روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 10 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 3 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 490
  پرینتخانه » استان تاریخ انتشار : 20 بهمن 1398 - 15:27 | | ارسال توسط :
استان هرمزگان

شهر تالابی خمیر دریک قدمی ثبت جهانی

شهر تالابی خمیر به‌عنوان بزرگ‌ترین بندرتالابی جنوب ایران از دیرباز برای مردم وهمچنین مسوولان زیست محیطی این منطقه و استان هرمزگان و کشور دارای اهمیت ویژه بوده وهم‌اکنون در یک قدمی ثبت جهانی قراردارد.

شهر تالابی خمیر به‌عنوان بزرگ‌ترین بندرتالابی جنوب ایران از دیرباز برای مردم وهمچنین مسوولان زیست محیطی این منطقه و استان هرمزگان و کشور دارای اهمیت ویژه بوده وهم‌اکنون در یک قدمی ثبت جهانی قراردارد.

به گزارش روزنامه اخبارکیش از ایرنا، بندرخمیر در کنار یکی از مهم‌ترین تالاب‌های کشور به نام تالاب خورِخوران با وسعتی حدود یکصد هزارهکتار قراردارد وطبق اعلام اداره کل محیط زیست هرمزگان؛ این تالاب بزرگ‌ترین تالاب استان هرمزگان شناخته شده که با حفظ آن از سوی اهالی این منطقه و وجود هم‌مرزی شهری با ۳۵ کیلومتر نوار ساحلی تالابی، تاکنون کوچک‌ترین تعرضی به این پهنه زیست محیطی گزارش نشده است.

شهر تالابی بندرخمیر بویژه از سال اخیر که میزبان همایش بزرگ جهانی روز تالاب‌ها به صورت ملی با استقبال گسترده علاقه مندان زیست محیطی وگردشگری دراین منطقه بود به‌عنوان نخستین شهر ملی تالابی ایران درفرایند ثبت جهانی قرارگرفت وامسال نیز با اقدامات ارزنده و ویژه‌ای که با کمک مسوولان ملی، استانی، محلی وسمن‌های محیط زیستی ومردمی صورت گرفته به ثبت این جریان سرعت بیشتری بخشیده است.

پیش از برگزاری رویداد روزجهانی تالاب‌ها در بندرخمیر، برنامه‌های جنبی ویژه‌ای همچون همایش دوچرخه سواری درمجتمع گردشگری حرا، نمایشگاه صنایع دستی، جشن تالاب‌ها، کارگاه آموزشی تالاب‌ها، افتتاح مرکز ارتباطات و آگاهی بخشی تالاب نشینان، لنج موزه بوم گوهری و همچنین افتتاح نخستین رستوران بازیافتی چوبی ایران با نام گارگوپ در این شهر تالابی با حضورحجت الله ایوبی دبیرکل یونسکو ایران صورت گرفت وفعالان وسازمان‌های مردم نهاد حامی محیط زیست و حضور پررنگ بانوان وجامعه محلی نیز برای پاسداشت این روز، طرح پاکسازی از زباله محلات شهر و حاشیه تالاب خورخوران وهمچنین نقاشی و رنگ آمیزی خیابان‌ها، میادین و نمادها(المان‌ها) را انجام دادند.

ثبت جهانی شهر تالابی خمیر وظیفه ما را دوچندان می‌کند

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: ثبت جهانی شهر تالابی بندرخمیر وظیفه این اداره‌کل را دوچندان می‌کند و می‌طلبد که ما بیش از پیش نسبت به حفاظت ونگه‌داری از این میراث خدادادی تلاش کنیم.

حبیب مسیحی تازیانی افزود: بزرگ‌ترین پهنه از جنگل‌های حرای کشور در شهرستان خمیر و در منطقه تالاب خورخوران واقع شده که با حفاظت و برخورد مناسب مردم این شهرستان از نیاکان تاکنون نسل به نسل منتقل شده است.

وی بیان داشت: استان هرمزگان همچنین از نظر وسعت حوزه تالابی پس از استان خوزستان در جایگاه دوم و از نظر ساختار و وسعت جنگل‌های حرا جایگاه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با بیان اینکه این استان در حوزه تالاب‌های کشور در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد، اظهارداشت: افزون بر ۳۳ درصد از تالاب‌های  کشور در استان هرمزگان واقع شده است.

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : ایرنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.