روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 33850
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اقتصادی تاریخ انتشار : 31 مرداد 1401 - 9:54 | | ارسال توسط :

جذب سرمایه گذاری در مناطق آزاد هدف، رویا یا توهم؟

توجه به اهداف شکل گیری مناطق آزاد و جذب سرمایه گذاری های داخلی وخارجی در این مناطق از نکات مهمی است که مسئولان در رده های مختلف کشوری باید برای آن برنامه ریزی داشته باشند در حالیکه هر روز شاهد قوانین تازه ای هستیم که چون پتک بر سر این مناطق وارد می شود. در این میان باید دید جذب سرمایه گذاری در این مناطق پس از همه رویکردهایی که در سال های اخیر شکل گرفته است از هدف، رویا یا تنها یک توهم است.
جذب سرمایه گذاری در مناطق آزاد هدف، رویا یا توهم؟

به گزارش روزنامه اخبار کیش، مناطق آزاد کشور با اهدافی چون ایجاد اشتغال، افزایش صادرات غیرنفتی و صادرات مجدد، انتفال دانش و فناوری های نوین، برقراری ارتباطات تجاری با دنیا وجذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی ایجاد شدند اهدافی که با عدم اجرای صحیح قوانین این مناطق به مرور از یاد رفته و موجب شد تا مزیت هایی که برای این مناطق برای رسیدن به این اهداف تدوین شده بود نیز آرام آرام کم رنگ و کم رنگتر شود.

طی بیش از یک دهه اخیر مناطق آزاد در مظان اتهام واردات کالای قاچاق قرار گرفته اند و همه مناطق آزاد به یک چوب زده می شوند.

مناطق آزاد کشور در حالی شکل گرفتند که کمترین زیرساخت های لازم را داشتند در حالیکه در کشورهای دیگر زیرساخت های اولیه توسط دولت ها شکل گرفته و فعالیت های اقتصادی با اجرای قوانین استاندارد و بین المللی در آن ها آغاز می شود اما در کشور ما شرایط اندکی متفاوت است، به این شکل که مناطق آزاد شکل گرفته و با سرمایه های فعالان بخش اقتصادی جان و رونق می گیرند و سپس بدون در نظر گرفتن اینکه ابتدا این مناطق چگونه بوده و امروز با سرمایه های مردمی به رشد و توسعه رسیده اند، قوانین نادیده گرفته می شود و قوانین خلق الساعه و سلیقه های شخصی موجب ناکامی سرمایه گذارانی که عمر و سرمایه های خود را برای آبادانی آن به کار برده اند می شود.

سوال مهمی که در این میان مطرح می شود این است که اگر مناطق آزاد محل قاچاق کالا است پس چرا هر روز به تعداد آن ها افزوده می شود؟

آیا به دنبال رسیدن به اهدافی در این مناطق هستیم یا تنها برای وقت گذرانی اقدام به تاسیس مناطق آزاد جدید می کنیم؟ آیا قصد داریم در این مناطق سرمایه گذاری صورت بگیرد یا چنین تفکری تنها یک رویا یا یک توهم است؟

جزیره کیش از سال ۱۳۸۵ پس از تجربه یک دوره طلایی و رونق اقتصادی با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد روزهای تلخی را پشت سرگذاشت و هنوز که هنوز است نتوانسته است از این مشکلات کمر راست کند.

جذب سرمایه های داخلی و خارجی یکی از مهمترین رویکردهایی است که جزیره کیش در طی سال ها توانست در آن موفقیت های بزرگی کسب کند اما در سالهای اخیر با هجمه هایی که به این منطقه آزاد و دیگر مناطق آزاد رو کرده است، بسیاری از فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در این خاکپاره مرجانی با چالش روبرو شده و حتی زندگی معمولی را برای ساکنان آن تلخ و سخت کرده است.

شایعاتی مانند واگذاری جزیره کیش به چینی ها نیز در کنار دیگر چالش های این منطقه مانند کرونا، تحریم، زلزله و … هر روز زندگی را برای سرمایه گذارن و ساکنان کیش سخت تر می کند.

مهدی کشاورز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این رابطه در مصاحبه ای که روزهای گذشته با خبرگزاری ایرنا داشته است با تکذیب چنین اخباری که در شبکه های مجازی به وفور دیده می شود تاکید کرد: قصه چین را حقیقتاً نمی دانم از کجا در امده است و تا اینجا که می دانم ۱۰۰ درصد ساخته ذهن افراد و معاندان است. بزرگی به من می گفت نزدیک به ۳۰۰ هزار شهید دادیم تا یک وجب از خاک را ندهیم چطور می شود جای زیبایی مثل کیش را به چینی ها بدهیم؟!

وی در رابطه با جذب سرمایه های خارجی نیز در این مصاحبه گفت: در خصوص جذب سرمایه گذار خارجی در کیش دو بحث مطرح است؛ یکی بورس بین الملل و دیگری بانک آفشور است و هر کدام از این برندها برای اولین بار در ایران و در مناطق آزاد از جمله کیش مطرح شده و قرار است بعدا به سرزمین اصلی می رود. درست است که این طرح مختص کیش نیست ولی قطعا سهم بسیار عمده ای در جذب سرمایه گذاری خارجی دارد.

با شرکت ها، نهادها و سازمانهای مختلف مردم نهاد ارتباطاتی داریم و فکر می کنم کم نیستند سرمایه گذاران ایرانی که می توانند در کیش سرمایه گذاری کلان کنند.

بی شک جزیره کیش به عنوان یک منطقه آزاد که برای تردد در آن نیاز به روادید نیست می تواند سرمایه های خارجی و داخلی بسیاری را جذب کند اگر برخی که نقاب دلسوزی برای این مناطق را دارند اما در واقعیت تیشه به ریشه مناطق آزاد می زنند و هر روز با تدوین برنامه و لایحه و … من درآوردی در برابر توسعه این مناطق جبهه می گیرند؛ اجازه رشد و توسعه به مناطق آزاد کشور به ویژه کیش را بدهند.

کیش نه محلی برای قاچاق کالاست و نه محلی برای رانت و فساد، بلکه گوشه ای از ایران اسلامی است که مردمان با فرهنگ آن تلاش می کنند در کنار پاسداشت حرمت فرهنگ و سنن این آب و خاک زمینه ساز رونق اقتصادی برای خود و ایران اسلامی باشند.

| منبع خبر : روزنامه اخبار کیش
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.