روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 10997
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش تاریخ انتشار : 23 آذر 1399 - 7:07 | | ارسال توسط :
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد

لزوم ساماندهی فعالیت‌های هنری در کیش و کمک به هنرمندان آسیب دیده از کرونا

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش می‌گوید: بیشترین تلاش ما علاوه بر ارائه بسته‌های اقتصادی این است که فعالان هنری در صنوف مختلف بتوانند سازماندهی و ساماندهی شوند.
لزوم ساماندهی فعالیت‌های هنری در کیش و کمک به هنرمندان آسیب دیده از کرونا

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش می‌گوید: بیشترین تلاش ما علاوه بر ارائه بسته‌های اقتصادی این است که فعالان هنری در صنوف مختلف بتوانند سازماندهی و ساماندهی شوند.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایبنا، سعیدپورعلی با اشاره به آسیبی که هنرمندان از گسترش ویروس کرونا دیده‌اند، گفت: ما جزو اولین مناطقی بودیم که ستاد مدیریت بحران و مبارزه با کرونا را تشکیل دادیم و اولین بحث ما کمک به مشاغل و کسانی بود که در این مساله آسیب دیدند.

وی ادامه داد: در پروژه‌های ساخت و ساز و توسعه‌ای، کرونا یا تاثیری نگذاشت یا تاثیر بسیار کمی گذاشت اما در بخش کسب و کارها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری هم دچار محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها شدیم و هم فعالان این عرصه آسیب دیدند. هدف اول ما این بود که جزیره کیش را از منطقه پرخطر به یک منطقه کم‌خطر تبدیل کنیم زیرا هر چقدر به این سمت حرکت کنیم محدودیت‌ها بر مشاغل کمتر خواهد شد.

وی ادامه داد: ما امروز فقط دچار محدودیت مشاغل گروه ۴ هستیم و مشاغل گروه‌های دیگر فعالیت می‌کنند اما با کاهش ساعات فعالیت و ما تلاش کردیم تعادلی بین سلامت و معیشت، سلامت و اقتصاد، سلامت و کسب و کار ایجاد کنیم و ما با تمهیداتی همچون سیاست بیماریابی، قطع روابط اجتماعی بین کسانی که بیمار هستند یا با بیماران در تماس بودند چرخه و سرعت گسترش ویروس کرونا را کاهش بدهیم. همچنین تلاش کردیم از پروژه‌هایی که در فضای مجازی در بخش‌های فرهنگ و هنر ایجاد می‌شود، حمایت کنیم.

پورعلی افزود: مراقبت برای جلوگیری از سرعت شیوع و کند کردن آن، استفاده از تمهیدات لازم در کمیته‌های اقتصادی برای کمک به مشاغل آسیب دیده، استفاده از فضاها و فرصت‌های ملی در جزیره کیش، استفاده از فضای مجازی برای تولید محتوا از جمله راهکارهایی بود که ما برای کمک به هنرمندان استفاده کردیم و نباید تپش نبض فرهنگ و هنر در جزیره کیش کاهش پیدا کند زیرا باعث می‌شود تا سرمایه‌های ما کوچ بکنند.

وی ادامه داد: ما به کسانی که امروز در حوزه گردشگری برنامه‌سازی می‌کنند و شرایطی را برای سرگرمی گردشگران ایجاد می‌کنند به عنوان سرمایه‌های انسانی نگاه می‌کنیم و آنها را نیروهای فرهنگی و هنری می‌دانیم و هیچ منعی وجود ندارد تا در بانک‌های ما ثبت شوند و فارغ از اینکه آنها کجا باشند ما آنها را سرمایه‌های جزیره کیش می‌دانیم.

پورعلی افزود: سیاست ما در بخش‌های فرهنگی و اجرای این برنامه‌ها سیاست برون‌سپاری است و علاقه داریم تا کسانی که می‌توانند رویدادها را مدیریت کنند به جای خود ما اجرا و مسولیت آن را برعهده بگیرند. همچنین باید رابطه هنرمندان با تهیه‌کنندگان و سازمان منطقه ‌آزاد کیش کاملا درست و منطقی باشد و نباید فاصله ایجاد شود و باید همه ما در هر بخشی که هستیم به هر وظیفه‌ای که داریم عمل کنیم.

وی ادامه داد: بیشترین تلاش ما علاوه بر ارائه بسته‌های اقتصادی این است که فعالان هنری در صنوف مختلف بتوانند سازماندهی و ساماندهی شوند و به همین دلیل شیوه‌نامه‌های تاسیس انجمن‌ها، امکان سازمان‌یابی برای هنرمندان در دوره مدیریت فعلی آماده شد و ما هیچ فرقی بین هنرمندانی که مثلا در جنگ شبانه فعالیت می‌کند با کسی که در یک گالری فعالیت می‌کند، نگذاشته‌ایم و هر کسی که در هر گوشه جزیره کیش فعالیت هنری دارد را به عنوان هنرمند تلقی کرده و خود را ملزم به حمایت از آنها و عمل به مطالبات آنها دانسته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف ما در معاونت فرهنگی اجتماعی توانمندسازی جامعه محلی است، افزود: یکی از مهمترین مسائل جزیره کیش مهاجرت و نرخ مهاجرت است که بی‌ارتباط با آسیب‌های اجتماعی نیست لذا با مطالعات گسترده شیوه‌نامه زندگی در جزیره کیش را آغاز کردیم و به دنبال بحث ساماندهی مهاجرت هستیم.

