روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 10 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 3 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 32212
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اقتصادی تاریخ انتشار : 11 تیر 1401 - 10:02 | | ارسال توسط :

رئیس فراکسیون مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:  ساختارهایی که جزیره ای عمل می کنند باید اصلاح شوند

رئیس فراکسیون مناطق آزاد صنعتی ـ تجاری و مناطق ویژه اقتصادی در مجلس شورای اسلامی گفت: برای اینکه به نظام آسیب نرسد باید ساختارهایی که جزیره ای عمل می کنند اصلاح شوند.
رئیس فراکسیون مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:  ساختارهایی که جزیره ای عمل می کنند باید اصلاح شوند

به گزارش روزنامه اخبار کیش، معصومه پاشایی بهرام در نشست با سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کیش اظهار کرد: نگاه منطقه ای به مسائل در مجلس مانع از این می شود که مسائل ملی رای بیاورد.

وی با نقد عملکردهای جزیره ای و تاکید بر اصلاح ساختارها از تلاش مجلس در این دوره بر ساماندهی ساختار ها خبرداد و افزود: به دنبال متمرکز کردن داده ها هستیم تا همه ساختارها به یکدیگیر متصل باشند زیرا بسیا رمهم است که برای اداره کشور این اتصال ایجاد شده و بسیاری از مشکلات به این واسطه حل شود.

پاشایی بهرام با تاکید بر اینکه رئیس جمهوروعده حل مشکلاتی مانند مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آازد را داده است افزود: گردشگری یک صنعت و نوعی از تولید است؛ تولیدی ثروت ساز براساس عدالت اجتماعی که باید مورد توجه قرار گیرد و برای منطقه ازاد کیش باید فرمولی در اجرای ماده دهم قانون مالیات تعریف شود.

وی عدم ثبات مدیریت در منطقه آزاد کیش را یکی از مشکلاتی عنوان کرد که در مسیر توسعه این مناطق و رفع مشکلات آن وجود دارد.

رئیس فراکسیون مناطق آزاد در مجلس با اشاره به اینکه پیگیر ماده ۲۳ در مجلس هستیم افزود: تنها راه برای برون رفت از مشکلات درمناطق آزاد تدوین برنامه توسعه هفتم است و باید روی آن انرژی و وقت بگذاریم.

مناطق آزاد ذیل ریاست جمهوری و به شکل معاونت اداره شود

یعقوب رضا زاده عضو فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت قرار گرفتن مدیریت مناطق آزاد زیر نظر ریاست جمهوری به عنوان یک معاونت تاکید کرد: وزارت اقتصاد و داریی درانجام کارهای خود نیز موفق نبوده است و باید مناطق آزاد زیر نظر ریاست جمهوری اداره شود.

برای بازگرداندن مناطق آزاد به ذیل ریاست جمهوری باید این موضوع به شکل لایحه ارائه شده توسط دولت یا طرح توسط نمایندگان مجلس ارائه و پیگیری شود.

وی با بیان اینکه تلاش بر این است که از اتکا به نفت در بودجه اصلی کشور خارج شویم افزود: : ما از اتکا به نفت می خواهیم خارج شویم متکی به مالیات می شویم و تا زمانی که درآمدهای دولت از مالیات است ما با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد

رضا زاده گفت: امیداریم که با ارتقاء جایگاه مناطق آزاد و قرار گرفتن ذیل ریاست جمهوری بسیاری از مسائل سرمایه گذاران مرتفع شده و آنان با فراغت بیشتری بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسسلامی نیز با اشاره به اینکه قوانین مناطق آزاد در کشور ما قوانین خوبی است اما اجرا نمی شود تصریح کرد: اگر قرار است با مناطق آزاد مانند دیگر نقاط کشور اداره شود و قوانین آن اجرا نشود بهتر است این مناطق را حذف کنیم تا فضای ناامید کننده ای که در این مناطق ایجاد شده است از بین برود.

همچنین در این نشست سرمایه گذاران جزیره کیش برای چندمین بار در دیدار با مسئولان کشوری به دغدغه های خود اشاره کردند.

احمدپور سرمایه گذار دهکده ساحلی کیش با اشاره به اینکه مناطق آزاد می تواند گنج پنهان کشور باشد به ویژه در شرایط سخت تحریم گفت: قرار بود کیش پایلوت باشد اما به مرور اختیارات مدیران و امتیازات آن محدود شد و امروز دیگر چیزی از جذابیت های آن باقی نمانده است.

رحمان سادات نجفی مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش نیز با اشاره به اینکه مدت هاست شاهد خروج نخبگان و در ادامه شاهد خروجه سرمایه ها و امروز شاهد خروج کارآفرینان و سرمایه گذاران از کیش و مناطق آزاد هستیم گفت: اگر برخی به دنبال اجرای الگوی مناطق آزاد چین در ایران هستند رویکردی نادرست است زیرا جای گذاری مناطق آزاد چین و ایران بسیار متفاوت است.

وی افزود: در ایران مناطق آزاد بدون هیچ زیرساخت تآسیس شده اند

سادات نجفی افزود: حتی تصمیماتی که مسئولان در این مدت گرفته اند و بخشنامه هایی که اعلام کرده اند نیز عملیاتی نمی شود.

وی توضیح داد: قرار بود که به جای ثبت سفارش برای مناطق آزاد ثبت آماری پذیرفته شود ولی این اتفاق نیز صورت نگرفته است و ما در بسیاری موارد مشکل داریم.

احمد کتابفروش رئیس سندیکای صنایع کیش نیز در این نشست با اشاره به اینکه از ابتدا در قرار گرفتن مناطق آزاد ذیل وزارت اقتصاد و دارایی با قوانین این مناطق تناقض آشکاری وجود داشت تصریح کرد: در سنوات گذشته ما شاهد صدور ۵۲ بخشنامه متناقض در دو ماه بودیم.

وی افزود: اگر قصدی برای نگاه داشتن و رونق مناطق آزاد وجود ندارد و یا نام آزاد بر روی این مناطق برخی را نگران و ناراحت می کند نام این مناطق را از ” آزاد ” به ” محدود ” تغییر دهید اما اجازه بدهید مشکلات رفع شده و این مناطق آز نابودی رهایی پیدا کنند.

مشکلات گمرکی که ارسال تولیدات به سرزمین اصلی، مالیات های متعدد که در چند سال اخیر گریبان گیر مناطق آزاد شده است، مشکلات ثبت سفارش و بروکراسی های اداری، بی ثباتی در مدیریت و کاهش و محدود شدن اختیارات مدیران عامل مناطق آزاد، مدیریت وزارت اقتصاد و دارایی بر مناطق ازاد، فرسودگی خودروهای مناطق آزاد به ویژه مشکلاتی که جزیره کیش به این واسطه با آن دست و پنجه نرم می کند و خروج سرمایه ها و سرمایه گذاران همچنین استقبال کشورهای حاشیه خلیج فارس و تبلیغات آن ها برای جذب سرمایه گذاران ایرانی با ایجاد جذابیت هایی در مناطق آزاد خود از جمله مواردی است که در این نشست مطرح شد.

نویسنده : زیبا حسین زاده | منبع خبر : روزنامه اخبار کیش
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.