روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 24495
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اقتصادی تاریخ انتشار : 17 آذر 1400 - 12:53 | | ارسال توسط :

گردشگری مهمترین معاونت برترین منطقه گردشگری کشور در خواب غفلت

مدت هاست که حوزه معاونت گردشگری کیش در شرایط بی ثبات مدیریتی و مورد غفلت مسئولان ارشد سازمان منطقه آزاد کیش قرار دارد.
گردشگری مهمترین معاونت برترین منطقه گردشگری کشور در خواب غفلت

به گزارش روزنامه اخبار کیش، درحالی که دنیا روز به روز به فکر بهره برداری بیشتر و بهتر از صنعت گردشگری است، در کشور ما این صنعت نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه گویی به خواب عمیقی فرو رفته است.

ضربه های هولناک شیوع ویروس منحوس کرونا و تحریم های سنگین دشمنان از یک سو و بی تدبیری مدیران این صنعت از سوی دیگر موجب شده است که ایران کمترین درصد درآمد زایی از این صنعت پولساز را به خود اختصاص دهد.

با شیوع کرونا، ساکنان کیش در یک اقدام و همراهی دسته جمعی تلاش کردند تا این خطه از خاک ایران زمین و منطقه مهم گردشگری کشور به سرعت آماده پذیرایی از میهمانان داخلی شود تا به جبران کسری های گذشته کیش از این تهدید یک فرصت بسازد برای خود و کشور اما متاسفانه دولتمردان وقت به جای حمایت از این اقدام و راهگشایی و همراهی با دستورالعمل های من درآوردی و بخشنامه های سلیقه ای راه را بر رشد و رونق این خاکپاره مرجانی بستند.

در این میان اختلافات و دعواهای مدیریتی و درون سازمانی که منجر به تغییر مدیریت ها شد نیز بر بار این مشکلات افزود و با بی تدبیری هایی که در معاونت گردشگری و همچنین اداره بلند مدت این معاونت به صورت سرپرستی  که یکی از معاونت های مهم در سازمان منطقه آزاد کیش است گردشگری کیش بیش از گذشته به خواب فرو رفت و اینک نیز پس از گذشت مدت ها معاونت گردشگری کیش همچنان با سرپرست اداره می شود و به این ترتیب برترین معاونت سازمان منطقه آزاد کیش که باید پرچمدار رونق و شکوفایی کیش باشد مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است.

اگر چه با ورود محمدرضا لواسانی به عنوان سرپرست مدیریت عاملی در کیش انتظار می رفت به سرعت معاونت ها تغییر یافته و شاهد حضور معاونان جدیدی در بدو ورود وی باشیم اما نحوه مدیریت وی نشان داد که برای انتخاب معاونت ها بی گدار به آب نزده و با تامل در این مسیر گام برمی دارد.

 امروز این صنعت زخم خورده در کیش و البته در کشور که یکی از بزرگترین و مهمترین صنایع ثروت زا در جهان است نیازمند مدیرانی توانمند از جنس اقتصادی و گردشگری است تا با بهره گیری از دانش و توان به روز در این حوزه گردشگری کیش را از کما خارج کرده و راهی روشن برای رونق این صنعت بیابند.

در حالیکه کیش همواره مورد هجوم افراد ناآگاه و مدیران و مسئولان بی اطلاع از ظرفیت ها و توانمندی های مناطق آزاد قرار دارد و با اتهاماتی همچون محل قاچاق کالا و محل لاکچری بازی و تهمت هایی دیگر زده می شود و از سوی دیگر قوانین و بخش نامه های مالیاتی جور وا جور مانند مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر حقوق و دستمزد، عدم ورود خورود در حصار سنگین ناامنی قرار گرفته است. سختی گذران معیشت، گرانی کالا و مسکن، هزینه های بالای تردد و  … موجب شده است که کیش امروز دیگر توانی برای ایستادن نداشته باشد و نفس های گردشگری آن به شماره بیافتند.

بی تردید رونق دوباره گردشگری در بستری امن می تواند باردیگر حیات را به اقتصاد جزیره بازگرداند و گردشگران نیز با رضایت بیشتری از فرصت های گردشگری که شاید در دیگر نقاط کشور فراهم نیست اما به سادگی در جزیره کیش در اختیار آنان قرار دارد استفاده کنند.

مطمئنا مسئولان جزیره کیش در بخش های مختلف در این مدت تلاش کرده اند تا در کنار مقابله با بیماری کرونا و تامین امنیت و سلامت ساکنان کیش به عنوان نخستین اولویت صنعت گردشگری و اقتصاد را که پایه های حیات جزیره است در نظر داشته اند اما کار بدون برنامه و آینده نگری از مواردی است که مانند آب در هاون کوبیدن است، عدم استفاده از ظرفیت گردشگران که بدون هیچگونه برنامه ای وارد کیش می شوند و پس از چند روز اقامت بدون اینکه حاصل و ره آوردی از این سفر داشته باشند به شهر خود باز می گردند یعنی از بین رفتن فرصت های صنعت گردشگری.

یک کارشناس گردشگری معتقد است: متولیان حوزه گردشگری اگر برای گردشگرانی که به شهر آن ها وارد می شوند برنامه ای نداشته باشند مانند صاحب خانه ای هستند که برای پذیرایی از میهمانان خود هیچ آمادگی نداشته و میهمان سرگردان ساعتی را در منزل آنان سر کرده و سپس بدون اینکه نتیجه ای از این حضور جز سردر گمی به دست آورده باشد منزل میزبان را ترک گفته و برای همیشه این گزینه را از لیست میزبان های خود حذف می کند.

جزیره کیش با داشتن فرصت های بی نظیر گردشگری و سرمایه گذاری مدت هاست که هیچ برنامه کاربردی برای رشد و رونق گردشگری و دیگر بسترها و ظرفیت های خود ارائه نکرده است.

به گفته فصاحت استاد دانشگاه و کارشناس گردشگری احیای مجدد صنعت توریسم هزینه‌های مضاعفی را متحمل دستگاه‌های دولتی مرتبط خواهد کرد. لذا می‌توان با بهره‌مندی از سازوکارهای اقتصاد مقاومتی و پیاده‌سازی اصول اقتصاد مقاومتی در صنعت گردشگری، وابستگی این صنعت را نسبت به تکانه‌های احتمالی سیاسی، اجتماعی و منطقه‌ای کاهش داد و این الگو را برای استفاده در اختیار سایر کشورهای جهان قرارداد.

وی ادامه می‌دهد: برای این موضوع می‌توان نسبت به شناسایی و تقویت مزیت‌های نسبی و مطلق موجود در شهرها برنامه‌ریزی کرد و جذابیت لازم را برای بهره‌برداری شهروندان داخلی از ظرفیت‌های موجود برقرار کرد. همچنین برای کوتاه‌مدت نیز می‌توان با ارائه خدمات مبتنی بر پروتکل‌های بهداشتی از ظرفیت‌های موجود گردشگری شهرها استفاده کرد و خدمات نوینی همچون خدمات گردشگری تحت وب، گردشگری آنلاین و واقعیت مجازی را جایگزین خدمات سنتی کرد.

اما در نهایت مهمترین مسئله وجود مدیریت با ثبات در راس و در معاونت های سازمان منطقه آزاد کیش است تا با تدوین برنامه ای کاربردی با زمان بندی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت این صنعت مهم و به واسطه آن کیش و کشور را از بحران های اقتصادی و رکود رهایی بخشد.

نویسنده : زیبا حسین زاده | منبع خبر : روزنامه اخبار کیش
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.