روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 11802
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, گردشگری, ویژه تاریخ انتشار : 09 دی 1399 - 18:28 | | ارسال توسط :
امام جمعه کیش:

برخورد با گردشگران و کیشوندان اولویت اول در موضوع حجاب و عفاف نیست

امام جمعه کیش با بیان این که در موضوع حجاب و عفاف بنای برخورد با کیشوندان و گردشگران را نداریم گفت: اولویت در این زمینه با دستگاه‌ها و نهادهای جزیره است.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا،حجت‌الاسلام و والسمین احمد حسن‌زاده امروز در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر جزیره کیش گفت: همگرایی خوبی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در بین اصناف و نهادها و صنوف جزیره شکل گرفته است.

وی افزود: ما نمی خواهیم فقط گردشگران و حتی کیشوندان را مجبور به رعایت حجاب و آنها را اذیت کنیم،‌ بلکه اصل کار در این موضوع خود نهادها و ادارات هستند. اگر از خود شروع کنیم، قطعا خواهیم توانست به میهمانان و گردشگران نیز تذکر دهیم.

حسن‌زاده ستاد را محدود به عفاف و حجاب ندانست و گفت: در آینده باید به همه مسائل معروف و منکر در سطح جزیره بپردازیم و آنها را اولویت بندی کنیم؛ ما در مسایل مهمی مانند رانت خواری یا تضییع حقوق مردم، وظیفه داریم از کیش دفاع کنیم.

وی در ادامه به سه موضوع اصلی در زمینه عفاف و حجاب اشاره کرد و افزود: ما باید ابتدا از حوزه ادارات و نهادها شروع کنیم. حراست ادارات برای اجرایی شدن و نظارت این موضوع مسئولیت دارند. ما باید بتوانیم الگوی پوششی به همکاران ارائه دهیم. حوزه دوم اصناف است؛ بسیاری از  . اصناف می بایست آداب و احکام معامله و تجارت را فرا گیرند و در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی در این خصوص ستاد می‌تواند همه هزینه‌های آموزش و استاد را تامین کند.  

حسن‌زاده از انجام برنامه‌های اقناعی به عنوان سومین حوزه یاد کرد و افزود: متاسفانه اقدامات اقناعی زیادی در موضوع حجاب در جزیره صورت نمی پذیرد. باید در رابطه با تبلیغات محیطی و بیلبوردها فضاهای مناسبی را به موضوع عفاف و حجاب اختصاص دهیم. ما باید سعی کنیم الگویی از کیش مدرن اسلامی عرضه کنیم.

در ابتدای جلسه نیز معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، با تاکید بر این که وظیفه این ستاد نظارتی است گفت: در خصوص موضوع حجاب و عفاف سیاست های اقناعی در مرحله اول قرار گرفته و  باید در این زمینه به شکل اقناعی ورود کرد تا نیازی به اقدام های کنترلی نباشد. کاهش کاهش بار اقناعی به افزایش اقدامات کنترلی منجر می‌شود.

سعید پورعلی افزود: تکیه ما در اقناع‌سازی بر قانون است. یکی از کدهای رفتاری که در حوزه گردشگری پیش‌بینی شده،‌ رعایت ضوابط و قوانین و مقررات جامعه میزبان است که می‌بایست مورد توجه و احترام قرار گیرد. به باور من مفهوم سفر و رفتار در سفر یکی از نکاتی است که باید روی آن کار اقناعی صورت پذیرد.

وی برگزاری نشست،‌ مسابقه و استفاده از ظرفیت‌های هنری در زمینه حجاب و عفاف را از جمله افدام‌های صورت گرفته در معاونت فرهنگی و اجتماعی ذکر کرد و خاطرنشان کرد: تشریح فضای عمومی جزیره که قانون مداری یکی از ویژگی های آن است، موجب تقویت اقدام‌های اقناعی در این خصوص می‌شود.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش نیز با بیان این که در زمینه عفاف و حجاب تجربه ۴۰ ساله نظام پیش‌روی ماست یادآور شد: ما باید بتوانیم عوامل پدید آورنده وضعیت امروز را بشناسیم. بهرحال در دوره مدرنیزم، تحولات شگرفی اتفاق افتاده است و نوعی آنارشیزم اخلاقی و هنجاری هم در جامعه ما شکل گرفته است. بر همین اساس، بسیاری از تغییر و تحولات ارزشی در فرهنگ و اجتماع به دست مدیران و برنامه ریزان نیست.

خسرو نشان این مشکلات را محدود به گردشگری ایران ندانست و گفت: در گردشگری خلاق تعاملی بین گردشگر و زیست بوم برقرار می شود؛ به این معنا که گردشگر حق ندارد به محیط زیست و محیط فرهنگی آسیب بزند و باید به آداب و رسوم منطقه احترام بگذارد.

وی با بیان این که عنصر اصلی در امر به معروف مسئولیت اجتماعی است، یادآور شد: ما باید بتوانیم نوعی گردشگری مسئولانه را ترویج دهیم.

نشان برخورد با خانه های شبانه، عکاسان و مراکز ماساژ غیر مجاز را از جمله اقدامات صورت گرفته در معاونت گردشگری در خصوص بحث عفاف و حجاب عنوان کرد.

در این جلسه فرمانده نیروی انتظامی از افزایش تذکرها در سال جاری خبر داد و افزود: با وجود آن که امسال به واسطه کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن،‌ با کاهش  400 هزار مسافر  روبه‌رو بوده‌ایم، اما تذکرهای ما نسبت به گردشگران ۴۰ درصد افزایش یافته است که این نشان‌دهنده تغییر نوع گردشگر ورودی به جزیره است.

سرهنگ جمالی افزود: همه دستگاه‌ها نسبت به پرسنل خود و نسبت به وضعیت بیرونی وظیفه دارند. هر دستگاه متولی را خودش معرفی کند و نقش خودش را انجام دهد تا حضور پلیس کمرنگ‌تر شود.

وی با بیان این که متاسفانه همه دستگاه‌ها کنار کشیده‌اند خاطرنشان کرد: در موضوع حجاب و عفاف تصور می شود فقط نیروی انتظامی وظیفه دارد؛ در حالی که پلیس آخرین مرحله در برخورد سلبی است. ما نمی‌خواهیم جو پلیسی حاکم باشد و باید در این رابطه هم افزایی داشته باشیم.

جمالی همچنین بر تغییر دیدگاه نسبت به منطقه آزاد تاکید کرد و گفت: ما باید ذهنیت گردشگران و تعریفی که از منطقه آزاد دارند را اصلاح کنیم.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.