روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 20869
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اقتصادی تاریخ انتشار : 05 شهریور 1400 - 12:49 | | ارسال توسط :

تسریع توسعه کیش نیازمند تامین گاز طبیعی

قرار گرفتن در مسیر خط لوله هفتم سراسری گاز و یا قرار گرفتن کیش روی یکی از بزرگترین میادین گازی منطقه و جهان، این سوال را به ذهن علاقه‌مندان به توسعه کیش متبادر می‌سازد که چرا تاکنون کیش از نعمت گاز ارزان و پاک، محروم بوده است؟
تسریع توسعه کیش نیازمند تامین گاز طبیعی

به گزارش روزنامه اخبار کیش از خبرگزاری صداوسیما ، بهره مندی از نعمت گاز به عنوان سوختی پاک و ارزان قیمت همیشه دغدغه بسیاری از فعالان اقتصادی و صنعتی بوده و در کنار آن، مشترکان خانگی هم با بهره مندی از این نعمت خدادادی به سطح بالاتری از رفاه و آسایش دست پیدا می‌کنند. در جزیره کیش، اما به دلیل نبود گاز شهری و صنعتی، هزینه‌های بیشماری بابت تهیه گازوئیل به عنوان سوخت نیروگاه‌ها و همچنین هزینه و زمان بابت تهیه سیلندر‌های خانگی وجود دارد.

تامین گاز در جزیره کیش چگونه است؟

اگر در جزیره کیش زندگی می‌کنید و یا قرار است به این جزیره مهاجرت کنید، باید به این نکته هم توجه کنید که تامین گاز شهری، پایدار و دائمی نیست و ممکن است حین فعالیت‌های خانگی درگیر تمام شدن سیلندر گاز شوید و حالا باید پس از تماس با دو شرکت تامین کننده سیلندر گاز در جزیره، بین دو تا پنج ساعت منتظر دریافت سیلندر باشید.

تسریع توسعه کیش نیازمند تامین گاز طبیعی

اگر خوش شانس نباشید و سیلندر شما عصر و یا شب تمام شود که باید تا ظهر فردا منتظر بمانید. اگر چه می‌توانید با خودروی شخصی به محل این شرکت‌ها رفته و سیلندر تهیه کنید، اما همین کار هم مستلزم صرف زمان و هزینه است.

خانم محمدی یکی از ساکنان جزیره می‌گوید: تاکنون چندین بار پیش آمده که حین پخت و پز با مشکل تمام شدن سیلندر مواجه شده و در چندین نوبت هم، چون دیر هنگام بوده، ناچار شده تا ظهر فردا برای دریافت سیلندر گاز منتظر بماند.

تسریع توسعه کیش نیازمند تامین گاز طبیعی


آقای بیرانوند هم می‌گوید: در کنار تامین گاز و البته در این شرایط کرونایی او با دو دغدغه فکری روبرو است. یکی اینکه آیا سیلندر‌های گاز آلوده به ویروس کرونا هستند یا خیر؟ و دغدغه بعد هم برقراری درست اتصالات گازی است تا خدایی ناکرده دچار حادثه نشوند.

البته مسوولان شرکت‌های تامین کننده گاز در کیش اعلام کرده اند: سیلندر‌های گاز را پس از ضدعفونی به دست مشترکان می‌رسانند.

مجتبی هم که در صنف رستوران داران مشغول به خدمت است با اشاره به اینکه سالانه چیزی بیش از ۴۵ میلیون تومان بابت هزینه تامین سیلندر پرداخت می‌کند می‌گوید: ما به دلیل نیاز به گاز بیشتر، هم نیازمند سیلندر‌های بزرگتر هستیم و هم باید موارد ایمنی بیشتری را رعایت کنیم.

او می‌گوید: رعایت نکات ایمنی نگهداری سیلندر‌های بزرگ در فصل گرم سال، همواره یکی از دغدغه‌های ما است و علاوه بر آن باید مرتب مراقب اتمام گاز باشیم تا فعالیت کاریمان متوقف نشود.

