روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 19718
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اقتصادی تاریخ انتشار : 01 مرداد 1400 - 10:44 | | ارسال توسط :

تامین برق جزیره کیش با فعالیت دو نیروگاه شمال و جنوب

تابستان است و گرمای هوا در جنوب کشور بیداد می‌کند، یک لحظه ایستادن در فضای بیرون، طاقت فرساست و امان آدم را می‌برد.
تامین برق جزیره کیش با فعالیت دو نیروگاه شمال و جنوب

به گزارش  روزنامه اخبار کیش از خبرگزاری صداوسیما ، همه چیز و کل زندگی به برق وابسته است، تولید برق یعنی کار کردن سیستم‌های خنک کننده و آسایش مردم منطقه‌ی جنوب، و نبودن برق، یعنی نبودن آسایش.

هر سال همزمان با رسیدن فصل گرما، قطعی‌های مکرر برق آغاز می‌شود، هر منطقه چندین ساعت در روز برق ندارد و این قطعی‌های مکرر در ساعت‌های گرم روز، یعنی از ساعت ده صبح تا شش بعد از ظهر اتفاق می‌افتد البته گاهی در سایر اوقات نیز برق مشترکان قطع می‌شود.

قطعی برق یعنی قطعی آب

مشکل دیگری نیز وجود دارد، قطعی برق یعنی قطعی آب، زیرا آب شرب شهری فشار مناسبی ندارد و بدون استثنا همه‌ی مشترکان ناچارند پمپ و تانکر بخرند و نصب کنند تا آب شهری، نم نم وارد تانکر‌ها شود و پس از ذخیره شدن، با کمک پمپ برقی به مصرف خانوار‌ها برسد بنابراین وقتی برق قطع می‌شود از آب هم خبری نیست.

علت قطعی‌ها، حفاری معابر

هنگام قطعی برق در سال‌های گذشته، مکرر از مسئولان شرکت آب و برق کیش شنیده ایم که حفاری‌ها موجب قطعی کابل برق شده است حال این ادعا تا چه اندازه صحت دارد کسی نمی‌داند.

در جدید‌ترین خاموشی نیز شرکت آب و برق کیش اعلام کرد: نشستن یک کلاغ روی کاب‌های برق موجب اتصالی و قطعی برق شده است.

امسال نیز با شروع فصل گرما قطعی‌های مکرر اتفاق افتاد و داد مردم کیش را در آورد، انصافا تحمل گرمای جنوب، آن هم وسط روز، طاقت فرساست.

تامین برق کیش توسط دو نیروگاه شمال و جنوب

اختلاف بر سر میزان سهام شرکت آب و برق

البته شرکت آب و برق کیش، یک شرکت خصوصی است که ۵۱ درصد از سهام آن متعلق به یک شرکت خصوصی است و ۴۹ درصد سهام آن به سازمان منطقه‌ی آزاد کیش تعلق دارد.

سال‌های سال است که سازمان منطقه‌ی آزد کیش تلاش می‌کند تا سهام خود را به بیشتر از ۵۰ درصد افزایش دهد تا بتواند تصمیم گیرنده‌ی اصلی باشد که تاکنون موفق نبوده است.

شرکت آب و برق کیش در حال حاضر دارای ۸ واحد نیروگاه گازی و ۴ واحد نیروگاه دیزل است که در مجموع توان تولید عملی این شرکت به ۱۷۵ مگاوات برق می‌رسد.

تامین برق کیش توسط دو نیروگاه شمال و جنوب

هشدار امام جمعه در خصوص کمبود آب و برق

اما این میزان تولیدبرق برای جزیره کیش که هر سال جمعیت آن بیشتر می‌شود کافی نیست و باید راهکار جدیدی پیدا شود.

این موضوعی است که چندی پیش امام جمعه‌ی کیش هم به آن اشاره کرده بود.

