روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 761
  پرینتخانه » اجتماعی, ایران تاریخ انتشار : 29 بهمن 1398 - 14:38 | | ارسال توسط :
وزیر بهداشت:

ارزش تولیدات دارویی کشور امسال ۳۰ درصد بیشتر شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امسال وضعیت دارویی از سال گذشته نیز بهتر است. ۳۰ درصد ارزش تولیدات دارویی کشور بیشتر شده، ۶۰۰ میلیون یورو ارزبری دارویی کشور کاهش یافته و ۲۰ درصد توان تولید دارویی کشور افزایش یافته است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امسال وضعیت دارویی از سال گذشته نیز بهتر است. ۳۰ درصد ارزش تولیدات دارویی کشور بیشتر شده، ۶۰۰ میلیون یورو ارزبری دارویی کشور کاهش یافته و ۲۰ درصد توان تولید دارویی کشور افزایش یافته است.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا، سعید نمکی  در مراسم تقدیر از توانمندی های دارویی و تجهیزات پزشکی کشور در باغ موزه دفاع مقدس افزود: امسال سال سختی برای مدیران کشور و یکی از سخت تریت سالهای بعد از انقلاب برای مدیریت کشور بود. زمانی که مسئولیت وزارت بهداشت را قبول کردم قول دادم که در این شرایط اجازه ندهم به هیچ وجه کمبود دارویی به وجود آید و به قولم عمل کردم و امروز در شرایطی هستیم که نه فقط در پایتخت بلکه در دورترین مناطق سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان نیز کمبود دارویی وجود ندارد.
وی گفت: دومین کار مهمی که امسال در سازمان غذا و دارو انجام شد این بود که بروکراسی را برای تولیدکنندگان و افرادی که فعالیت سالم دارند برداشتیم. در گذشته در این سازمان بروکراسی بود ولی نه برای همه و افرادی بودند که به خاطر روابطی که داشتند، محصول آنها بدون طی کارآزمایی بالینی وارد بازار می شد اما افراد دیگر با طی همه ضوابط پشت نوبت می مانند. انحصارگری را از سازمان غذا و دارو حذف کردیم و همین امروز به خاطر گلایه یک نفر تولید کننده و تبعیضی که مطرح بود رئیس سازمان غذا و دارو را صدا زدم و از او توضیح خواستم.

وی گفت: در مورد سامانه تی تک نیز اشکالات زیادی وجود داشت، از رئیس سابق سازمان غذا و دارو و رئیس اسبق این سازمان در زمانی که وارد شدم، پرسیدم که میزان واردات دارو و مواد اولیه و و میزان دارویی موجود در شرکت های پخش را بگویند اما آماری نداشتند و این اشکالی بود که در سامانه تی تک به وجود آمده بود امروز همه ضعف ها و نقایص این سامانه را شناسایی کرده ایم و برای رفع آنها برنامه داریم.

نمکی افزود: توجه وزارت بهداشت به سازمان غذا و دارو در این دوره فقط مربوط به دارو نیست بلکه به همین میزان به تجهیزات پزشکی هم توجه داریم. در هیچ دوره ای وزیر بهداشت ابلاغ نکرده که اگر محصول ایرانی در کشور تولید شد از محصولات مشابه خارجی در بیمارستانها خریداری نشود. همین امسال قرارداد پیش خرید ۱۰ دستگاه رادیوتراپی ایرانی و ۱۲۰۰ دستگاه دیالیز ایرانی را از شرکتهای تولیدکننده ایرانی که در شروع تولید هستند منعقد کردیم و اجازه ندادیم دستگاه خارجی ترخیص شود زیرا معتقدم شرکت های داخلی بدون حمایت دولت نمی توانند پا بگیرند.

وزیر بهداشت گفت: نمی گوییم حرف مرد یکی است بلکه به همه حرف ها به خصوص نوگرایی ها توجه می کنیم اما یک حرف وزیر بهداشت تغییر نمی کند و آن این است که اجازه نمی دهم در هیچ شرایط تولید داخل لگدمال واردات شود اما در صورتی که محصول با کیفیت داخلی نداشته باشیم حتما به واردات اجازه می دهیم زیرا مسئول سلامت مردم هستیم و سلامت مردم فدای منفعت هیچ کسی نمی کنیم. نمونه آن تولید کننده واکسن آنفلوانزا بود که در اوج شیوع این بیماری به وعده خود عمل نکرد و ما را قال گذاشت که دستور واردات این واکسن را صادر کردیم.

وی افزود: امروز وضعیت دارویی کشور نگران کننده نیست و همه کارخانه های دارویی کشور بین سه تا ۶ ماه ماده اولیه ذخیره برای تولید دارند. شفافیت داده های حوزه دارویی حتما انجام می شود و آمارنامه دارویی کشور که مبتنی بر واقعیات است منتشر خواهد شد و در اختیار همگان قرار می گیرد.

نمکی گفت: قبل از انقلاب حداکثر ۲۵ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شد آن هم در لابراتوارهای کوچک وابسته به شرکت های چند ملیتی اما امروز در اوج تولید دارو در سطح استانداردهای بین المللی هستیم و به سمت فتح بازارهای بین المللی حرکت می کنیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: شنیدم که متخصصان تجهیزات پزشکی گله دارند که چرا امور مربوط به تجهیزات پزشکی در داروخانه های بیمارستانی به داروسازان واگذار شده است. این تصمیم برای تایید اصالت داروهایی است که در بیمارستان استفاده می شود. زیرا باید یک نفر باشد که اجازه ندهد داروی تقلبی وارد بیمارستان شود و به هیچ وجه داروسازان در امور تجهیزات پزشکی دخالت نمی کنند چنانکه قرار هم نیست متخصصان تجهیزات پزشکی برای تایید اصالت داروها در داروخانه ها مستقر شوند.

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : ایرنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.