متر بوده است و در دیگیر مناطق کشور مشاهده نشده و بعید می دانم اتفاق بیافتد.

وی در خصوص اینکه تعداد بالای لرزش ها در بازه زمانی چند روزه در این منطقه ( حدود ۷۲ لرزه) طبیعی است یا خیر نیز ادامه داد: با توجه به اینکه جزیره کیش در قسمت جنوبی گسل های زاگرس قرار دارد و منطقه چارک در نزدیکی این گسل و منطقه به نوعی لرزه خیز است این میزان ازلرزش ها طبیعی است.

رئیس پایگاه اطلاعات لرزه ای کشور با تاکید بر اینکه امکان پیش بینی زمین لرزه نه در کشور ما که در تمام دنیا ممکن نیست تصریح کرد: تنها کاری که می توان انجام داد آگاه سازی و اطلاع رسانی مردم نسبت به اینکه در قبل، حین و بعد از زلزله چه کارهایی را می توان انجام داد و مهمتر از آن بهسازی ساره ها و ساختمان های در حال ساخت و رعایت اصول ایمنی و مهندسی در ساختن ساختمان ها در طولانی مدت است.

براساس آخرین گزارش های دریافتی از مرکز لرزه نگاری کشور از روز ۲۴ خرداد ساعت ۱۲ و ۱۲ دقیقه ظهر دوشنبه۳۰ خرداد حدود ۷۲ زمین لرزه در حوالی بندر چارک رخ داد که از این تعداد  3 زمین لرزه یک روز قبل از زمین لرزه ۵٫۲ دهم ریشتری و ۳ پیش لرزه به فاصله ۹ دقیقه قبل از لرزه اصلی و ۶۵ پس لرزه اتفاق افتاده است.

نویسنده : زیبا حسین زاده | منبع خبر : روزنامه اخبار کیش
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.