روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 35323
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اجتماعی تاریخ انتشار : 26 مهر 1401 - 14:46 | | ارسال توسط :

زیرساخت‌های مالی بین المللی پیش نیاز توسعه مناطق آزاد

سرپرست دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی راه اندازی زیرساخت‌های بانکی، بورس و بیمه بین المللی در مناطق آزاد را پیش نیاز توسعه و رسیدن به اهداف تعیین شده در این مناطق دانست.
زیرساخت‌های مالی بین المللی پیش نیاز توسعه مناطق آزاد

به گزارش روزنامه اخبار کیش از خبرگزاری صداوسیما ، نصراله ابراهیمی با حضور در نود و سومین شورای اداری کیش با بیان اینکه تفاوت بارز نظام جمهوری اسلامی ایران با نظام‌های لیبرال دموکراسی در اصل ولایت فقیه است، گفت: در حکومت اسلامی کار جهادی و مبارزه با فساد از اصول اساسی محسوب می‌شود و گفتمان اسلام و انقلاب تاکید بر کاهش فاصله طبقاتی و تبعیض دارد.

ابراهیمی تاکید کرد: حکومت در نظام الهی امانت محسوب می‌شود و مسئولیت در این نظام توفیقی است تا با تفکر اسلامی در مسیرخدمت به مردم گام برداریم و زمانی که مردم خدمات ارائه شده را لمس کنند یعنی به وظایف خود به درستی عمل کرده ایم.

وی در ادامه در خصوص عملکرد مناطق آزاد از ابتدا تاکنون به استناد، اسناد بالادستی و آمار‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال تکنولوژی، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تامین نیاز‌های ضروری و منابع مالی خارجی از اهداف اصلی مناطق آزاد است.

سرپرست دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه مساحت مناطق آزاد فعلی ما سه برابر شهرک‌های صنعتی کشور است، اما اشتغال در شهرک‌ها سه برابر مناطق آزاد است، افزود: میزان صادرات مناطق آزاد در حدود سهم دو درصدی از صادرات کشور است و در جذب سرمایه خارجی هم مناطق آزاد سهم ده درصدی از آمار‌های کشوری دارند.

نصراله ابراهیمی به آمار‌های مناطق ازاد در امر تولید هم اشاره کرد و گفت: در مناطق آزاد هزار و ۷۷۰ واحد تولیدی فعال وجود دارد که سهم سه درصدی از تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه علت اصلی تحقق نیافتن اهداف تعیین شده‌ی مناطق آزاد، عمل نشدن به قانون چگونگی اداره مناطق آزاد است افزود: در حوزه سخت افزاری هم باید زیرساخت‌های ارتباطی مثل ریل، فرودگاه و کشتیرانی به صورت منظم برقرار باشد تا اتصال شمال و جنوب کشور به کریدور‌های اقتصادی جهانی برقرار شود.

ابراهیمی تامین آب و برق پایدار برای توسعه زیر ساخت‌ها را موضوعی مهم در مناطق آزاد به ویژه کیش بیان کرد و گفت: توجه و تعامل بر اساس سیاست واحد اقتصادی و پرهیز از جزیره‌ای عمل کردن و همچنین ارزیابی مدیران مناطق آزاد بر اساس سهم تعیین شده و دستیابی به ماموریت‌های محول شده از دیگر نکات مهم فعالیت در مناطق آزاد است.

وی با نفی خصوصی سازی لیبرالی تاکید کرد خصوصی سازی باید بر مبنای اصولی محقق شود که منافع آن به همه مردم برسد و در کنار حذف فرایند‌های اداری زمانبر کاری کرد که هم شفاف سازی صورت گیرد و هم ضمن مبارزه با فساد، حضور سرمایه گذاران در مناطق ازاد تسهیل شود.

