روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Tuesday, 14 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 7 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 32643
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اجتماعی تاریخ انتشار : 22 تیر 1401 - 15:38 | | ارسال توسط :

کرونا به دنبال جان تازه

ویروس کرونا این بار با نقاب جدید در پی غفلت از رعایت پروتکل های بهداشتی و زدن واکسن دوباره میهمان کیش شده و به دنبال گرفتن جان تازه در این جزیره است.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا، کمی بیش از ۶ ماه وضعیت جزیره کیش از لحاظ کنترل شیوع ویروس کرونا در حالت پایداری قرار داشت اما هشتم تیرماه سال جاری پس از ۶۰ روز مجددا بیماران بستری به بیمارستان کیش بازگشتند.

هرچند از هشتم تیر تا کنون کمتر از تعداد انگشتان دست بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان کیش بستری شده اند اما با توجه به هشدارهای اعلام شده از سوی دستگاه و مراکز بهداشتی و درمانی انتظار می رود در صورت روند فعلی عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در آینده نزدیک شاهد افزایش روند شیوع بیماری باشیم.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان روبه افزایش بوده و به گفته مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روند صعودی ابتلاها در ایران نیز شروع شده و رفته رفته با خروج شهرها از وضعیت آبی و قرار گیری در رنگ بندی زرد، نارنجی و قرمز نگرانی ها در این خصوص افزایش پیدا کرده است.

جزیره کیش نیز از این روند مستثنی نبوده و طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته پس از حدود سه ماه از وضعیت آبی خارج و با رنگ زرد در جمع شهرهای نسبتا پرخطر از نظر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت و شب گذشته نیز اولین بیمار مشکوک به سویه های جدید کرونا موسوم به BA ۴ و BA ۵ در بیمارستان این جزیره بستری شد.

کرونا به دنبال جان تازه

سهل انگاری، متهم ردیف اول  

ابتدای فرودین امسال جریزه کیش پس از رفتارهای کنترلی همانند استفاده از ماسک از سوی مردم و گردشگران از نارنجی به زرد و حوالی اردیبهشت نیز به وضعت آبی بازگشت اما پس از آن به علت وضعیت پایدار از لحاظ شیوع ویروس، رعایت پروتکل های بهداشتی به عنوان اولین گام کنترل بیماری آرام آرام به دست فراموشی سپرده شد.

از طرفی سهل انگاری در عدم تزریق دُز یادآور یا همان نوبت های سوم و چهارم واکسن نیز به علت کاهش شیوع ویروس در نتیجه افزایش ایمنی بدن افراد به دست آمده بود نیز باعث شد ویروس در جامعه جانی دوباره بگیرد و امروز شاهد روند رو به رشد آن در جامعه باشیم.

این وضعیت تا اواخر خرداد ماه در تمام نقاط کشور و به تبع آن جزیره گردشگری کیش ادامه داشت که همان موقع با اعلام خبر شیوع دوباره ویروس در برخی نقاط جهان و ایران مسوولان را واداشت تا هشدارهای خود را نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله ماسک و تزریق دُزهای یادآور را مجددا اعلام کنند.

رییس مرکز توسعه سلامت کیش در این باره معتقد است: با توجه به سیر صعودی مبتلایان به کرونا در روزهای اخیر در کشور و این جزیره تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از اوج گیری مجدد کرونا و شروع پیک جدید ضروری است.

محمدرضا رضانیا اظهار داشت: بعد از گذشت بیش از ۲ سال از ورود ویروس کرونا به کشور و فراز و فرودهای آن و از دست دادن بسیاری از هموطنان و همشهریان ،  در حال حاضر به‌دلیل عادی انگاری مردم و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و نرسیدن واکسیناسیون به سطح ایمنی، اوج گیری مجدد کرونا می‌تواند هر لحظه در کشور آغاز شود.

وی ابتدای هفته جاری در یک گفت و گوی خبری افزود: در ۲ روز گذشته نتیجه حدود ۷۰ درصد از تست‌های انجام شده به دلیل ابتلای افراد به زیر سویه جدید کرونا در این جزیره مثبت بوده و مشخص شد قدرت سرایت پذیری زیر سویه جدید بسیار بالاتر از سویه اومیکرون است.

یک بیمار مشکوک اما هشداری جدی

هرچند هشدارهای کرونایی از ابتدای شیوع ویروس تا کنون بارها و بارها از سوی مسوولان، کارشناسان بهداشت و درمان به شیوه های مختلفی ارایه شده اما این هشدارها در برخی اوقات به علت کاهش ابتلای افراد به فراموشی سپرده شده است اما روز گذشته مجددا با اعلام یک خبر از سوی بیمارستان تخصصی کیش دوباره این هشدارها رنگ و بویی دیگر به خود گرفت.

روابط عمومی بیمارستان کیش اعلام کرد: بر اثر موج جدید ابتلا به کرونا و افزایش بیماران سویه جدید ٱمیکرون موسوم به BA ۴ و BA ۵ شب گذشته مرد ۴۲ ساله بر اثر کاهش سطح هوشیاری و با تب چهل درجه به اورژانس مراجعه کرده است.

در این اطلاعیه آمده است: پس از بررسی‌های اولیه فرد مشکوک به کووید تشخیص داده شده است و هم اکنون بیمار در بخش ایزوله تنفسی متصل به دستگاه ونتیلاتور تحت درمان است.

کرونا به دنبال جان تازه

راهکارهای قدیمی اما تاثیر گذار

طی ۲ سال گذشته تا کنون ۶ پیک کرونا از سر جهانیان گذشته و در این مدت رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسن همواره به عنوان راهکارهای ساده اما تاثیرگذار از سوی سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش برای کنترل بیماری اعلام شده است.

هم اکنون نیز این راهکارها از سوی مرکز توسعه سلامت جزیره کیش برای کنترل شیوع ویروس و عدم بروز پیک هفتم در جزیره کیش اعلام می شود به گونه ای که رضانیا با بیان اینکه افزایش شمار بیماران در کشور و تبع آن این منطقه هشداری برای ورود به یک موج جدید شیوع ویروس کرونا است گفت: در جلسه ستاد اقدامات پیشگیرانه کرونای جزیره نیز مقرر شد نظارت جدی بر استفاده از ماسک در تمام ادارات و اماکن عمومی سرپوشیده انجام شود.

رییس مرکز توسعه سلامت افزود: نتیجه عادی‌انگاری این ویروس خطرناک است خطری که نظام سلامت را تهدید می‌کند از همه مردم خواهش میکنم، به دور از هرگونه عادی انگاری، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را حتی با وجود تزریق واکسن در دستور کار خود قرار دهند.

وی اضافه کرد: بنابراین انتظار می رود کیشوندانی که چهار تا ۶ ماه از تزریق دُز دوم و سوم آنان سپری می شود به منظور جلوگیری از شیوع ویروس در چند ماه آتی، هرچه زودتر برای تزریق دُز یادآور اقدام کنند.

براساس آمار تجمیعی ۱۴۷ و ۴۰۵ واکسن از آغار واکسیناسیون در جزیره کیش تزریق شده که شامل ۵۹ هزار و ۶۸۹ واکسن در نوبت اول،  ۵۳ هزار و ۹۱۷ در نوبت دوم، ۳۱ هزار و ۸۹۲ دُز سوم و حدود ۲ هزار دُز یادآور (چهارم) است.

افراد بالای ۱۸ سال ساکن در جزیره کیش می‌توانند همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۳برای دریافت نوبت یادآور به مرکز بهداشت بوعلی جزیره کیش با همراه داشتن کارت واکسن خود مراجعه کنند.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.