روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 5406
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش تاریخ انتشار : 15 مرداد 1399 - 11:56 | | ارسال توسط :
مدیر خبر صدا و سیمای مرکز کیش :

در افق‌های بالایی در حال حرکت هستیم و بهتر از این نیزخواهیم شد

کار خبرنگار، انعکاس رخدادهایی است که قابلیت خبرشدن و اطلاع رسانی به جامعه را دارد. لازمه خبرنگار خوب بودن، داشتن علم و دانش، تجربه و جسارت است تا در کنار آن با سرعت، دقت و صحت، که سه اصل مهم در کار خبری است بتواند موفق عمل کند.
در افق‌های بالایی در حال حرکت هستیم و بهتر از این نیزخواهیم شد

کار خبرنگار، انعکاس رخدادهایی است که قابلیت خبرشدن و اطلاع رسانی به جامعه را دارد. لازمه خبرنگار خوب بودن، داشتن علم و دانش، تجربه و جسارت است تا در کنار آن با سرعت، دقت و صحت، که سه اصل مهم در کار خبری است بتواند موفق عمل کند.

حرفه خبرنگارى

خبرنگار کسى است که با اتکاء به ذوق و استعداد شخصی، پس از گذراندن دوره آموزش تخصصى و همچنین با توجه به مسئولیت اجتماعى که این حرفه بر عهده او مى‌گذارد، وظیفه کسب، تهیه، جمع‌آورى و تنظیم ‘اخبار’ و انتقال آنها را از طریق وسایل ارتباط جمعى (مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری) به مخاطبان بر عهده دارد.

اصول اخلاقى حرفه روزنامه‌نگارى مقرر مى‌دارد که روزنامه‌نگاران در هر مرحله و مقامى که باشند باید به خیر و مصلحت جامعه ایمان کامل داشته باشند. کوشش براى تأمین منافع شخصى و کوشش براى پیش بردن مقاصد خصوصى که با مصلحت جامعه سازگار نباشد، خلاف اصول و آئین‌ اخلاقى روزنامه‌نگارى است. تخطئه مردم و تهمت و افتراء به اشخاص از جمله جرائم بزرگ حرفه روزنامه‌نگارى است. براساس قطعنامه‌هاى سازمان ملل متحد، سرقت ادبى و انتساب اخبار و عقاید و تألیفات دیگران به‌خود نیز جرم مطبوعاتى محسوب مى‌شود. حسن نیت به جامعه اساس و پایه روزنامه‌نگارى مطلوب است.

به گزارش روزنامه اخبار کیش، به بهانه فرا رسیدن ۱۷ مرداد و روز خبرنگار، پای صحبت تعدادی از خبرنگاران فعال در جزیره کیش نشستیم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

سالومه افلاکی، مدیر واحد اطلاعات اخبار صدا و سیمای واحد کیش با تبریک به مناسبت فرا رسیدن ۱۷ مرداد سالروز شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار گفت: خبر کیش در مقایسه با سایر مراکز استان‌ها در حال درخشش است به طوری‌که در سال گذشته(۹۸) در یک ماه ۵ گزارش برتر در کشور داشتیم که در یکسال مجموعاً ۶۰ گزارش تولید و پخش شده بود که این گزارش‌ها حاصل تلاش همکاران خبرنگار و تصویربردار در صدا و سیما است.

وی با تشکر از تلاش شبانه‌روزی دست اندرکاران واحد خبر در صدا و سیمای کیش گفت: خبرهای تولید شده در این واحد حاصل تلاش همکاران عزیز ما آقایان: سلیمان اکبرنظر(سردبیر خبر)، عدنان اسلامی( گوینده خبر)، محمد خوش اخلاق(گوینده خبر)، حسن چائی‌کار( تصویربردار)، محمد گودینی(تصویربردار)، مهرداد اسلامی( تصویربردار و کارشناس تحقیقات سیاسی)، مهدی هوشیار( سردبیر و خبرنگار)، مهدی اسماعیلی(تدوینگر) و خانم‌ها: سمیه نادعلی( خبرنگار)، مینا رحمتی( خبرنگار) است.