تسریع توسعه کیش نیازمند تامین گاز طبیعی
داستان عجیب و غریب میدان گازی کیش

با کشف میدان عظیم گازی کیش، بسیاری از ساکنان این جزیره مرجانی بر این اعتقاد بودند که به زودی می‌توان گاز مورد نیاز مشترکان خانگی، تجاری، عمومی و صنعتی کیش را به شکلی راحت و کم هزینه تامین کرد.

اما داستان میدان گازی کیش در این سال‌ها آنقدر پیچیده بوده که بالاخره تصمیم بر این شد تا تامین گاز مورد نیاز بخش‌های مختلف کیش از طریق خط لوله سراسری هفتم تامین شود. اما داستان از چه قرار است؟

سرپرست طرح توسعه میدان گازی کیش در خصوص حجم این میدان مستقل گازی می‌گوید: میدان گازی کیش با برآورد ذخیره ۴۰ تریلیون فوت مکعب گاز نسبتا شیرین، به عنوان هفدهمین مخزن گاز بزرگ جهان شناخته شده و با اجرای طرح توسعه آن، احتمالا معادل شش فاز پارس‌جنوبی ظرفیت تولید خواهد داشت.

وقتی در زمستان سال ۸۶ که مشکلات تامین گاز گریبان گیر کشور شد، لزوم توسعه میادین گازی کیش در دستور کار قرار گرفت. اما کمتر کسی تصور می‌کرد کار میدان گازی کیش تا سال ۱۴۰۰ همچنان ناتمام باقی بماند.

بر همین اساس هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران در سال ۸۶ و در مصوبه‌ای توسعه این میدان را با سرمایه گذاری ۲.۲ میلیارد دلاری به مدت ۴۸ ماه به شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) واگذار کرد.

تسریع توسعه کیش نیازمند تامین گاز طبیعی

طبق این مصوبه، توسعه کیش به سه فاز تقسیم شده بود که در فاز نخست، قرار بود ۱۲ حلقه چاه در جزیره کیش حفاری شده و گاز این میدان با یک خط لوله ۳۲ اینچ به طول ۱۹ کیلو متر به بندر آفتاب انتقال یابد؛ در این بندر هم یک پالایشگاه گازی با ظرفیت فرآورشی روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز و زیر ساخت پالایشگاهی برای سه فاز احداث شود.

گاز خروجی این پالایشگاه در چارچوب برنامه توسعه فاز اول باید با خط لوله‌ای ۹۰ کیلومتری به قطر ۵۶ اینچ، به خط لوله هفتم سراسری در سال ۹۱ منتقل می‌شد. همچنین برای صادرات ۱۱ هزار بشکه میعانات تولیدی نیز SBM طراحی شده تا از این طریق، کشتی‌ها بتوانند برای بارگیری میعانات گازی مشکلی نداشته باشند.

حدفاصل سال‌های ۸۶ تا ۹۲ چندین بار کار توسعه این میدان گازی بین شرکت متن، بانک ملت، شرکت نفت و گاز کیش و باز هم شرکت متن دست به دست شد تا بالاخره در سال ۹۳ هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت طرحی را مصوب می‌کند که بر اساس آن، منابع پروژه از طریق منابع اعتباری شرکت ملی نفت تأمین شود.

در آن مصوبه آمده بود که فاز یک پروژه باید برای تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز و ۱۱ هزار و ۳۰۰ بشکه میعانات گازی ظرف مدت ۱۸ ماه توسعه یابد. اما در سال ۹۵ وزارت نفت تصمیم دیگری گرفت و تلاش کرد تا کار توسعه این میدان را با شرکت‌های خارجی پیش ببرد و در همین زمینه با شرکت‌هایی همچون شل و انی ایتالیا مذاکراتی صورت گرفت و پس از مدت‌ها این شرکت‌ها اعلام کردند که حاضر به فعالیت در ایران نیستند.

تسریع توسعه کیش نیازمند تامین گاز طبیعی

هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران در آبان ۹۶ پس از مایوس شدن از حضور شرکت‌های خارجی اینبار تصمیمی عجیب‌تر گرفت و آن هم حذف پالایشگاهی بود که برای آن برنامه‌ریزی شده بود.

