روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 47296
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, سیاسی تاریخ انتشار : 20 دی 1402 - 14:50 | | ارسال توسط :
سردار محسن رضایی:

ایجاد گردان‌های دفاع مقدس یک خلاقیت در دفاع مقدس بود/ آموزش ۶ هزار غواص

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس و از فرماندهان دفاع مقدس گفت: در دفاع مقدس نوآوری و خلاقیت زیاد بود که اگر نبود نمی‌توانستیم مقاومت کنیم، یکی از این خلاقیت‌ها ایجاد گردان‌های غواص بود، ۶ هزار غواص تربیت شدند، آنها بسیار حرفه‌ای و قوی بودند
ایجاد گردان‌های دفاع مقدس یک خلاقیت در دفاع مقدس بود/ آموزش ۶ هزار غواص

 به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا،محسن رضایی در آیین اختتامیه دومین کنگره ۱۷۵ شهید غواص که در تالار همایش های این جزیره برگزار شد، ضمن قدردانی از متولیان برگزاری کنگره شهدای مظلوم و قهرمان غواص و ارادت به خانواده شهدا بیان کرد: هنوز عظمت و قدر شهدای غواص به خوبی بیان نشده است، یکی از اقتدارات نظام جمهوری اسلامی ایجاد گردان‌های غواص است، این گردان‌ها توانست جنگ را از بن بست بیرون بیاورد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: هر چه بیشتر کنگره برگزار شود باز می‌بینید فضای زیادی برای کار در زمینه شهدای غواص وجود دارد تا جوانانی که بعد از جنگ به دنیا آمدند بتوانند خود را در سیمای شهدای غواص ببینند و اعتماد به نفس بگیرند.

رضایی اظهارداشت: شهدا در فرهنگ ما جایگاه بالایی دارند و در دین اسلام تعابیر زیادی درباره شهدا است، در آیات قرآن گفته شده شهدایی که در راه خدا کشته شده اند نمرده‌اند و زنده‌اند معلوم است در دنیای دیگری زندگی می‌کنند و در کنار خدا روزی می‌خورند، خیلی راضی هستند و احساس رضایت می‌کنند و منتظرند ببینند چه کسانی به آنها ملحق می‌شوند خدا به آنها می گوید نگران نباشید افراد با اخلاصی مانند قاسم سلیمانی به شما می‌پیوندند.

دبیر شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: بهشت بالاترین جایگاه برای انسان های با اخلاص است و خداوند شهدا و نیکان را در کنار شهدا قرار می‌دهد.

در دفاع مقدس نوآوری و خلاقیت زیاد بود که اگر نبود نمی توانستیم مقاومت کنیم، یکی از این خلاقیت ها ایجاد گردان های غواص بودوی گفت: شهدا در فرهنگ، دین، مذهب و قرآن جایگاه بالایی دارند اگر دست به دامان آنها شویم به ما کمک می کنند، شهدای غواص جزو بهترین معانی مصادیق قرآن هستند و مقام بالایی دارند ما در جنگ امکاناتی نداشتیم، مهمات نیروهای ارتش که تمام می شد کسی به آنها مهمات نمی داد، شهید بابایی می گفت من موشک ندارم و گرنه همزمان ۶ فروند هواپیما را می توانم بزنم در چنین وضعی دشمن می گفت بهترین وقت برای شکست ایران همین لحظه است.

رضایی افزود: موقعیت سال ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰ را بهترین موقع برای شکست ایران می دانستند صدام گفت ۶ روز دیگر اعلام می کنم از این جنگ چه چیزی می خواهم، اما چه اتفاقی افتاد که اوضاع عوض شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: در دفاع مقدس نوآوری و خلاقیت زیاد بود که اگر نبود نمی توانستیم مقاومت کنیم، یکی از این خلاقیت ها ایجاد گردان های غواص بود. ۶ هزار غواص تربیت شدند، آنها بسیار حرفه ای و قوی بودند، اگر ایمان، فنآوری و حرفه گرایی با هم به کار رود معجزه می شود.

رضایی گفت: در فناوری و ایمان دو مساله وجود دارد کسانی که ایمان دارند از افسردگی خارج می شوند و خود را باز می یابند، موضوعی که امروز در غرب وجود دارد آنها پول و تکنولوژی دارند اما احساس بی معنایی می کنند.

دبیر شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا افزود: غربی‌ها به دنبال این هستند بی معنایی را به جوانان تزریق کنند بعد از دفاع مقدس تنها دیده شدن در جامعه باب شده که خطرناک است رزمندگان از تنها دیده شدن فرار می‌کردند، در جمع دیده و تشویق می شدند خاصیت توحید و کار برای رضای خدا این است..

رضایی گفت: کیش سرآغاز آموزش های غواصی ما بود، وقتی ما سمت آموزش های آبی رفتیم قایق نداشتیم، چون رزمندگان باید از نیزارها عبور می کردند تا با بعثی ها بجنگند. ما قایق هایی که در شهرهای مختلف بود را جمع کردیم اما لباس غواصی کم داشتیم، تصمیم گرفتیم از بارانی ها استفاده کنیم، به رزمندگان گفتم این لباس ها را بپوشید و شب در آب بروید ببینم می توانیم از این نوع لباس ها استفاده کنیم، آنها بعد از دو تا سه دقیقه در آب برگشتند و گفتند آب بسیار سرد است، آنها باید قبل از عملیات تمرین های سخت انجام می دادند.

این فرمانده دفاع مقدس اظهارداشت: یکی از تمرین ها زیر آب ماندن بود، این تمرین بسیار سختی برای بسیجی ها بود، غواص های ما چون باید ستونی حرکت می کردند و نمی توانستند همه زیر آب باشند بدون اکسیژن، طناب به خود وصل می کردند و می رفتند و موقع بازگشت باید با هم می آمدند، پیاده شدن هماهنگ تمرین بعدی بود، بعد سرعت عمل در مبارزه، باید تمرین می شد. رزمندگان تمام حرکت ها را با طناب انجام می دادند تا ستون به هم نخورد، اما در واقعیت فرق داشت دشمن مدام منور میزد و داخل آب دیده می شد آنها باید تاکتیک هایی انجام می دادند تا دیده نشوند. در اروند جزر و مد وجود دارد، باید در ۳۰ دقیقه عملیات انجام می شد.

وی افزود: معمولا بین آب تا خشکی و سنگر باتلاق وجود دارد برجی جاها لجن بود و بعضی جاها سفت بود، باید خود را روی زمین می کشیدند و با چنگ زدن بر زمین خود را به سنگر می کشیدند، یک گردان حمله و یک گردان باید خط را می شکست که نیازمند کار حرفه ای بود و باید فضا برای ورود قایق دیگر رزمندگان مهیا می شد، غواصان باید چند مرحله با وسایل خاص نظیر تفنگ کار را انجام می دادند.

رضایی بیان کرد: بعضی ها در آب دچار ضعف می شدند، به غواصان عسل داده شد تا اگر دچار ضعف می شدند کمی از آن را می خوردند، غواص ها بالاترین مقام شهادت را در دفاع مقدس به دست آوردند.

۶ جشنواره ملی در حوزه های رسانه، خوشنویسی و نقاشی خط، تئاتر کوتاه، پوستر، ادبی و آثار حجمی در قالب دومین کنگره ملی شهدای غواص با محوریت شهدای غواص و در راستای ارج نهادن به فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد.

آیین اختتامیه دومین کنگره ۱۷۵ شهید غواص چهارشنبه- ۲۰ دی ماه- در تالار همایش‌های کیش برگزار شد

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.