روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Monday, 20 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 13 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 4180
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش تاریخ انتشار : 23 تیر 1399 - 9:36 | | ارسال توسط :
چهلمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی کشور با شعار؛

بهزیستی در گام دوم« شفافیت، تحول خدمت، ارتقای سلامت اجتماعی در خانواده»

رئیس اداره مستقل بهزیستی کیش با تبریک چهلمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی کشور با شعار "بهزیستی در گام دوم؛ شفافیت، تحول خدمت، ارتقای سلامت اجتماعی در خانواده" گفت: احسان و دستگيري از اقشار ضعيف جامعه يكي از بهترين و برترين توفيق هاي خداوند متعال است كه نصيب عده‌اي مي شود كه مورد لطف پروردگار هستند.
بهزیستی در گام دوم« شفافیت، تحول خدمت، ارتقای سلامت اجتماعی در خانواده»

رئیس اداره مستقل بهزیستی کیش با تبریک چهلمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی کشور با شعار “بهزیستی در گام دوم؛ شفافیت، تحول خدمت، ارتقای سلامت اجتماعی در خانواده” گفت: احسان و دستگیری از اقشار ضعیف جامعه یکی از بهترین و برترین توفیق های خداوند متعال است که نصیب عده‌ای می شود که مورد لطف پروردگار هستند.

به گزارش روزنامه اخبار کیش؛  21 لغایت ۲۷ تیرماه در تقویم کشورمان به نام هفته بهزیستی نامگذاری شده است.

شقایق کهورزاده با تبریک چهلمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما به مناسبت گرامی داشت هفته بهزیستی اظهار کرد: بهزیستی نهادی حمایتی و تخصصی است که پایه و اساس و هدف آن کمک به تأمین حداقل هزینه‌های زندگی خانواده‌های نیازمند، بد سرپرست و بی سرپرست، کمک به افراد آسیب دیده و در معرض آسیب و افراد دارای معلولیت است.

وی آغاز هفته بهزیستی یاد آور آن است که خوب زیستن حق همه است و زندگیِ استاندارد چیزی نیست که به آسانی بدست آید افزود: دستی که دست هم نوع خود را بگیرد و به مدد مستمندان برود آن دست خداست که از آستین خلق بیرون آمده است.

کهورزاده با بیان اینکه بهزیستی به عنوان مرکزی که به افراد معلول خدمات ارائه می کند در جامعه شناخته شده است توضیح داد: مرکز بهزیستی در سراسر کشور علاوه بر افراد معلول یا توان‌یاب به دیگر اقشار آسیب پذیر جامعه اعم از زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست، ایتام،کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست خدمات ارائه می کند.

به گفته رئیس اداره مستقل بهزیستی کیش برخی از افراد تحت پوشش این مرکز مستمری دائمی دریافت می کنند اما یارانه به تمامی افراد تحت پوشش تعلق می‌گیرد.

کاردرمانی، گفتار درمانی، توانبخشی، مراقبت در منزل، تهیه لوازم مورد نیاز مانند سمعک، پوشاک، ارائه سبد کالا، هزینه های درمان و ایاب و ذهاب، مشاوره، خدمات اروژانس اجتماعی، پیشگیری، اجرای طرح های غربالگری و مشاوره از جمله خدماتی است که به گفته کهورزاده در اداره بهزیستی کیش به مددجویان ارائه می شود.

برگزاری کارگاه مهارت‌های زندگی در محلات، برگزاری طرح مشارکت های اجتماعی دانش آموزی(ماد)، برگزاری کارگاه فرزند پروری در محلات، برگزاری دوره‌های پیشگیری از اعتیاد و کاهش اضطراب و استرس از دیگر برنامه هایی است که برای مددجویان اجرا می شود.

رئیس اداره بهزیستی کیش با تاکید بر اینکه برای ارائه خدمات هرچه بیشتر به مددجویان نیازمند حمایت مردم وخیرین هستیم خاطر نشان کرد: مددجویان ما اکثرا دارای شغل هستند اما با توجه به اینکه شغل های این قشر از درآمد پایینی برخوردار بوده و علاوه بر آن هزینه های دارو و درمان آن ها بالاست بسیاری از این مددجویان با مشکلات مسکن و هزینه های درمان همچنین تهیه برخی لوازم مورد نیاز مصرفی مانند پوشاک روبرو هستند امیدواریم که مردم و خیرین در این راه بیش از گذشته سازمان بهزیستی را همراهی کنند.

