روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 24040
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اقتصادی تاریخ انتشار : 06 آذر 1400 - 10:22 | | ارسال توسط :
سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد:

اقتصاد چرخشی حاصل از بازیافت زباله فرصت مغفول مانده در کیش/ حذف امضاهای طلایی

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در بازدید از سایت بازیافت زباله کیش گفت: بازیافت واقعی زباله دارای ارزش افزوده و اقتصاد چرخشی بالایی است که این مهم در کیش مغفول مانده است.
اقتصاد چرخشی حاصل از بازیافت زباله فرصت مغفول مانده در کیش/ حذف امضاهای طلایی

به گزارش روزنامه اخبار کیش، محمدرضا نوایی لواسانی در این بازدید که با حضور اصحاب رسانه کیش برگزار شد عدم بازیافت زباله و برنامه ریزی های مدون در این حوزه را یک تهدید برای جزیره کیش برشمرد و اظهار کرد: با توجه به شرایط جزیره کیش وجود زباله ها علاوه بر اینکه یک تهدید بزرگ برای محیط زیست کیش به شمار می رود یک فرصت بزرگ برای جذب سرمایه گذار است.

وی با اشاره به اینکه تولید زباله در کیش ما را به نقطه ای رسانده است که زباله ها که در دنیا به طلای کثیف شهرت دارند مولفه های محیط زیست ما را دچار آسیب شدید می کند اما با برنامه ریزی می توان این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرد.

لواسانی با اشاره به اولویت توجه به اقتصاد چرخشی در دنیای اقتصاد افزود: در این راستا بازیافت واقعی زباله ها و ایجاد اقتصاد چرخشی در اولویت و دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار دارد و مسئولان محیط زیست کیش موظف به تشکیل جلسات و بهره گیری از نظرات فعالان حوزه محیط زیست در جزیره کیش برای یافتن بهترین راهکار و بهره گیری از فرصت های موجود هستنند.

وی با تاکید بر اعلام جذب فراخوان در راستای سرمایه گذاری در حوزه بازیافت خاطر نشان کرد: بی تردید سرمایه گذاری در حوزه بازیافت علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای سرمایه گذار، در ایجاد محیط زیست سالم در جزیره کیش نیز تاثیر گذار است ضمن اینکه سازمان منطقه آزاد کیش از هر کارآفرین و سرمایه گذاری که در این حوزه اعلام آمادگی کند به طور کامل حمایت می کند تا در سریع ترین زمان مشکل بازیافت منطقه و بوی بد حاصل از زباله ها در جزیره کیش مرتفع شود.

غفار آقازاده معاون امور شهری و محیط زیست شرکت عمران آب و خدمات کیش نیز در این بازدید گفت: ۳۹ درصد از زباله های جمع اوری شده در این جزیره دفن، ۴۴ درصد تبدیل به کود کمپوست و ۱۷ درصد نیز تفکیک و پرس می شود.

به طور متوسط ماهانه ۳۵۰ نفر با بهره‌گیری از۲ هزارکانتینر، ۹ خودروی جمع آوری پسماند،  ۱۷ خودروی جمع‌آوری ضایعات قابل بازیافت، کار جمع‌آوری و عملیات فرآیند مدیریت پسماند حدود ۲ هزار و ۲۵۰ تن زباله در جزیره کیش را برعهده دارند.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه از محل زمین اختصاص یافته برای ساخت مسکن ارزان قیمت برای کیشوندان بازدید کرد و افزود: زمینی به وسعت ۳۵ هکتار برای رفع مشکل مسکن کیشوندان در نظر گرفته شده است که با اعلام آمادگی سرمایه گذاران در قالب مشارکتی به سرعت ساخته خواهد شد.

وی افزود: در این طرح در نظر گرفته شده است که حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد به صورت واحدهایی با متراژ های کوچک و متوسط برای زوج های جوان و خانواده ها ساخته شود.

لواسانی تاکید کرد: در صورتی که این واحدها آماده و تحویل ساکنان جزیره کیش شود به ویژه در آینده با احتمال افزایش جمعیت جزیره که نیاز به طرح هایی همانند این طرح خواهد بود مشکل مسکن خانوارهای کیش کاهش چشمگیری خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک در خصوص تامین مسکن کیشوندان خبرهای خوبی خواهید شنید گفت: تمامی زیرساخت های لازم فرهنگی، شهری و خدماتی در این زمین در نظر گرفته شده است.

امضاهای طلایی در سازمان منطقه آزاد کیش حذف می شود

وی حذف امضاء های طلایی را که در واگذاری زمین ها در گذشته موجب بروز مشکلات و نگرانی برای کیشوندان شده بود را یکی از اولویت های سازمان برشمرد و افزود: نهایت شفاف سازی در ارائه طراح، واگذاری، قرارداد و ساخت باید دیده شود و تمام روند فعالیت در اتاق شیشه ای و در معرض دیده مردم قرار داشته باشد.

سرپرست منطقه آزاد کیش تصریح کرد: مردم بزرگترین و بهترین بازرس و ناظر بر عملکرد مسئوان هستند و باید با حذف امضاهای طلایی بالاترین شفافیت در بخش های مختلف وجود داشته باشد.

 به گفته مسئول اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش زمین دیگری در حدود ۸ هزار متر برای ساخت مسکن در منطقه سفین در نظر گرفته شده است که در صورت آماده شدن طرح اطلاع رسانی در خصوص آن انجام خواهد شد.

مسکن یکی از مشکلات عمده ساکنان جزیره کیش است که در طی یکی دوسال اخیر با افزایش بی حد و مرز قیمت مسکن موجب شد بسیاری از بخش های اقتصادی جزیره با مشکل نیروی کار مواجه شوند و تعدادی از ساکنان جزیره کیش را مجبور به مهاجرت معکوس کرد.

با توجه به کمبود زمین در کیش بهره گیری از امکانات سازمان برای ایجاد خانه های استیجاری ارزان قیمت که در اختیار مجموعه های فعال برای اختصاص به پرسنل قرار داده شود می تواند یک راهکار بسیار ارزشمند برای حفظ سرمایه های ملی باقی مانده در کیش و حل معضل مسکن برای نیروی کار مناسب باشد.

یکی از مهمترین مشکلات عدم وجود ثبات در مدیران منطقه آزاد است که هر از گاهی مدیران با سلایق و طرح های مختلف اقدام به برنامه ریزی هایی برای حل این معضل می کنند اما در نهایت آنچه باقی می ماند یک طرح شکست خورده و نیمه کاره با واحدها یا زمین هایی است که به پیمانکاران و یا دوستان واگذار شده و در نهایت تنها افرادی که در این میان متضرر می شوند ساکنان جزیره کیش هستند که هم فرصت خانه دار شدن را از دست می دهند و هم هزینه هایی که به بدنه سازمان تحمیل شده از جیب آنان تامین می شود و باز هم بر مشکلات گذشته بیش از پیش افزوده شده و راه نفس کیشوندان تنگ تر و زندگی برای آنان سخت تر از پیش می شود.

نویسنده : زیبا حسین زاده | منبع خبر : روزنامه اخبار کیش
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.