وزارت نفت در این تصمیم عجیب و متناقض تصمیم گرفت گاز شیرین این میدان را با خط لوله‌ای ۲۳۰ کیلومتری بدون مطالعه اولیه به پالایشگاه‌های فاز‌های شش و هفت و هشت پارس جنوبی انتقال دهد.

با حذف پالایشگاه در بندر آفتاب، وزارت نفت اینبار مسیر انتقال گاز را هم برعکس کرده و در حال انتقال بخشی از گاز به جزیره کیش است که در خط لوله هفتم سراسری جریان دارد تا از این طریق گاز را با دو خط لوله به نیروگاه‌های کیش برساند.

داستان میدان گازی کیش که بسیاری خوشبین بودند از طریق آن در دهه ۸۰ گاز پایدار برای کیش به ارمغان آورده شود، حالا در نیمه سال ۱۴۰۰ کار به جایی رسید که کیشی که قرار بود تأمین‌کننده گاز خط لوله هفتم باشد، حالا می‌خواهد از خط لوله هفتم گاز بگیرد.

حالا با عبور از چراغی که به خانه روا است بالاخره لوله‌های گاز از خط هفتم سراسری به ساحل کیش رسیده است.

تامین آب و برق پایدار، مشروط به تامین پایدار گاز

در جزیره کیش حساسیت تامین آب و برق بیشتر از هر جایی است. اگر در گرمای تابستان برق جزیره قطع شود، آب هم قطع می‌شود. این درد مشترک ساکنان جزیره‌ای است که در سال‌های گذشته بار‌ها طعم تلخ این تجربه را چشیده اند.

همزمان با توسعه زیر ساخت‌های جزیره کیش، نیاز به توسعه ظرفیت‌های تولید آب و برق هم بیشتر شده و نیروگاه‌های این جزیره ۹۲ کیلومتر مربعی که وظیفه تامین آب و برق مشترکان خانگی، صنعتی، تجاری و نیروگاه‌های خود را دارند باید به فکر تامین سوخت پایدار باشند.

در گذشته، برای تامین گاز مورد نیاز نیروگاه‌های آب و برق کیش، سوخت مورد نیاز از جزیره سیری، تامین می‌شده که به دلیل افت فشار این مسیر تامین گاز، حالا روزانه نیروگاه‌های تامین آب و برق جزیره بیش از یک میلیون لیتر گازوئیل را با هزینه بالای حمل از بندرعباس و لاوان تامین کرده و می‌سوزانند تا بتوانند برق و آب مورد نیاز جزیره را تامین کنند.

تسریع توسعه کیش نیازمند تامین گاز طبیعی

در کنار هزینه‌های بالا و چگونگی تامین و انتقال این میزان سوخت به کیش، مسوولان جزیره به دلیل توسعه ظرفیت‌های گردشگری و شهری، باید به فکر افزایش ظرفیت آب و برق در کیش هم باشند. موضوعی که نیازمند تامین سوختی پایدار و ارزانتر است.

مدیرعامل شرکت آب و برق کیش می‌گوید: به دلیل هزینه‌های بسیار زیاد تامین سوخت و مشکلات حمل و تامین، انتقال هرچه سریعتر گاز به جزیره می‌تواند روند توسعه زیرساختی آب و برق را شتاب بیشتر و پایدارتری بدهد.

یداله سلطانی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی برای تولید آب و برق مورد نیاز جزیره، روزانه یک میلیون لیتر گازوئیل و ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز مصرف می‌شود افزود: هزینه سوخت گازوئیل در هر روز ۲۰۰ میلیون تومان است که فشار مالی زیادی را به مجموعه تحمیل می‌کند.

سلطانی با بیان اینکه مصرف گازوئیل موجب شده تا هزینه تعمیرات دستگاه‌ها ۵۰ درصد افزایش یابد، تاکید می‌کند: جایگزینی گاز به عنوان سوخت تاسیسات آب و برق باعث افزایش طول عمر و عملکرد بهتر دستگاه‌های تولید آب و برق می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و برق کیش می‌گوید: برای به صفر رساندن مصرف گازوئیل باید روزانه دو میلیون مترمکعب گاز به شرکت تزریق شود.