در راستای آشنایی بیشتر با خدمات اداره بهزیستی در جزیره کیش با کارشناسان حوزه های مختلف این اداره گفتگویی انجام دادیم.

فاطمه کاظمی کارشناس مسئول حوزه توانبخشی اداره بهزیستی کیش با اشاره به اینکه در حال حاضر۱۲۵ توان یاب تحت پوشش این مرکز قرار دارند اظهار کرد: کسانی که دارای معلولیت هستند می‌توانند با در دست داشتن مدارک به اداره بهزیستی مراجعه کنند که پس از بررسی مدارک توسط کارشناسان مرکز و کمیسیون که سالی یک بار در جزیره کیش برگزار می شود در صورت تائید تحت پوشش مرکز قرار گرفته و خدمات لازم را دریافت می کنند.

وی با اشاره به اینکه معلولان جسمی حرکتی، ضایعه نخایی، روان، ذهنی، شنوایی، بینایی، گفتار و اُتیسم تحت پوشش این مرکز قرار دارند افزود: با بررسی های محیطی بنا به وضعیت زندگی و میزان معلولیت خدمات متفاوتی مانند کاهش میزان ساعت کار و یا کمک هزینه های دیگر مانند کمک هزینه های تحصیل برای دانش آموزان یا دانشجویان، مراقبت در منزل، ارزاق، هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزی، لوازم تحصیل، کمک هزینه اجاره مسکن و دیگر خدمات تعلق می گیرد.

وی با اشاره به اینکه هزینه های ایجاد کارگاه های توانمندسازی در جزیره کیش بالاست افزود: برای ایجاد چنین مرکزی نیاز به حضور خیرین و افرادی است که دارای تمکن مالی بالایی باشند.

کاظمی توضیح داد: در صورت نیاز افراد به مراکز آموزشی معرفی شده و کمک هزینه هایی برای توانمندسازی اختصاص یافته و یا با استفاده از وام های اشتغال زایی به خودکفایی این افراد کمک می شود.

فاطمه عبدالهی کارشناس پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی اداره بهزیستی کیش نیز در این گفتگو با اشاره به اینکه دفتر پیشگیری شامل سه بخش مشاوره، پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی وبخش ایدزو هپاتیت است  اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش مهمی از خدمات در این حوزه توسط مرکز توسعه سلامت مورد رسیدگی قرار میگیرد ما فقط چند مورد اعتیاد، هپاتیت و HIV داریم که آن ها را تحت حمایت خود قرار داده و خدمات ارائه می کنیم.

این کارشناس با اشاره به اینکه در جزیره کیش در کیش فقط کلینیک های ترک اعتیاد داریم و مواردی مانند کمپ و بقیه در جزیره وجود ندارد افزود: کلینیک ها خدمات دارو درمانی می کنند.

وی تشریح کرد: به جز پزشک در کلینک های ترک اعتیاد کیش یک تیم متشکل از روانشناس، پرستار و مددکار کمک می کنند تا افراد در مسیر صحیح ترک اعتیاد قرار بگیرند و کاری که بهزیستی برای این افراد انجام می دهد حمایت از خانواده‌ها، ارائه بسته های آموزشی و مشاوره رایگان برای خود افراد و خانواده ها همچنین برگزاری دوره های آموزشی و فرهنگی برای خانواده ها و فرزندان افراد درگیر اعتیاد است.

عبدالهی با بیان اینکه بهزیستی در شورا هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به عنوان رئیس کمیته پیشگیری و فرهنگ حضور فعال دارد افزود: در راستای مبارزه با مواد مخدر و کمک به افراد آسیب دیده در این حوزه در سال ۹۷ با اجرای طرح رصد و ارائه پرسش نامه ها بیشترین آسیب ها شناسایی و برنامه هایی براین اساس تدوین شده و اجرایی می شود.