امام جمعه‌ی کیش پارسال در خطبه‌های نماز جمعه در خصوص آب و برق به مسئولان هشدار داد و گفت: مسئولان کیش به فکر افزایش تولید آب و برق باشند زیرا در سال‌های آینده به شدت با کمبود آب و برق رو به رو خواهیم شد.

آنچه مسلم است این است که هم اکنون نیز کمبود آب و برق داریم و اگر مردم رعایت نمی‌کردند چه بسا ساعت‌های خاموشی و قطعی‌های برق به مراتب بیشتر و طولانی‌تر می‌شد. البته بیماری کرونا نیز از این نظر به دادمان رسید و با کاهش سفر‌ها و تعطیلی مراکز گردشگری، مصرف برق نیز کاهش یافت.

تامین برق کیش توسط دو نیروگاه شمال و جنوب

نارضایتی مردم از قطعی‌های مکرر برق

چند روز پیش، برق مناطق زیادی از کیش قطع شد که این قطعی از ساعت هفت و نیم صبح تا ساعت چهار عصر ادامه داشت.
برخی از افرادی که دارای خودرو بودند همسر و فرزندان خود را داخل ماشین گذاشتند و ساعت‌های طولانی در خیابان‌ها چرخیدند تا از خنکی سیستم خنک کننده‌ی خودرو استفاده کنند.

مرد جوانی می‌گفت: فرزند کوچکی در خانه دارم و واقعا نمی‌دانم با این وضع گرما باید چکار کنم.

مرد میانسالی می‌گفت: قطعی برق آسیب زیادی به وسایل خانگی می‌زند و در قطعی‌های قبلی یخچال منزلم سوخت و از کار افتاد که ناچار شدم برای خریدن یخچال، مبلغ زیادی هزینه کنم.

یکی از زنان نیز می‌گفت: همانطور که به موقع هزینه‌ی آب و برق مصرفی را از ما طلب می‌کنند باید خدمات مناسبی نیز ارائه دهند.

شخص دیگری می‌گفت: اتفاده از پمپ و تانکر، برق زیادی مصرف می‌کند و اگر شرکت آب و برق، یک مخزن تقویت فشار آب بسازد، پمپ‌های برقی و تانکر‌ها کنار گذاشته می‌شوند و مقدار زیادی در مصرف برق صرفه جویی می‌شود.

آنچه که اهمیت دارد، تامین آب و برق پایدار برای ساکنان کیش است، موضوعی که کم کم دارد به یکی از چالش‌های اصلی کیش تبدیل می‌شود.

هر چند مسئولان از سال‌های گذشته تاکنون بار‌ها قول داده اند که مشکل تامین آب و برق مصرفی ساکنان برطرف می‌شود، اما فقط در حد وعده و وعید باقی مانده و هیچ اتفاقی نیفتاده است.

تامین برق کیش توسط دو نیروگاه شمال و جنوب

وعده‌ی مسئولان برای افزایش تولید

به گفته مدیر عامل شرکت آب و برق کیش در اواخر سال ۹۹ یک نیروگاه ۴۲ ونیم مگاواتی از محل نقدینگی و اعتبارات شرکت آب و برق خریداری و پیش پرداخت آن به پیمانکار پرداخت شده که بر اساس برنامه اعلام شده توسط پیمانکار این نیروگاه تا دی امسال به بهره برداری خواهد رسید.

یدالله سلطانی افزود: سازمان منطقه آزاد کیش هم قراردادساخت نیروگاه ۴۲ مگاواتی دیگری را با وزارت نیرو امضاء کرده که عملیات اجرایی این نیروگاه نیز بزودی در کیش آغاز خواهد شد.

