روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Saturday, 11 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 4 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 47239
  پرینتخانه » سیاسی, ویژه تاریخ انتشار : 19 دی 1402 - 12:15 | | ارسال توسط :
در چهارمین مجمع معاونان اداری و مالی دستگاه‌های اجرایی؛

رئیس جمهور: قوانین شفاف شوند/ تحول و اصلاح هر دستگاهی در گرو “کارسنجی” است

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه قوانین باید شفاف شوند، گفت: تحول و اصلاح هر دستگاهی در گروی کارسنجی است. شناخت نیرو و گماردن آن به کاری که شایسته او است بر عهده مسئولان و دستگاه های اجرایی است
رئیس جمهور: قوانین شفاف شوند/ تحول و اصلاح هر دستگاهی در گرو “کارسنجی” است

 به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا،رئیس جمهور در چهارمین مجمع معاونان اداری و مالی دستگاه‌های اجرایی با بیان اینکه امیدوارم این نشست برای ارتقای انضباط اداری و مالی و شفافیت در ادارات و سازمان ها و شرکت های دولتی تاثیر گذار باشد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در حرم رضوی در ابتدای سال بر ضرورت تحول تاکید و فرمودند باید به یک تحول بیندیشیم برای رسیدن به تحول باید وضع موجود را خوب ببنیم و وضع مطلوب را تصور و با برنامه به آن برسیم و فاصله این دو باید کاسته شود.

باید در فرآیند ها تجدید نظر شود

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت نگاه تحولی در همه بخش ها اولین گام در تحول را تحول شناختی عنوان کرد و گفت: معلوم باشد فردی که در جایی مسئولیت دارد، روحیه او تحول گرا است و به دنبال این است تا وضعیت را به سمت وضعیت مطلوب تغییر دهد. اگر نگاه او و شناخت و انگیزه و اندیشه او تحولی نباشد تحولی اتفاق نمی افتد. در این نگاه تحولی و تحول گرایی،مسئولیت حوزه اداری و مالی مسئولیت خطیری است.

وی دومین گام در تحول را تحول در فرایندها برشمرد و اظهار کرد: باید در فرایندها تجدید نظر کنید. اگر فرایندی با کُندی و بی دقتی مواجهه است باید اصلاح شود. یک بار فرایندها را بازنگاهی کنید و ببینید می‌توان فرایندها را کوتاه تر و دقیق تر و کارآمدتر کرد.

رئیس جمهور سومین گام تحول را در کارآمدی توصیف و عنوان کرد: تحول نهادی باید صورت گیرد تا مجموعه ای که ماموریتی به او محول شده در این انجام ماموریت کارآمد و پاسخگو باشد.تحول نهادی باید به نحوی صورت گیرد که مجموعه ها در انجام ماموریت ضمن کار آمدی، بتوانند پاسخگو هم باشند. پاسخگویی در ۴ حوزه است نخست محضر پروردگار متعال، دوم‌پاسخگویی به عموم شهروندان، سوم پاسخگویی به ارباب رجوع و چهارمین حوزه پاسخگویی به سلسله مرتب اداری و سازمانی و دستگاه های ناظر و بازرسی و حسابرس است. باید در تمامی این حوزه ها امکان پاسخگویی باشد. کارآمد ترین‌نظام کنترلی و نظارتی آن است که انسان خود را در محضر پروردگار ببیند. در نظامات مدیریتی کارآمد ترین نظام کنترلی خود کنترلی است.

کارآمدی دستگاه ها در گرو کارسنجی است

وی خاطر نشان کرد: رهبری به سه قوه درباره تنقیح قوانین امر فرمودند. ابلاغ قوانین به صورت منقح شده بسیار مهم است. تعارضات، ناسخ و منسوخ، مطلق و مقید، عام وخاص. گاهی در یک جا به یک قانون استناد می‌شود و در جای دیگر به قانون دیگری مستند می‌شود.برای شفافیت منقح شدن قوانین اهمیت دارد و در این رابطه هر سه قوه مسئولیت دارند.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه نیروی اداری امانت‌های الهی هستند و باید در جهت ماموریتی که به دستگاه محول شده استفاده شوند، اظهار داشت: کارآمدی دستگاه‌ها در گرو کارسنجی است. شناخت نیرو و گماردن به کاری که شایسته است بسیار اهمیت دارد.

رئیس جمهور همچنین یکی دیگر از مسئولیت‌های مدیران و به خصوص مدیران اداری-مالی را رفع پیچیدگی‌های نظام اداری و بروکراسی موجود دانست و گفت: شما مسئولیت دارید فرآیندهای کاری را در راستای ارتقای کارآمدی، شفافیت و پاسخگویی، کوتاه‌، دقیق، کارآمد و مناسب‌سازی کنید.

نظامات کنترلی در جهت تداوم اعتماد به مدیران است

وی با تاکید بر اینکه نظامات کنترلی در جهت تداوم اعتماد به مدیران است، اظهار داشت: کنترل ها موجب می شود امانتداری و اعتماد تداوم یابد، نظارت به معنای بی اعتمادی نیست، نظارت به معنای تداوم اعتماد است. رفع تبعیض در پرداخت ها بسیار اهمیت دارد و نظام عادلانه پرداخت از ضرورت های کشور است.

