روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Sunday, 5 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 27 شوال 1445
شناسه خبر : 16491
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اجتماعی تاریخ انتشار : 30 فروردین 1400 - 10:23 | | ارسال توسط :

خانه‌های بی هویت در کیش

بسیاری از کلاهبرداران با راه اندازی سایت‌های جعلی، مسافران را فریب داده و پس از دریافت پول از آن‌ها و رسیدن مسافر به کیش از دسترس خارج می‌شوند.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از خبرگزاری صداوسیما ، با تصویربردار واحد خبر برای تهیه گزارش از ضدعفونی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی کیش در دوران شیوع کرونا به شهر رفته بودیم که متوجه شدیم زن و مرد جوانی سرگردان و پریشان و ناراحت مقابل بازار به این سو و آن سو می‌روند بعد از کاشتن دوربین و آماده کردن میکروفون می‌خواستم نظر آن‌ها را درباره ضدعفونی کردن تاکسی‌ها بپرسم که گفتند:مایلند درباره مشکلی که برایشان به وجود آمده حرف بزنند.     پای درد دل مسافران
آن زن و مرد جوان می‌گفتند یک ساعتی نشده که وارد کیش شدند، اما سرگردان و لاعلاج مانده اند پرسیدم مگر چه اتفاقی افتاده است؟ گفتند قبل از ورود به جزیره کیش در سایت دیوار دنبال محل اسکانی به غیر از هتل درکیش می‌گشتند که با مورد مناسبی به لحاظ قیمت روبرو شدند با شماره تلفنی که در سایت گذاشته شده بود تماس گرفتند و فردی که پشت خط بود می‌گفت باید برای گرفتن این سوییت مبلغ ۵۰۰ هزار تومان پیش پرداخت واریز کنند تا برای آن‌ها رزرو شود. آن‌ها می‌گفتند برای اینکه خیالمان از جهت اسکان در کیش راحت باشد ۵۰۰ هزار تومان را به شماره حساب آن فرد واریز کردیم، اما وقتی پایمان به خاک کیش رسید و برای تحویل سوئیت با شماره تلفن آن فرد تماس گرفتیم گوشی از دسترس خارج شده بود ما تازه فهمیدیم که طرف کلاهبردار بود و با این شکل کلاه خیلی از مسافران را برداشته است.
خانه‌های شبانه، خانه‌هایی هستند که بدون هیچ ضابطه و مقرراتی، به صورت شبانه به مسافران اجاره داده می‌شوند و، چون این خانه‌ها در جایی ثبت نشده اند بنابراین نظارتی روی آن‌ها نیست. 

خانه‌های بی هویت در کیش

برای پیگیری مشکل مسافران با سرگرد زنگانه معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی کیش تماس گرفتم، او گفت: این خانه‌ها در جایی به صورت قانونی ثبت نشده اند و نظارتی هم روی فعالیت آن‌ها نیست، البته در این بین افراد کلاهبرداری نیز کلاه مسافران را با راه‌اندازی سایت‌های جعلی بر می‌دارند.
وی شماره تلفن فرد کلاهبردار را گرفت تا با کمک پلیس فتا و اماکن عمومی نیروی انتظامی موضوع را پیگیری کند. 

خانه‌های بی هویت در کیش

رد پای دلال‌ها و واسطه‌ها در خانه‌های شبانه
برخی افراد سود جو و فرصت طلب، چندین خانه را رهن و اجاره می‌کنند و این خانه‌ها را به صورت شبانه به مسافران اجاره می‌دهند و سود سرشاری به جیب می‌زنند، البته واسطه‌ها نیز نقش آفرینی می‌کنند و گاهی اوقات برای اجاره‌ی چنین خانه‌هایی باید به حساب چندین نفر پول واریز شود تا مسافران بتوانند چنین خانه‌هایی را تحویل بگیرند.
شخصی که این خانه‌ها را رهن و اجاره کرده به دوستان و آشنایان خود سفارش می‌کند که اگر کسی خانه‌ی شبانه خواست به او اطلاع دهند، که این واسطه‌ها ابتدا قیمت اصلی را از او می‌پرسند البته قیمت اجاره در روز‌ها و مناسبت‌های خاص و تعطیلی‌ها بسیار بالاتر است و سپس حق واسطه گری خود را می‌گیرند و این واسطه‌ها به مسافری که دنبال خانه می‌گردد می‌گویند باید ابتدا مبلغی را به حساب او واریز کنند.
مسافران این پول را واریز می‌کنند که در برخی مواقع، چون عملا خانه‌ای خالی برای اجاره دادن وجود ندارد پس از دریافت پول، تلفن همراه خود را خاموش می‌کنند و مسافران حیران می‌شوند.
در برخی مواقع نیز خانه‌ای برای اجاره دادن وجود دارد و پیش پرداخت را از مسافر دریافت کرده اند، اما اگر مسافر دیگری پیدا شود و مبلغ بالاتری بدهد، خانه را به او اجاره می‌دهند و مسافر نخستین سرگردان می‌شود. 

