روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 15244
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اقتصادی تاریخ انتشار : 23 اسفند 1399 - 17:30 | | ارسال توسط :
با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛

طرح توسعه سوئیچگیری مرکزی نیروگاه ماهتاب کیش کلید خورد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ضمن بازدید از چند پروژه عمرانی کیش، طرح 40 میلیارد ریالی توسعه سوئیچگیر مرکزی نیروگاه ماهتاب کیش را افتتاح کرد.

به گزارش روزنامه اخبار کیش، مشاور رئیس جمهور پس از ورود به جزیره کیش و ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام و شهید سلامت جزیره کیش از چند طرح عمرانی جزیره کیش بازدید کرد و همچنین با حضور در نیروگاه جنوب کیش( نیروگاه ماهتاب) طرح توسعه سوئیچگیری مرکزی این نیروگاه را افتتاح کرد.

بنابراین گزارش، با ورود فیدرهای سوئیچگیری مرکزی نیروگاه جنوب به مدار خدمات رسانی به مشترکان این نیروگاه، ضمن افزایش میزان تولید برق در این نیروگاه، میزان پایداری شبکه انتقال قدرت در این مجموعه نیروگاهی افزایش می یابد و به این ترتیب سرانه خاموشی در مانورهای دوره ای شبکه به میزان بالایی کاهش می یابد.

طرح توسعه سوئیچگیری مرکزی نیروگاه ماهتاب با سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد ریال در مدت زمان ۴ ماه توسط مهندسان و متخصصان داخلی و همکاران این مرکز محقق شده و امکان توزیع ۱۲۰ مگاوات برق تولیدی میان مصرف کنندگان با توان خروجی ۶۵ مگاوات را امکان پذیر ساخت.

به گفته مسئولان این نیروگاه در حال حاضر ۳۰ درصد از برق و آب مصرفی مورد نیاز جزیره کیش توسط این مرکز تامین می شود که با بهره برداری از این طرح با توان ۱۰ مگا وات این میزان تا ۳۵ درصد افزایش می یابد.

بازدید از پیشرفت فیزیکی نزدیک به ۸۰ درصدی ترمینال جدید فرودگاه کیش که گفته می شود پس از پایان عملیات دارای ظرفیت خدمات رسانی به ۶ میلیون مسافر در سال است از دیگر طرح هایی است که مومنی روز گذشته از آن بازدید کرد.
به گفته مسئولان اجرایی این طرح، عملیات اجرایی محوطه اصلی پایانه و معابر آن تاپایان امسال به همراه نیرورسانی و‌تامین برق کل مجموعه  تکمیل می شود . همزمان روند ساخت فضای داخلی پایانه نیز باجدیت ادامه دارد و درحال حاضر اجرای  کف سازی نهایی ، اجرای سقف کاذب ، کارهای تکمیلی تاسیسات برق و مکانیک و تامین و نصب تجهیزات از جمله پلهای تلسکوپی انتقال مسافر به هواپیما ، زیرسازی های لازم جهت نصب تسمه نقاله های انتقال بار ، آسانسور ، پله های برقی و …در حال انجام  است  و پیش بینی می شود تا پایان خرداد ۱۴۰۰ این طرح به بهره برداری برسد.

این ترمینال پس از ترمینال امام خمینی (ره) بزرگترین ترمینال فرودگاهی در کشور است که سالانه میزبان نزدیک به ۶ میلیون گردشگر خواهد بود.

زیربنای کل این طرح ۴۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع است که در آن سه هکتار فضای سبز، ۳ هکتار معابر و آسفالت و ۶۰۰ پارکینگ پیش بینی شده است. ساخت این مجموعه فضاهای بارانداز ، سالن عمومی و فضاهای سرویس دهنده به مسافر و انتقال با ر و تاسیسات، بخش های اداری و پشتیبانی در چهار بلوک، ترانزیت و گیت های بازرسی و خروج،  سالن CIP و رستوران و برخی از فضاهای پشتیبان است.

 همچنین با حضور حمیدرضا مومنی دبیرشورای عالی مناطق آزاد، عملیات اجرایی طرح تولید آب شیرین به ظرفیت ۲۵۰۰ متر مکعب با نصب یک دستگاه جدید آب شیرین کن تقطیری و همچنین  ایجاد ایستگاه گاز درشرکت آب و برق کیش آغازشد.

