روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 37646
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 02 بهمن 1401 - 14:31 | | ارسال توسط :
وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد

تدوین نقشه راه توسعه همکاری ایران و زیمبابوه

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سال گذشته صادرات ایران به آفریقا نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود دو برابر شد، از هدفگذاری برای تدوین نقشه راه توسعه همکاری بین دو کشور ایران و زیمبابوه خبر داد.
تدوین نقشه راه توسعه همکاری ایران و زیمبابوه

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایسنا،سید رضا فاطمی امین در نشست مشترک با «هوی سی اینسزا» وزیر صنایع و تجارت زیمبابوه، اظهار کرد: سال گذشته صادرات ایران به آفریقا نسبت به سال ۱۳۹۹ میزان ۱۰۰ درصد افزایش یافت و امسال هم تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل این رقم ۷۰ درصد افزایش داشته است. همچنین در تلاش هستیم تا آنجا که امکان دارد نیازهایمان را از آفریقا تأمین و صادراتمان را به این کشور افزایش دهیم.

وی افزود: ایران و زیمبابوه می توانند روابط مکمل بین یکدیگر تعریف کنند، چرا که به لحاظ تاریخی ایران روابط گسترده ای با کشورهای آفریقایی داشته است. البته در سال های اخیر این روابط مقداری افت داشت که می توان آن را جبران کرد.

فاطمی‌امین با بیان اینکه در پنج سال گذشته روابط ایران با زیمباوه کاهش داشته، گفت: به طوری که تا ۵ سال پیش سالی ۶۰۰ هزار دلار صادرات به زیمباوه داشتیم، اما اکنون صادرات ایران به این کشور به ۱۰ هزار دلار کاهش یافته و تقریبا به صفر رسیده است. واردات ایران از زیمباوه نیز کاهش یافته است. بنابراین اگر چه با کشورهای آفریقایی روابط گسترده‌ای داشتیم، اما روابط تجاری ایران با این کشور کاهش یافته و ‌امیدواریم این دیدار آغازی برای توسعه بیشتر روابط تجاری ایران و زیمباوه باشد.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات وزیر صنایع زیمباوه درباره تحریم‌های این کشور، اظهار کرد: تحریم در دید اول مشکلاتی برای کشور ایجاد می‌کند، اما اگر هوشمندانه برخورد شود، یکی از بهترین محرک‌های پیشرفت کشور است. زیرا موجب می‌شود کشورها به منابع داخلی خودشان متکی شوند و اقتصادشان را به طور اساسی شکل دهند. در زمینه فرآوری موادغذایی هم که اشاره داشتید، ایران در این حوزه پیشرفت‌های خوبی داشته‌ و در زمینه صنایع غذایی مانند تولید گوجه‌فرنگی و ماکارونی پیشرفت خوبی داشته‌ایم و می‌توانیم در این زمینه نیز همکاری داشته باشیم.

 امکان مشارکت در استخراج طلا با زیمباوه

وزیر صمت در ادامه با بیان اینکه در زمینه انرژی خورشیدی نیز چندین شرکت بزرگ در ایران شروع به فعالیت و تولید کرده‌اند و ظرفیت خوبی دارند، تصریح کرد: در حوزه‌های دارو و تجهیزات پزشکی ایران از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است و در این زمینه می‌تواند با زیمباوه همکاری داشته باشد و در حوزه معدن هم شرکت‌های بسیار بزرگی مانند مس، آلومینیوم وجود دارد و فعالیت می‌کنند، اما در ذخایر طلا محدودیت داریم و بنابراین زمینه مشارکت برای حضور شرکت‌های ایرانی در زیمباوه برای استخراج و تولید طلا فراهم است. از طرف دیگر ایران واردکننده پنبه است و می‌تواند از کشور زیمباوه این کالا را وارد کند.

فاطمی‌امین‌ از برگزاری کمیسیون مشترک بین دو کشور در یک ماه آینده خبر داد و گفت: وزیر تعاون ایران و وزیر خارجه زیمباوه رؤسای کمیسیون مشترک هستند. بنابراین در یک ماهی که فرصت داریم می‌توانیم ارتباطات را داشته باشیم و نقشه راه توسعه همکاری بین دو کشور را تدوین کنیم. سرمایه‌گذاران کشور زیمباوه می‌توانند به ایران سفر کنند و از شرکت‌های سازنده ماشین‌آلات صنایع غذایی دیدن کنند و در حوزه انرژی خورشیدی و دارویی نیز می‌توان همین کار را انجام داد.

وی افزود: ایران می‌تواند از زیمباوه پنبه و طلا وارد کند و در مقابل به زیمباوه ماشین‌آلات از جمله ماشین‌آلات صنایع غذایی را صادر کند تا تراز تجاری دو کشور دوطرفه رشد کند، بنابراین تا زمان آغاز کمیسیون مشترک می‌توان برنامه‌ریزی‌های لازم را برای پیشبرد کارها انجام داد.

| منبع خبر : خبرگزاری ایسنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.