روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 44462
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 30 شهریور 1402 - 11:52 | | ارسال توسط :

سومین روز سفر به نیویورک؛ ادامه دیدارها، پاسخ به رسانه‌ها و بازگشت

رئیس جمهوری اسلامی ایران در روز سوم سفر خود به نیویورک دیدار با سران سریلانکا، ژاپن، عراق، رئیس فیفا و نخست‌وزیر مالزی را داشت و در پایان سفر خود در نشست خبری با رسانه‌های بین‌المللی شرکت کرد و شامگاه چهارشنبه به وقت محلی به تهران برگشت.
سومین روز سفر به نیویورک؛ ادامه دیدارها، پاسخ به رسانه‌ها و بازگشت

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایسنا،سید ابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ به وقت تهران برای شرکت در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، راهی آمریکا شد و صبح دوشنبه به وقت محلی (بامداد سه‌شنبه به وقت تهران) به فرودگاه «جان اف کندی» نیویورک رسید.

رئیس دولت سیزدهم پیش از عزیمت به نیویورک و در فرودگاه مهرآباد تهران با بیان اینکه ایران به‌عنوان یکی از اعضای سازمان ملل، همواره از این سازمان انتظار داشته و دارد که نقش تعیین کننده‌ای در توسعه، امنیت، صلح و عدالت در جهان ایفا کند، اظهار کرد: تصمیمات سازمان ملل باید به دور از هرگونه تبعیض و بی‌عدالتی و بدون تاثیرپذیری از قدرت‌های بزرگ شکل بگیرد تا آنچه که اقتضای حق و عدالت در جهان است، شکل بگیرد.

سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ و در روز اول سفر رئیسی به نیویورک، رئیس جمهوری اسلامی ایران علاوه بر نشست با مدیران رسانه‌های آمریکایی، جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی ایالات متحده و اعضای هیئت امنای جامعه شیعیان این کشور، با روسای جمهور کرواسی، قزاقستان، الجزایر، قرقیزستان و دبیر کل سازمان ملل متحد دیدار کرد.

همچنین چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ و در روز دوم سفر رئیسی به نیویورک، رئیس دولت سیزدهم علاوه بر نطق در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با نخست‌وزیر پاکستان و رئیس‌جمهور تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو و در نشست‌هایی با رهبران ادیان الهی و ایرانیان مقیم آمریکا شرکت کرد.

دیدار با سران سریلانکا، ژاپن و عراق

اما پنج‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ و در روز سوم سفر رئیسی به نیویورک، رئیس دولت سیزدهم در اولین برنامه خود با «رانیل ویکرمسینگه» رئیس‌جمهور سریلانکا در هتل محل اقامت هیئت جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیسی در این دیدار ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا گفت: قطعا مهارت و کارایی بسیار بالای مهندسان ایرانی منشأ کارها و اقدامات بزرگ و ماندگاری در سریلانکا خواهد شد.

رئیس‌جمهور سریلانکا هم در این دیدار ضمن اعلام پایبندی و تعهد دولتش نسبت به بهبود مناسبات دو کشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی، فعال‌تر شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سریلانکا را از جمله راهکارهای تقویت و ارتقای سطح این روابط عنوان کرد.

پس از آن سران دو کشور ایران و ژاپن با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن، با اعلام آمادگی برای مشارکت در رفع مسائل مربوط به بد عهدی‌های آمریکا و اروپا در عمل به تعهدات توافق هسته‌ای، به متعهد بودن ایران به انجام تعهداتش اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران منتظر اقدام عملی آمریکا در عمل به تعهداتش در توافق هسته‌ای است.

نخست‌وزیر ژاپن هم در این دیدار از تمایل کشورش برای گسترش مناسبات با ایران و همچنین تلاش‌های دیپلماتیک برای تقویت ثبات و همکاری‌های منطقه‌ای خبر داد.

برنامه بعدی رئیسی در روز سوم سفر به نیویورک، دیدار و گفت‌وگو با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق بود. رئیس قوه مجریه در این دیدار با اشاره به اقدامات دولت عراق در مقابله با گروه‌های تروریستی در منطقه کردستان عراق، ابراز امیدواری کرد این اقدامات تا خلع سلاح کامل این گروه‌ها ادامه یابد.