افلاکی افزود: کار خبر را از سال ۸۱ آغاز کردم و در حال حاضر دبیر خبر صدا و سیمای مرکز کیش می‌باشم و مدتی را نیز به کار خبرنگاری، سردبیری و گویندگی خبر را انجام داده‌ام و از تاریخ ۱/۷/۹۸ مسوولیت خبر را برعهده گرفته‌ام.

وی در ادامه با بیان اینکه با یک تیم حرفه‌ای در واحد خبر صدا و سیمای کیش مشغول به فعالیت هستیم اظهار کرد: واحد خبر صدا و سیما متشکل از یک تیم حرفه‌ای بوده به همین دلیل هم در مقایسه با مراکز بزرگ چیزی که کم نداریم بلکه در بعضی زمینه‌ها در رقابت‌ها مقام‌هایی بین اول تا سوم را نیز کسب می‌کنیم که به عنوان مثال در سردبیری رادیو رتبه سوم را در سال گذشته به دست آوردیم و امسال گزارش آقای مهدی هوشیار در قسمت گزارش‌های مکتوب مقام اول در کل کشور را به دلیل انتخاب سوژه مناسب، نگارش خوب و بازتاب در فضای مجازی کسب کرد.

 دبیر خبر صدا و سیمای کیش ادامه داد: کسب این مقام‌ها دستاورد بزرگی محسوب شده و به سادگی به دست نیامده است بلکه اتاق فکری در کنار این فعالیت‌ها وجود دارد که همکاران ما را در تمام حوزه‌ها با کمک فکری در تهیه این گزارش‌ها یاری می‌دهند و در انتهای تمام این‌ تلاش‌ها خبرنگاری که مسوولیت نگارش خبر را بر عهده دارد با سلیقه و ذوق خود کار فاخری را رقم می‌زند.

مردم همچنان به رسانه ملی اعتماد دارند 

افلاکی با بیان این موضوع که مردم همچنان به رسانه ملی اعتماد دارند عنوان کرد: به دلیل این اعتماد خوب دیده می‌شویم و البته باید در حوزه‌های دیگر و مخصوصاً فضای مجازی بیشتر فعالیت کنیم چرا که امروزه بیشتر افراد با گوشی‌های خود اخبار را رصد می‌کنند و همکاران ما نیز با وجود بعضی کمبودها و محدودیت‌ها فعالیت می‌کنند و با صبوری و خلاقیت کارهای فاخری را رقم می‌زنند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر از جایگاه خبر راضی هستم اما این به تنهایی قانع کننده نیست و همچنان این پتانسیل در همکاران ما وجود دارد که می‌توانند بیشتر بدرخشند اما متاسفانه محدودیت‌ها و مشکلاتی در این راه وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عدم همکاری مسوولین اشاره کرد که هنوز بعد از مدت‌ها همکاری متوجه این ضرورت پاسخگویی به موقع نشده‌اند که اگر حتی دو ساعت دیر پاسخگو باشند خبر تازگی و ارزش خود را از دست می‌دهد .

سرعت، دقت و صحت سه اصل رقابت با رسانه‌های فضای مجازی

افلاکی با اشاره به سه اصل سرعت، دقت و صحت در رقابت با رسانه‌های فضای مجازی گفت: با رعایت این اصول خبر درست در کمترین زمان ممکن و با دقت بالایی به دست مخاطب خواهد رسید و مطمئناً در این زمینه نیز موفق عمل کرده‌ایم.

وی با تشکر از تمامی همکاران  خود در واحد خبر صدا و سیمای کیش گفت: روز خبرنگار فرصتی است تا از کار همکاران این حوزه تجلیل به عمل آید و باید بگویم که ما توقعی از کسی نداریم و تنها خواهشی که دارم این است که همکاران فعال حوزه خبر دیده شوند.

