روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ - 8 شوال 1445
شناسه خبر : 29286
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 03 اردیبهشت 1401 - 13:08 | | ارسال توسط :
طی یکساله ۱۴۰۰

افزایش ۳۰۰ درصدی واردات اسلب تعادل ۵۰ درصد کاهش واردات بیلت‌وبلوم را برهم زد

آمار واردات زنجیره فولاد نشان می‌دهد، واردات در این حوزه نسبت به سال گذشته علیرغم اینکه برای برخی مقاطع طویل، ورق گرم، ورق سرد و محصولات فولادی کاهشی طی شده و واردات آهن اسفنجی صفر بوده است اما واردات اسلب ۳۰۰ درصد بیشتر از واردات آن در کل سال ۱۳۹۹ شده است.
افزایش ۳۰۰ درصدی واردات اسلب تعادل ۵۰ درصد کاهش واردات بیلت‌وبلوم را برهم زد

 به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایسنا،طبق  آمار ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به ایسنا، در سالی که گذشت میزان واردات کل مقاطع تخت فولادی و محصولات فولادی نسبت به میزان واردات آن در سال ۱۳۹۹ کاهش داشته‌ است؛ اما در مقابل واردات کل مقاطع طویل فولادی و شمش فولاد (علیرغم کاهش ۵۰ درصدی واردات بیلت‌وبلوم) نسبت به سالپ یش از آن افزایشی ثبت شده است.

میزان واردات فولاد میانی (شمش فولاد) در مجموع ۱۲ ماهه سال گذشته معادل ۶۰۰۰ تن ثبت شده است که نسبت به ۵۰۰۰ هزار تن وارد شده در سال ۱۳۹۹ رشد ۲۰ درصدی داشته است.

طبق آمار از این میزان شمش وارداتی، ۲۰۰۰ تن سهم بیلت‌وبلوم با کاهش ۵۰ درصدی (واردات ۴۰۰۰ تن بیلت‌وبوم در سال ۱۳۹۹) و ۴۰۰۰ تن سهم اسلب است که واردات اسلب، با توجعه به ۱۰۰۰ تن اسلب وارداتی در کل سال ۱۳۹۹، افزایش ۳۰۰ داشته است.

همچنین میزان واردات کل مقاطع طویل فولادی نیز ۹ درصد افزایش یافته است. در حالیکه طی سال ۱۳۹۹ قریب به ۸۰ هزار تن از این مقاطع وارد کشور شد، این عدد در مجموع ۱۲ ماهه ۱۴۰۰ به ۸۷ هزار تن رسیده است.

بصورت جزئی‌تر می‌توان گفت در سالی که گذشت، به ترتیب واردات تیرآهن ۷۰ درصد و واردات میلگرد در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال پیش از آن بیشتر شده است. این در حالیست که واردات نبشی، ناودانی و سایر مقاطع ۱۲ درصد کمتر شده است. در مجموع سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۷ هزار تن تیرآهن، ۳۲ هزار تن میلگرد و ۴۳ هزار تن نبشی، ناوداتی و سایر مقاطع وارد کشور شده است.

میزان واردات این اقلام فولادی در یکساله ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۰ هزار تن (تیرآهن)، ۲۷ هزار تن (میلگرد) و ۴۳ هزار تن (نبشی، ناودانی و سایر مقاطع) ثبت شده است.  

در مقابل اما، واردات کل مقاطع تخت فولادی ۱۵ درصد و واردات محصولات فولادی ۱۳ درصد در سال ۱۴۰۰ کمتر از میزان واردات آن‌ها در سال ۱۳۹۹ است. ۶۹۱ هزار تن مجموع مقاطع تخت وارداتی و ۷۷۸ هزار کل محصولات فولادی در سال گذشته است. در کل سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۸۱۷ هزار تن مقاطع تخت فولادی و ۸۹۷ هزار تن محصولات فولادی وارد کشور شده بود.

به تفیک از میزان واردات مقاطع تخت فولادی وارداتی در سال گذشته ۱۴۰ هزار تن سهم ورق‌های گرم با کاهش ۵۹ درصدی، ۲۶۶ هزار تن سهم ورق‌های سرد با افت یک درصدی و ۲۲۴ هزار تن سهم ورق‌های پوششدار با رشد یک درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ است.

تا پایان سال ۱۴۰۰ همچون سال‌های پیش از آن، کشور از واردات آهن اسفنجی بی‌نیاز است و بیشتر صادرکننده این محصول معدنی است.

| منبع خبر : خبرگزاری ایسنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.