روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 32872
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 29 تیر 1401 - 16:12 | | ارسال توسط :
کنعانی در نشست خبری:

زمینه برای توافق فراهم است/جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای یک وزنه تعادل است

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای یک وزنه تعادل است که نقش مهمی در سوریه دارد و در مورد بحران اوکراین نیز تهران محل رجوع و مشورت است.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا،ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه در دومین نشست خبری با خبرنگاران حضور یافت و اظهار داشت: روزهای پرکار و پر تلاشی را همه ما داشتیم  وخبرنگاران در این روزهای بسیار پرکار دیپلماتیک در کنار وزارت امور خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران بودند. پس از چندین هفته ترافیک دیپلماتیک در تهران، ایران بار دیگر میزبان نشستی سازنده و روزی درخشان برای دیپلماسی کشور بود. تهران به پایتخت دیپلماسی، اتحاد برای صلح و ائتلاف علیه یکجانبه گرایی و نظامی‌گری تبدیل شده است و صلح و امنیت به افق تهران بر پایه همگرایی و تفاهم درون منطقه‌ای تنظیم شده است.

وی ادامه داد: دیپلماسی هوشمند، پویا، بانشاط و عمل گرای ایران همه توان خود را برای تثبیت ثبات و امنیت در منطقه و تعمیق دوستی بین کشورهای همسایه و مسلمان به کار گرفته است. جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه یک وزنه تعادل است. دوران جهان دو قطبی و تک قطبی سپری شده و صاحبان منطقه به نسخه پیچی های سودجویانه قدرت های فرامنطقه ای نیازی ندارند. منطقه ما بیش از آنکه نیازمند ائتلاف های پوشالی و سامانه های پدافندی ناکارآمد باشد، به سامانه دوستی و همکاری در سایه همسایگی و مکانیزم همکاری امنیت جمعی منطقه ای نیاز دارد. همه ملت‌ها و کشورهای غرب آسیا و خلیج فارس می توانند در چارچوب همکاری جمعی، صلح و ثبات و توسعه را برای ملت های منطقه به ارمغان آورند.

امیدواریم اجرای سند همکاری بلند مدت، موجب ارتقای مناسبات ایران و ترکیه شود 

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد سفر اردوغان به تهران گفت: شاهد اتفاق بسیار مهمی بودیم، سفر آقای اردوغان به تهران به منظور دو موضوع بود،ایشان هم برای شرکت در اجلاس آستانه و هم به منظور برنامه جامع همکاری‌های بلند مدت بین دو کشور به تهران آمد که سابقه آن به ۳۰ آبان ماه و در سفر چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به تهران که پیشنهادش از سوی امیرعبداللهیان وزیرامورخارجه کشورمان به طرف ترکیه ارائه شده بود که به جهت همکاری‌های بلندمدت میان کشور و توسعه مناسبات سندی را تدوین کنیم که پیش نویس سند در سفر اوایل تیرماه وزیر خارجه کشورمان به همتای ترکی داده شد که روز گذشته به امضای مقامات دو کشور رسید و  این سند به طور عام برنامه جامع بلند مدت همکاری دو کشور است.

وی ادامه داد: در این سند همکاری بلند مدت میان دو کشور، چشم انداز همکاری دو کشور در حوزه انرژی، آب و هوا، حمل و نقل و … مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان یافته فرامرزی وجود دارد. امیدواریم نتیجه اجرای سند را در ارتقای مناسبات دو کشور در آینده شاهد باشیم.

مذاکرات دوحه راه را برای ادامه مذاکرات باز گذاشته است

کنعانی در مورد ادعای رویترز مبنی بر مذاکرات بین ایران و ۱+۴ گفت: این موضوعی است که محل توجه جدی برای رسانه‌ها و افکار عمومی است، برخلاف ادعایی که طرف آمریکایی در خصوص نافرجام بودن مذاکرات دوحه عنوان کرده‌اند. مذاکرات دوحه مذاکرات خوبی بوده است و راه را برای ادامه مذاکرات و توافق هسته‌ای باز گذاشته است و آقای بورل پیگیر موضوع برای آماده‌سازی ادامه مذاکرات در دوره بعدی است.

