روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 40427
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اقتصادی تاریخ انتشار : 19 اردیبهشت 1402 - 11:50 | | ارسال توسط :

ایجاد بستر‌های لازم برای صادرات محصولات دانش بنیان به کشور‌های حاشیه خلیج فارس

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش نسبت به مثبت شدن تراز تجاری، ارز آوری و اشتغالزایی با صادرات محصولات دانش بنیان به کشور‌های حاشیه خلیج فارس ابراز امیدواری کرد.
ایجاد بستر‌های لازم برای صادرات محصولات دانش بنیان به کشور‌های حاشیه خلیج فارس

به گزارش روزنامه اخبار کیش از  خبرگزاری صداوسیما ، سعید پورزادی در نمایشگاه معرفی توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو ۲۰۲۳، با تشریح جایگاه منطقه آزاد کیش در توسعه صادرات کشور ، گفت: یکی از محور‌های توسعه، نقش جغرافیای است و کیش در این زمینه از یک موقعیت ژئوپولتیکی برخوردار است و به دلیل وجود دریا، اقتصاد دریا محور، ظرفیتی که جزیره کیش در خلیج فارس ایجاد کرده است و همچنین حضور سرمایه گذاران، کیش می‌تواند ارزش صادراتی بالا و موقعیتی مطلوب برای تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کند.

پورزادی با اشاره به روابط خوب ایران با کشور‌های حاشیه خلیج فارس در دولت سیزدهم و تاثیرات مثبت بر روابط تجاری و فعالیت‌های دریا محور، افزود: روابط ایران با عربستان، نزدیکی فرهنگی، جغرافیایی و سیاسی با دولت قطر، مسافت کوتاه بین کیش و فرودگاه دوحه (۲۶۰ کیلومتر)، علاقمندی سرمایه گذاران و فاصله نزدیک کشور‌های حاشیه خلیج فارس به کیش، می‌تواند در حوزه صادرات و روابط تجاری مفید باشد.

پورزادی تصریح کرد: در نمایشگاه ایران اکسپو تهران نیز از کشور‌های عمان، قطر، امارات متحده عربی و اقلیم کردستان استقبال بی نظیری را از سرمایه گذاران و هیات‌های تجاری خارجی شاهد بودیم و این در اشتغال، ارز آوری و ارتقا تراز تجاری مثبت منطقه آزاد کیش موثر خواهد بود.

وی با اشاره به مزیت‌های منطقه آزاد کیش و ظرفیت‌های سرمایه گذاری و صادراتی افزود: وجود یکی از بهترین بنادر تجاری کشور در کیش، دارا بودن سومین فرودگاه پر تردد در کشور بعد از فرودگاه امام خمینی (ره) و فرودگاه مشهد و افتتاح ترمینال جدید فرودگاهی به عنوان مکانیزه‌ترین فرودگاه در خرداد امسال، وجود زیرساخت‌ها، جغرافیای سرزمینی، زمینه ساز نقش آفرینی در حوزه‌های تجارت با زیرساخت‌های مطلوب شده است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش محور صادرات از این منطقه را استفاده از صنایع و محصولات دانش بنیان و توجیه پذیری صادراتی عنوان کرد و گفت: در کیش محصولاتی را به تولید و ارائه برای صادرات تشویق می‌کنیم که علاوه بر دارا بودن ارزش صادراتی، موجب مثبت شدن تراز تجاری منطقه آزاد کیش شوند.

سعید پورزادی با تاکید بر اینکه ایجاد صنایع دانش بنیان کیش از اولویت‌های سازمان منطقه آزاد کیش است، خاطر نشان کرد: در جزیره کیش چند صنعت دانش بنیان با سال‌ها فعالیت موفق وجود دارد و در خصوص دریافت تسهیلات برای آن‌ها با معاونت علمی ریاست جمهوری چندین جلسه تخصصی برگزار شده تا شرکت‌های دانش بنیانی با ارزش صادراتی در حوزه‌های مختلف های تک تا محصولات صنایع غذایی تازه فروشی (Fresh Market) از حمایت‌های مالی دولت برخوردار شوند و با ایجاد این  قابلیت در کشور‌های حاشیه خلیج فارس بتوانند محصولات تازه را از کیش و شهر‌های اطراف آن به کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر کنند.

وی تبدیل بندر چارک به یکی از تخصصی‌ترین پورت‌های صادراتی مصالح ساختمانی به کشور‌های حاشیه خلیج فارس با همکاری استانداری هرمزگان را یکی از پروژه‌های بزرگ اخیر سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد و گفت: این طرح با سرمایه گذاری در دو بندر پشتیبان آفتاب و چارک به فاصله ۱۷ مایلی از کیش در حال انجام است.

پورزادی گفت: ایجاد این بستر صادراتی بر اشتغالزایی مناطق ساحلی ایران که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است و در برنامه ششم و هفتم نیز به آن تاکید شده است تاثیرگذار خواهد بود و به دنبال نقش آفرینی کیش در بحث صادرات کالا‌ها از حوزه‌های مختلف هستیم.

صادرات آبزیان و امکان سرمایه گذاری در این زمینه، به دلیل غنی بودن دریا و ذخایر غذایی دریایی، طرح‌ها وسرمایه گذاری‌های پرورش ماهی در قفس، وجود یکی از بزرگترین مزارع پرورش میگو خاورمیانه در منطقه چارک به دلیل موضوعات شیلات، از دیگر مواردی بود که سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش به آن اشاره داشت.

| منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.