وی ادامه داد: رصد میزان مصرف فرهنگی در جزیره همراه با جزئیات آن، توجه به سلامت جسم و روان کیشوندان در کنار هم و باهم، پژوهش پیرامون مشکلاتی که بر روی روح و روان کیشوندان تاثیر می‌گذارد، ترسیم اطلس فرهنگی و جامعه‌شناسی جزیره کیش، شناسایی مناطق آلوده و حادثه‌خیز، توجه و اجرای تمهیدات ویژه برای جمعیت زنان که حدود ۱۳ هزار نفر از جمعیت کیشوندان را تشکیل می‌دهند، تشکیل پارلمان زنان، افزایش مشارکت کیشوندان در مسائل جزیره، حمایت جدی از بحث آموزش و پرورش در جزیره، افزایش قبولی‌ها در کنکور با رتبه‌های زیر هزار، کسب برترین نمرات در استان توسط دانش‌آ‌موزان در امتحانات نهایی از جمله برنامه‌ها، اقدامات و دستاوردهایی است که در شش ماهه ابتدایی سال حاصل شده است.

پورعلی ادامه داد: احداث دو مدرسه ۱۸ کلاسه و یک مدرسه ۹ کلاسه، تجهیز و نوسازی پنج مدرسه و ارتقای استانداردهای کیفی آموزشی از جمله برنامه‌های دیگر معاونت در بحث آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: در بحث فضاهای فرهنگی، تاسیس خانه مطبوعات با حضور اهالی مطبوعات، افزایش موسسات فرهنگی، روزنامه‌ها و هفته نامه‌ها، برون سپاری برگزاری رویدادهای فرهنگی – هنری به اهالی فرهنگ و هنر جزیره کیش، برگزاری جشنواره‌های موسیقی، کتاب، عکس با استفاده از فضای مجازی و به صورت آنلاین از جمله برنامه‌های ما در این بخش است.

پورعلی افزود: تشکیل انجمن‌های فرهنگی و هنری، تشکیل خانه هنرمندان، توسعه موزه‌ها، پارک‌های موضوعی و علمی، پروژه نماد کیش، ازجمله برنامه‌های ماست زیرا معتقدیم جاذبه‌های طبیعی، ورزشی، فرهنگی و هنری برای گردشگران بیشتر از خرید جذابیت دارد.

وی ادامه داد: تولید فیلم مستند توسط یک فیلم‌ساز لبنانی برای مخاطبان عرب منطقه با هدف معرفی جزیره کیش، همکاری با کشورهای عضو اکو، توسعه فرهنگی سازی با هدف کمک به تامین امنیت ماندگار، تعامل بهتر با پلیس و نیروی انتظامی، بسیج از دیگر برنامه‌های ماست.

پورعلی افزود: ما امروز به کیفیت، امنیت و آ‌سایش جزیره کیش می‌بالیم و همزمان به توسعه آموزش عالی در جزیره کیش توجه ویژه داریم و امروز ۵۰ درصد اهالی جزیره یا دانش آموز هستند و یا دانشجو و این نسبت جمعیتی در هیچ جا وجود ندارد.

وی ادامه داد: امروز نرخ بیکاری در جزیره کیش ۳٫۸ است که نرخ خوبی است و حدود ۹۶ درصد اهالی کیش مشغول به کار هستند و نرخ سواد نیز ۹۸ درصد است و میانگین سنی جمعیت جزیره ۲۸ سال است که میانگین سن مردان ۲۹ سال و میانگین سن زنان ۲۷ سال است و نصف جمعیت کیش بالای ۳۰ سال سن دارند و هرم جمعیتی در کیش بین ۱۵ تا ۲۹ سال و ۳۰ تا ۶۴ سال قرار دارد و ۴۱ درصد جمعیت کیش در رده سنی ۲۵ تا ۳۹ سال قرار دارند.

پورعلی افزود:‌ ۸۱ درصد جمعیت کیش از نقاط دیگر است و ۱۹ درصد از اهالی بومی کیش است اما ما هیچ درگیری فرهنگی یا امنیتی در کیش بابت این مساله و تفاوت‌های فرهنگی نداریم. احترام به اقوام در جزیره کیش کاملا برجسته است و بیشتر کسانی که در جزیره کیش زندگی می‌کنند به هویت خود افتخار می‌کنند و اکثر کسانی که در کیش زندگی می‌کنند خود را جزو طبقه متوسط می‌دانند و ۸۱ درصد از کسانی که در جزیره کیش زندگی می‌کنند از زندگی در این جزیره راضی هستند که‌ آمار بسیار خوبی است و سرانه امید به زندگی نیز بالاتر از سرزمین اصلی است.

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : ایبنا
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.