ایران خواستار تضمین جدی از سوی آمریکا است

وی افزود: طرف ایرانی هم به جدیت موضوع را دنبال می‌کند و گفت‌وگوی آقای امیرعبداللهیان با بورل نیز در همین راستا بوده است، زمینه برای توافق فراهم است و ما معتقدیم مشکل اساسی برای توافق وجود ندارد و آمریکا نیاز به تصمیم سیاسی دارد و آمریکا باید تصمیم خود را اتخاذ کند. ایالات متحده  باید به مذاکرات از دریچه منافع ملی آمریکا نگاه کند، نه از دریچه منافع رژیم غاصب صهیونیستی، ایران همواره خواستار تضمین جدی از سوی آمریکا است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در مورد چگونگی ادامه مذاکرات ادامه داد: مذاکرات با طرف آمریکایی از طریق واسطه اتحادیه اروپا انجام می‌شود و جمهوری اسلامی ایران هیچ گفت‌وگوی مستقیمی با دولت آمریکا نداشته و ندارد و این موضوع با نقش آفرینی اتحادیه اروپا انجام می‌شود. چارچوب مذاکرات همواره بر مبنای توافق برجام است.

ایران همواره خواستار حل بحران روسیه و اوکراین از طریق سیاسی است

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد ادعاهای غربی مبنی بر ارسال پهپاد از ایران به روسیه گفت: آمریکایی‌ها همواره فرا فکنی کرده و با اظهارنظرهای سیاسی و دامن زدن به موضوعات دروغین به دنبال ایجاد حاشیه هستند. هرگونه ایجا ارتباط بین این دسته از همکاری‌ها میان ایران با روسیه در رابطه با تحولات اوکراین غیرمنطقی است و اینگونه اظهارات با اهداف و انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد جنگ میان روسیه و اوکراین کاملا روشن است و ایران همواره خواستار حل و فصل این بحران از طریق سیاسی است و در گفت‌وگوهایی که آقای امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان با همتای اوکراینی داشتند همواره بر این موضوع تاکید شده است و ایران از ظرفیت‌های سیاسی خود برای حل و فصل بحران استفاده می‌کند. 

وی در پاسخ به سوالی در مورد مصاحبه رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان گفت: فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران همواره تحت نظارت مستمر آژانس قرار دارد و شاهد بازدید بازرسان آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستیم و در گزارش‌های متعدد آژانس بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران بارها تاکید شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در بحث سلاح‌های کشتار جمعی فتوای مقام معظم رهبری را داریم و تغییری در نگاه و موضع ایران ایجاد نشده است.

ایران دیپلماسی فعال و عملگرایانه‌ای در رابطه به مساله ترکیه و سوریه داشته است

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد دیدار وزیر خارجه سوریه و ترکیه در تهران گفت: وزیر خارجه سوریه در پاسخ به دعوت وزیر خارجه کشورمان به تهران سفر کرد و در این سفر موضوعات مرتبط با همکاری‌های دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد تعادل قرار خواهد گرفت، در خصوص اختلافات موجود در مورد شمال سوریه و نگرانی هایی که ترکیه دارد و مباحثی در خصوص احتمال عملیات نظامی در شمال سوریه مطرح بوده است، رایزنی ها و گفت‌وگوهایی انجام شد، جمهوری اسلامی ایران در این زمینه دیپلماسی بسیار فعال و عمل‌گرایانه‌ای داشته و به طور مستمر در سطوح مختلف تماس‌ها و گفت‌وگوها به صورت دوجانبه با همتای سوری و ترکیه برقرار بوده است و ایران تاکید می‌کند که اقدام نظامی می‌تواند به تشدید بحران در سوریه منجر شود.

وی ادامه داد: وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگو با مقامات ترکیه، تاکید داشتند که توافقات گذشته میان سوریه و ترکیه و همچنین مذاکرات روند آستانه بهترین روند غیرنظامی برای حل  بحران است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد سفر بایدن به منطقه گفت: ایالات متحده اگر خواهان امنیت در منطقه است باید دست از دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه بر دارد و به دنبال ایجاد ائتلاف‌های نمادین در منطقه نباشد.رژیم صهیونیستی همواره به دنبال این بوده است که با این سفر یک ائتلاف منطقه‌ای برای اعمال فشار بر ایران تشکیل دهد. 

وی در مورد  نشست روز گذشته تهران، اظهار کرد: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه همواره مورد تاکید کشورمان است و خوشبختانه این موضوع تبدیل به یک نگاه مشترک است و ایران، ترکیه و روسیه به عنوان رویکرد بر آن تاکید می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی مستمر با دو طرف سوری و ترکیه‌ای همواره تلاش کرده است تا راهکاری را برای حل و فصل بحران ایجاد کند.

