روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 6985
  پرینتخانه » استان, ایران تاریخ انتشار : 19 شهریور 1399 - 11:04 | | ارسال توسط :
تور خالی صیادان هرمزگان

صید ترال بلای جان دریا شد

این روزها صیادان هرمزگان حال و روز خوبی ندارند، نبود صید در دریا موجب بیکاری بیش از ۵۰ درصد صیادان این مناطق شده و معیشت خانوار آنها به خطر افتاده است.
صید ترال بلای جان دریا شد

این روزها صیادان هرمزگان حال و روز خوبی ندارند، نبود صید در دریا موجب بیکاری بیش از ۵۰ درصد صیادان این مناطق شده و معیشت خانوار آنها به خطر افتاده است.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از بازار، صیادان مناطق جنوب کشور  شبانه روز و پر تلاش  فعالیت می‌کنند و خطرات زیادی به جان می‌خرند اما هیچ سرپناه و پناهگاهی ندارند، این روزها صیادان هرمزگان حال و روز خوبی ندارند.

صید غیرمجاز «ترال» بلایی است که به جان انواع آبزیان خلیج ‌فارس افتاده و در این میان صدای صیادان را هم درآورده است و شاهد خسارات ترال به محیط ‌زیست هستیم. این روزها صیادان هرمزگان حال و روز خوبی ندارند، به علت نبود صید در دریا که موجب بیکاری نیمی از صیاد از این مناطق شده است و معیشت خانوار صیادان را به خطر انداخته است.

صیادی دیگر مقرون به صرفه نیست
صیادی یکی از مشاغل اصلی مردمان ساحل نشین در شمال و جنوب ایران است که مدتی است دیگر مقرون به صرفه نیست؛ چرا که ذخایر دریا کاهش یافته و تلاش صیادان در هر بار صید، محصول کمتری دارد و از سوی دیگر صید تنها در۶ ماه سال ممکن است و فعالان این عرصه در نبود دیگر امکانات مرتبط با مشاغل خود ۶ ماه دیگر را بیکار هستند.

صیادی از قدیم الایام در منطقه دریایی جنوب کشور رواج داشته است و مردم برای معاش خود به دریا می‌رفتند و خوشحال و با دستی پر از برکت الهی بر می‌گشتند و به این مختصر نیز راضی بودند. صیادان جنوبی همه روزه در تلاش هستند و در منطقه فعالیت می‌کنند و خطرات زیادی به جان می‌خرند اما هیچ سرپناه و پناهگاهی ندارند.

صیادی از مشاغل مهم در هرمزگان است و مردم این دیار از گذشته ها با همه مشکلات و کمبودها دل به دریا می‌زنند و در گرمای ۵۰ درجه تابستان و سرمای  زمستان وارد آب دریا می‌شوند و روزی خود را از این سفره گسترده صید می‌کنند.

صید ترال بلای جان ذخایر دریایی
کف‌روب یا ترال، تورهای ماهیگیری بسیار بزرگی هستند که به شکل قیف بوده و از دو طرف به تخته‌هایی متصل، به دنبال شناور در بستر دریا کشیده می‌شوند. کف‌روبی یا گوفه‌کشی یکی از انواع روش های ماهیگیری بوده که به وسیله کشیدن تور در آب توسط یک یا چند شناور، ماهیگیری انجام می‌شود. توری که در این روش ماهی گیری استفاده می‌کنند را ترال نامیده می‌گویند.

شناوری که برای صید استفاده می‌شود گوفه‌کش نام دارد، این تورها برای کشیده شدن در آب‌های میان‌ سطحی، عمیق و حتی بر کف دریا استفاده می‌شود.

صید غیرمجاز «ترال» بلایی است که به جان انواع آبزیان خلیج ‌فارس افتاده و در این میان صدای صیادان را هم درآورده است، به ‌رغم همه هشدارها همچنان شاهد خسارات ترال به محیط ‌زیست هستیم.

این روزها شیوع کووید- ۱۹ نه ‌تنها در ایران و استان هرمزگان بلکه در کل دنیا داغ است و شیوع این ویروس، محدودیت‌هایی را برای کسب ‌و کارها ایجاد کرده و به‌ نوعی همه مشاغل را درگیر خود ساخته است.

شغل صیادی در هر شرایطی که باشد تعطیلی ندارد، مگر در شرایطی که وضعیت آب و هوایی مناسب نباشد یا محدودیت‌هایی که از سوی اداره کل شیلات در فصل تخم‌ریزی ماهی‌ها اعلام می‌کند.

صیادان با توجه به مشکلاتی که دارند، دغدغه‌هایشان پایان ندارد و این مشکلات از دیروز و امروز نیست و آنها همه روزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، به ‌نوعی این مشکلات شغل آن‌ها را متاثر از خود کرده است که امنیت شغلی آنچنانی ندارند.

۳۰ درصد صید آبزیان در سال از بین می‌رود
ابرناکی بودن هوا و وزش نسیم ملایم تاثیر زیادی در صید بیشتر صیادان دارد چرا که با افزایش اکسیژن آب تحرک ماهیان را بیشتر خواهد کرد اما روزهای آفتابی با گرم شدن سطح آب ماهیان به عمق می‌روند تا از گرمای نور آفتاب به خنکای اعماق دریا برسند، روزهای طوفانی که دریا بسته می‌شود و صیادان نمی‌توانند مشغول به کار روزانه شان شوند و باید در منزل بنشینند که این موضوع باعث کاهش ماهی در بازار و بالا رفتن قیمت آبزیان می‌شود.

یکی از فعالان محیط ‌زیست در استان هرمزگان ابراز کرد: صیادان برای انجام صید نباید از صید ترال استفاده کنند زیرا با این کار دریا را شخم می‌زنند.

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : بازار
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.