خانه‌های بی هویت در کیش

اولین حلقه، کارگران اتباع بیگانه
برای پیگیری خانه‌های شبانه از همکاران و آشنایان شماره تلفن چند نفر از اجاره دهندگان خانه‌های شبانه را گرفتم، به یکی از آن‌ها زنگ زدم و با کمال تعجب متوجه شدم که اهل کشور همسایه است، درخواستم را برای اجاره‌ی خانه‌ی شبانه مطرح کردم و گفتم برای سه شب نیاز دارم، که از آن سوی خط گفت: تلفن را قطع کن تا بپرسم و به شما اطلاع بدهم.
پس از حدود چهار تا پنج دقیقه زنگ زد و گفت: یک خانه‌ی یک خوابه در منطقه‌ی صدف وجوددارد که اجاره‌ی آن در هر شب نهصد و پنجاه هزار تومان است، اگر این خانه را می‌خواهی ابتدا اجاره‌ی یک شب را واریز کن و پس از واریز این مبلغ، به من زنگ بزن تا شماره تلفنی را برای هماهنگی بیشتر و تحویل گرفتن خانه به تو بدهم.
جولان واسطه‌ها
اتباع افغانستانی از این خانه‌های شبانه به قول خودشان پول کلانی به جیب می‌زنند، برخی از آن‌ها این خانه‌ها را برای ده روز و یا یک ماه اجاره می‌کنند و با قیمت بسیار بالاتری به مسافران می‌دهند.
یکی از آشنایان قدیمی گفت: پارسال یک خانه را به مدت یک ماه به یک جوان افغان اجاره دادم و قرار شد برای هر روز مبلغ دویست هزار تومان پرداخت کند، دو سه روز از اجاره دادن خانه گذشته بود که از نزدیکی‌های خانه می‌گذشتم و متوجه شدم شش نفر ایرانی از همان خانه خارج شدند، کنجکاو شدم، جلوتر رفتم و پرسیدم آیا این خانه از خودتان است که در جوابم گفتند: نه، این خانه را به صورت شبانه اجاره کرده ایم، مبلغ را پرسیدم، جواب دادند هر شب هشتصد هزار تومان، دهانم از تعجب باز ماند، همان لحظه به آن جوان زنگ زدم و گفتم باید فردا خانه را تخلیه کنی. البته این معضل تنها مربوط به اتباع بیگانه نیست افراد دیگری هم در این میان هستند، اما آنچه عجیب است اینکه آیا در کشور‌های دیگر هم اتباع بیگانه به راحتی می‌توانند در امور ملکی و اجاره به صورت قانونی یا غیر قانونی فعالیت کنند؟
هر چند این افراد مجوز ندارند و اگر مسئولان نظارتی و بازرسی با آنان برخورد کنند اجازه فعالیت به آنان نمی‌دهند و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند، اما حلقه نظارتی آنقدر تنگ نشده است که اتباع خارجی احساس خطر کنند. 

