روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 39498
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 17 فروردین 1402 - 17:06 | | ارسال توسط :

صلح در اوکراین محور اصلی گفت‌وگوی شی و ماکرون در پکن

رئیس جمهور چین امروز (پنجشنبه) تاکید کرد، پکن به همراه فرانسه آماده است تا جامعه جهانی را به عقلانیت و خویشتن‌داری در مورد وضعیت اوکراین دعوت کند و از آن بخواهد هر چه سریع‌تر در مذاکرات صلح مشارکت کند.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایسنا، شی جینپینگ، رئیس جمهور چین پس از دیدار با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی‌اش در پکن گفت: چین آماده همکاری با فرانسه است و از جامعه بین‌الملل می‌خواهد تا هر چه سریع‌تر طبق اهداف و اصول منشور سازمان ملل و با در نظر گرفتن منافع امنیتی مشروع تمام طرفین، مذاکرات صلح در مورد وضعیت اوکراین را از سر بگیرد و به دنبال دستیابی به یک راه‌حل سیاسی برای این بحران و ایجاد یک ساختار امنیتی اروپایی متعادل، موثر و پایدار باشد.

وی افزود، چین و فرانسه توانایی و مسئولیت حفظ صلح جهانی را دارند.

شی جینپینگ همچنین گفت: چین و فرانسه از جامعه جهانی می‌خواهند تا از استفاده از تسلیحات اتمی و حمله به تاسیسات اتمی غیرنظامی اجتناب کنند.

وی افزود: چین آماده همکاری با فرانسه است تا از جامعه بین‌الملل بخواهد به وعده خود در مورد عدم استفاده از تسلیحات اتمی و عدم راه‌اندازی جنگ اتمی عمل، از استفاده از تسلیحات بیولوژیکی و شیمیایی تحت هر شرایطی اجتناب و از حملات مسلحانه به نیروگاه‌های اتمی و دیگر تاسیسات اتمی غیرنظامی جلوگیری کند.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل ماکرون نیز در این دیدار از شی جینپینگ خواست تا از نفوذش برای کمک به توقف جنگ اوکراین استفاده کند.

ماکرون خطاب به شی جینپینگ گفت: می‌دانم که می‌توانم روی شما برای سر عقل آوردن روسیه حساب کنم.

ماکرون همچین در کنفرانسی خبری که پس از این دیدار برگزار شد، گفت، آنها در جریان مذاکراتشان که بیشتر بر جنگ اوکراین متمرکز بود، در مورد “اصول اساسی” به توافق رسیدند.

وی افزود، “شی جینپینگ از تمامی شرکای سیاسی در اوکراین خواست تا خویشتن‌داری کنند” و تاکید کرد که چین امیدوار است صلح از طریق یک راه‌حل سیاسی در اوکراین محقق شود. شی جینپینگ همچنین بمباران غیرنظامیان در اوکراین را محکوم کرد: “ما باید تضمین کنیم که از غیرنظامیان حفاظت می‌شود و از تسلیحات اتمی نیز استفاده نمی‌شود”.

ماکرون همچنین خواستار از سر گیری مذاکرات صلح شد و گفت: لزوم برقراری صلح بلند مدت و پایدار در اروپا متکی به برگزاری مذاکرات بیشتر با روسیه از طریق راه‌های دیپلماتیک است.

وی بدون اشاره مستقیم به چین، از تمامی کشورهای سراسر جهان خواست تا در “زمان‌های نگران‌کننده” “مسئولیت صلح را برعهده گیرند”.

| منبع خبر : خبرگزاری ایسنا
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.