خبرنگاری هنر درست نوشتن است

مهدی هوشیار سردبیر و خبرنگار واحد خبر صدا و سیمای کیش با بیان این نکته که خبرنگاری هنر درست نوشتن است فرا رسیدن این روز را تبریک گفت و ادامه داد: منظور از درست نوشتن اشاره به قداست رشته خبرنگاری داشته و اینکه ما وکیل مدافع مردم هستیم ودر صف مسوولیت قرار داریم و باید جایگاه خود را در ابتدای کار مشخص کنیم و امیدوارم که نمره قبولی را از مردم عزیز کیش دریافت کرده باشیم.

وی گفت: خبر صدا و سیمای کیش هم به دلیل رسمی بودن و هم به دلیل فعالیتی که همکاران در آن انجام می‌دهند هیچ تفاوتی با جاهای دیگر ندارد و در کل همه ما خبرنگار هستیم و موضوع مهمی که در اینجا مورد نظر ماست این است که چطور باید به مسائل بپردازیم.

هوشیار افزود: با وجود کمبودهای موجود تمام همکاران ما در تلاش هستند و به جرات می‌توان گفت که در موضوع کرونا اگر تعطیلی در بسیاری از حرفه‌ها صورت گرفت اما در بین خبرنگاران جزیره کیش به خصوص صدا و سیمای کیش این اتفاق رخ نداد و این وظیفه‌ای بود که بر عهده ما نهاده شده است.

سر دبیر خبر گفت: در اینجا لازم می‌دانم که بی پرده تر با همکاران خبرنگار خود صحبت کنم، ما در این حوزه مشکلات فراوانی داریم و اولین مورد ان برخورد مسوولین با ما خبرنگاران است که تمام آن به خود ما باز می‌گردد و اینکه ما تاکنون به چه صورت کار کرده‌ایم آیا از مردم فاصله گرفته‌ایم؟ که اگر اینطور باشد حتماً رفتار مسوولین در شأن ما بوده است.

وی اظهار کرد: در جزیره کیش به خبرنگاران امتیازی داده نمی‌شود و بارها و بارها شاهد این بودیم که نوع نگاه به خبرنگارانی که از سرزمین اصلی به جزیره کیش می‌آیند با خبرنگاران کیش تفاوت دارد.

هوشیار با بیان این نکته که دکتر مظفری در زمان ورود به کیش تاکید بر این موضوع داشته‌اند که باید خود را به بدنه مردم نزدیک کنیم افزود: اگر این اتفاق رخ داده باشد دلیلش اهمیتی است که به رسانه‌ها داده شده است.

وی همچنین بیان کرد: با راه‌اندازی خانه مطبوعات در جزیره کیش فعالیت خبرنگاران در جزیره شکل حقوقی به خود گرفت اما متاسفانه واحد مطبوعات و رسانه را در معاونت فرهنگی و اجتماعی جزیره کیش نداریم و باید این بخش تقویت شود تا این نهاد بتواند فعالیت کند.

وی به عدم جریان سازی در بین خبرنگاران کیش اشاره کرد و گفت: باید خبرنگاران با هم فکری با هم موضوعات مختلف را در جزیره کیش مورد بحث و پیگیری قرار دهند و به مشکلات روز رسیدگی کنیم.

هوشیار در انتها افزود: ما باید در تولید محتوا و در خبرنویسی پیشرفته فعال شویم و این یعنی هم به گذشته، هم حال و هم آینده نگاه کنیم.

سمیه نادعلی خبرنگار واحد خبر نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: خبرنگاران در جزیره کیش بدون کمترین توقع و پاداشی در حال فعالیت هستند و فکر می‌کنم که این تنها شغل آن‌ها نیست بلکه همه خبرنگاران عاشق این حرفه هستند و عاشقانه به جزیره کیش حساسیت دارند و اگر در جایی انتقاد یا بحثی می‌کنند به دلیل این است که همگی جزیره کیش را دوست دارند و متاسفانه در بعضی موارد نیز قضاوت می‌شوند.