تسریع توسعه کیش نیازمند تامین گاز طبیعی

سلطانی در خصوص میزان تولید و تعداد مشترکان برق در جزیره کیش اعلام کرد: در هر شبانه روز ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار کیلووات ساعت برق تولید می‌کنیم که این میزان تولید به مصرف ۳۳ هزار و ۵۰۰ مشترک خانگی، ۴ هزار و ۷۰۰ مشترک عمومی و دولتی، ۷ هزار مشترک تجاری و ۸۵۰ مشترک صنعتی می‌رسد.

وی در خصوص تولید آب هم اینطور توضیح می‌دهد که در هر شبانه روز ۱۹ هزار متر مکعب آب در جزیره توسط دستگاه‌های آب شیرین کن تولید می‌شود که این میزان به مصرف ۳۵ هزار مشترک خانگی، یک هزار و ۸۳۰ مشترک تجاری، ۷۰۰ مشترک عمومی و دولتی و ۳۰۰ مشترک صنعتی می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و برق کیش با اشاره به اینکه بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته هر سال تعداد مشترکان برق در جزیره با هفت درصد و تعداد مشترکان آب با ۱۰ درصد رشد روبرو است پس نیاز جایگزینی سوخت ارزان و پاک به جای گازوئیل بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

سلطانی در توضیح اهمیت رساندن گاز به نیروگاه‌های جزیره می‌گوید: برای جوابگو بودن میزان آب و برق طرح‌های توسعه‌ای در کیش، یک نیروگاه ۴۲ و نیم مگاواتی برق خریداری شده که تا آخر سال به بهره برداری می‌رسد و در حوزه تامین آب هم تجهیزات تامین دو هزار و ۵۰۰ متر مکعب خریداری شده که کار نصب این تجهیزات با پیشرفت هفتاد درصدی روبرو است.

تاسیسات تولید آب و برق تنها گوشه‌ای از روند رو به رشد توسعه زیرساختی در کیش است. مطمئنا در حوزه‌های متعددی از گردشگری گرفته تا ساخت و ساز، کارخانه‌های متعدد و کارگاه‌های کوچک و بزرگ که قرار است در آینده خبر‌های بیشتری از آنان بشنویم و حتی روند رو به رشد مشترکان خانگی، همه و همه نیازمند شکل گیری و تامین پایدار سوخت به عنوان موتور محرکه این روند توسعه در کیش است.


گازکشی در مناطق گرم و شرجی؟

شاید بسیاری بر این باورند که گازکشی در شرایط آب و هوای گرم و شرجی به دلیل احتمال پوسیدگی و خوردگی لوله‌های گاز زیاد باشد، اما واقعیت چیز دیگری است.

رئیس برنامه ریزی شرکت گاز استان هرمزگان، با اشاره به گازرسانی به شهر‌های حاجی آباد، بستک، بندرعباس، رودان، قشم، پارسیان و خمیر، می‌گوید: شهرحاجی آباد به عنوان یکی از شهر‌های سردسیر استان، به‌دلیل شرایط خاص آب و هوایی با ۱۰۰ درصد پوشش گازرسانی، بیشترین ضریب نفوذ گازرسانی را در میان شهر‌های استان به خود اختصاص داده است و شهر سبز محسوب می‌شود و تکمیل روستا‌ها و شهر‌های دیگر این شهرستان نیز درحال اجرا و در برنامه است.

تسریع توسعه کیش نیازمند تامین گاز طبیعی

داوری پور می‌افزاید: با وجود شرایط خاص اقتصادی کشور، در سال ۹۹ بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای گاز رسانی به مناطق مختلف استان مصوب شده که این اعتبارات نسبت به سال گذشته بیش از ۱۲۰ درصد رشد داشته است.

وی عنوان کرد: مهمترین نقطه‌ای که در استان با جدیت در دستور کار قرار دارد، شهر بندرعباس است که فاز یک تا پنج آن به‌طورکامل به اتمام رسیده و پیش بینی می‌شود گازرسانی به بندرعباس تا پایان سال ۱۴۰۰ به طور کامل انجام شود.

احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و نائب رئیس کمیسیون انرژی هم از تسریع در روند گازرسانی به استان هرمزگان خبرداد.