سرپرست دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اتصال و وجود نظام اجرایی به نسل‌های نوین فناوری مثل ایجاد اقتصاد دانش بنیان، هوشمندسازی اقتصادی و ایجاد نهاد‌های مالی بین المللی را جزو الزاماتی دانست که می‌توان از طریق آن به راحتی نهاد‌های سرمایه گذار را در کشور فعال کرد و یا به صورت فعال در اقتصاد جهانی به ویژه کشور‌های اوراسیا حضور یافت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش هم در شورای اداری کیش با اشاره به اینکه مشکلات موجود در کیش مربوط به یک دوره خاص نیست و بسیار گسترده است به موضوعاتی مانند شرکت هواپیمایی کیش، واردات خودرو و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید کرد: این مسایل از دغدغه‌های اصلی ما است و همچنان پیگیر این مسائل هستیم.

مهدی کشاورز افزود: برنامه‌های کیش با کمک سایر نهاد‌ها و به ویژه بخش خصوصی برای رونق بخشی به جزیره در حال انجام است و در حوزه جام جهانی هم بسیاری از امور تکمیل شده، اما برای جلوگیری از بروز مشکلات غافلگیرکننده باید تمام امور پیش بینی شود.

وی با بیان اینکه برخی از مسوولان جزیره و شورای اداری در اظهار نظر‌های خود به گونه‌ای صحبت می‌کنند که واقعی و همدلانه نیست، گفت: در تقسیم کار‌ها هم باید مسولانه‌تر عمل کرد.

امام جمعه کیش هم در این مراسم با تقدیر از زحمات سعید محمد دبیر پیشین شورای عالی مناطق آزاد و تقدیر بایت انتصاب آقای ابراهیمی در این سمت گفت: خیر و برکت در هر مردمی در دست دیگر ملت‌ها و یا کشور‌ها نیست بلکه باید زمینه‌های تحقق آن را در میان همان مردم جستجو کرد.

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز افزود: دشمنان نظام جمهوری اسلامی همواره به دنبال فتنه و آشوب در کشورمان اند و هدفشان توقف کردن قطار پیشرفت کشور و تخریب این دستاورد‌ها است.

وی با توصیف شرایط نامناسب کیش در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی بر لزوم به کارگیری مدیران بومی و دلسوز تاکید کرد و گفت: باید قانون اداره مناطق آزاد به صورت کامل اجرایی شود.

امام جمعه کیش با اشاره به کاهش مشوق‌ها و اختیارات مناطق آزاد به ویژه کیش تاکید کرد: در کیش باید استقلال نسبی بیشتری وجود داشته باشد تا با توجه به قانون مناطق آزاد مشکلات سریعتر حل شود.

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز اوضاع فرهنگی کیش را رضایت بخش ندانست و گفت: عده‌ای که نباید حساب آن‌ها را با ساکنان فرهیخته کیش یکی دانست در تلاش اند تا با استفاده از شرایط کشور، به ارزش‌های دینی مثل حجاب بی توجهی کنند در حالی که کیش پاره‌ای از کشور است و می‌توان در فضایی مناسب حکمرانی اسلامی را به عنوان الگویی برای کشور در این جزیره محقق کرد.

امام جمعه اهل سنت کیش هم در این نشست بابیان اینکه باید به کیش نگاهی ملی و حتی فراملی داشت گفت: باید این باور را پذیرفت که پیشرفت کیش می‌تواند به پیشرفت ایران اسلامی کمک کند.

شیخ یعقوب شمس خواستار بازگشت شرکت هواپیمایی کیش به مدیریت منطقه آزاد کیش، نوسازی ناوگان حمل و نقل جزیره و به کارگیری نیرو‌های بومی و سابقه دار در کیش شد.

مشاور و سرپرست اداره کل حوزه مدیرعامل منطقه آزاد کیش هم در گزارشی به فعالیت‌های انجام شده در جزیره کیش در خصوص برگزاری جام جهانی فوتبال پرداخت و خواستار تعامل سازمان هواپیمایی برای برقراری برنامه پروازی از کیش به دوحه، همکاری سازمان بنادر برای سرعت بخشیدن به فعالیت دو کشتی کروز و نوسازی ناوگان خودرویی کیش شد.

| منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.