وی افزود: با بهره برداری از این دو نیروگاه تاپایان امسال ۸۵ مگاوات برق به ظرفیت تولید برق نیروگاه شمال افزوده خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب و برق کیش با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ گونه کمبودی در تولید برق نداریم افزود: برای پایداری بیشتر شبکه در پیک مصرف برق در تابستان امسال تبادل انرژی با نیروگاه جنوب و استفاده از ظرفیت تولید برق شرکت ماهتاب جنوب در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

تامین برق کیش توسط دو نیروگاه شمال و جنوب

تبادل انرژی میان شرکت آب و برق کیش و نیروگاه برق ماهتاب جنوب، طرحی ناموفق

سلطانی با بیان اینکه موضوع تبادل انرژی میان نیروگاه شمال (شرکت آب و برق) و نیروگاه جنوب (شرکت ماهتاب جنوب) از خرداد ۹۷ در دستور کار دو شرکت و سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته است گفت: توافق نامه سه جانبه‌ای بین شرکت آب و برق، نیروگاه جنوب و سازمان منطقه آزاد امضاء شد که در راستای این همکاری در سال‌های ۹۷ و ۹۸ با توجه به شرایط نیروگاه جنوب و اعلام نیاز این شرکت مقدار برق مورد نیاز این شرکت توسط شرکت آب و برق کیش تامین شد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ با توجه به شیوع بیماری کرونا، کاهش ورود گردشگر به کیش و کاهش میزان مصرف برق، به تبادل انرژی با شرکت نیروگاه جنوب نیاز نبود افزود: در سال ۱۴۰۰ با توجه به افزایش دما‌ی هوا در تابستان و افزایش ورود گردشگر نیاز بیشتری به انرژی احساس شد که بر همین اساس صورت جلسه سه جانبه‌ای میان شرکت آب و برق کیش، نیروگاه برق جنوب و سازمان منطقه آزاد کیش با هدف تامین برق مورد نیاز مشترکان تنظیم شد.

مدیرعامل شرکت آب و برق کیش با اشاره به اینکه بر اساس این توافق یک شبکه ۲ مداره توسط سازمان منطقه آزاد کیش با هدف ارتباط دو نیروگاه شمال و جنوب ساخته شده است افزود: مقررشد طلب شرکت آب و برق از نیروگاه جنوب که در حدود ۹ میلیون کیلووات برق است، در صورت نیاز شرکت آب و برق توسط نیروگاه برق جنوب تامین شود.

سلطانی افزود: قرارداد سه جانبه همکاری دیگری میان شرکت آب و برق، نیروگاه جنوب و سازمان منطقه آزاد کیش فروردین امسال برای دومین بار امضاء شد که بر اساس این قرار داد مقرر شد از تاریخ ۱۹ تیر با هدف پایدار شدن برق شبکه، انرژی مورد نیاز شرکت آب و برق توسط نیروگاه جنوب تامین شود.

تامین برق کیش توسط دو نیروگاه شمال و جنوب

تولید رمز ارز‌ها و کمبود برق

وی در خصوص وجود ماینر‌ها در کیش گفت: بودن یا نبودن ماینر را درکیش تایید نمی‌کنم و این شرکت هیچ قراردادی برای تولید رمز ارز تا کنون امضاء نکرده است و در صورت مشاهده چنین فعالیت‌هایی با قانون شکنان برخورد قانونی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و برق کیش افزود: از ابتدای امسال تا اواخر خرداد، ۳۲۵ مورد تخلف با هماهنگی دستگاه قضایی و انتظامی شناسایی و با آن‌ها برخورد قانونی شده است.

البته برخی از مردم کیش معتقدند که در تمام شهرک‌های صنعتی کیش رمز ارز تولید می‌شود و یکی از علت‌های کمبود برق در کیش، فعالیت ماینرهاست.

تامین برق کیش توسط دو نیروگاه شمال و جنوب

توان تولید عملی ۴۸ مگاوات برق توسط نیروگاه جنوب

مدیر عامل نیروگاه برق جنوب ظرفیت عملی این نیروگاه را ۴۸ مگاوات عنوان کردو گفت: با توجه به برخی از محدودیت‌های موجود از جمله کمبود شبکه در حال حاضر توان تولید بیش از ۱۲ و نیم مگاوات برق را نداریم و مابقی توان تولید این نیروگاه حبس تولید می‌شود.