خانه‌های بی هویت در کیش

جستجوی میدانی
برای پاسخ سوالات بسیاری که در ذهنم ایجاد شده بود ابتدا به سراغ مسئول املاکی در میدان بهارستان در شهرک نوبنیاد رفتم صاحبش می‌گفت هیچ یک از املاکی‌ها خانه‌های شبانه را به مسافران اجاره نمی‌دهند و علت آن را بروز برخی از ناهنجاری‌ها در این خانه‌ها عنوان کرد و گفت: این خانه‌ها را زنان و مردان فاقد شناسنامه اجاره میکنند و ناهنجاری‌های زیادی در این خانه‌ها رخ می‌دهد و بدین جهت هیچ املاکی در کیش حاضر به اجاره دادن چنین خانه‌هایی به مدت یک یا چند روز محدود به افراد و مسافران نیست زیرا به اعتبارش لطمه می‌زند.
املاکی دیگری می‌گفت: بسیاری از کلاهبرداران با راه‌انداختن سایت‌های جعلی و عنوان کردن نام خود به نام املاک، مسافران را فریب می‌دهند، پول آن‌ها را گرفته و پس از اینکه مسافر به کیش رسید از دسترس خارج می‌شوند او هم با اطمینان گفت: هیچ یک از املاکی‌ها خانه‌های بدون مجوز را به مسافران اجاره نمی‌دهند، چون به اعتبار آن‌ها لطمه می‌زند.
در شهر چه میگذرد؟
نظر تعدادی از رهگذران را هم جویا شدم یکی از آن‌ها گفت:بسیاری از مردم کیش از راه اجاره دادن این خانه‌ها گذران زندگی می‌کنند و زمانی که هتل‌ها کاملاً پر هستند ظرفیت مناسبی برای اسکان مسافران است به شرطی که بر فعالیت آن‌ها نظارت شود.
پیرزنی هم که از سروصدای برخی مسافران در منزل مجاور خود به تنگ آمده بود می‌گفت از اینکه همسایه آن این خانه‌ها را به هرکسی اجاره می‌دهد در عذاب است و بار‌ها با ۱۱۰ تماس گرفته و موضوع را گزارش داده است.
مرد دیگری هم می‌گفت: در مجتمع‌های مسکونی مردم مختلفی زندگی می‌کنند، اما برخی از واحد‌ها به مسافران اجاره داده می‌شوند، این مسافران بعد از نیمه شب به خانه می‌آیند و تازه ساعت ۲ و ۳ شب می‌خواهند شادی خود را ادامه دهند آن هم با موسیقی و پایکوبی و صدای بلند که این امرمخل استراحت ساکنان مجموعه است.
پرسان پرسان از مردم و پاکبانان آدرس یکی از خانه‌های شبانه راگرفتم و به آنجا رفتم، با چهار نفر از مسافرانی که از آپارتمان خارج می‌شدند گفتگو کردم یکی از آن‌ها گفت: ما ۷ نفر هستیم و یک خانه ۱۱۰ متری را اجاره کردیم گفتم با وجود هتل چرا خانه شخصی گرفته اید؟ پاسخ داد هتل‌ها ۴ تخته هستند به دلیل اینکه علاقمند بودیم هر ۷ نفرمان دور هم باشیم خانه اجاره کردیم به آن‌ها گفتم آیا باوجود شیوع کرونا دورهمی ۷ نفره معقول است؟ فقط خندیدند از یکی دیگر از آن‌ها پرسیدم برای خانه ۱۱۰ متری هر شب چقدر کرایه می‌دهید؟ گفت: چهار و نیم میلیون تومان.
دهانم از شنیدن رقم بالای اجاره بازماند و باخودگفتم به راستی آیا روی این قیمت‌های اجاره، نظارتی نیست؟ PlayMuteLoaded: 0%Progress: 0%Remaining Time -3:30Fullscreenکد ویدیودانلودفیلم اصلی
شنیدن ناسزا و درگیری لفظی تاوان کشف حقیقت بود، صحبت‌های مسافران درباره نحوه اجاره خانه‌های شبانه ادامه داشت که دراین میان جوانی عصبانی در حالیکه ناسزا می‌گفت به ما نزدیک شد و از تصویربردار خواست که تصویر نگیرد.
او رابه آرامش دعوت کردیم، اما به همکارتصویربردارمان حمله کرد ناچار به پلیس ۱۱۰ زنگ زدیم در اسرع وقت خود را به محل رساندند همگی به کلانتری رفتیم پس از تحقیق و پیگیری پلیس، معلوم شد که نه خانه مجوز اجاره دادن داشته ونه آن فرد صاحبخانه بوده است.
ماموران پلیس آن جوان را متقاعدکردند فعالیت بدون مجوز خانه‌های شبانه جرم تلقی می‌شود و در صورت نگرفتن رضایت از اکیپ خبری باید چند ماه درگیرشکایت و نیروی انتظامی و کلانتری و اماکن و دادگاه باشد.
با عذرخواهی جوان از گروه خبری من وهمکارم برای تهیه و تکمیل گزارش و به دنبال حلقه‌های ی مفقوده‌ی خانه‌های شبانه راهی برج آنا محل استقرار جامعه هتلداران شدیم.
فعالیت خانه‌های شبانه کمر هتلداران را شکسته است.
مسیح الله صفا رئیس جامعه هتلداران کیش گفت: در حال حاضر ۵۲ هتل با ۴۸۰۰ اتاق و ۱۷ هزار تخت در کیش امکان مناسبی برای اسکان مسافران فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال ۵ هتل نیز به ظرفیت هتل‌های کیش اضافه شدند افزود: این هتل‌ها زیر نظر جامعه هتلداران، معاونت گردشگری، مرکز بهداشت و سلامت، موسسه استاندارد، اماکن عمومی نیروی انتظامی و همه نهاد‌های بازرسی فعالیت می‌کنند.
وی افزود: هتل‌های با سرمایه‌های فراوان ساخته شده اند و در آن‌ها کارکنان متخصص و آموزش دیده به مسافران، خدمات می‌دهند، اما با فعالیت خانه‌های شبانه، این هتل‌ها از مسافران خالی شده و هزینه و سرمایه‌ی سرمایه گذاران به باد می‌رود.
وی افزود: خانه‌های شبانه معارض دارند و اگر صرفاً در خانه‌های شبانه مسافران سکونت داده می‌شدند نگرانی کمتری وجود داشت، اما مسئله این است که در بسیاری مواقع در این ساختمان‌ها یا مجتمع‌ها مردم عادی زندگی می‌کنند که به دلیل اجاره دادن به مسافران، آسایش و آرامش آن‌ها سلب می‌شود. 