آیت الله رئیسی فناوری های نوین در جهت انضباط اداری و مالی را از نکات مهم برشمرد و گفت: انضباط مالی و ادرای در سازمان بسیار اهمیت دارد و معتقدیم کارآمدی موجب افزایش اعتماد عمومی، نشاط اجتماعی و سرمایه اجتماعی کشور خواهد شد. انتظار مردم کارآمدی است. وقتی کاری در یک اداره انجام یا مجوزی صادر می شود، مردم می‌گویند چه اداره کارآمدی و خوشحال می‌شوند و اگر کاری انجام نشود، می‌گویند ما را به اداره دیگری پاس می‌دهند. معطل شدن افراد بسیار مساله است و این گره‌های ذهنی برای مردم ایجاد می‌شود. مردم انتظار کارآمدی از نظام اداری دارند.

یکی ازمسائل ضروری ما افزایش بهره وری است

آیت الله رئیسی مسئولیت پذیری را بسیار مهم دانست و گفت: این در کارآمدی نظام تاثیر مهمی دارد و ما به نظام تشویق قبل از تنبیه اعتقاد داریم زیرا باید بین فردی که خوب کار می‌کند با فردی که کم کار می کند تفاوت قائل شد. ارزیابی دقیق عملکردها بسیار اهمیت دارد.

وی کیفی سازی کار اداری و نیروی انسانی و میزان بهره وری را از دیگر موضوعات مهم برشمرد و مطرح کرد: به وزرا هم گفته‌ام جلساتی با معاونان بگذارید که نیروی انسانی و بودجه و امکانات با میزان بهره‌وری تطابق داشته باشد و بهره‌وری را افزایش دهید. یکی از مسائل ضروری ما افزایش بهره وری است. رشد اقتصادی، رشد تولید و نظام اداری کارآمد در گرو افزایش بهره‌وری است. همه مسئولان بازنگاهی در بهره وری دستگاه خود داشته باشند؛ زیرا در مساله بهره‌وری مشکل داریم، اگرچه در این سال‌ها افزایش بهره‌وری داریم ولی ۳.۵ درصد رشد کافی نیست.

عدالت اداری باید احساس شود

آیت الله رئیسی درباره نظاره گری مردم بیان کرد: فارغ التحصیلان دانشگاهی نظاره گر هستند که جذب در ادارات عادلانه است یا براساس چانه‌زنی و انواع روابط ناسالم، اگر چیزی نمی‌گویند به این معنا نیست که چیزی در دل ندارند. جذب‌ها باید شفاف باشد و همه باید بتوانند به صورت مساوی در مسابقه جذب شرکت کنند و بهترین‌ها انتخاب شوند.

بسترهای فسادزا اصلاح شود

رئیس جمهور در بخش دیگری تاکید کرد که بسترهای فسادزا  را اصلاح کنید. اصلاح بستر فسادزا کاری می کند که اگر انگیزه جرم بوجود آید، ابزار جرم در اختیار فرد متخلف نباشد و اگر احیانا ابزاری در اختیار قرار گرفت، سازوکار به نحوی تنظیم شده باشد که به قولی دستگاه آلارم بدهد. 

شرکت‌ها نباید حیاط خلوت دستگاه ها شوند

رئیس جمهور در بخش دیگری درباره اخلاق اداری و حرفه ای تصریح کرد: اخلاق اداری و حرفه‌ای بسیار اهمیت دارد و همه باید توجه کنیم که اصول اخلاقی به ویژه اخلاق حرفه ای در جهت ایجاد انضباط مالی و اداری می تواند بسیار کارآمد باشد.
شرکت‌ها نباید حیاط خلوت دستگاه ها شوند.

آیت الله رئیسی انجام تحول در نظام اداری و کارآمد کردن این نظام را منوط به دستان توانای مسئولان دانست و گفت: همه باید تلاش کنند تا انضباط اداری و مالی محقق شود.یک زمانی فکر کنم در سال ۸۴ به وزارتخانه‌ای رفتم و آن‌جا گفتند چابک‌سازی کردیم و این دستگاه با ۵۰ نیرو  فعالیت می کنند که بعد معلوم شد همه در شرکت‌های محترم که زیر مجموعه آن وزارتخانه‌ها هستند رفتند! این چابک سازی نیست. شرکت‌ها نباید حیاط خلوت دستگاه شوند و شماها اجازه ندهید. دستگاهی که دریافت و پرداخت و جذب نیروی انسانی اش با خود این شرکت‌ها  مقید به قوانین کشور عمل کند محل اشکال است.

وی تصریح کرد: باید تبین کنید و جلسه بگذراید و اقدامات را در راستای عدالت  شفاف بیان کنید تا پچ پچ اداری شروع نشود.

رئیس جمهور گفت:  انضباط اداری اهمیت دارد. جلسه بگذارید و شفاف بگویید این چارچوب‌ها باید رعایت شود. در نظام ادرای کار زیادی انجام می‌شود اما این شرایط باید متحول شود. در انجام وظیفه‌ای که من و شما به عنوان اجرای سیاست‌های تحولی در نظام اداری و مالی در کشور داریم، این جلسه بسیار مفید خواهد بود و امیدواریم مجموعه هم اندیشی ها به ارتقاء نظام ادرای و کارایی بیشتر منجر شود.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.