وقتی روند گازرسانی در استان هرمزگان با جدیت در حال انجام است، پس طرح مسائل مشکلات حفاری و آب و هوایی موضوعی نادرست است و مسوولان جزیره هم باید با همراهی بیشتر، روند گازرسانی به کیش را سرعت بخشند.

تسریع توسعه کیش نیازمند تامین گاز طبیعی

غلامحسین مظفری، مدیرعامل سابق سازمان منطقه آزاد کیش در دیدار با مدیر عامل گاز استان هرمزگان هم در خصوص ضرورت سرعت بخشی به روند گازرسانی به جزیره کیش گفته بود: گاز نعمتی الهی است و بی شک با ورود آن به جزیره شاهد رشد روز افزون این منطقه خواهیم بود و مسئولین جزیره هم باید، هماهنگی‌های لازم با شرکت گاز را در خصوص اجرای این پروژه به نحو احسن انجام دهند.

با تکیه زدن جعفر آهنگران بر صندلی مدیرعاملی سازمان منطقه آزاد کیش به نظر می‌رسد خللی در روند گازرسانی بوجود نیامده و کار در حال پیشرفت است.

هزینه‌های تامین گاز در جزیره کیش

قیمت هر سیلندر ۱۱ کیلویی گاز که در جزیره کیش مشتریان بیشتری دارد. درحال حاضر به ۲۸ هزار تومان رسیده است. در دو سال گذشته قیمت هر سیلندر گاز در کیش با تغییرات متعددی روبرو بوده است.

بر اساس اعلام مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش نرخ سیلندر‌های ۱۱ کیلویی گاز در جزیره کیش در شهریور ۹۹ به ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر کرد.

ناراضی بودن شرکت‌های تامین کننده سیلندر گاز در جزیره از قیمت‌های تعیین شده موجب شد تا نزدیک به یک ماه ساکنان جزیره با مشکلات عدیده‌ای در تامین سیلندر گاز مواجه شوند. کیشوندان معتقدند به علت عدم موافقت شرکت‌های توزیع‌کننده با قیمت‌های اعلامی از سوی سازمان منطقه آزاد کیش، آن‌ها میزان و کیفیت خدمات خود را کاهش داده‌اند.

تسریع توسعه کیش نیازمند تامین گاز طبیعی

بنا بر اعلام رضایی مدیر داخلی شرکت کیش گاز با توجه به افزایش نرخ برخی کالا‌ها و خدمات، بالا بودن هزینه ها، افزایش دستمزد کارگران و. فروش هر کپسول ۱۱ کیلویی گاز مایع برای این شرکت با این ارقام مقرون به صرفه نیست.

روند اعتراض‌ها تا جایی پیش رفت که به دلایل متعددی این شرکت‌ها از ارائه خدمات مستمر جلوگیری کردند تا بالاخره اگر چه همچنان از این قیمت‌ها راضی نیستند، اما قیمت اعلام شده به مبلغ مدنظرشان نزدیک شده و هم اکنون قیمت هر سیلندر گاز ۱۱ کیلویی به ۲۸ هزار تومان رسیده است.

اما قیمت هر سیلندر خالی هم داستان شنیدنی دیگری دارد.

اگر دو سال پیش قیمت هر سیلندر گاز ۱۱ کیلویی، بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان متغییر بود، امروز قیمت هر سیلندر خالی به بیش از یک میلیون تومان رسیده است.

مدیر عامل گاز استان هرمزگان با بیان اینکه بهره مندی از نعمت گاز در دراز مدت به نفع مردم کیش خواهد بود می‌گوید: گاز شهری رفاه اجتماعی بالاتری برای شهروندان به ارمغان می‌آورد و با توجه به اهمیت این موضوع، گازرسانی به جزیره کیش در سه فاز زمان‌بندی شده است.

فواد حمزوی می‌افزاید: در مرحله اول گازرسانی به جزیره کیش قرار است نیروگاه‌ها از نعمت گاز ایمن، ارزان و پایدار بهره‌مند شوند، در فاز دوم، گازرسانی به صنایع و صنوف پرمصرف جزیره انجام می‌شود و در فاز سوم نیز با هماهنگی سازمان منطقه آزاد کیش، آمادگی برای گازرسانی به منازل و خانوار‌های این جزیره وجود دارد.