خانه‌های بی هویت در کیش

چاره کار کجاست؟
رئیس جامعه هتلداران کیش می‌گوید در صورتی که یک بلوک یا مجتمع به صورت کامل برای سکونت مسافران باشد و تمام ضوابط بهداشتی و مسائل امنیتی را رعایت کنند با مجوز جامعه هتلداران و معاونت گردشگری می‌توانند اجازه فعالیت داشته باشند و معاونت گردشگری نیز این خانه‌ها را ساماندهی کند.
برای تکمیل گزارش و پاسخ سوالاتم درباره نحوه ساماندهی خانه‌های شبانه با همکارم راهی سازمان منطقه آزاد شدیم.
علی ابراهیمی مدیر نظارت بر مراکز گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش گفت:کیش به عنوان قطب گردشگری کشور حتی در ایام نوروز و تعطیل، پذیرای مسافران زیادی است و اولویت مدیریت نظارت بر خدمات گردشگری حمایت از مراکز اقامتی دارای مجوز مثل هتل هاست، اما در خانه‌های شبانه که در سال‌های گذشته رایج شده ناهنجاری‌های زیادی همانند زیر پا گذاشتن موازین اخلاقی و امنیتی رخ می‌دهد؛ و‌ی افزود ۲۰۰ واحد از این خانه‌ها به دلیل رعایت نکردن ضوابط بهداشتی در ایام شیوع کرونا پلمپ شدند. اماکسانی که به اجاره خانه‌های خود به صورت قانونی و مجوز دار علاقه داشته باشند می‌توانند با ثبت مشخصات خود در سایت (جاباما) از این امکان بهره‌مند شوند.
وی شرط گرفتن مجوز برای خانه‌ها را داشتن مکان‌هایی با قابلیت نظارت بهداشتی و نظارت صنفی و عدم سلب آسایش همسایگان مطرح کرد و گفت: امکان شناسایی این اماکن و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ازآثار صدور مجوز برای صاحبان خانه‌های شبانه است.
وی گفت: کسانی که وارد سیستم شده و اطلاعات خود را ثبت کردند مجوز دار می‌شوند و اگر کسی بدون ثبت در سیستم، خانه اش را اجاره بدهد مدیریت نظارت بر خدمات گردشگری آن را پلمپ خواهد کرد.
به گفته وی در کار ساماندهی خانه‌های شبانه موسسه جشنواره‌ها و مناسبت‌های کیش نیز همکاری می‌کند. 

