روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Monday, 29 April , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 21 شوال 1445
شناسه خبر : 31388
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اقتصادی تاریخ انتشار : 21 خرداد 1401 - 12:14 | | ارسال توسط :
به بهانه حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان؛

آیا برج ها و ساختمان های بلند مرتبه کیش از استانداردهای قانونی برخوردارند؟

پس از فاجعه ساختمان متروپل آبادان که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان گردید شاید این نگرانی در خصوص برجهای بلند مرتبه جزیره که بعضا در برگیرنده جمعیت زیادی از ساکنین بوده بوجود آمده که آیا این سازه ها در برابر حوادث طبیعی و غیر طبیعی چقدر ایمن هستند و اساسا چه نظارتی بر ساخت وسازها و اعطای پایانکار بر پایه رعایت نظامات مهندسی بنا، توسط نهادهای مربوطه صورت میگیرد؟
آیا برج ها و ساختمان های بلند مرتبه کیش از استانداردهای قانونی برخوردارند؟

گفتگوی خبرنگار روزنامه اخبار کیش با سید مرسل جلالی سازنده بزرگ جزیره را در این بخش بخوانید.

 چه دستگاهی متولی اجرای فرمان هوشمندانه مقام معظم رهبری در حمایت از سرمایه گذاران و کارآفرینان خواهد بود

  با وجود تاکید موکد مقام معظم رهبری در حمایت از سرمایه گذاران و کارآفرینان، متأسفانه شاهد هستیم به طرق مختلف سر راه این قشر سنگ اندازی های متفاوت می‌شود،در این میان با سواستفاده از خلأهای قانونی افرادی سودجو نیز تیشه بر ریشه این قشر آسیب پذیر جامعه می‌زنند، در شرایطی که به لحاظ تلاطم های بیشمار بازار بویژه در جزیره کیش این قشر نمی‌توانند به وظایف خویش آنچنان که شایسته و بایسته است عمل نمایند و حتی شاهد فرار سرمایه از این خاک زرخیز هستیم طوریکه بیشترین آمار خرید ملک در کشورهای همسایه متعلق به ایرانیان است، بر مسؤلین سازمان منطقه آزاد کیش و مراجع قضایی واجب است تمهیدی اندیشیده تا با کمک به سرمایه گذاری موجبات رشد و پیشرفت جزیره فراهم گردد.

صدور پایانکار بدون در نظر گرفتن مخاطرات

وقتی حادثه اینچنینی اتفاق می افتد باید دید نقش معاونت و مسؤلین شهرسازی و سایر دستگاهای متولی در زمان صدور پایانکار مبنی بر رعایت استانداردهای لازم چه بوده و در این راستا نادیده گرفتن پاره ای جزئیات می‌تواند چه آثار  سوء و مخربی در پی داشته باشد بطوریکه که جان هزاران شهروند را به مخاطره انداخته و امنیت ملی و منطقه ای را تحت شعاع خویش قرار دهد.

 برای نمونه سازه برجهای دوقلوی کیش یکی از پروژه های کم نظیر مهندسی در سطح ملی بوده که در آن از سیستم هوشمند سازی بهره گرفته شده است. مرحله به مرحله و جز به جز آن تحت نظر مهندسین خارجی و داخلی پیاده سازی شده است. بدیهی است، کوچکترین سرپیچی و تخطی از نقشه ها و پلان های از پیش طراحی شده خارج از نظامات بوده، می‌تواند مایه بروز حادثه ای بزرگ و دلخراش را فراهم آورد.

 تمکین به قانون توسط شرکت انبوه سازان همای تهران در تمامی مراحل ساخت

 شرکت انبوه سازان همای تهران بعنوان سازنده و سرمایه گذار برجهای دوقلوی کیش در راستای انجام وظایف ذاتی خویش و اخذ پایانکار در سال ۱۳۹۷ اقدام به طی تشریفات قانونی نمود که در این میان با نظارت دقیق، شایسته و منطبق با قانون معاونت محترم شهرسازی سازمان منطقه آزاد کیش از صدور پایانکار بدلیل تجمیع واحد‌ها در طبقه…..خودداری بعمل آمد. دلیل آن هم واضح و روشن است، چرا که سیستم‌های آب و فاضلاب و اطفاحریق و سایر موارد امنیتی یک سازه پیش از ساخت در نقشه ها طراحی شده و بر آن پایه پیاده سازی می‌شود لکن سرپیچی و تخلف از این نقشه ها می‌تواند عواقب بسیار بدی در پی داشته باشد.بعنوان مثال در موضوع حاضر، تجمیع چند واحد توسط یکی از مالکین و تبدیل آن به یک واحد آپارتمانی بصورت خودسرانه، بدون اطلاع و اجازه شرکت سازنده، باعث ایجاد خلل و خدشه در تنظیمات اطفا حریق ساختمان شده که براحتی می‌تواند موجبات بروز آتش سوزی را در برج فراهم آورد و با توجه به نوع سازه های به کار رفته در برجهای دوقلوی کیش و نمای کامپوزیت آن آتش می‌تواند به سرعت به طبقات بالا سرایت کرده و فاجعه انسانی و زیست محیطی به بار آورد.

عدم توجه هرگونه مسؤلیت نسبت به شرکت انبوه سازان همای تهران در صورت بروز هر گونه حادثه

  با وجود به اینکه این موضوع بارها توسط مقامات محترم سازمان منطقه آزاد کیش به مراجع قضایی اعلام گردیده است ولی متأسفانه به تازگی در اقدامی کاملا خلاف قانون و بی مبنا و بدون برطرف شدن ایراد سابق و برخلاف گزارشات صادره سابق از سوی معاونت محترم شهرسازی سازمان منطقه آزاد کیش این معاونت محترم از این مقرره مهم قانونی چشم پوشی کرده و بدون هیچ گونه توجیه منطقی مبنی بر رعایت نظامات مهندسی و ایمنی اقدام به صدور پایانکار نموده است بدون اینکه به عواقب وحشتناک آن توجهی نموده باشد.

این شرکت بارهای بار و به کرات موارد نقض قانون را به مسؤلین قضایی و اداری گوشزد نموده که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است، لذا در همین جا اعلام می‌گردد تمامی عواقب ناشی از عدم رعایت نظامات در صدور پایانکار متوجه آمران، متولیان،م اموران و مجریان آن بوده و شرکت همای تهران هیچ گونه مسؤولیتی را در این خصوص بر عهده نخواهد گرفت.

میتواند متروپل دیگری در کیش به وقوع بپیوندد

 آیا وقت آن نرسیده بدون ملاحظه کاری های فرا قانونی در راستای حفظ جان و سلامت مردم و منافع ملی گام برداشته و جلوی اعمال غیرقانونی را گرفته و قانون را اجرا کنیم. به نظر می‌رسد با چنین دستوری و صدور چنین مجوزی بمب ساعتی را در جزیره زیبای کیش فعال نموده ایم که هر لحظه احتمال انفجار مهیب آن می رود.

| منبع خبر : روزنامه اخبار کیش
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.