تسریع توسعه کیش نیازمند تامین گاز طبیعی

وی با تاکید بر اینکه اداره کل گاز استان هرمزگان هیچ مشکلی برای گازدار کردن منازل مسکونی کیش ندارد بیان کرد: مراحل مطالعه کامل و طراحی اولیه گازرسانی به مشترکان خانگی کیش هم تدوین شده است و در صورتی که مسوولان سازمان منطقه آزاد کیش نظر نهایی خود را اعلام کنند، برنامه زمان بندی گاز شهری برای منازل مسکونی هم در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس اداره گاز کیش هم که روز‌های پر کاری را در جزیره پشت سر می‌گذارد با تشکر از همراهی و تعامل سازنده مسوولان سازمان منطقه آزاد کیش می‌گوید: کار انتقال گاز از بندر آفتاب به کیش بر عهده وزارت نفت و شرکت نفت و گاز پارس است و پس از آن، کار اصلی انتقال و تحویل گاز به نیروگاه‌های کیش و پس از آن بخش‌های صنعتی و تجاری و در نهایت پس از تایید سازمان منطقه آزاد کیش، مشترکان خانگی، به عهده شرکت گاز استان هرمزگان است.

تسریع توسعه کیش نیازمند تامین گاز طبیعی

غلامرضا شمسایی در تشریح فعالیت‌های این اداره برای گاز رسانی به کیش اضافه می‌کند: انتقال گاز از خط هفتم سراسری تا بندر گرزه ۹۵ کیلومتر بوده که به پایان رسیده و پس از آن هم انتقال گاز از زیر دریا با لوله گذاری به میزان ۱۸ کیلومتر انجام شده است.

تسریع توسعه کیش نیازمند تامین گاز طبیعی

شمسایی با بیان اینکه در حال نصب ایستگاه CGS یا فشارشکن در جزیره هستیم که کار تنظیم و تعدیل فشار گاز را بر عهده دارد می‌گوید: کار انتقال گاز از ساحل جزیره کیش تا دستگاه CGS به طول چهار کیلومتر به پایان رسیده و پس از آن نوبت به لوله گذاری تا نیروگاه‌های کیش به طول ۹ کیلومتر است که این طرح هم روند خوبی را پشت سر می‌گذارد.

رئیس اداره گاز کیش با اعلام این خبر خوب که بیش از ۹۷ درصد حفاری‌ها تا نیروگاه‌های کیش انجام شده و کار لوله گذاری هم با وجود مشکلات گرمای هوا با پیشرفت ۵۰ درصدی روبرو است بیان می‌کند: برای پیشبرد سریعتر روند، کار جوشکاری و لوله گذاری تا نیمه‌های شب ادامه دارد.

انجام حفاری در بستر مرجانی کیش، مشکلات زیست محیطی و هزینه‌های بالای گازکشی دیگر مسائلی است که در گفتگو با مردم در خصوص مشکلات گازکشی کیش، به آن رسیدیم.

مدیرعامل گاز استان هرمزگان در خصوص حفاری‌های مورد نیاز در کیش می‌گوید: آیا هم اکنون هیچ حفاری در کیش صورت نمی‌گیرد؟ ساخت و ساز در کیش وجود ندارد؟ حفاری‌ها در بستر مرده مرجانی صورت می‌گیرد و با هماهنگی و برنامه ریزی با شرکت عمران، آب و خدمات کیش می‌توان به سرعت کار ترمیم و بهسازی مسیر حفاری را هم به پایان رساند.

فواد حمزوی با توضیح اینکه برای کاهش فشار مالی فرایند گازکشی با همکاری چند بانک وام‌های ده میلیون تومانی با سود چهار درصد پرداخت می‌شود گفت: آسایش، رفاه و امنیت دسترسی به گاز ارزان و پاک، مهمترین فاکتور‌هایی است که گازکشی را به صرفه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با اصلاح قانون هدفمندی یارانه‌ها احتمال افزایش قیمت سیلندر‌های گاز به ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان وجود دارد بیان کرد: در خصوص مشکلات زیست محیطی هم باید گفت، گاز، سوختی پاک است و بر خلاف آن، مصرف گازوئیل در جزیره می‌تواند به عنوان آلاینده‌ای برای محیط زیست مطرح باشد.