کنعانی ادامه داد: در بحث اوکراین نیز تهران  محل رجوع و مشورت است و دوران تک قطبی سپری شده است.

به گروه‌های قومی توصیه میکنیم مشکلات را از طریق دولت مرکزی جلو ببرند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکد کرد:  فعالیت گروه‌های قومی، نژادی، قبیله‌ای و طایفه‌ای در محدوده سرزمینی کشورها از جمله در سوریه می‌تواند ایجاد کننده بحران و چالش باشد و امنیت را در آن مناطق  برهم بزند، لذا به گروه‌های قومی توصیه می‌کنیم مشکلات خود را از طریق دولت مرکزی جلو ببرند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات سفیر روسیه در تهران در مصاحبه با روزنامه شرق که مدعی بود غرب به دنبال گسترش همجنس گرایی در ایران  است، اظهار کرد: ما قطعا انتظار داریم که سفرای محترم خارجی مقیم در تهران در مورد موضوعات و مسائل داخلی ایران اظهارنظر و مداخله نکنند. وزارت امور خارجه حتما نسبت به این مسائل حساسیت دارد و بر مبنای مسئولیت ذاتی خود عمل خواهد کرد.

وی تاکید کرد: باید از دامن زدن به موضوعاتی که موجب بروز حواشی غیرضروری در مناسبات ما با همسایگان میشود باید خودداری کنیم. باید اظهارات جاگاریان را دقیق بخوانیم و ببینم نظر ایشان چه میزان با اظهاراتش انطباق دارد.

مذاکرات با عربستان رو به جلو و مثبت است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات ایران و عربستان گفت: تاکنون پنج دور مذاکرات بین مقامات ایران و عربستان صورت گرفته است که مثبت و رو به جلو بوده و خوشبختانه برادران ما در دولت عراق بسیار در این زمینه با حسن نیت و با رویکردی سازنده عمل کردند و توانستند نقش مثبتی در برگزاری این جلسات داشته باشند، ارزیابی ما این است این مذاکرات به اندازه‌ای دلگرم کننده بوده و در حال حاضر میتوانیم دور بعدی نشست دو جانبه را در بغداد و در سطح مناسبی داشته باشیم و با استفاده از دستاوردهای گذشته گام جدی و ملموس به سمت جلو برداریم.

وی تاکید کرد: فضا مثبت است و امیدواریم به نتیجه جدیدی در روند از سرگیری روابط برسیم.

ابراز تمایل مقامات عالی رتبه امارات برای اعزام سفیر به ایران را به فال نیک می‌گیریم

وی در پاسخ به سوالی در مورد تمایل امارات برای اعزام سفیر به تهران گفت: ابراز تمایل مقامات عالی رتبه امارات برای اعزام سفیر به ایران را به فال نیک می‌گیریم و نشان دهنده شکل گیری فضای مثبت در منطقه تلقی می‌کنیم.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا بحرین هم شامل گفت‌وگوهای منطقه‌ای ایران می‌شود، ادامه داد: در دولت سیزدهم نیز گسترش روابط با کشورهای منطقه، همسایه و اسلامی و عربی و منطقه آسیا و شرق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این سیاست گسترش روابط با کشورهای حوزه پیرامونی از جمله حوزه خلیج فارس نیز از موضوعات مهم برای ایران است و ما همواره دست دوستی خود را برای گسترش تعاملات با این کشورها دراز کرده‌ایم و بارها تأکید کرده ‌ایم که اگر سوءتفاهمی وجود دارد باید براساس گفت‌وگوهای مشترک حل شود. 

وی تاکید کرد: حوزه پیرامونی خلیج فارس جزو حوزه‌های مورد توجه ایران است و حضور و مداخله بیگانگان کمکی به امنیت منطقه نمی‌کند. در سایه گسترش و بهبود مناسبات ایران و عربستان، احتمالا می‌توانیم در مناسبات بین ایران و بحرین نیز شاهد اتفاقات مثبت باشیم.

