روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 10 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 3 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 11000
  پرینتخانه » ایران, سیاسی تاریخ انتشار : 23 آذر 1399 - 7:14 | | ارسال توسط :
احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات:

عدم تطابق بودجه با برنامه ششم توسعه

بی‌توجهی کامل دولت به برنامه ششم توسعه در حالی است که حسن روحانی در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ همواره منتقد رفتار دولت‌های نهم و دهم نسبت به برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه بود.
عدم تطابق بودجه با برنامه ششم توسعه

بی‌توجهی کامل دولت به برنامه ششم توسعه در حالی است که حسن روحانی در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ همواره منتقد رفتار دولت‌های نهم و دهم نسبت به برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه بود.

به گزارش روزنامه اخبار کیش، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ از لحاظ میزان تطبیق با اسناد بالادستی کشور، ضعیف‌ترین بودجه دهه‌های اخیر محسوب می‌شود.

در مواد ۶ و ۷ قانون برنامه ششم توسعه، به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی، انضباط مالی، اصلاح فرایند بودجه‌ریزی کشور، نظارت بر عملکرد و هزینه‌های دولت، اصلاح نظام درآمدی دولت و همچنین قطع وابستگی بودجه به نفت تا پایان اجرای این برنامه، احکامی برای بودجه‌ریزی کشور در سال‌های اجرای این قانون (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) تصویب شده است.

در بند الف ماده ۷ قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده لوایح بودجه سالانه را با رعایت قواعد مالی مندرج در قانون برنامه ششم توسعه تهیه و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

با این حال نگاهی به خلاصه درآمدها و هزینه‌های دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با احکام قانون برنامه ششم توسعه مشخص می‌کند که هیچ یک از احکام برنامه ششم توسعه رعایت نشده است. آنقدر بین شاخص‌های اصلی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با قانون برنامه ششم توسعه، فاصله است که مشخص است با این شرایط بی‌تفاوتی دولت روحانی به اسناد بالادستی، هیچ‌گاه اهداف این اسناد محقق نخواهد شد.

بودجه ۱۴۰۰ با برنامه ششم توسعه هیچ سنخیتی ندارد

احسان ارکانی؛ عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات درخصوص تطابق بودجه ۱۴۰۰ با برنامه ششم توسعه به خبرنگار ما گفت: این بودجه با برنامه ششم توسعه هیچ‌گونه تطبیقی ندارد و قرار بود دولت بودجه نفتی در بودجه ۱۴۰۰ کاهش داده شود اما نسبت به بودجه سال ۹۹ افزایش چشمگیری داشته است.

او در ادامه افزود: در بودجه ۱۴۰۰ فروش نفت افزایش ۴۰ درصدی پیدا کرده و از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به ۱۹۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. درصورتی که برنامه توسعه ششم برای کاهش وابستگی به فروش نفت است از حالا مشخص است که سال آینده نفت در بخش بین‌الملل آینده روشنی ندارد، از طرفی سهم سالانه مالیات غیرنفتی افزایش یافته اما در بودجه ۱۴۰۰ روند کاهشی نسبت به بودجه سال گذشته پیدا کرده است.

بازیگران؛ فوتبالیست ها و دلالان باید مالیات بدهد

این عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات درخصوص اخذ مالیات از بازیگران و فوتبالیست‌ها نیز اظهار کرد: مالیات باید از پزشکان، بازیگران، فوتبالیست‌ها و بازرگانانی که غیرمولد هستند و به نوعی دلال به شمار می‌آیند، کسر شود. کارمند و کارگر که قبل از واریزی حقوق، مالیات از حساب‌شان کسر می‌شود. این افراد هستند که دستمزدهای نجومی دارند اما مالیات پرداخت نمی‌کنند و از طرفی دولت باید برنامه‌ریزی داشته باشد تا جلوی فرار مالیاتی گرفته شود.

او در ادامه درخصوص مالیات خانه‌های خالی نیز گفت: حتی مجلس برای خانه‌های خالی مالیات در نظر گرفت تا پولی به حساب دولت واریز شود اما استقبالی از دولت برای اجرای این طرح دیده نشده است.

واگذاری های بگاه های دولتی در بودجه یادآوری اتفاقات تلخ

احسان ارکانی درباره واگذاری‌های بنگاه‌های دولتی نیز گفت: در بودجه ۱۴۰۰ واگذاری بنگاه‌های دولتی دیده شده است اما از آنجا که این واگذاری‌ها با تخلفات زیاد صورت می‌گیرد و نامطلوب است مانند کشت مغان و نیشکر هفت تپه و… نمی‌توان روی این بخش حساب چندانی داشته باشیم. دولت بودجه ۱۴۰۰ را براساس فروش غیرواقعی نفت بسته است که نمایندگان مخالف هستند.

این عضو کمیسیون برنامه  بودجه و محاسبات در خصوص غفلت دولت در برنامه‌ریزی بودجه ۱۴۰۰ گفت: درست است که دولت در سال آینده رسما با این بودجه سروکار ندارد اما باید تا آخرین روز کاری‌اش تمام تلاشش را انجام دهد، اگر غیر از این باشد به نوعی غفلت غیرقابل جبران انجام داده است.

نویسنده : مونا ربیعیان | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.