وی شناسایی زمینه های بروز ناهنجاری هایی مانند اعتیاد، استرس و اضطراب و روابط موازی افراد متاهل به عنوان بخشی از فعالیت های حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی در اداره بهزیستی کیش افزود: با تربیت تیم هایی در این اداره تلاش می شود تا با اجرای طرح های مختلف آموزش های لازم به خانواده ها داده شود.

کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره بهزیستی کیش برگزاری دوره های آموزشی کاهش استرس و اضطراب، مصون سازی، مشاوره خانواده، پیشگیری از اعتیاد، مشاوره روانشناسی و تربیت متخصصان را از جمله تلاش های صورت گرفته در اداره بهزیستی کیش عنوان کرد و افزود: به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیاری از طرح های برنامه ریزی شده این مرکز که قابلیت اجرایی بالایی دارد فعلا برگزار نمی‌شود.

وی با اشاره به بازده بالای طرح های اجرایی در این مرکز افزود: با رصدهای صورت گرفته بازخورد مناسبی از کلاس ها و دوره های برگزار شده دریافت شده و در بخش‌های اداری و عمومی برای ادامه دوره‌ها تقاضاهای بالایی صورت گرفته است که با بهبود شرایط به طور قطع دوره ها برگزار خواهد شد.

عبدالهی با اشاره به تفاوت کار و زندگی در جزیره کیش و دیگر نقاط کشور افزود: شرایط کار و در کل سبک زندگی در جزیره کیش با دیگر نقاط کشور، حتی دیگر جزایر و مناطق آزاد قابل مقایسه نیست زیرا در جزیره کیش زندگی شبانه در جریان است و در کمتر نقطه ای از کشور می توان این شرایط زندگی را دید.

وی افزود: با توجه به اینکه والدین بیشتر ساعت شبانه روز خود را درگیر کار هستند در جزیره کیش کمتر دیده می شود که خانواده ها در کنار هم باشند جدای از اینکه کمتر خانواده ای درجزیره کیش دیده می شود که دیگر اقوام و افراد درجه یک خانواده مانند مادر، خواهر و برادر به صورت خانوادگی و فامیلی در کیش حضور داشته باشند مگر خانواده های بومی جزیره کیش و این مسئله موجب افزایش استرس و اضطراب در خانواده ها می شود.

همچنین عدم حضور افراد درجه یک خانواده و فامیل موجب می شود در خانواده‌هایی که هر دو والد مجبور به ترک خانه و کار هستند کودکان تحت سرپرستی پرستار یا مهد کودک قرار گرفته یا در خانه تنها بمانند که همه موارد نیز مشکلاتی را برای افراد خانواده از نظر هزینه یا دیگر آسیب ها در پی دارد.

وی وجود کارگران فصلی و کارمندانی را که به صورت انفرادی در کیش زندگی می‌کنند از دیگر مواردی برشمرد که ممکن است آسیب هایی را برای افراد و جامعه ایجاد کند و افزود: متاسفانه تعداد افرادی که در جزیره کیش مدت های طولانی به صورت انفرادی زندگی می کنند بالاست و این مورد می تواند آسیب هایی را برای آنان ایجاد کند.

به گفته این کارشناس حوزه روانشناسی درآمدهای پایین بخش های کارگری نیز از دیگر مواردی است که برای برخی افراد زمینه های عدم سلامت روان و بروز استرس و اضطراب و دیگر ناراحتی های جسمی و روانی را پدید می آورد. زیرا به دلیل مشکلات مالی این افراد کمترین بهره را از زندگی سطح بالا در جزیره کیش خواهند داشت و برخورداری آنان از تفریحات لاکچری جزیره پایین ترین سطح را دارد.

گفتنی است هم اکنون ۲۰۰ خانوار تحت پوشش اداره بهزیستی کیش خدمات مختلف حمایتی و درمانی دریافت می کنند

بنی آدم اعضای یک پیکرند

که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار

درود خدا بر آنها که راه پیامبران و امامان خود را در عبور از دل‌ها دیدند و با دستان مهربان و پرعاطفه خود بخشندگی پیشه کردند تا محبت دل‌ها را بیشتر کنند و بر طراوت روزگار بیفزایند

آنان که پیوسته دستی از خدا طلب می‌کنند. که با آن، دست نیازمندی را بگیرند و از خجالت نزد محتاجان نمیرند.

نویسنده : زیبا حسین زاده | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.