روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 12328
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اجتماعی تاریخ انتشار : 20 دی 1399 - 9:58 | | ارسال توسط :

تغذیه مناسب، سپر دفاعی در برابر بیماری کرونا

مشاور تغذیه مرکز توسعه سلامت کیش گفت: تغذیه سالم عامل مهم کنترل بیماری‌های غیر واگیر و تقویت سیستم ایمنی است و در شرایط همه گیری کووید ۱۹ نیاز به توجه بیشتری دارد.

به گزارش  روزنامه اخبار کیش از خبرگزاری صداوسیما ، بیتا ابراهیمی راد افزود: تغذیه مناسب در حفظ سلامتی افراد و تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری‌ها به ویژه بیماری کووید – ۱۹ نقش موثری دارد.
وی افزود: در قرنطینه خانگی و احتمال دسترسی ناکافی به برخی از مواد غذایی از یک سو و احتمال افزایش مواد غذایی حاوی چربی، قند و نمک به دلیل مصرف زیاد تنقلات نامناسب از سوی دیگر، خانواده می‌تواند با یک مدیریت مطلوب تغذیه از یک رژیم غذایی متعادل و سالم برخوردار شود.
مشاور تغذیه مرکز توسعه سلامت کیش گفت: قرنطینه خانگی زمان مناسبی برای انتخاب و تهیه غذا‌های سالم و با ارزش تغذیه‌ای مناسب است و می‌تواند با کاهش هزینه غذای خانواده، در ایجاد عادات غذایی سالم و انتخاب مواد غذایی مناسب، متنوع و مغذی نقش موثری داشته باشد.

استفاده از گروه‌های غذایی در برنامه غذایی روزانه
بیتا ابراهیمی راد افزود: در برنامه غذایی روزانه، برای سالم زیستن باید دو اصل تعادل و تنوع رعایت شود، تعادل به معنی مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در ۶ گروه اصلی غذایی (نان و غلات، سبزی ها، میوه ها، شیر و فرآورده‌های آن، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغز دانه ها) قرار دارند.وی گفت: مواد غذایی در هر گروه غذایی، دارای ارزش غذایی تقریبا” یکسان هستند و در صورت دسترسی نداشتن به برخی مواد غذایی، می‌توان از جایگزین آن‌ها استفاده کرد.
گروه‌های غذایی عبارتند از:
گروه نان و غلات: توصیه می‌شود ترجیحا از نان و غلات سبوس دار استفاده شود. این گروه شامل نان‌ها (شامل سنگک، بربری، نان جو، لواش، تافتون و سایر نان‌های محلی)، برنج، انواع ماکارونی، رشته ها، غلات صبحانه و فرآورده‌های آن‌ها می‌باشد.
گروه سبزی ها: مواد غذایی این گروه شامل انواع کاهو، اسفناج، کرفس، سبزی خوردن، انواع کلم، گل کلم، شلغم، کدو حلوایی، هویج، بادمجان، نخود سبز، لوبیا سبز، کدو سبز، فلفل، قارچ، خیار، گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی و. می‌باشد.
گروه میوه ها: این گروه شامل انواع مرکبات (مانند پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، لیمو شیرین، گریپ فروت)، انواع توت، طالبی، خربزه، هندوانه، خرمالو، شلیل، هلو، زردالو، انگور، سیب، انبه، گلابی، انار و… و انواع آب میوه طبیعی، کمپوت میوه‌ها و میوه‌های خشک (خشکبار) می‌باشد.
گروه شیر و لبنیات: این گروه شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و دوغ می‌باشد.
گروه گوشت و تخم مرغ: این گروه شامل گوشت، مرغ، ماهی، میگو، بلدرچین، غاز، اردک و تخم مرغ می‌باشد.
گروه حبوبات و مغز دانه ها: این گروه شامل انواع حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه، ماش، سویا و… و مغز‌ها شامل گردو، بادام، فندق، پسته، بادام زمینی، بادام هندی و… می‌باشد که بصورت ترکیب با غلات منبع خوبی از پروتئین هاست.
تهیه غذا‌های خانگیمشاور تغذیه مرکز توسعه سلامت کیش گفت: از غذا‌های آماده و خارج از منزل کمتر مصرف کنید و با توجه به این که در دوره قرنطینه خانگی مدت زمان طولانی در خانه هستید، می‌توانید غذا‌هایی که تاکنون به دلیل نداشتن وقت، تهیه نکرده اید را آماده کنید.وی با اشاره به غذاخوردن اعضای خانواده با یکدیگر، افزود: تهیه غذا و غذا خوردن اعضای خانواده با یکدیگر، یک شیوه مناسب برای ایجاد عادات غذایی سالم و تقویت روابط خانوادگی است.
ابراهیمی گفت: تا آن جا که می‌توانید فرزندان خود را در تهیه غذا مشارکت دهید و تا حد امکان سعی کنید به عنوان یک خانواده در کنار هم غذا میل کنید چرا که این کار می‌تواند در کاهش اضطراب کودکان در این شرایط استرس زا کمک کند.
وی در خصوص ایمنی مواد غذایی نیز گفت: ایمنی مواد غذایی پیش نیاز برای تامین امنیت غذایی و یک رژیم غذایی سالم است و هنگام تهیه غذا برای خود و دیگران، پیروی از اصول بهداشت فردی و رعایت اقدامات بهداشتی برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و بیماری‌های ناشی از غذا بسیار مهم است.
مشاور تغذیه مرکز توسعه سلامت کیش درخصوص مصرف مکمل ویتامین D گفت: با توجه به شیوع بالای کمبود ویتامین D در جامعه، نیاز هست افراد بالای ۱۲ سال ماهانه یک پرل ۵۰۰۰۰ واحدی مکمل ویتامین D، طبق پروتکل وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مصرف کنند.ابراهیمی با اشاره به اینکه مردم از مصرف خودسرانه سایر مکمل‌های غذایی خودداری کنند، گفت: کودکان ۱۲- ۲ ساله نیز هر دو ماه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D مصرف کنند. 

| منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.