روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Monday, 29 April , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 21 شوال 1445
شناسه خبر : 6541
  پرینتخانه » استان, ایران تاریخ انتشار : 05 شهریور 1399 - 12:56 | | ارسال توسط :

تست PCR کرونا از تمام افراد علامت‌دار گرفته می‌شود

با کاهش آمار کرونا در استان، استراتژى دانشگاه علوم پزشکى هرمزگان همانند روزهاى ابتدایى شیوع کرونا، مجدد به سمت گرفتن تست PCR از افراد داراى علائم مشکوک رفته است که افراد علامت‌دار می‌توانند به این مراکز جهت انجام تست مراجعه کنند.

با کاهش آمار کرونا در استان، استراتژى دانشگاه علوم پزشکى هرمزگان همانند روزهاى ابتدایى شیوع کرونا، مجدد به سمت گرفتن تست PCR از افراد داراى علائم مشکوک رفته است که افراد علامت‌دار می‌توانند به این مراکز جهت انجام تست مراجعه کنند.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از تسنیم، علیرغم آرام شدن وضعیت کرونا در استان هرمزگان، همچنان این ویروس در بین ما زندگى می‌کند و نباید وجود این ویروس مرموز را فراموش کرد چراکه هنوز تعداد بیماران بسترى کووید-١٩ در بیمارستان‌هاى استان در نوسان می‌باشد. 

به گفته مدیر روابط عمومى دانشگاه علوم پزشکى هرمزگان، در روزهاى گذشته بسیارى از مراجعه کنندگان به بیمارستان بویژه جوانان، داراى وضعیت و حال عمومى نامساعدى هستند که دلیل آن مراجعه دیر هنگام میباشد که ویروس در بدن پیشرفت کرده و درمان هاى موثر نیز به خوبى پاسخگو نخواهد بود.

یکى از دلایل مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانى بى توجهى به علائم بروز کرده در فرد از همان روزهاى ابتدایى شروع بیمارى میباشد که به گفته متخصص بیمارى‌هاى عفونى و گرمسیرى دانشگاه علوم پزشکى هرمزگان، علائم بیمارى کووید-١٩ از هفته دوم شروع آن وخیم شده و درگیرى ریه بیشتر خواهد شد و از این رو باید هرچه زودتر درصورت مشاهده علائمى مانند سرفه خشک، تب، تنگی نفس، گلو درد و بدن درد به مراکز درمانى مراجعه کرد.

تا چندى پیش در مراکز تست کرونا تنها از گروه هاى خاص و واجد شرایط، تست حلقى گرفته می‌شد که در گزارشات قبلى اشاره کردیم که این راهبرد به سهل انگارى بیشتر مردم در پذیرفتن بیمارى خود، رعایت موارد بهداشتى و مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانى میشود که اثرات سوء آن را در اوج گیرى کرونا در استان مشاهده کردیم.

حتى به گفته یکی از متخصصان عفونی دانشگاه علوم پزشکى هرمزگان، این راهبرد محدود کردن تست در مدت اخیر، نه تنها کمکی به کنترل شرایط کرونا در استان نکرد، بلکه باعث شد افرادی که دارای علائم خفیف و مشکوک بوده‌اند از بیماری خود مطلع نشده و با خیالی آسوده‌تر در سطح جامعه حضور پیدا کنند.

اکنون با کاهش آمار کرونا در استان، استراتژى دانشگاه علوم پزشکى هرمزگان همانند روزهاى ابتدایى شیوع کرونا، مجدد به سمت گرفتن تست PCR از تمام افراد داراى علائم مشکوک رفته است که افراد در صورت داشتن علائم گفته شده میتواند به این مراکز جهت انجام تست مراجعه کند.

انجام تست سرولوژی برای تشخیص کرونا صحیح نیست

در این باره پزشک عمومى بخش کووید-١٩ بیمارستان شهید محمدى بندرعباس گفت: تست PCR که از ترشحات حلقى بیمار گرفته می‌شود تنها راهى است که در صورت نمونه بردارى صحیح از ته حلق، می‌تواند ابتلا به کرونا را نشان دهد.

دکتر سلطانى ادامه داد: در برخى موارد این تست نیز منفى کاذب می‌شود یعنى بیمار علائم کووید-١٩ را دارد اما جواب تست منفى می‌شود که در این شرایط می‌توان با تشخیص دکتر، از بیمار سیتى اسکن گرفته شود تا بصورت قطعى تر بیمارى تشخیص داده شود و در صورت مشاهده درگیرى در ریه فرد، اقدامات درمانى لازم انجام شود.

وى تصریح کرد: تست سرولوژى که به آن تست آنتى بادى هم گفته می‌شود و با نمونه خون از بیمار گرفته می‌شود، تنها کاربردهاى اپیدمیولوژیک دارد و براى تشخیص کرونا در فرد صحیح نیست چراکه تنها نشان دهنده این است که فرد قبلاً به ویروس کرونا مبتلا شده است یا خیر و اگر فرد در حال حاضر بیمار باشد، در این آزمایش مشخص نمی‌شود.

دکتر سلطانى افزود: بدن در واکنش به عامل عفونی مانند ویروس‌ها، آنتی بادی تولید می­کند که معمولا پادتن از چهار روز تا بیشتر از یک هفته بعد از بروز عفونت در بدن تولید می­شود و در صورت گذشت دو هفته از بیمارى، تست سرولوژى در فرد مبتلا معمولاً مثبت میشود.

این پزشک عمومى اظهار کرد: در برخى از افراد حتى با وجود ابتلا به کووید-١٩ و انجام تست آنتى بادى در زمان گفته شده، تست مثبت نمی‌شود، یا در افراد دیگرى که تست سرولوژى مثبت شده است نمیتوان اطمینان کامل داشت که این پادتن تولید شده مخصوص این نوع ویروس کرونا میباشد، چراکه ممکن است فرد قبلا به نوع دیگرى از خانواده کرونا ویروس‌ها مبتلا شده باشد.

سلطانى خاطرنشان کرد: در برخى ادارات مشاهده شده که بعد از ابتلاى کارمندان به کرونا و بهبود آن‌ها، باید آزمایش سرولوژى دهند تا درصورت بالا بودن پادتن به محل کار خود برگردند که این روش به هیچ عنوان قابل اطمینان نمیباشد چراکه همانطور که گفته شد در تعدادى از بیماران بهبود یافته تست پادتن مثبت نمی‌شود.

مراجعه دیرهنگام باعث پایین آمدن تاثیر درمان بر بیماران کرونایى می‌شود بنابراین هر فرد درصورت مشاهده علائم به مراکز فعال تست کرونا مراجعه کند تا تست      PCR از آن‌ها گرفته شود. همچنین باوجود هزینه بالا آزمایش سرولوژى و عدم کاربرد آن براى تشخیص عفونت ویروسى فعال در بدن، پزشکان به مردم انجام این آزمایش را توصیه نمی‌کنند.

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : تسنیم
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.