نخست‌وزیر عراق هم در این دیدار درباره امنیت مرزهای دو کشور نیز تصریح کرد: به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد از مرزها و سرزمین عراق برای تعرض به ایران استفاده شود.

درخواست از رئیس فیفا برای جلوگیری از اعمال نفوذ سیاسیون در فوتبال

دیدار با «جیانی اینفانتینو» رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در هتل محل اقامت مقامات جمهوری اسلامی ایران، برنامه دیگر رئیسی در این روز بود. رئیس دولت سیزدهم در این دیدار، ورزش به‌ویژه رشته فوتبال را یکی از بسترهای مناسب برای نزدیکی بیشتر و توسعه روابط کشورها دانست و از رئیس فیفا خواست که مراقب اعمال نفوذ سیاسیون در این ورزش پرطرفدار و هدایت آن به سمت اهداف و اغراض سیاسی باشد.

رئیس فیفا هم در این دیدار بر آمادگی فدراسیون بین‌المللی فوتبال برای حمایت از فوتبال ایران، معرفی ظرفیت‌ها و استعدادهای فوتبالی ایران و آشنایی دادن ملت‌ها با فرهنگ ایرانی تاکید کرد و به رئیسی پیشنهاد برگزاری یک مسابقه فوتبال میان تیم ستارگان جهان با ستارگان ایران، به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک را داد که با موافقت رئیس قوه مجریه همراه بود.

همچنین اینفانتینو در این دیدار یک توپ فوتبال به رئیسی اهدا کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر سومین روز سفر خود به نیویورک در هتل محل اقامت هیئت جمهوری اسلامی ایران با «انور ابراهیم» نخست‌وزیر مالزی دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیسی در این دیدار با تاکید بر ضرورت فعال شدن کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مالزی برای بررسی راه‌های افزایش همکاری و همچنین رفع موانع موجود، تدوین برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت فیمابین را بستری لازم و اقدامی موثر در ارتقای همه‌جانبه روابط دو کشور م سلمان دانست.

نخست‌وزیر مالزی هم در این دیدار ضمن ابراز علاقمندی کشورش برای توسعه مناسبات دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت‌های چشمگیر ایران در حوزه‌های پزشکی، دارویی، علم و فناوری و نظامی را شایسته تقدیر دانست.

سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه به وقت محلی در پایان سفر خود به نیویورک، در نشستی خبری با رسانه‌های بین‌المللی حاضر شد  و در پاسخ به سوالات خبرنگاران ملاقات وزرای خارجه ایران و مصر را بابی برای احیای روابط فیمابین دانست.

وی هم‌چنین چشم‌پوشی از پیگیری عاملان شهادت سردار سلیمانی را خیانت به انسانیت و میدان دادن به تروریسم دولتی دانست و در پاسخ به پرسش دیگری تاکید کرد که اگر آمریکایی‌ها آماده عمل به تعهدات‌شان باشند، زمینه برای رسیدن به یک توافق خوب فراهم خواهد شد.

رئیس‌جمهور در پایان این نشست خبری از همه اصحاب رسانه خواست در انعکاس اخبار ایران، حتما اخبار را از منابع مطمئن و با صداقت منعکس کنند و اظهار داشت: سال گذشته هزاران خبر دروغ درباره حوادث رخ داده در ایران منتشر شد. ابایی از حضور خبرنگاران خارجی در داخل ایران نداریم و اتفاقا حضور آن‌ها را مغتنم نیز می‌شماریم تا بتوانند مستقیما اخبار و رویدادهای ایران را فارغ از سیاست‌های امپراطوری رسانه‌ای نظام سلطه که به دنبال ارائه تصویری ناصحیح از ایران هستند، انعکاس دهند.

رئیسی شامگاه چهارشنبه به وقت محلی، پس از شرکت و سخنرانی در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دیدار با تعدادی از رهبران ادیان ابراهیمی، نشست با اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا، نشست با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی، برگزاری نشست مطبوعاتی و دیدار با ایرانیان مقیم این کشور دقایقی قبل نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد.

رئیس‌جمهور در این سفر همچنین با روسای جمهور قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، سریلانکا و الجزایر و نخست وزیران ژاپن، مالزی، عراق و پاکستان و دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرد.

| منبع خبر : خبرگزاری ایسنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.