خبرنگار مانند یک پل ارتباطی است

وی افزود: دوست دارم با موضوعاتی که در حین خبرنگاری با آن مواجه می‌شوم بیشتر صحبت کنم و اینکه مردم بدانند و متوجه شوند که خبرنگار مانند یک پل ارتباطی است و خود به تنهایی نمی‌تواند مشکلی را حل کند و نیاز به همراهی دلسوزانه مسوولین دارد.

نادعلی به این نکته اشاره کرد: اگر موضوعی پیگیری یا رسیدگی نشد این تصور پیش نیاید که از سوی خبرنگار کوتاهی یا کم کاری صورت پذیرفته است بلکه او تا جایی که توانسته موضوع را پیگیری کرده است.

وی از مردم خواست تا خبرنگاران را قضاوت نکنند و به آن‌ها برچسب نزنند چرا که خبرنگار هم مانند سایر مردم جامعه بوده و دلسوز هم نوع خود است و برای حزب و گروه خاصی فعالیت نمی‌کند مخصوصاً در جزیره کیش خبرنگاران آزاد اندیش بوده و همگی به رشد و پیشرفت جزیره کیش فکر می‌کنند و رفتارهای منفی در محیطی کوچک قطعاً بر روی ما تاثیرگذار خواهد بود.

وی در خصوص فضای مجازی گفت: فضای مجازی این روزها پرطرفدار شده و خبرهای گوناگونی در آن منتشر می‌شود و اتفاقات جدیدی در این فضا رخ می‌دهد و اگر در این فضاها مشکلی بیان می‌شود به بهترین شکل طرح موضوع شده و سعی کنیم اخلاق و ادب را در فضای مجازی رعایت کنیم  و کسی را تخریب یا پررنگ نکنیم و محیطی سالم و صادقانه‌ای برای کمک به جامعه خبری ایجاد شود.

خبرنگار وجدان بیدار جامعه است

نادعلی با اشاره به این نکته که خبرنگار وجدان بیدار یک جامعه است گفت: این بهترین تعبیر برای یک خبرنگار است یعنی یک خبرنگار انتخاب شده و رسالتی دارد و این خواست خدا بوده وارد این جریان شود تا تاثیری بر جامعه داشته باشد.

خبرنگاری شغل نیست بلکه تلفیقی از عشق و هنر است

مینا رحمتی خبرنگار واحد خبر افزود: خبرنگاری شغل نیست بلکه تلفیقی از عشق و هنر است

و این عشق زاییده علاقه، توانمندی و پرورش استعدادهای درونی یک خبرنگار است. خبرنگار خود را با مشاغل همرنگ می‌کند و با همه هم سخن و هم درد می‌شود تا صدای رسای جامعه و مردم باشد.

وی گفت: خبرنگار کسی است که رویدادهای جامعه را هنرمندانه پردازش می‌کند تا ضمن آگاهی بخشی چراغ راه مردم باشد و در این مسیر او تنها نیست بلکه با گروهی از همکاران خود دست به دست هم می‌دهند تا چشم مردم باشند چرا که خود را جای مردم میگذارد تا بشنود ببیند و لمس کند  و آن چرا که روی داده است انعکاس دهد.

رحمتی اظهار کرد: در طی سالهای فعالیت خود در استان‌های مختلف کشور  همیشه سعی نمودم عاشقانه کار کنم و از سیل و زلزله ارسباران نترسیدم و در سفرهای خارجی همراه هیات دولت بودم و در اوج کرونا با بیماران کرونایی ملاقات  کردم تا هم رنگ مردم خود باشم سخت بود اما شیرین. این شغل را عاشقانه دوست دارم و اگر به ۱۷ سال قبل بازگردم باز هم همین شغل را انتخاب خواهم کرد.

وی در انتها گفت: همیشه دوست دارم هنگام کار جان دهم و مانند شهید سردار سلیمانی هنگام خدمت شهید شوم و در کار خبرنگاری با افتخار بمیرم.

نویسنده : فاطمه یاقوتی | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.