خانه‌های بی هویت در کیش

بررسی نقش موسسه جشنواره‌ها و مناسبت‌های کیش
به نزد آقای قریب مدیرعامل موسسه جشنواره‌ها و مناسبت‌های کیش رفتیم از ما استقبال کرد و گفت: درهمه جای دنیا واحد‌های اقامتی غیر هتلی فعالیت می‌کنند که به دلیل سهولت استفاده به صورت دسته جمعی و خانوادگی و داشتن امکان پخت غذا مورد توجه مسافران قرار می‌گیرد، اما در همین کشور‌ها نیز اولویت اصلی اسکان با هتل‌ها است که با مجوز و اصول و ضوابط بهداشتی کار می‌کنند و در اولویت‌های بعدی مراکز اقامتی غیر هتلی مجوزدار است.
وی گفت: به دلیل وجود ناهنجاری‌ها و ناآرامی‌ها در این خانه‌ها از سال گذشته با راه اندازی سایتی زیر نظر سازمان منطقه آزاد کیش و جامعه هتل داران درصدد ساماندهی این خانه‌ها بر آمدیم، اما هنوز ضرب الاجلی برای پایان ثبت نام معین نشده تا مردم با فراغ بال بتوانند مشخصات ثبت کنند، اما بعد از پایان مهلت قانونی با کسانی که به صورت غیرقانونی فعالیت کنند برخورد قانونی خواهد شد.
البته بهتر است این فراغ بال خیلی گسترده نباشد و به زودی کار ساماندهی منازل شبانه پایان پذیرد چرا که اگر اینگونه نشود قطعا سودجویان همچنان به فعالیت غیر قانونی خود ادامه می‌دهند.
محسن قریب گفت: تاکنون ۲۰۰ واحد در این سایت ثبت نام کردند و مجوز ۵ مجتمع اقامتی نیز به مالکان آن‌ها داده شده است، اما می‌دانیم که تعداد خانه‌های شبانه بسیار بالاتر از این آمار است.
وی داشتن واحد مستقل و بدون معارض و همسایه و امکان نظارت عمومی و بهداشتی را از مهمترین شرایط ثبت نام در این سایت عنوان کرد و گفت: ساماندهی نیازمند پشتیبانی است.
موضوع را از نیروی انتظامی هم پیگیری کردیم، سرهنگ جمالی فرماندهی انتظامی ویژه کیش نیز با بیان اینکه از سال گذشته به دنبال کار ساماندهی خانه‌های شبانه و پیداکردن متولی برای این امر بوده اندگفت: اولویت ساماندهی این خانه‌ها با معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش است و جامعه هتلداران و نیروی انتظامی نیز از این موضوع پشتیبانی خواهند کرد.
سرهنگ جمالی از خانه‌های شبانه به عنوان یکی از معضلات جزیره‌کیش نام برد و گفت: اجاره سالیانه اماکن مشکلی ندارد، اما اجاره به صورت نیمه وقت یا کوتاه مدت موجب ایجاد ناراحتی برای همسایگان و مردم می‌شود.
وی گفت: این خانه‌ها مجوز ندارند و در هیچ جایی ساماندهی و ثبت نشده اند بنابراین بر فعالیت آن‌ها نظارت نمی‌شود، اما پس از ساماندهی این اماکن و مجوز دار شدن آن‌ها پلیس و سایر نهاد‌ها بر فعالیت آن‌ها نظارت خواهند کرد تا مسافران با آرامش و خیال راحت بیشتری در این خانه‌ها ساکن شوند.
به گفته پلیس بسیاری از جرایم در این خانه‌های بی هویت انجام می‌شود و رهگیری این جرایم زمان بر است.
سخن آخر
کیش که بهشت خانواده هاست و مردم برای رهایی از هیاهوی شهر‌های بزرگ به این ساحل آرامش سفر می‌کنند نباید به علت برخی غفلت‌ها دچار ناهنجاری شود.
ضرورت ساماندهی منازل شبانه به حدی مهم است که دستگاه‌های متولی را بر آن داشته است تا هر چه سریعتر اقدام کنند.

| منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.