قطبی با اشاره به توان و ظرفیت این شرکت برای تامین برق مورد نیاز مشترکان علت استفاده نکردن ازظرفیت این نیروگاه و عدم تبادل انرژی را دردرجه اول محدودیت شبکه عنوان کرد و گفت: برای رفع این کمبود‌ها راه حل فنی وجود دارد که با برطرف شدن این موانع زمینه تبادل انرژی میان دو نیروگاه شمال و جنوب فراهم خواهد شد.

سرپرست مدیریت امورزیربنایی معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش برق مورد نیاز این جزیره را در پیک مصرف ۲۰۰ مگاوات عنوان کرد و گفت: با توجه به از سرگیری فعالیت‌های صنعتی وگردشگری با کاهش شیوع ویروس کرونا و تحمیل بار اضافی به مدار پیش بینی می‌شود تا ۲۵۰ مگاوات برق تا سال آینده در کیش مورد نیاز باشد.

تامین برق کیش توسط دو نیروگاه شمال و جنوب

تلاش برای تقویت زیرساخت‌های تولید برق

حسن قلی نژاد با اشاره به اینکه در سند چشم انداز، تولید ۳۵۰ مگاوات برق در کیش پیش بینی شده است افزود: در تلاش هستیم با برنامه ریزی‌های مناسب و فراهم شدن زیر ساخت‌ها زمینه حضور هر چه بیشتر بخش خصوصی را در این حوزه فراهم کنیم.

وی ساخت نیروگاه توسط وزارت نیرو (شرکت برق حرارتی) و اتصال به شبکه برق سراسری را دو راهکار مهم در راستای تامین برق مورد نیاز در کیش برشمردو گفت: وزارت نیرو به عنوان بخش حاکمیتی و متولی تامین آب و برق در کشور موظف به ساخت نیروگاه در کیش است که در همین راستا قراردادی با شرکت برق حرارتی جهت ساخت نیروگاه در کیش به امضاء رسیده است.

سرپرست مدیریت امورزیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه اتصال به شبکه برق سراسری دارای معایب و محاسنی است افزود: زیر ساخت‌های اجرای این طرح در کیش فراهم شده است، اما همچنان ساخت و نصب قطعه دریایی و پست مبداء در سرزمین اصلی هزینه سنگینی را طلب می‌کند که اجرای این طرح نیازمند همکاری و سرمایه گذاری وزارت نیرو است.

قلی نژاد در پاسخ به سوال در خصوص علت کاهش ساعات کار در ادارات کیش با هدف صرفه جویی در مصرف برق و استفاده نکردن از ظرفیت نیروگاه جنوب در راستای تامین برق مورد نیاز ساکنان و گردشگران در تابستان امسال گفت:مهم‌ترین علت استفاده نکردن از ظرفیت نیروگاه جنوب کمبود سوخت است، چنانچه این نیروگاه افزایش تولید را در دستور کارخود قرار دهد لاجرم نیروگاه شمال با کمبود سوخت مواجه خواهد شد.

وی واگذاری شبکه سراسری برق را از دیگر علت‌های استفاده نشدن از ظرفیت تولید برق نیروگاه جنوب عنوان کرد و افزود: در زمان خصوصی سازی شرکت آب و برق، شبکه سراسری نیز واگذار شده است.

البته اختلاف بر سر مالکیت و افزایش سهام سازمان منطقه‌ی آزاد کیش همچنان ادامه دارد و امیدواریم با ارائه‌ی راهکار‌های منطقی، خارج از میزان سهامداری طرفین، ساکنان کیش طعم برق پایدار را بچشند.

| منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.