براساس این گزارش در راستای نیاز و لزوم افزایش ظرفیت تولید آب جزیره کیش خرید یک واحد آب شیرین کن تقطیری و  کلنگ زنی عملیات اجرایی طرح تولید آب شیرین به ظرفیت ۲۵۰۰ متر مکعب دردستورکار این شرکت قرارگرفته بودکه در روز عید سعید مبعث اجرایی شد.

همچنین با توجه به لزوم تامین گاز مورد نیاز واحدهای جدید تولید برق در شرکت آب وبرق کیش خرید اسکید گاز و احداث فونداسیون ایستگاه گاز طرح دیگری بودکه با حضورمشاوررییس جمهور عملیات اجرایی آن آغازشد.

لازم به ذکراست  با نصب این آب شیرین کن بیش از ۱۰ درصد به ظرفیت تولید آب شیرین جزیره اضافه شد.

همچنین با نصب این اسکید گاز در صورت افزایش ظرفیت گاز ورودی به جزیره امکان نصب واحدهای جدید تولید برق مهیا خواهد شد.

عملیات پارک طلوع کیش  به طول ۱۵ کیلومتر در حریم ۱۲۰ متری دریا در محور ساحلی شرق حزیره که پس از اجرای طرح دوم آزادسازی سواحل در مجاورت پارک دلفین اجرا شده است و بهره گیری از فضای سبز زیبا، آلاچیق ها، امکانات رفاهی و بهداشتی و مبلمان شهری متناسب از دیگر طرح هایی بود که روز گذشته با حضور مومنی مورد بازدید قرار گرفت.

مومنی همچنین از مجتمع مسکونی پرشین و روند پیشرفت هتل پالاس جزیره کیش بازدید کرد؛ برج ساحلی پرشین در ۲۱ طبقه که در شمال جزیره فضای مطلوبی را برای خانواده های ساکن کیش ایجاد کرده با سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریال در فضایی با ۴۵۷ واحد توسط طراحان مجرب در زمینی به وسعت ۳۳ هزار متر مربع ساخته شده است. این مجموعه مسکونی ۱۱۰ هزار متر مربعی در حین ساخت برای حدود ۴۰۰ نفر اشتغالزایی داشته است و پس از بهره برداری نیز برای ۳۰ نفر ایجاد اشتغال می کند.

بهره برداری از ساختمان جدید آموزشگاه زبان وفنی حرفه ای موسسه  علوم و فنون کیش در فرهنگسرای مرکزی جزیره پس از حضور در مزار شهدای گمنام و دیدار با امام جمعه اهل سنت جزیره کیش نخستین طرحی بود که مومنی در آن حضور یافت.

مسعود توفیقی مدیرعامل موسسه آموزشی علوم و فنون کیش در این بازدید، موسسه علوم و فنون کیش را تنها آموزشگاه دارای مجوز رسمی سازمان فنی و حرفه ای کشوردرجزیره کیش برشمرد که در۸ رشته خدمات آموزشی مطلوبی را به ساکنان این منطقه ارائه میکند.

راه اندازی دوره های آموزش های بین المللی فنی و حرفه ای دراین آموزشگاه  با هدف ارتقاءسطح مهارت ساکنان کیش به ویژه بانوان ، برگزاری دوره های آموزش زبان انگلیسی در سطح مختلف، و تقویت صنایع خلاق و نرم فرهنگی وایجاد مرکزتولید محتوای ارزشمند آموزشی و فرهنگی  از جمله محورهای اصلی فعالیت این مجموعه است که توفیقی به آن اشاره کرد.

فرهنگسرای مرکزی کیش در زمینی به مساحت ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع  با زیر بنای ۵ هزارو ۲۵۰ مترمربع ساخته شده و با امکاناتی نظیر سالن همایش به مساحت ۵۵۰مترمربع شامل گالری، کتابخانه، ۱۴ باب کلاس، سالن ویژه نگهداری کودکان ،  دو کافی شاپ در داخل و خارج از ساختمان و جدید ترین سیستم سرمایشی در اختیار موسسه آموزشی علوم و فنون کیش قرار گرفته است.