خطرات سیلندر‌های گاز

سیلندر‌های گاز در صورتی که به درستی انتقال و نصب شوند خطری نخواهند داشت، اما در شرایط محیطی جزیره کیش به نظر می‌رسد خطرات آن به نسبت دیگر مناطق کشور بیشتر باشد. در جزیره کیش بسیاری از رستوران‌ها و مغازه دار‌ها سیلندر‌های بزرگ را پشت محل کار خود قرار می‌دهند که در صورت رعایت نکردن شرایط ایمنی هر کدام به بمب‌هایی خطرناک تبدیل می‌شوند.

رئیس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی کیش می‌گوید: اگرچه عمده دلایل آتش سوزی در جزیره کیش مربوط به نصب ناایمن اسپلیت‌ها است، اما سیلندر‌های گاز هم در صورتی که موارد ایمنی آن رعایت نشود می‌توانند خطرات جدی را به دنبال داشته باشند.

تسریع توسعه کیش نیازمند تامین گاز طبیعی

محمد امین سرمدی درخصوص نکات ایمنی این سیلندر‌ها اضافه می‌کند: صاحبان صنوف و مشاغل باید مواردی همچون نصب سایه بان برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید، نصب سیم اِرت به زمین و وصل نمودن دوش آب برای سیلندر‌های گاز را جدی بگیرند.

سرمدی گفت: وظیفه نصب و بررسی این تجهیزات با شرکت‌های تامین کننده سیلندر‌های گاز است.

گاز الزام آینده جزیره مرجانی

جعفر آهنگران مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در حاشیه آخرین مراسم افتتاح ویدئو کنفرانسی طرح‌های مناطق آزاد در دولت دوازدهم گفته بود: در هشت سال گذشته حجم سرمایه گذاری در دو بخش صنعتی و غیر صنعتیِ جزیره کیش بالغ بر ۲۶ هزار میلیارد تومان و سرمایه گذاری ارزی بیش از ۱۱۰ میلیون دلار بوده است که از محل این سرمایه گذاری برای حدود ۵ هزار و ۵۰۰ نفر ایجاد شغل شده است.

تسریع توسعه کیش نیازمند تامین گاز طبیعی

حمیدرضا مومنی دبیر شورای عالی مناطق آزاد هم در همین مراسم می‌گوید: بیش از ۳۰۷ هزار میلیارد تومان پروژه در دست اجرا در مناطق آزاد و به ویژه کیش وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که قرار است در دولت سیزدهم به بهره برداری برسند.

این اعداد و ارقام نشان از طرح‌هایی است که یا به تازگی به بهره برداری رسیده اند یا قرار است در آینده در کیش افتتاح شوند. نکته مهم این طرح‌ها این است که برای حفظ و یا تکمیل ان‌ها باید فکری اساسی هم برای صنایع زیرساختی کرد که برای کارکرد آن‌ها هم هزینه‌ای کمتری بپردازیم و هم مسیر فعالیت ان‌ها را پایدار و مستمر کرد.

گاز نعمتی طبیعی، خدادادی، پاک و ارزان است که اگر چه زیر پای ساکنان این جزیره قرار دارد، اما حالا که از طریقی دیگر در حال رسیدن به جزیره است، باید مسیر شتابانی به آن بخشید.

موضوعی که در ید مسوولان منطقه آزاد کیش قرار دارد. اگر قرار است پای سرمایه گذاران داخلی و خارجی بیشتری به کیش باز شود باید مسائل زیرساختی تکمیل و اماده ارائه باشند.

چه چیز خوشایند‌تر از اینکه گاز به کیش رسیده و چه چیز بدتر از اینکه تعللی در تکمیل چرخه گازرسانی در جزیره صورت پذیرد. حالا که پای گاز به ساحل کیش باز شده است، نباید چشمان آینده کیش را نگران و مایوس گذاشت. کیش برای پیشرفت و توسعه نیازمند گاز هم هست.

| منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.