روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Tuesday, 7 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 29 شوال 1445
شناسه خبر : 11237
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش تاریخ انتشار : 29 آذر 1399 - 7:06 | | ارسال توسط :
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش:

توجه به ویژگی های بومی برای تقویت وفاق ملی در فرآیند گذار ضروری است

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: جنوب برای تقویت اجتماعی و فضایی خود فرهنگ کهن، دیرپا وقدیمی دارد که توجه به آن ها در فرآیند گذار ضروری است.
توجه به ویژگی های بومی برای تقویت وفاق ملی در فرآیند گذار ضروری است

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: جنوب برای تقویت اجتماعی و فضایی خود فرهنگ کهن، دیرپا وقدیمی دارد که توجه به آن ها در فرآیند گذار ضروری است.

به گزارش روزنامه اخبار کیش، سعید پورعلی در در آیین اکران مستند قیس و مروری بر فصلنامه معماری و ساختمان جزیره کیش با اشاره به بهره گیری از توانمندی نهادهای رسانه ای در تولید و انتشار ادبیات تحقیقی و پژوهشی در رابطه با کیش یکی از موثرترین راه های معرفی کیش به سرمایه گذاران است.

وی با اشاره به اینکه کیش د رحوزه سیاست های فرهنگی و اجتماعی به چند نکته توجه کنیم اظهار کرد: باید توجه کنیم که کیش در در شرایط گذار قرار دارد و باید توجه داشته باشیم که توسعه متوازن و پایدار را نباید فدای این شرایط گذار کنیم.

پورعلی با اشاره به اینکه امروز کیش یکی از کانون های پرتحرک سکوتنگاهی و اقتصادی در کشور است به سیاست های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل جزایر خلیج فارس و عمان به محلی برای سکونت مردم اشاره کرد و افزود: این فرآیند نیازمند توجه جدی به برخی ملاحظات اجتماعی و فرهنگی است.

وی با تاکید بر رابطه بین سنت و تجدد و شیوه های متفاوت زندگی در میان اقوام مهاجر به جزایر افزود: مهاجر پذیر بودن نیاز به یک فرآیند سازگاری اجتماعی دارد و رابطه سنت و تجدد علاوه بر اینکه نیازمند مراقبت است نیازمند توجه به المان های سنتی و متجدد است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان با اشاره به کوچک بودن جمعیت بومی و فقدان نهادهای سنتی قوی در جزیره را نسبت به مهاجران گفت: برای ایجاد تعادل در تغییر و تحولات در دامنه این گذار نیاز به بسترهای فرهنگی بومی است و ما به اتکاء فرهنگ جنوب می توانیم یک تعادل مدیریت شده ایجاد کنیم و با برحسته سازی مفهوم فرهنگ جنوب برنامه های توسعه کاربردی و فضایی را با شکل و شمایل متفاوت به کار بگیریم.

وی تصریح کرد: بدون در نظر گرفتن مدیریت جمعیت واقوام مهاجر و سیاست گذاری های اجتماعی، تقویت فضا و هویت اجتماعی به دلیل اینکه جمعیت مهاجر متعلق به خرده فرهنگ های ملی هستند ممکن است آشفتگی های اجتماعی ایجاد شود و برای جلوگیری از این وضعیت یکی از محورها تقویت حزب، هویت اجتماعی و فضایی است.

پورعلی افزود: یکی از موارد دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد زیست بوم طبیعی و زیست بوم اجتماعی است و جنوب برای تقویت این دو فرهنگ خود را به ما ارزانی داشته است، فرهنگی کهن، دیرپا و قدیمی که به عنوان لنگر می توانیم برای تقویت زیست بوم طبییعی و جغرافیایی از آن استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به ویژگی های فرهنگ بومی در تقویت وفاق ملی در فرآیند گذار تشریح کرد: ایران موزائیکی از اقوام است واز  کیش نیز همواره به عنوان یک ایران کوچ یاد شده است و اگر این موزائیک اقوام را یک مزیت برای کشور قلمداد کنیم تاکید بر فرهنگ بومی یا فرهنگ جنوب می تواند در تعامل با سایر فرهنگ های موجود در جزیره یک تنوع جذاب برای حوزه گردشگری و حتی زیست بوم فضایی و اجتماعی ایجاد کند.