موسسه آموزشی علوم و فنون کیش از شرکت های تابعه سازمان منطقه آزاد کیش است که درسال ۱۳۶۷ آغاز به کار کرد. در حال حاضر با بیش از ۱۲۰ شعبه در سراسر ایران، بزرگترین مرکز آموزش زبان‌های خارجی در کشور محسوب می‌ شود. دریافت مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور جهت برگزاری دوره های مهارت آموزی، مجوز برگزاری دوره‌های ضمن خدمت کارکنان دولت از معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری و دریافت مجوز برگزاری دوره های کوتاه مدت با دانشگاه علمی و کاربردی از دیگر اقدامات این مؤسسه در جهت توسعه فعالیت‌های آموزشی است.

بنابر گزارش سازمان منطقه آزاد کیش، مومنی در بازدید از بندرگاه تجاری کیش، روند توسعه بخش های مختلف این بندرگاه رامثبت ارزیابی کرد و درخصوص اجرای طرح لایروبی بندرگاه و تسریع طرح های توسعه ای مواردی راعنوان کرد.

وی با اشاره به نقش مهم ارتقاء سطح خدمات بندری درتقویت مبادلات تجاری و رونق اقتصادی کیش برایجاد زیر ساخت های لازم درجهت توسعه اقتصاد دریا محوردرمنطقه آزاد کیش تاکید کرد.

مهندس علی عرب مدیر عامل شرکت توسعه و مدیریت بنادرو فرودگاه های کیش دراین بازدید ضمن توضیح درخصوص بخش های مختلف بندرگاه تجاری کیش از جمله اسکله های مختلف ، انبارهای کانتینری ، سرد خانه ها و  زمین های  استحصالی که برای اجرای طرح های سرمایه گذاری درنظرگرفته شده افزود: ظرفیت فعلی بندرگاه سالانه دو میلیون تن هست که با تکمیل طرح توسعه بندرگاه به سالانه ۳ و نیم میلیون تن افزایش می یابد.

وی از اجرای طرح لایروبی بندرگاه با هدف افزایش ظرفیت پذیرش کشتی های کانتینری خبر داد و گفت: برنامه ریزی ما برای لایروبی تا آبخور۱۴ متر است که طبق محاسبات پیش بینی می شود از زمان آغازعملیات اجرایی لایروبی بندرگاه حدود ۲ سال به طول انجامد.

به گفته عرب ارائه خدمات به تجاروبازرگانان کیش و کشورهای منطقه ، خدمات مسافری به گردشگران مسیردریایی و کشتی های نفت کش ازعمده ترین فعالیت های بندرگاه تجاری کیش است.  

بر اساس این گزارش بندرگاه تجاری کیش  دو موج شکن غربی و شرقی را شامل می شود که طول نهایی آنها به ترتیب بالغ بر یک هزار و ۱۷۴  و ۹۷۰ متر می باشد.

علاوه بر حوضچه قدیمی بندر کیش دو حوضچه جدید با مساحت حدود ۱۰۶ هکتار نیز در این محل تعبیه شده است.

 بندرکیش در حال حاضر دارای ۲۰ پست اسکله عمومی، نفتی، رو-رو و مسافری با ظرفیت حداکثری آبخور ۷ متر و نیم در حوضچه شماره یک بوده و در حوضچه شماره دو نیز اسکله هایی باظرفیت۱۲ هزار تن ولایروبی با آبخور ۹ متر و نیم می باشد.

ساخت اسکله های جدید در حوضچه شماره ۳ این بندر نیز در دستورکار قرار گرفته که امکان پهلودهی شناورهای ۳۵ هزارتن با آبخور۱۴ متر را پس از اجرا در بندرگاه کیش فراهم می سازد.

بندرگاه کیش مجهز به یک پایانه مسافری دو طبقه به مساحت ۱۱ هزار مترمربع است که دارای دو سالن ورودی و خروجی برای سرویس‌دهی به مسافران داخلی ، خارجی و کارکنان شاغل در سکوهای نفتی است.

نویسنده : زیبا حسین زاده | منبع خبر : روزنامه اخبار کیش
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.