دولت بلژیک فورا اسدالله اسدی را آزاد کند

وی در مورد موضوع انتقال محکومین بین ایران و بلژیک گفت: در خصوص دیپلمات ایرانی اسدالله اسدی، جمهوری اسلامی ایران در این زمینه همواره مواضع خود را بارها تاکید کرده است و بحث موافقت‌نامه های قضایی در اشکال مختلف اعم از توافق نامه‌هایی از جمله استرداد مجرمین، انتقال محکومین و همکاری‌های مربوط به مباحث کیفری و مدنی بین کشورها یک موضوع عادی و روتین است و گمان می‌کنم ایران و هم بلژیک تعداد قابل توجهی از این نوع موافقت‌نامه‌ها با کشورهای مختلف قبلاً امضا کردند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: در خصوص بازداشته دیپلمات کشورمان بارها مواضع خود را اعلام کردیم.بازداشت دیپلمات ایرانی یک فرآیند کاملا غیرقانونی و نقض فاحش کنوانسیون ۱۹۶۱ وین بوده است و تاکید می‌کنیم خواست ما از دولت بلژیک این است که دیپلمات ایرانی را آزاد کند و از ایشون اعاده حیثیت کند و خسارت وارده را جبران کند و نسبت به بدعت گذاشته شده در نقض مصونیت دیپلمات‌ها مسئولیت خود را قبول کند.

گفت‌وگوها بین ایران و ترکیه در خصوص مسائل زیست محیطی همواره در جریان است

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا در مورد سدسازی‌های ترکیه در نشست روز گذشته گفت‌وگوهایی انجام شد، گفت: گفت‌وگوها بین ایران و ترکیه در خصوص مسائل زیست محیطی همواره در جریان است و از چندماه گذشته فعالیت خود را در این موضوع شروع کرده است.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری تجمعات پراکنده تروریست‌های منافق در برخی از کشورهای اروپایی، گفت: ماهیت گروهک تروریستی منافقین روشن است و دستان پلید و جنایتکار این جریان تروریستی به خون بیش از ۱۷ هزار شهروند ایرانی و مسئولان عالی‌رتبه ایران و برخی شهروندان خارجی و عراقی آلوده است.کشورهای اروپایی در یک مقطع زمان و با رویکرد سیاسی این سازمان را با این توجیه که این سازمان از رویکرد نظامی و مسلحانه دست برداشته و صرفا وارد فاز سیاسی شده است، آن را از لیست سازمان‌های تروریستی خارج کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: کشورهای اروپایی همانگونه که شعار ضدیت با تروریسم و حمایت از حقوق بشر را سر می‌دهند باید در حوزه عمل نیز به این شعارها پایبند باشند.این خبر تکمیل میشود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد فرمایشات روز گذشته مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید آمریکایی‌ها هر چه زودتر شرق فرات را ترک کنند، گفت: مسئولیت‌های دولت آمریکا به عنوان نیروی مداخله‌گر خارجی در سوریه روشن و واضح است و بارها دولت سوریه بر ضرورت خروج نیروهای غیرقانونی خارجی از داخل اراضی سوریه تأکید کرده اند. آمریکا باید به تمامیت ارضی کشورها احترام بگذارد و به درخواست قانونی دولت سوریه عمل کرده و نیروهای نظامی خود را از آنجا خارج کند.

حکم دادگاه حمید نوری، نقض حاکمیت ایران است

کنعانی در مورد حکم دادگاه حمید نوری گفت: همان‌طور که قبلا نیز اعلام کردیم، جمهوری اسلامی ایران این دادگاه را یک دادگاه نمایشی می‌داند. در این دادگاه نه تنها شاهد نقض حقوق یک شهروند ایرانی بودیم بلکه بیانیه این دادگاه نیز نقض حاکمیت ایران بود و دولت سوئد باید این اشتباه را جبران کند. دولت سوئد می‌گوید که ما از این گروه تروریستی حمایت نمی‌کنیم و ما انتظار داریم که دولت سوئد در عمل پایبندی خود را به این موضوع نشان دهند.

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: تشکیل چنین دادگاهی نادرست و غلط در جهت تطهیر یک سازمان تروریستی بود که دست او به خون هزاران شهروند ایرانی آلوده است. قبل از صدور حکم شاهد سه دور گفت‌وگو بین وزرای خارجه ایران و سوئد بودیم و چندین بار نیز در غیاب سفیر سوئد در تهران کاردار این کشور در تهران به وزارت خارجه دعوت شد. همچنین بعد از صدور حکم نیز گفت‌وگوی تلفنی بین وزرای خارجه دو کشور صورت گرفت و ما یادداشت اعتراضی به دولت سوئد در این زمینه ارائه کردیم.

وی تاکید کرد: همچنین سفیر ما در سوئد با مقامات وزارت خارجه این کشور دیدار کرد و اعتراض ایران را نسبت به این حکم اعلام کرد و اقدامات ما در این خصوص ادامه دارد.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.