وی ادامه داد: مهمترین رکن برای اینکه ما بر ویژگی های فرهنگ بومی تکیه کنیم این است که مشارکت صاحبان این فرهنگ در فرآیند گذار جذب شود و این جذب در توسعه و عمران جزایر به ویژه کیش یک سیاست اصولی است که باید دنبال شود و این اتفاق به جز با اعتماد سازی، آموزش و طراحی ساختارهای رفاهی و معیشتی و تولید خدمات ویژه برای بومیان و در نظر گرفتن اولویت ها و امتیازات برای جلب مشارکت آن ها راه دیگری ندارد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان با بیان اینکه شاید در کوتاه مدت و از برخی دیدگاه ها فکر کنیم که  این روند هزینه ساز و غیر اقتصادی است و احتمالا غیرلازم تاکید کرد:  اما از دیدگاه اجتماعی یک امر ضروری است و نباید در اینجا نگاه صرف اقتصادی به موضوع گذار داشته باشیم و باید کسانی را که می توانند در بستر این گذار موثر بوده و مشارکت کنند با برخی از سیاست های تشویقی جذب و درگیر این فرآیند کنیم.

وی با تاکید بر این مطلب مهم که از جمعیت جزیره کیش هیچ وقت نباید غافل بود در ایجاد تحول و تعادل، ترکیب جمعیتی جزیره باید به شکل جدی دنبال مورد توجه قرار بگیرند افزود: جمعیت جزیره جوان است و باید آن را جوان نگاه داریم نباید به شکلی حرکت کنیم که حیات جزیره حیات مردانه شود، مردانه شدن سکونت تبعات منفی ایجاد می کند که باید جلوی آن را بگیریم نهاد خانواده باید درجزیره تقویت شده و از ابعاد خانواده باید مراقبت شود.ما با خانواده کوچکی در جزیره روبرو هستیم در حالکیه در گذشته ابعاد خانواده بیشتر بود و باید مراقبت کنیم نهاد خانواده کوچک نشود.

وی با تصریح بر اینکه تقویت فعالیت های اشتغال زا برای بانوان باید در بحث جمعیت مورد توجه قرار گیرد تاکید کرد: آن ها جمعیت ۴۵ درصدی جزیره را تشکیل می دهند و باید برای این میزان از جمعیت در مشارکت اجتماعی و اشتغالزایی قالب های مختلف طراحی کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان با تاکید بر توجه به جمعیت سیال جزیره کیش خاطر نشان کرد: گسترش خدمات اجتماعی مانند تامین امنیت شغلی و بیمه برای ساکنان برای پایداری سکونت باید تقویت شود.

احمد زهادی مدیرمسئول و سردبیر فصلنامه معماری کیش نیز با اشاره به اینکه درمستند قیس به زندگی بومیان، مهاجران و گردشگران در توسعه جزیره توجه شده است افزود: جایگاه کیش در حوزه خلیج فارس، شهرسازی و معماری، طبیعت و مردم، فرهنگ و گردشگری وبوم گرایی در ساختار معماری، مدیریت و توسعه از جمله محورهای تحقیق، پژوهش و مطالعاتی است که سرفصل های این فصلنامه و مستند قیس را تشکیل داده اند.

وی تعامل میان ساکنان و بومیان کیش را ارزشمند توصیف کرد و افزود: ارتباط نزدیک مردم و مسئولان در کنار کاهش بروکراسی های اداری توانسته است در کیش فضایی مطلوب برای زندگی و فعالیت های اجتماعی و اقتصادی ایجاد کند.

دراین مراسم از هیات علمی، سردبیر، مشاوران و کارشناسان فصلنامه معماری و ساختمان کیش برای تدوین مطالب ارزشمند مبتنی بر تحقیق و پژوهش و دست اندرکاران تهیه مستند قیس با اهدای لوح تقدیرشد.

نویسنده : زیبا حسین زاده | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.